Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Doopnamen

Hallo,

Ik zou graag wat ideeën willen over mogelijke doopnamen. Onze dochter wordt over ongeveer 3,5 weken verwacht. Ik wil voor de volgende namen een passende doopnaam: Marja, Carien en Annelies. 
Alvast bedankt!🤗


MamaE schreef op 11-11-2021 om 23:39:

Toch wel fijn dat we inmiddels niet meer hele klassen vol met zes jannen, vijf pieten, drie henken en vier truusen hebben. Hoewel ik sommige 'originele' namen van tegenwoordig wel heeeeel apart vind, vind ik de vrijheid om zelf een naam te kiezen die je echt mooi vindt voor je kind wel vele malen beter dan min of meer verplicht vernoemen.

Eens! Het heeft ook iets langer geduurd dan de traditionele namen.  Bij mij op de basisschool (jaren '70, klas van +/- 20 kinderen) hadden we twee Maurice-en en vier (!!!) Monique-en. Van die laatsten hadden er bovendien twee dezelfde achternaam 

Leene

Leene

12-11-2021 om 09:40

yette schreef op 12-11-2021 om 08:46:

[..]

Eens! Het heeft ook iets langer geduurd dan de traditionele namen. Bij mij op de basisschool (jaren '70, klas van +/- 20 kinderen) hadden we twee Maurice-en en vier (!!!) Monique-en. Van die laatsten hadden er bovendien twee dezelfde achternaam

Bij mijn man in de klas ook 6 Jannen!. Maar vergis je niet. Bij mijn dochter zaten er op een gegeven moment in de kleuterklas 4! Emma's.

Ik ken veel meisjes die Sophie heten, de Levi's vliegen je bij ons in de buurt ook om de oren evenals de namen Luuk en Tim. Ligt er een beetje aan in welke buurten en op welke scholen je komt. Maar veel mensen kiezen toch ook -onbewust- voor een  top 10 naam of top 20 naam. Willem was een hele tijd uit maar volgens mij ook weer in opkomst. We zijn met z'n allen wat minder origineel dan we denken.

Beterlaat2021! schreef op 12-11-2021 om 07:54:

Ach, ik heb ook een keertje in een overlijdensadvertentie tussen de levenden
'ons kindje' met een kruisje zien staan. Dan vond ik zo triest.

Sorry maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt? 

Kerstin75 schreef op 12-11-2021 om 09:49:

[..]

Sorry maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt?

Dit kindje heeft nooit een naam gekregen. 

MamaE schreef op 12-11-2021 om 09:51:

[..]

Dit kindje heeft nooit een naam gekregen.

Oh als naam stond er Ons Kindje gevolgd door een kruisje. Ja dat is inderdaad zeer triest. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

12-11-2021 om 10:21

Kerstin75 schreef op 11-11-2021 om 22:01:

[..]

Toch niet hoor, de meisjes werden eerst naar moeders kant vernoemd. Logisch ook, de jongens naar vaders kant en de meisjes naar moederskant: https://www.voorouders.net/help/regels-voor-het-vernoemen/


Je leest dat vaker inderdaad, maar ik doe al heel lang aan genealogisch onderzoek, ook buiten mijn eigen familie, en mij valt op dat het best vaak gebeurt dat de moeder van de vader als eerste wordt vernoemd. Ik hoef daar niet eens ver voor terug te gaan: mijn beide ouders komen al uit een gezin waarin de oudste dochter naar de moeder van vaderszijde is vernoemd. En dat zijn wel echt in steen gebeitelde vernoemingen: de exacte namen van de grootouders en eerst alle grootouders vernoemen, dan de ooms/tantes etc. 

Beterlaat2021! schreef op 12-11-2021 om 07:54:

Ach, ik heb ook een keertje in een overlijdensadvertentie tussen de levenden
'ons kindje' met een kruisje zien staan. Dan vond ik zo triest.

Ik help het archief met digitaliseren van bevolkingsboeken, dus geboorte, militie adressen, dat soort dingen. Krijg je dus in de boeken van zo'n 100 jaar geleden de tekst: Heden is voor mij verschenen en getoond het N.N achternaam, zoon/dochter van  die en die. Dus de vader moest zijn doodgeboren kid op het gemeentehuis gaan laten zien. Ik heb begrepen dat dat was om te voorkomen dat een levend geboren kind niet als dood aangemeld kon worden, om het door te verkopen. Weet niet of dat echt gebeurde, maar ik had na 100 jaar nog medelijden met die vaders die met zo'n klein bundeltje mens over straat moesten. En doodgeboren, dus katholiek en niet gedoopt, moest het ook nog eens ergens achteraf buiten de kerkhofmuren begraven worden 

Wednesday schreef op 12-11-2021 om 10:21:

[..]


Je leest dat vaker inderdaad, maar ik doe al heel lang aan genealogisch onderzoek, ook buiten mijn eigen familie, en mij valt op dat het best vaak gebeurt dat de moeder van de vader als eerste wordt vernoemd. Ik hoef daar niet eens ver voor terug te gaan: mijn beide ouders komen al uit een gezin waarin de oudste dochter naar de moeder van vaderszijde is vernoemd. En dat zijn wel echt in steen gebeitelde vernoemingen: de exacte namen van de grootouders en eerst alle grootouders vernoemen, dan de ooms/tantes etc.

Maar heb jij geen link zoals dat van mij waar het rijtje precies andersom is? Ik las dat overleden grootouders ook voorgingen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-11-2021 om 12:23

Mama_M schreef op 09-11-2021 om 08:57:

klopt het is voor een katholiek doopsel. Ik, papa en zus en broer zijn ook gedoopt en hebben doopnamen. Maar het is dus meer voor de doopsel en ze hebben gewoon een roepnaam. Deze wordt ook als eerste genoteerd en daarna de 3 doopnamen. Ik heb de meeste moeite met een doopnaam voor Annelies (mijn oma). Marja dacht ik inderdaad ook aan Maria en Carien ook Catharina. Ik snap dat dit steeds minder vaak wordt gedaan maar wij vinden dit leuk om erin te houden. Ze zijn trouwens niets verplicht om hierna verder iets mee te doen zoals communie, vormsel of trouwen in de kerk. Dat mogen ze zelf bepalen😉

Maria heb je toch altijd aan het eind bij katholieken? Iedereen, ook mannen, in onze familie wel. 

Tickel schreef op 12-11-2021 om 12:23:

[..]

Maria heb je toch altijd aan het eind bij katholieken? Iedereen, ook mannen, in onze familie wel.

Niet altijd hoor, komt wel veel voor. Ik heb zelf geen Maria als doopnaam, mijn zus heeft Maria als tweede naam, vernoemd naar haar peettante. Overigens heet die peettante officieel Johanna (vernoemd naar haar oma) terwijl haar roepnaam Annemarie is. 

En om nog even terug te komen op kinderen die de naam van hun overleden broertje/zusje kregen. Vincent van Gogh had dus zo'n naam. En hij was dus ook nog op dezelfde datum geboren als zijn oudere broertje Vincent. Vader was dominee dus ze woonden naast het kerkhof waar broertje begraven lag. Ze kwamen dus vaak op dat kerkhof, dus stel je voor dat je iedere dag langs een grafje loopt met jouw naam en geboortedatum

Wednesday schreef op 12-11-2021 om 10:21:

[..]


Je leest dat vaker inderdaad, maar ik doe al heel lang aan genealogisch onderzoek, ook buiten mijn eigen familie, en mij valt op dat het best vaak gebeurt dat de moeder van de vader als eerste wordt vernoemd. Ik hoef daar niet eens ver voor terug te gaan: mijn beide ouders komen al uit een gezin waarin de oudste dochter naar de moeder van vaderszijde is vernoemd. En dat zijn wel echt in steen gebeitelde vernoemingen: de exacte namen van de grootouders en eerst alle grootouders vernoemen, dan de ooms/tantes etc.

Staat me iets van bij dat dit regiogebonden is. In elk geval weet ik niet beter dan dat de oudste jongen naar de opa van vaderskant vernoemd wordt (stamhouder) en oudste meisje naar de oma van moederskant.

nlies schreef op 12-11-2021 om 12:53:

En om nog even terug te komen op kinderen die de naam van hun overleden broertje/zusje kregen. Vincent van Gogh had dus zo'n naam. En hij was dus ook nog op dezelfde datum geboren als zijn oudere broertje Vincent. Vader was dominee dus ze woonden naast het kerkhof waar broertje begraven lag. Ze kwamen dus vaak op dat kerkhof, dus stel je voor dat je iedere dag langs een grafje loopt met jouw naam en geboortedatum

Ik denk toch dat men daar toen heel anders over dacht, niet zoals wij daar nu over denken. En hij is dus niet vernoemd naar zijn overleden broertje maar naar een andere voorouder. 

Marie111 schreef op 12-11-2021 om 14:32:

[..]

Staat me iets van bij dat dit regiogebonden is. In elk geval weet ik niet beter dan dat de oudste jongen naar de opa van vaderskant vernoemd wordt (stamhouder) en oudste meisje naar de oma van moederskant.

Zo ken ik het ook. Zo is het door mijn ouders en ooms en tantes ook gedaan. Als ze vernoemden, dat hebben ze niet allemaal gedaan. Regio Zuid-Holland.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-11-2021 om 16:31

Kerstin75 schreef op 12-11-2021 om 15:40:

[..]

Ik denk toch dat men daar toen heel anders over dacht, niet zoals wij daar nu over denken. En hij is dus niet vernoemd naar zijn overleden broertje maar naar een andere voorouder.

De broer van zijn vader. Maar de eerst geborene heette ook Vincent.

Hier in de familie was er ook zo een naam. Eerste (doodgeboren) kind van grootouders kreeg die naam. De eerste daarna weer, die overleed als puber, daarna ging de naam naar kind van de broer van grootvader, kind overleed met 1 jaar, daarna weer een nieuwe met die naam. Uiteindelijk is er in dat gezin eentje blijven leven en die heeft dezelfde naam weer doorgegeven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.