Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Drinken

Mijn dochter is bijna 7 maanden en krijgt in de ochtend en avond nog een fles KV en aan het einde van de ochtend fruit en einde middag groenten. Nu vraag ik me af of ze wel voldoende vocht binnenkrijgt. Mag ze al diksap of zo of moet ik me geen zorgen maken??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

13-12-2011 om 17:07

Poep?

Ik heb voor mezelf altijd de regel gehanteerd dat als er vast voedsel ingaat, er water bij hoort. Ik bied dus bij de maaltijden water aan, en af en toe een beetje aangelengd appelsap of sinaasappelsap.

Mijn dochter is nu bijna 8 maanden.

Als ze verder goed poept (niet te hard), dan zou ik me verder geen zorgen maken. Mijn dochter drinkt van het aangeboden drinken ook maar een paar slokjes hier en daar.

liora

liora

13-12-2011 om 21:59

Melk

Hoi,

Lijkt me te weinig. Ze heeft ook nog veel meer melk nodig volgens mij, op deze leeftijd.

Ik zou in ieder geval haar voor het middagslaapje nog een fles melk geven! En misschien nog ergens tussendoor wat yoghurt of zo, als dat al mag.

Liora

Biene M.

Biene M.

13-12-2011 om 22:10

Weinig

Alleen maar twee flessen, een keer groente en een keer fruit lijkt me weinig. Volgens mij is vier keer op een dag iets melkigs (fles melk of bordje pap) op deze leeftijd vrij normaal.

Mijn jongste at op die leeftijd twee borden pap, een fruithap en wat groente en dronk ook nog iets van vier keer aan de borst.

dc

dc

13-12-2011 om 22:29

Wat goed gelezen van jullie

Ik had dat niet eens in de gaten, duh.

Hier wordt ook de hele dag door nog melk gedronken op verzoek (borst), kun je met de fles ook doen. Gewoon na het eten nog een flesje melk aanbieden, dan zie je vanzelf hoeveel ze nog drinkt.

Vic

Vic

13-12-2011 om 22:31

Weinig

Ik heb net even nagezocht in het archief. Mijn jongste kreeg op die leeftijd nog 4 x 230 ml. Daarnaast een potje fruit en een potje groente. Toen was het nog een flinke eter

marie

marie

13-12-2011 om 23:35

Ook weinig

Hallo
Ze krijgt dus maar 4 keer per dag iets te eten of te drinken?
's morgens fles, eind van ochtend fruit, eind van middag warme hap en 's avonds een fles?
Dat lijkt mij vrij weinig - groeit ze wel goed?
Die van mij kregen (net als die van Vic) toen nog 4 flessen van 230 cc met fruit en groente tussendoor:
7.00 fles 230 cc
9.30 fruit
11.00 fles 230 cc
15.00 fles 230 cc
17.00 groente
19.00 fles 230 cc met 4 schepjes Bambix
19.30 slapen
En anders heb je ook iets aan dit schema? (gevonden in archief van OOL)
http://www.ouders.nl/friso/v0178.htm

Mama_Lynn

Mama_Lynn

14-12-2011 om 10:02

Idd. weinig

Mijn kinderen kregen destijds ook zeker nog 4 flessen van 200 ml.En dan 's morgens fruit, 's avonds groente bij het mee-eten. Pas toen ze echt volledig meeaten, dus 's ontbijt, lunch en avondeten (rond 8 maanden)ging er een fles af, maar dan kregen ze nog wel diksap of limonade bij het fruit/ koekje eten.

groetjes, Lynn

Regien

Regien

14-12-2011 om 10:50 Topicstarter

Oeps

Ik geef mijn dochter duidelijk te weinig te eten, sjees! Nou, daar komen snel weer 2 'melkmomenten' bij dat begrijpen jullie wel!
Dank jullie voor de reacties!

Vic

Vic

14-12-2011 om 17:17

Boekje cb

Ik gebruikte altijd het boekje van het cb waarin voedingsschema's zaten. Daarin wordt per maand aangegeven wanneer je kind met welke voeding mag beginnen en hoeveel opvolgmelk daarbij nog nodig is.

Biene M.

Biene M.

14-12-2011 om 20:27

Niet in nederland

Regien woont in België. We mogen dan wat afmopperen op onze CB's, maar we hebben eigenlijk best handige ondersteuning hier.

Regien

Regien

14-12-2011 om 21:07 Topicstarter

Ja, inderdaad

Ik woon in België....daar heb je geen CB boekjes
Ik zal eens op onderzoek uitgaan en navraag gaan doen bij Kind en Gezin (de Belgische C!

Kind en gezin

Ik heb de stellige indruk dat ze in België de melkvoedingen veel sneller afbouwen als in Nederland. Op kinderdagverblijven krijgen jonge kindjes al vroeg fruitpap en groentenpap (zoals ze dat bij jullie noemen) en patatjes (aardappels dus). Ook soep word al snel gegeven. In Nederland blijven we langer melk geven (minimaal de eerste zes maanden) en gaan minder snel de bijvoeding opbouwen (uitzonderingen daar gelaten).
Een kindje van zeven maanden moet echt nog wel meer als een halve liter melk krijgen. Of geef je haar ook pap die met kunstvoeding is aangemaakt ? ( dan krijgt ze twee flessen en de hoeveelheid melk die je voor de pap gebruikt).
G

En waarom diksap?

Dat ze te weinig krijgt is natuurlijk al gemeld, maar als je tussendoor iets te drinken wilt geven dan zou ik toch aan water beginnen in plaats van diksap o.i.d.

Regien

Regien

15-12-2011 om 12:17 Topicstarter

Advies ingewonnen

Omdat onze dochter een open verhemelte heeft kunnen we gebruik maken van een voedingsdeskundige. Dit heb ik gedaan en ze zegt dat als ze voldoende plasluiers en niet te harde stoelgang geeft enkel een fles melk in de ochtend en avond volstaat. Wel zou ik zo nu en dan wat water aan kunnen bieden. Dit alles buiten de fruit- en groetepap om.
Wat mij opvalt is dat de 'meningen/ideeën' hierover dus nogal uit elkaar liggen. Vreemd. Moet ik eens over nadenken en verder op onderzoek uitgaan!
Wat betreft de diksap: ja, dom van mij...ik drink het zelf altijd

Vic

Vic

15-12-2011 om 12:38

Regien

Dat zou te maken hebben met een verschil in inzicht tussen Nederlandse en Belgische deskundigen. Als je googelt op voedingsschema's krijg je van de Nederlandse sites ook het advies om bij 6 maanden nog 3 a 4 flessen te geven. Pas vanaf 7/8 maanden ga je naar een halve liter per dag, en dan komt er ook een broodje bij.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-12-2011 om 18:05

Hier veel meer

Vic, mijn zoon drinkt nog veel meer dan een halve liter per dag en hij is al negen maanden. Een broodje krij ik er bij hem nog niet in. Volgens mij komt het niet zo krek, de baby geeft zelf aan waar hij/zij aan toe is, toch? Ik zou wel de plasluiers even goed in de gaten houden, Regien.
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

15-12-2011 om 21:50

Niet alleen het vocht

Ik zou niet alleen kijken naar de hoeveelheid vocht (dat kan met weinig genoeg zijn idd, als ze gewone natte luiers heeft is het goed) maar vooral naar de totale hoeveelheid calorieën per dag. Die lijkt wat krap met 2x een fles melk, 1x een fruitpapje en 1x een groentepapje. Groeit ze goed?
Als je iets meer wilt geven zou ik niet voor de diksap gaan want dat is suikerwater en dus loze calorieën.
Kari

Vic

Vic

16-12-2011 om 15:25

Massi

Ja, die van mij deden het ook net even anders dan wat in de voorgeschreven richtlijnen stond, maar ik vond de schema's toch handig om te hebben. Volgens mij staat er op de verpakkingen van kv ook hoeveel een kind van welke leeftijd moet hebben. Je moet je info toch ergens vandaan halen

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 21:14

Vic, doe ik ook

Ik lees ook op de verpakking van kunstvoeding wat hij minimaal binnen zou moeten krijgen. Bij bv heb je daar weinig zicht op, zeker nu ik het kolven aan het afbouwen ben. Hij drinkt nu 's morgens, 's middags en 's avonds, met 's nachts nog een borst. Zeg 3,5 voeding. Ik vermoed dat dat geen voedingen meer zijn zoals een paar maanden terug, toen ik in tien minuten tijd makkelijk 220 cc kolfde. Ik schat in dat hij vaak niet meer dan 120-140 binnenkrijgt per keer, hij drinkt ook korter. Erbij komen inmiddels een flinke fruithap, een bordje rijstepap (gemaakt met kv, oho) en een paar happen groente (dat wil nog niet zo lukken, ik experimenteer me suf). Brood lukt ook nog niet.
Ik vind schema's ook handig, gewoon om te vergelijken. Ik denk niet dat zoon iets tekort komt, gezien de omvang van zijn dijen .
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 21:19

En beetje ot

Ik geniet zo van dit gemuts over voeding en cc'tjes en fruithap. Nog maar een paar maanden en dan mag ik niet eens meer in Babytijd, behalve om ouwe koeien uit de sloot te halen.
Groetjes
Massi

Massi (volslagen ot)

Massi, gewoon uit botte nieuwsgierigheid - pardon, welgemeende belangstelling - hoe groot en zwaar is Dikkie Dik inmiddels? En hoe oud ook alweer?

Heeft de familie in Marokko hem al gezien eigenlijk? Die vreten m op natuurlijk ...

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

17-12-2011 om 08:45

Temet (ook erg ot)

De familie in Marokko krijgt hem eerste kerstdag voor het eerst te zien, we gaan er tien dagen naartoe! Superleuk, heb er heel veel zin in. Niet in de laatste plaats omdat het daar nu zeventien graden is, trouwens. En ja, ik denk dat zoon in zal slaan als een bom. Er is trouwens ook een nichtje van zes maanden, dus alle kans dat hij een speelkameraadje heeft.
Lengte en gewicht weet ik niet precies, we mochten de controle tussen zes en elf maanden overslaan van het cb. Ik wil hem eigenlijk komende woensdag heel even laten wegen en meten, gewoon om een ijkpunt te hebben.
Als je mij een mailtje stuurt op massi-oo apestaartje hotmail.com, stuur ik je een filmpje van hem. Wel even melden dat je mail hebt gestuurd, ik check dat adres niet wekelijks.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

21-12-2011 om 20:47

Massi (ot)

wat fijn dat jullie gaan! Hoe is het met de familie? En misschien wil je mij ook het filmpje sturen ?

Massi Nissa

Massi Nissa

22-12-2011 om 21:33

Asa

Kom nou toch eens op facebook, joh . Ik stuur je het filmpje. Ben inderdaad heel blij dat we gaan, het voelt gewoon goed. Met schoonvader is het niks, het is een wonder dat hij nog leeft, maar de rest van de familie maakt het goed. Ik kan niet wachten tot ze onze zoon zien met zijn handjes-klap-truc en zwaai-truc. Hij zegt er zelfs "Da!" bij.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

23-12-2011 om 09:58

Jaja (weer ot)

Inderdaad, ik kan die mp4 niet eens afspelen op mijn pc... ik loop hopeloos achter in de vaart der volkeren. Enfin fb staat op mijn vakantiedoelijstje , eerst ook nog schoonfamiliebezoek hier. Wat fijn dat je schoonvader zijn kleinzoon nog zal zien!

Massi Nissa

Massi Nissa

24-12-2011 om 16:57

Ja, fijn he?

Ik vind het ook heel bijzonder dat ze elkaar morgenavond dan toch echt gaan ontmoeten, die oude opa en dat kleine mannetje.
Sorry Regien, ik zal niet meer ot reageren .
En Asa, als ik terugkom ga ik meteen kijken of ik een vriendschapsverzoek van mevrouw Torell heb op facebook .
Groetjes
Massi

Regien

Regien

24-12-2011 om 22:14 Topicstarter

Massi

Ik lees gewoon met een glimlach mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.