Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
TDG

TDG

28-03-2023 om 10:53

Eczeem bij baby

Hoi, ik heb eigenlijk een vraagje. Mijn baby van 6 maanden heeft echt super veel last van eczeem. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks helpt. Heeft jullie baby hier ook last van en hebben jullie toevallig tips?


Wat zei de huisarts? Als het niet overgaat met de voorgeschreven hormoonzalf zou ik een doorverwijzing vragen.

Wat heb je geprobeerd?
Veel eczeem, behalve contacteczeem, komt van binnenuit en zul je, naast symptoombehandeling door smeren, dus ook op die manier moeten behandelen. 
Wat zegt de huisarts/CB/enz?

Dubbel

Hormooncreme plus continu vet houden (dus HEEL veel smeren met vaseline lanette crème eventueel afgewisseld met af en toe een pure olie). Hormooncreme zijn verschillende sterktes in. 
Daarnaast zorgen dat de huid niet uitdroogt of irriteert. Ze mogen hier dus maar een keer per week in bad op advies van de kinderarts en ook dan weer met olie om het vet te houden, niet te lang en niet te heet. En kijken of het effect heeft als je zaken met bijvoorbeeld parfum (wasmiddel, billendoekjes, enz) weglaat/vervangt door de pure varianten. Eventueel zou je ook nog kunnen kijken of je kindje op bepaalde voedingsmiddelen reageert (ook afhankelijk van wat kind nu al eet). Dat doe je door iets twee weken weg te laten en daarna weer te introduceren en te kijken of de exceem dan terugkomt. Maar dat zou ik denk ik alleen doen in overleg met een arts. 
Als je kindje veel krabt: krapwantjes tijdens het slapen. 
Sterkte, exceem is erg vervelend. 

Gaat vaak samen met astmatische klachten ?
Baby daar ook last van ?

Mijn kind had jaren geleden veel baat bij probiotica poeder. Dat deed ik door de pap of fles. Maar mijn kind was al 1 toen, dus ik zou het even checken bij de huisarts voordat je dat gaat gebruiken bij een jonge baby.

Mijn kind kreeg eczeem van citrusvruchten en aardbei, hij kreeg dit eerst binnen door de borstvoeding, toen hij geen bv meer kreeg was het eczeem weg, na een poosje kwam het weer terug, de link gelegd met citrus, omdat hij dat door zijn fruithapje kreeg. Citrus een poosje weggelaten en later weer gegeven, had hij weer eczeem, zo ook met aardbeien. Het hoeft bij jouw baby niet zo te zijn, maar kijken naar welke voeding hij binnenkrijgt kan geen kwaad.

ga naar de huisarts en houd je aan het smeerschema, dus niet te vroeg stoppen. Indien nodig doorverwijzing naar dermatoloog vragen. In tussentijd nagels kort houden om openkrabben tegen te gaan.

Mijn dochter heeft het al vanaf de geboorte (ze is nu 10 jaar). Het is haar zwakke plek, ik zie aan haar huid dat ze ziek wordt. Het is nu wel onder controle. 

Bij mijn dochter vlamt het ook op als gevolg van allergieen (voedsel, sommige planten, honden en hooikoorts). Vet houden met olie bleek achteraf bij haar contraproductief te zijn (allergie voor noten en olie is soms op basis van notenolie, geldt ook voor sommige zonnebrandcremes en snoetenpoetsers)

Wat haar huid ook rustiger lijkt te maken is een bad met dode zee zout (niet wetenschappelijk bewezen, maar het lijkt hier te werken). 

Mijn zoontje heeft ook heel veel eczeem gehad tijdens zijn babytijd (ik ook trouwens). Ik ben op advies over gegaan op wollen kleding. En dan de merino wol, in deze kleding zitten geen chemicaliën. Kleding van Merino wol is vooral via internet (bv. Dilling) in alle soorten en maten te koop. De eczeem verdween heel snel, en komt maar heel af en toe terug. Verder gebruik ik voor mijn zoontje en mezelf alle verzorgingsproducten (vooral crème) van Grahams. Dat kun je bij de drogist kopen. Toen mijn zoontje nog een baby was, heb ik van de huisarts ureum zalf moeten gebruiken, maar dat hielp maar een beetje. Mijn zoontje was als baby ook gevoelig voor koemelk, ik heb hem de eerste 2 jaar geitenmelk gegeven, ook dat heeft geholpen. Veel succes, ik hoop dat je iets kunt met alle reacties.

Ons zoontje zat ook helemaal onder, vanaf dat hij 5 weken oud was. Toen hij 1,5 jaar was, was het grotendeels over. Smeerschema's van de dermatoloog gehad, zelfs speciale anti-krab-rompers en naast de zalfjes op voorschrift ook veel gesmeerd met paraffine-vaseline. Alle andere smeersels zoals koelzalf, lanetten en cetomacrogol werkten bij hem averechts. Daarnaast hebben we een waterontharder in huis laten installeren en dat scheelt ook enorm voor z'n huid. Hij doucht 2 keer per week en iedere dag goed smeren met La Roche Posay Lipikar Baume AP+. Als hij een enkel plekje heeft dan smeren met het zalfje van Gladskin. Tot nu toe gaat het heel goed, hij is nu 4.5 jaar.

Mijn zoon heeft pas later eczeem gekregen en het enige dat goed hielp was een creme Locobase repair icm op recept verkrijgbare onderkleding van gebreide zijde.

tegen de jeuk hielp een havermoutbadje altijd heel goed hier 

naast alle tips die er al zijn gegeven
- Als je borstvoeding geeft kan je borstvoeding in zijn badje doen, hem er mee insmeren
- zijde rompers en broekjes zijn heel prettig voor een baby om aan te hebben met eczeem. 

Al van wasmiddel veranderd, mijn eigen ervaring is dat je ook reageren op wasmiddel zoals Neutral.

Oh, eczeem is zo vervelend en frustrerend. Bij onze zoon ging het ook samen met luchtwegklachten. Toen we in Engeland op vakantie in het ziekenhuis met hem belandden vanwege ernstige benauwdheid, tipte een arts ons daar de zalf Dermexa Emollient Cream van het merk Aveeno. Voor ons een absolute life saver. Het werkte meteen. Na een paar weken was de eczeem nagenoeg weg! We slaan nog steeds af en toe een lading in via Amazon…

Mijn dochter had het als baby ook. Huisarts wilde niet aan hormoon zalf beginnen dus in eerste instantie gebruikte we een verkoelende zalf die het verergerde.

Op aanraden van een bekende overgestapt op vaseline met cetemetogol. Dat blijkt echt goed te helpen en gebruiken het nog steeds. Dit is zonder recept te verkrijgen. Verder letten we ook extra op om uitdroging te voorkomen dus minder vaak en lang in bad en daarna goed insmeren. Bij ons bleek het vooral getriggerd te worden door weersomslagen en bij ziekte vlamt het ook altijd op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.