Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik had een Jacques in de klas. Niets mis mee zou je zeggen maar zijn ouders hadden de naam duidelijk ergens gelezen maar nooit de juiste uitspraak gehoord dus het kind werd "ja-ku-es" genoemd

Ooit bij kind een Xavier op de peuterspeelzaal. Niet zo raar zou je denken, maar het moest uitgesproken worden als ex-é-vi-èr.

Regendrup.

Regendrup.

13-01-2022 om 10:51 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 13-01-2022 om 10:51:

Ooit bij kind een Xavier op de peuterspeelzaal. Niet zo raar zou je denken, maar het moest uitgesproken worden als ex-é-vi-èr.

Echt he. Hoe verzin je het!

Zo kan een naam ook voor verwarring zorgen als het zowel een jongens als een meisjesnaam is. Zo had iemand het over Pascal en ik kende die naam alleen voor een jongen en toen bleek het een meisje te zijn. Chantal kende ik alleen als meisjesnaam maar later kwam ik erachter dat het ook een jongensnaam is.

Regendrup.

Regendrup.

13-01-2022 om 10:57 Topicstarter

watertoren schreef op 13-01-2022 om 10:54:

Zo kan een naam ook voor verwarring zorgen als het zowel een jongens als een meisjesnaam is. Zo had iemand het over Pascal en ik kende die naam alleen voor een jongen en toen bleek het een meisje te zijn. Chantal kende ik alleen als meisjesnaam maar later kwam ik erachter dat het ook een jongensnaam is.

Echt? Nog nooit gehoord! 

watertoren schreef op 13-01-2022 om 10:35:

Ik moest erg lachen om Fukje Modder. Ik snap niet dat ouders hun kinderen zulke namen kunnen geven. Met een naam kunnen ze ook heel erg gepest worden, zelfs bij een naam die je in eerste instantie 'normaal' vind. Zo zat er een niet zo'n vlotte jongen bij mijn zoon in de klas die toch al vaak het pispaaltje was. Hij heette Mick maar bijna iedereen noemde hem kut. Dat was zo zielig.

Fokje Modder heette van haar meisjesnaam anders maar trouwde met een man die Modder met de achternaam heette. Nou ja, je kunt altijd nog besluiten die achternaam niet te nemen.

En je kunt nooit helemaal alles uitsluiten. Isis was best een populaire naam en toen kwam er een terreurorganisatie die zichzelf zo noemde. Je kunt ook IS als initialen hebben. Onze dochter heeft dezelfde initialen als thierry baudet.

Ik houd ook niet van die extreem raar gespelde namen of super exotisch bijna niet uit te spreken namen. Ik moet zeggen dat in dochter haar klas er veelal gangbare namen zitten.

JtM schreef op 13-01-2022 om 10:48:

Knutselkei: Giulia is Italiaans
Kindje van een vroegere vriendin van me heet ook zo, haar man is Italiaans.

Ik vind de Dj trend heel 'lelijk', komt meteen zo tokkie over in mijn ogen. Djayden, Djailey etc.

Kunnen we alsjeblieft eens over namen praten zonder meteen te praten over tokkies, over de 'wijk ernaast' etc. Het is toch van alle tijden dat mensen een voorkeur hebben voor namen en dat die soms meer voorkomt in bepaalde lagen van de samenleving? Bijv  Egbert-Jan of Roelof-Jan 

https://www.harpersbazaar.com/nl/cultuur-reizen/a18657146/de-namen-die-kakkers-aan-hun-kinderen-geven/

Regendrup. schreef op 13-01-2022 om 10:57:

[..]

Echt? Nog nooit gehoord!

Nee, ik ook niet, wel van Pascal dat het voor zowel jongens als meisjes gebruikt wordt. Geldt ook voor Jamie overigens, en dan ook op meerdere manieren geschreven. 

Regendrup.

Regendrup.

13-01-2022 om 11:01 Topicstarter

Poezekat schreef op 13-01-2022 om 11:01:

[..]

Nee, ik ook niet, wel van Pascal dat het voor zowel jongens als meisjes gebruikt wordt. Geldt ook voor Jamie overigens, en dan ook op meerdere manieren geschreven.

Klopt. Ik ken een Jaimiey (jongen). 

MamaE schreef op 13-01-2022 om 10:59:

[..]

Fokje Modder heette van haar meisjesnaam anders maar trouwde met een man die Modder met de achternaam heette. Nou ja, je kunt altijd nog besluiten die achternaam niet te nemen.

En je kunt nooit helemaal alles uitsluiten. Isis was best een populaire naam en toen kwam er een terreurorganisatie die zichzelf zo noemde. Je kunt ook IS als initialen hebben. Onze dochter heeft dezelfde initialen als thierry baudet.

Ik houd ook niet van die extreem raar gespelde namen of super exotisch bijna niet uit te spreken namen. Ik moet zeggen dat in dochter haar klas er veelal gangbare namen zitten.

Je zal je kind maar Joran hebben genoemd. Of Anders (Breivik). 

Regendrup.

Regendrup.

13-01-2022 om 11:03 Topicstarter

Aiden schreef op 13-01-2022 om 11:00:

[..]

Kunnen we alsjeblieft eens over namen praten zonder meteen te praten over tokkies, over de 'wijk ernaast' etc. Het is toch van alle tijden dat mensen een voorkeur hebben voor namen en dat die soms meer voorkomt in bepaalde lagen van de samenleving? Bijv Egbert-Jan of Roelof-Jan

https://www.harpersbazaar.com/nl/cultuur-reizen/a18657146/de-namen-die-kakkers-aan-hun-kinderen-geven/

Je hebt gelijk, maar nu doe je hetzelfde toch maar dan met "kak" namen? Namen associëren nou eenmaal. Met mensen die je kent, of juist niet kent, mensen uit hetzelfde "milieu" als jijzelf, of juist helemaal niet. 

in mijn studententijd kende ik een Engeltje. Dat was echt een enorm kreng.

En een Murkje, dat schijnt fries te zijn, maar toch... Of je daar buiten Friesland heel blij van wordt...

Aiden schreef op 13-01-2022 om 11:00:

[..]Het is toch van alle tijden dat mensen een voorkeur hebben voor namen en dat die soms meer voorkomt in bepaalde lagen van de samenleving? Bijv Egbert-Jan of Roelof-Jan

https://www.harpersbazaar.com/nl/cultuur-reizen/a18657146/de-namen-die-kakkers-aan-hun-kinderen-geven/


Zeker, vandaar dat dat artikel ook spreekt over kakkers in plaats van mensen met een hogere sociaal economische status. Misschien dat dat laatste wat vriendelijker en minder stigmatiserend klinkt, maar het mechanisme blijft evengoed hetzelfde.

Een D'javeyney Princess Quintishana komt voor 99% zeker uit een milieu met een fors lagere SES dan Floris-Jan. En als je die laatste een kaknaam toedicht, dan is dat niet heel anders dan de eerste een tokkienaam vinden.

Aiden schreef op 13-01-2022 om 11:02:

[..]

Je zal je kind maar Joran hebben genoemd. Of Anders (Breivik).

Ik had op stage ooit een collega die Joran heette. En dat was een vrouw. Kan blijkbaar ook. Overigens zou ik die naam niet meteen aan een misdadiger linken.
Je denkt toch ook niet bij elke Willem aan Holleeder?

Chantal als naam voor een jongen? Heel bijzonder. Nancy schijnt trouwens ook voor jongens en meisjes gebruikt te worden, dacht ik - waarbij ik ook alleen maar een meisje voor me zie.
Mijn echte voornaam is buitengewoon ongebruikelijk, niemand verstaat die in 1 keer goed, laat staan dat ze het goed schrijven. Ondertussen ben ik 50+ en heb ik ermee leren leven. Maar ik wist dus wel dat mijn kinderen 'gewone' namen zouden krijgen. Ik vond het echt erg vervelend om elke keer mijn naam te moeten spellen (plus corrigeren, want sommige letters kun je goed benoemen, Victor - en dan schrijven ze nog steeds een F op...).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.