Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
mama van Linde

mama van Linde

17-01-2009 om 19:34

Goed/slecht voedsel voor borstvoeding

Een vriendin van mij moet zeer binnenkort bevallen en is van plan borstvoeding te gaan geven. Graag zou ik ze in de kraamtijd een lekkere ovenschotel o.i.d. brengen. Bij ons was het een hectische periode toen en zou zoiets zeker welkom zijn geweest, vandaar dat het me wel een leuk/goed idee lijkt.

Maar wat moet je nou ook al weer beter niet eten bij borstvoeding? Koolsoorten e.d. toch? En wat is juist wel goed? Ik wil natuurlijk liever niet met iets aankomen waar de kleine beeb meteen krampjes van krijgt

Alvast bedankt voor de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dees 68

Dees 68

17-01-2009 om 21:23

Tja, het is een beetje persoonlijk

maar ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met uien, (bruine) bonen en koolsoorten en met veel kruiden.

Ik heb bij al mijn kinderen in het begin het volgende dieet aangehouden: doperwten, wortels, broccoli, bloemkool, sla, sperziebonen (en dan kwamen we precies de week door want op zaterdag eten we meestal soep) met aardappels en vlees. En dat ging meestal wel goed.

Mijn jongste (nu 15 weken) reageert ook op tomaat en melkproducten, maar dat is volgens mij wel uitzonderlijk. Bij de oudste twee heb ik daar trouwens ook nooit problemen van ondervonden.

Wellicht zo'n aardappelanders-schotel met bloemkool?

dc

dc

17-01-2009 om 21:38

is broccoli niet een kool? Bloemkook en broccoli werden mij in elk geval afgeraden de eerste weken.

Lekkere pan groentensoep

Een lekkere pan groentensoep, met een spinazie-zalmquiche (goed door de omegavetten), kan ze meteen een paar dagen vooruit.

Rembrand

Rembrand

18-01-2009 om 00:09

Gewoon lekker eten en jezelf niet allerlei beperkingen opleggen!

Als er geen aanwijzingen zijn dat er allergie in de familie is zou ik gewoon een lekker recept pakken en daarmee een heerlijke ovenschotel maken.
Waarom zou een voedende moeder gelijk een dieet moeten volgen of allerlei dingen niet mogen eten ?
Als je normaal van alles eet, blijf dit dan vooral gewoon doen. Zo bljft het voeden tenminste leuk. Je kan altijd nog voedingsmiddelen schrappen als de baby er op reageert. Die zalm-spinaziequiche van Dirksmama lijkt me een geweldig idee !
M.

Helaas hier wel beperkingen

Jezelf geen beperkingen opleggen, in andere landen eten ze knoflook en pepers en die kinderen hebben toch ook nergens last van? Nou, het uitgangspunt klinkt goed en ik heb er ook lang niet aan gewild dat mijn kind last zou hebben van de prei in de groentensoep, maar helaas. Bij mijn eerste en nu ook mijn tweede kind mijd ik inderdaad al die dingen zoals kool, prei, bonen etc. die hiervoor werden genoemd. Proefondervindelijk gemerkt dat hij er slecht op reageert. En ja, echt zeker weten doe je het nooit. Maar als je dan weer een half uur een van darmkrampjes krijsende baby hebt rondgedragen, denk je wel 'ik eet toch maar even geen uien meer'.

Als je de familie wilt helpen, zou ik het voor de zekerheid neutraal houden. Zalm-spinziequiche (zonder uitje)lijkt me een prima idee.

Chris

Na een verschrikkelijke spruitjesnacht

..ben ik ook afgestapt van dat stomme alles-kan-je-eten advies.

Later hoorde ik een veel beter advies: doe eerst zes weken rustig aan en ga dan langzaam weer dingen terugintroduceren. Je slaat 2 vliegen in één klap, misschien wel drie:
-geen onnodig onrustige kraamtijd
- doordat je het een voor een introduceert weet je waar het aan ligt als je kind last krijgt
- doordat je wat later begint met introduceren kan het zijn dat je kind al wat minder fel reageert

Kiki

Kiki

18-01-2009 om 11:23

Prei en paprika en chocola

Toen ik daarmee stopte, waren de krampjes van mijn zoontje miraculeus verdwenen.

Dus ik glimlach altijd beleefd als mensen zeggen dat je niet op je eten hoeft te letten als je borstvoeding geeft en denk er het mijne van
(Overigens die drie dingen natuurlijk met liefde laten staan. Het was geen opoffering)

Mariska S.

Mariska S.

18-01-2009 om 11:47

Geen wet van meden en perzen

Dát je kindje er last van krijgt, is geen wet van Meden en Perzen. Er zijn legio kinderen die geen last krijgen van koolsoorten, ui, en dergelijke. Vandaar dat wordt gezegd, dat je gerust alles kan proberen. Allergieën uitgezonderd, natuurlijk, of als een allergie in de familie voorkomt. In dat geval moet je voorzichtig zijn!
Maar het is geen 'standaard' advies, om na je bevalling bijvoorbeeld geen koolsoorten of ui te eten. Als je merkt dat je kindje er last van hebt kunje het natuurlijk wel proberen te vermijden (en zien of het de oorzaak is). Natuurlijk zijn alcohol en roken wel slecht (zeker als je borstvoeding geeft), maar dat is een ander verhaal.
Groetjes, Mariska

Mariska

Wat ik zo tegen heb op het advies dat jij geeft is dat vrouwen weeeeken verder zijn op die manier voordat er wat rust in de tent komt.

Als je begint met vermijden en daarna langzaam toevoegt sta je ook niet voor raadsels als een kind een keer krampen heeft. Als je meteen alles eet daarentegen weet je de volgende dag nog niets. Was het chocolade? Prei? Ui? Dan blijf je maar modderen.

Rembrand

Rembrand

18-01-2009 om 16:19

Rode beuk.

Wat ik zo tegen heb op het advies dat jullie geven is dat vrouwen zichzelf weken ( of maanden ) van allerlei voedingsmiddelen gaan ontzeggen voordat ze erachter komen dat dit helemaal niet nodig was wellicht
Ik pleit ervoor om de borstvoeding niet moeilijker te maken dan het is door vrouwen allerlei beperkingen op te leggen. Als ik de postings van jullie bekijk zou je dus al niet mogen eten : prei,kool,bonen,paprika en chocolade. Dit zijn niet meteen de eerste voedingsmiddelen waar ik aan denk bij molgeijke klachten. Dan denk ik eerder aan koemelk !
Veel baby's hebben nu eenmaal de eerste tijd krampen, hoe vervelend dit ook is. Één voordeel heb je alvast als je borstvoeding geeft. Borstgevoede baby's hebben over het algemeen minder last van krampen dan baby's die geen borstvoeding krijgen.
M.

Ja precies rembrand

Dat is nu juist wat ik zo tegen heb op jouw argument.

Om de vrouwen die geen last zullen hebben te sparen maak je het de vrouwen die wel last krijgen extra moeilijk. Want reken maar dat het gruwelijk is om in de babytijd nachten te hebben waarin je baby ieder half uur komt door buikpijn.

Je benadeelt of de ene of de andere groep. En we hebben allebei geen harde getallen welke groep groter is.

"jezelf dingen ontzeggen" voor de ene groep of nachten vol krampen voor de andere groep - het is een keuze.

Extra bezwaar van mij is dat het aldus propaganda voor borstvoeding wordt die ook nog eens onjuist is. Want een deel van de babies reageert nu eenmaal wel. Wederom het type advies van bv-aanhangers waardoor ik als toch behoorlijk doorgewinterde bv-aanhanger een vieze smaak in mijn mond krijg (heb 2x anderhalf jaar gevoed).

Bij mijn eerste was het dus spruitjesdrama's tot me na 6 weken begon te dagen dat die propaganda misschien niet klopte en ik het rijtje ging weglaten.

Bij mijn tweede daarentegen heb ik het andersom aangepakt en dat ging prima. Wat ik daar nog bij wil opmerken is dat ik het een kleine moeite vond om even een paar voedingsmiddelen te ontwijken "jezelf dingen ontzeggen" vind ik een zwaar overtrokken beschrijving.

Laat maar. Er zal wel iets achter zitten van mijn ergernis dat ik me zo blind aan die propanganda-adviezen heb gehouden. Echt hoor, als je kind nergens last van heeft dan ben je daar na een paar weken heus wel achter. Maar bij mijn eerste bleef ik maar denken dat het niet aan mijn eetpatroon kon liggen (dat zei die propaganda toch?), en als ik dan zo'n spruitjesnacht had raakte ik aan het twijfelen. Maar dan had ik ook chocola en ui en weet ik wat meer gehad de dag ervoor dus dan wist ik nog niets.

Volgens mij is borstvoeding prima aan de man te brengen zonder fout-gemakkelijke adviezen.

hout anne

hout anne

18-01-2009 om 17:41

Volgens mijn kraamhulp en verloskundige

kun je in principe alles eten wat je tijdens e zwangerschap ook at. Ben je altijd gewend gekruid te eten, dan kun je dat nu ook doen, je baby is het dan nl. ook al gewend. Maar eet je alleen heel af en toe gekruid, dan kun je dat tijdens de BV beter even niet doen. Verder raadden ze me aan het rustig aan te doen met koolsoorten (en bruine bonen). Deze zorgen vaak voor meer gas in de darmen, die weer krampen kunnen veroorzaken. Vaak eten mensen ook niet heel veel kool (dus ook niet tijdens de zwangerschap), dus dan is de baby het ook nog niet gewend. Maar een uitje ergens doorheen moet best kunnen (rauwe ui schijnt wel meer krampjes te kunnen veroorzaken).
Verder merkt een bv gevende vrouw gaandeweg echt wel wat wel echt krampjes veroorzaakt bij haar eigen kindje (want dat verschilt ook). En daarnaast zijn krampjes niet altijd te voorkomen, het hoort er ook gewoon bij. Ook bij flesvoeding hebben baby's de eerste tijd vaak krampjes, en de samenstelling daarvan veranderd niet door het eetpatroon van de mama!

Maar er zijn genoeg ovenschotels die prima moeten kunnen! En het zal idd welkom zijn, ik vond het ook erg fijn als mensen eten meebrachten, had mijn man ook even wat rust!

Rembrand

Rembrand

18-01-2009 om 17:54

Hout anne.

Gas in de darmen van moeder betekend niet dat het gas via de bloedsomloop en moedermelk bij het kind komt.
Lijkt me tamelijk gevaarlijk als er gas in je bloed zit.
Hetzelfde verhaal gaat over het drinken van priklimonade. Dit zou ook klachten kunnen geven bij je kindje. Koolzuurbellen in je bloed is niet echt gezond voor je eigen gezondheid.
Als een baby erge krampjes heeft ga je natuurlijk geen weken tobben maar probeer je toch wel achter de oorzaak te komen. Dit kan ook teveel melk zijn, of een heftige toeschietreflex bijvoorbeeld.
Verder zeg ik altijd dat mensen in ieder geval geen hele grote hoeveelheden van bepaalde voedingsmiddelen moeten gaan eten. Drie liter melk per dag is niet nodig ( en zelfs onwenselijk ), en een zak pelpinda's of drie borden hachee zou ik ook niet doen.
M.

Rodebeuk

Rodebeuk: "Wat ik daar nog bij wil opmerken is dat ik het een kleine moeite vond om even een paar voedingsmiddelen te ontwijken "jezelf dingen ontzeggen" vind ik een zwaar overtrokken beschrijving."

Maar het gaat niet om een paar voedingsmiddelen. Er is zo'n lange lijst van dingen waarvan iemand zegt dat het krampjes kan veroorzaken. Hier worden al koolsoorten, prei, ui, paprika en chocolade genoemd, maar toen ik net bevallen was hoorde ik ook van alle kanten dat ik (onder andere!!!) geen knoflook, tomaten (of alles waar dat inzit), sinaasappel(sap), koolzuurhoudende dranken, druiven en nog een aantal dingen mocht eten. Want ze hadden wel eens gehoord van een zus/buurvrouw/vriendin die daar krampjes van kreeg.
Als het alleen om de koolsoorten gaat is het nog te overzien, maar het werd steeds meer, en dan wordt het jezelf wel "dingen ontzeggen".
Wat ik deed was, als m'n kindje veel huilde, terugdenken aan wat ik de afgelopen pakweg 24 uur gegeten had. Want elke dag at ik wel iets wat verdacht kon zijn, maar nooit alles op een dag. En dan kon ik daarna de meeste dingen alweer wegstrepen, omdat ik die vaker zonder problemen at, en dan kun je, zonder veel te laten staan, toch snel zien waar je kindje eventueel op reageert.

mama van Linde

mama van Linde

19-01-2009 om 12:26

Bedankt voor de tips

Die quiche met zalm en broccoli klinkt er goed!

Iemand nog andere ideeën?

Thanks

hout anne

hout anne

19-01-2009 om 12:31

Rembrand

Ik bedoelde ook nit dat als de moeder last heeft van 'gas' in de darmen dit ook bij de baby terecht komt.
Ik bedoelde, als je er zef last van krijgt is de kans groot dat je baby hier ook last van krijgt (smmige etenswaren zorgen daar nu eenmaal voor!)

Rembrand

Rembrand

19-01-2009 om 19:25

Hout anne.

Ik snap wat je bedoeld, maar het nu eenmaal zo dat je melk gemaakt wordt van je bloed en veel etenswaren hebben dus totaal geen invloed op de samenstelling van je melk.
M.

Dees 68

Dees 68

20-01-2009 om 23:17

Broccoli = kool?

Ik dacht eigenlijk van niet. Verder heb ik hier nooit slechte ervaringen gehad met het eten van broccoli (en bloemkool) tijdens de eerste weken. Met spinazie trouwens ook niet (was ik nog vergeten te noemen).
Ik kijk altijd naar de konijntjes (want als er iemand is die snel last heeft van gasvorming is het wel broer konijn), dus wat die mag eten mag ik ook. En mijn konijnen leven zowat op broccoli...

Ik ben het wel met rodebeuk eens. Het is veel makkelijker om je voedingspatroon beperkt te houden en het dan langzaam uit te breiden en om bij iedere keer krampjes je af te vragen of het nu de paprika, prei, chocolade etc. was of gewoon "buikkrampjes, vind ik. Kleine moeite, groot plezier...Bovendien lijkt mij net dat onwetendheid over mogelijke krampjesbevorderende voedingsmiddelen de borstvoeding bemoeilijkt. Ik heb in ieder geval bij mijn oudste daardoor heel wat afgetobt met de voeding...

Heb laatst trouwens spruitjes geprobeerd en dat ging goed. Dus wellicht is het moment aangebroken om het menu uit te breiden. Jippie .

Heb trouwens tijdens mijn zwangerschap heel veel Chili con carne gegeten (vanwege de stoelgang), maar mijn kindjes reageerden daar allemaal wel op. Voor mij gaat het dus niet op dat als je kind tijdens de zwangerschap al gewend is aan de smaak dat het dan tijdens de borstvoeding geen problemen veroorzaakt. Was het maar waar...

Borstvoeding is geen ziekte hoor!

Dus hoef je ook niet bij voorbaat 'taboevoedsel' te laten staan.
Ik schrijf expres 'taboevoedsel' omdat het.enorm cultuurgebonden is wat je wel of niet zou kunnen eten.

Als je kind ergens last van heeft, dan denk je gewoon even,terug,wat je gegeten gebt, en dst last je even staan.

Door lijsten met verboden voer te maken maak je het onnodig moeilijk, en met elk kind in,je omgeving zal de lijst langer worden...

Rembrand

Rembrand, je stelt dat veel etenswaren totaal geen invloed hebben op de samenstelling van je melk omdat moedermelk wordt gemaakt van je bloed. Zijn er etenswaren bekend waarvan men weet dat ze wél invloed hebben (behalve koemelk)?

Ik ben hier benieuwd naar omdat de stelling suggereert dat je je het in feite inbeeldt of dat je ten onrechte verband legt als je denkt dat je baby slecht reageert op wat je hebt gegeten.

Ik besef dat die eerste drie maanden (en ook wel iets daarna) de reactie van je baby heel goed het gevolg kan zijn van een onrijp darmstelsel. Maar daarna zou dat dan toch over moeten zijn? Wat is jouw ervaring hiermee?

Chris

De productie van moedermelk

Moedermelk wordt in de melkklieren gemaakt. Niet eens VAN bloed, maar via een ingewikkeld proces (denk aan osmose), het is dus niet zo dat je borsten een beetje bloed 'koken'en hoppa daar is melk. Directe overdracht van stoffen IN het bloed is zeldzaam (beruchtste stoffen zijn alcohol en ingredienten van een gerookte sigaret).

WAT je eet heeft in principe verder geen invloed op de samenstelling van je melk. Maar sommige aromatische stoffen of allergenen kunnen WEL in de melk overgaan. SOMMIGE kinderen reageren daarop, de meeste kinderen. (Eet een zalm, en je melk krijgt een visluchtje, knoflookbabies kun je ook goed ruiken, etc)

Kool, prei en uien

Als je zegt dat sommige aromatische stoffen of allergenen wel in de moedermelk kunnen overgaan, hoe zit het dan met het bekende rijtje kool, prei en uien? Dat zijn toch geen allergene voedingsstoffen? Van veel moeders, mijzelf incluis, hoor ik dat hun baby hier duidelijk op reageert.
Is dit dan eigenlijk inbeelding of onzin?

Aromatisch

In de kool en lookfamilie zitten wel veel aromatische stoffen. Veel volwassenen hebben er ook last van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.