Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Grootouder met 2 honden laten babysitten tweewekelijks

Dag allemaal,

Ik wil hier eens polsen naar meningen maar ook naar ervaringen. Zouden jullie je baby (in ons geval 10m) bij 1 grootouder met 2 honden (een Basset fauve de Bretagne en een Labradoodle) laten overdag? Ze zou tweewekelijks babysitten op onze zoon. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Peiling

Oma met 2 honden laten oppassen op baby 10m
72 stemmen
64%
36%

Dat ligt 100% aan de honden. Genoeg mensen met honden die een baby krijgen. Dus als de honden betrouwbaar zijn: waarom niet?

Dat ligt helemaal aan het type oma.

ik heb ongeveer die combinatie en je moet opletten en verstand hebben van hondengedrag en de ontwikkeling van kinderen. Als oma iemand is die gezellig hondjes heeft maar geen hondentaal spreekt heb ik mijn twijfels.
Als oma verstand van honden heeft ( en dan niet de achterhaalde kennis met dominantie, de baas en gelijkte hoogte enz), dan zou ik het onder voorwaardes doen:
1. De kleine is altijd in oma's zicht
2. De kleine mag niet, als in nooit, naar de honden toe. En dan is er best veel mogelijk. Mijn kleinkind kwam met 2 maanden en is nu ruim 3 en laat de hond met rust, ik ben daar heel streng in.
Wel mag kleinkind de hond koekjes en hersenwerkjes geven. 

ja waarom niet 

Max88 schreef op 10-05-2023 om 19:38:

ik heb ongeveer die combinatie en je moet opletten en verstand hebben van hondengedrag en de ontwikkeling van kinderen. Als oma iemand is die gezellig hondjes heeft maar geen hondentaal spreekt heb ik mijn twijfels.
Als oma verstand van honden heeft ( en dan niet de achterhaalde kennis met dominantie, de baas en gelijkte hoogte enz), dan zou ik het onder voorwaardes doen:
1. De kleine is altijd in oma's zicht
2. De kleine mag niet, als in nooit, naar de honden toe. En dan is er best veel mogelijk. Mijn kleinkind kwam met 2 maanden en is nu ruim 3 en laat de hond met rust, ik ben daar heel streng in.
Wel mag kleinkind de hond koekjes en hersenwerkjes geven.

Dit!

Ja ik, heb 2 kleine kleindochters en 8 honden. Gaat prima. Ik weet wat ik doe.

Op basis van deze informatie: ja hoor.
Op basis van de informatie van het viva-topic: nee. Maar dan ligt het niet aan de honden maar aan de oma. 

Als oma de honden bij het kind weg kan houden, en het kind bij de honden weg kan houden, dan wel.

houd je het hierbij op dit forum? of ga je ook nog wat context geven? 

Ik zou dat wel doen, mits beetje vriendelijke honden, maar mijn kinderen zijn dan ook met honden opgegroeid en wisten van kleins af aan de "regels" omtrent honden. Mijn vader heeft een valse k hond en mijn stiefmoeder corrigeert nooit het gedrag dus dan zou ik het niet doen.  

Lena55 schreef op 10-05-2023 om 19:29:

Dat ligt 100% aan de honden. Genoeg mensen met honden die een baby krijgen. Dus als de honden betrouwbaar zijn: waarom niet?

Het ligt 100% aan de baas. Honden kunnen nooit 100% betrouwbaar zijn. Er kan altijd pijn of ander ongemak zijn waardoor honden anders kunnen reageren. Ook kinderen kunnen nog wel eens onvoorspelbaar reageren. Dus goed in de gaten houden en kind(eren) en hond(en) altijd scheiden al ga je bijvoorbeeld maar even naar het toilet.

Ligt aan de honden en de eigenaar. 
Zelf ben ik opgegroeid met honden, heb nu een hond en past m'n moeder een keer per 2 weken op en zij heeft ook honden.
Welke ervaringen zoek je? 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

11-05-2023 om 10:39

Op basis van de informatie die je hier nu geeft, zie ik het probleem niet om oma op te laten passen.

Ik ken de oppas skills van oma niet. Kan ze überhaupt voor een baby zorgen? 
Heeft ze de honden onder controle, luisteren die naar haar?
Dan ja hoor. 

Zelf opgepast op een baby tweeling en een peuter met 2 grote labradors in huis. Ging heel goed. Babies gewoon op de grond. De honden en de babies hadden hun eigen plek op de grond. Honden wisten dit precies. Luisteren goed en in de mand was in de mand. Babies goed in de gaten houden en naar mate ze iets ouder waren werd goed geleerd wat de plek van de honden was en waar zij dus niet mochten komen want daar was de hond de baas. 

Ik zou het niet 1,2,3, doen. Een hond die opgroeit met kinderen vind ik persoonlijk toch altijd wat anders dan een hond van wat jaren oud, waar ineens kleine kids om de hoek komen kijken. Let wel, dat is gebaseerd op een ervaring die we zelf hebben gehad, dus niet representatief. Maar het zorgt er wel voor dat ik niet zo snel meer die keuze zou maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.