Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Help baby rolt om en slaapt niet meer!

Hallo iedereen,

ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ons zoontje rolt sinds kort van zijn rug naar zijn buik maar kan nog niet zelfstandig terugrollen. Hij rolt om waar en wanneer hij kan nu hij weet hoe dit moet.

hij sliep door maar houd ons nu de hele nacht wakker. Hij rolt de hele tijd op zijn buik en begint dan te huilen omdat hij niet meer terugkan. Ik loop zijn kamer binnen en rol hem dan terug zonder hem aan te kijken of iets te zeggen maar nog voordat ik weer in bed lig is hij alweer naar zijn buik gedraaid en begint alles weer opnieuw.

wat moeten we doen?


Wat vervelend en vermoeiend.
Hoe oud is hij?
Inbakeren kan het tegengaan. Kan tot 6 maanden.
Of een slaapzakje.
En overdag trainen met de buikligging (sterkere nekspieren) is ook handig.

Met een omgerolde handdoek een drempeltje bouwen zodat hij niet om kan rollen. Of in bed leggen en dan strak inpakken met een lakentje. Als dat niet goed lukt kan je ook kijken naar de lakens van fedde en Kees.

Ohja, wees vooral gezegend dat je al een periode van doorslapen hebt gehad. Kan zo zijn dat dat tijdelijk was.

Wie heeft tegen je gezegd dat je niet met je baby moet communiceren als hij wakker wordt? Sorry, maar dat is echt middeleeuws advies. Hij is nog zo ontzettend klein. Baby's horen nog helemaal niet door te slapen en hebben jouw geborgenheid nog heel hard nodig. Een baby is klein en kwetsbaar en reageert nog volledig instinctief. Hij is volledig van jou afhankelijk en kan alleen communiceren door te huilen. Met name in de westerse wereld zijn wij dat instinctieve stukje kwijt, en hebben we bedacht dat we baby's moeten laten huilen, dat ze door moeten slapen en dat ze zich vooral aan ons schema moeten houden en niet andersom. En dan vinden we dat onze baby, die heel normaal babygedrag vertoont, 'ons wakker houdt'. 

Pak hem op, troost hem en leg hem pas terug als hij rustig is en slaapt. Ik weet niet hoe oud hij is, maar je zou kunnen overwegen om zijn wiegje op jullie kamer te zetten. Dat is sowieso het advies tot zes maanden, en dat is logisch als je je verdiept in de behoeftes van baby's. 

 Een handdoek is gevaarlijk. Dat kan verstikking of rebreathing veroorzaken.  

En met inbakeren belemmer je de baby in zijn natuurlijke bewegingen, terwijl hij blijkbaar iets nodig heeft. Zo'n kindje heeft amper mogelijkheden om te communiceren, en dat beetje wat hij wel kan, leggen.

ik lees niet dat ze hem laat huilen… misschien is baby wel meteen weer zen zodra ze hem terugrolt?

Lieveheersbeest schreef op 12-01-2023 om 06:22:

ik lees niet dat ze hem laat huilen… misschien is baby wel meteen weer zen zodra ze hem terugrolt?

Nee, ik lees dat ook niet, maar het is een voorbeeld van het soortgelijke advies als wat deze moeder blijkbaar heeft gekregen. En blijkbaar is hij niet zen, want hij draait zich meteen weer om en begint te huilen. 

Onze zoon heeft dit ook een tijdje gehad, maar het duurde niet lang. Hij leerde vrij snel hoe hij zichzelf terug kon draaien. Overdag lieten we hem dat ook veel ontdekken/oefenen in de box of op een kleed op de vloer.
In de tussentijd hielp het wel als een van ons even naast hem bleef zitten, desnoods met een hand op zijn buik. Als hij eenmaal diep sliep, draaide hij niet zo snel meer.
Overigens heeft onze zoon tussen 3 en 5 maanden doorgeslapen en daarna vaker niet dan wel, variërend van wakker voor een slokje water tot uren (vrolijk) wakker omdat hij zich blijkbaar gewoon wakker voelde. Dus houd er rekening mee dat het nog wat kan wisselen.

Feniks89

Feniks89

12-01-2023 om 06:31 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Onze baby is bijna zeven maanden oud inbakeren is dus helaas geen optie meer.

hij heeft tot vijf maanden bij ons in de co-sleeper gelegen en ik laat hem ook zeker niet huilen. Als ik een Euro kreeg voor elke keer dat ik hem heb getroost, gewiegd en bij hem heb gezeten was ik rijk haha. Hij is inderdaad weer zen als ik heb terug heb gerold en ook voor 5 minuten op zijn buik, maar daarna begint de ellende weer.

Een kind dat kan omdraaien mag je niet meer inbakeren, dat is te gevaarlijk. Ik zou vooral overdag kind regelmatig op de buik leggen en hopen dat kind leert om zichzelf terug te draaien.
Tot die tijd zou ik 's nachts je kind bij je op de kamer laten slapen, zodat terugdraaien jullie zo weinig mogelijk energie kost.

Lisette_R schreef op 12-01-2023 om 06:10:

Wat vervelend en vermoeiend.
Hoe oud is hij?
Inbakeren kan het tegengaan. Kan tot 6 maanden.
Of een slaapzakje.
En overdag trainen met de buikligging (sterkere nekspieren) is ook handig.

Als ze kunnen rollen mag inbakeren dus juist niet meer.

Het is een fase, het is een fase. 

Geen dingen gaan doen om het rollen te belemmeren. Dus geen handdoek of inbakeren want die opties zijn gevaarlijk. 

Overdag oefenen met terugrollen en lekker veel tijd op zijn buik. Vaak duurt deze fase niet zo lang als je er op terugkijkt. 

ik zou een slaapzak met mouwen aandoen. Belemmert het rollen in deze fase nog een beetje, en is sowieso ideaal in de winter want geen dekens die eraf worden getrapt en niet meer terug kunnen

overdag lekker veel laten oefenen tot hij ook terug kan rollen. Dat duurt niet lang meer hoor.  Maar dan overdag niet meteen helpen en terugrollen als hij huilt maar hem wel laten worstelen natuurlijk 

en dan is de fase is de nacht ook weer voorbij

MevrouwKrul schreef op 12-01-2023 om 06:16:

Wie heeft tegen je gezegd dat je niet met je baby moet communiceren als hij wakker wordt? Sorry, maar dat is echt middeleeuws advies. Hij is nog zo ontzettend klein. Baby's horen nog helemaal niet door te slapen en hebben jouw geborgenheid nog heel hard nodig. Een baby is klein en kwetsbaar en reageert nog volledig instinctief. Hij is volledig van jou afhankelijk en kan alleen communiceren door te huilen. Met name in de westerse wereld zijn wij dat instinctieve stukje kwijt, en hebben we bedacht dat we baby's moeten laten huilen, dat ze door moeten slapen en dat ze zich vooral aan ons schema moeten houden en niet andersom. En dan vinden we dat onze baby, die heel normaal babygedrag vertoont, 'ons wakker houdt'.

Pak hem op, troost hem en leg hem pas terug als hij rustig is en slaapt. Ik weet niet hoe oud hij is, maar je zou kunnen overwegen om zijn wiegje op jullie kamer te zetten. Dat is sowieso het advies tot zes maanden, en dat is logisch als je je verdiept in de behoeftes van baby's.

Dat is wel erg fel. Het is niet dat je uit de rest van het verhaal kunt opmaken dat to gedurende de rest van de dag niet met haar kind communiceert. 

Verder het advies van absor. Vooral overdag lekker laten oefenen. 

Ik heb er ook wel eens een opgerolde handdoek naast gelegd. Niet in de buurt van het gezicht natuurlijk, maar bij het buikje en de beentjes. Dat hielp goed. 

Het duurt echt niet lang meer TO voordat je baby zich terug van buik naar rug zal kunnen rollen. Je schrijft dat hij 7 maanden 'oud' is.
Ik schat dat het kwestie is van enkele weken. Nog even volhouden dus! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.