Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Impasse tussen mama en papa over logeren bij grootouder

Peiling

Baby om de 2 weken laten logeren bij grootouder?
99 stemmen
19%
81%

Wij deden dit niet. Maar ik maak ook zo min mogelijk gebruik van oppas. Als het even kan, vangen we het zelf op. En logeren is voor de leuk of bij uitzondering met een bruiloft ofzo waar dochter niet mee naartoe kon. Maar voel me niet fijn bij oppas vragen, dus zo min mogelijk hier

Wij hebben dit gedaan. De 2e zaterdag van de maand naar mijn schoonouders en de 4e zaterdag van de maand naar mijn ouders. Vanaf dat ze maand of 9 was. In het begin rond een uur of 17 brengen en rond 11 weer ophalen. Toen ze ouder werd, werd dat op haar verzoek langer.
Nu zijn we 16 jaar verder. Ze heeft altijd een goede band gehad/heeft met haar grootouders. En zeker nu enkele overleden zijn,is dochter heel dankbaar voor die tijd.
Voor ons zelf was het ook heerlijk 2x per maand echt even tijd voor elkaar. Even geen ouders maar weer geliefden. Zeker in die tropenjarenis dat heel fijn. 

Oudjes92

Oudjes92

10-05-2023 om 20:47 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 10-05-2023 om 19:41:

op viva kon dit wel in één topic, waarom hier niet?

Omdat mijn man een neutrale mening wou dus ik mocht de details niet vrijgeven.. En nu maakt deze poll blijkbaar ook niet uit en wil hij enkel wetenschappelijk onderbouwde meningen van pedagogen. Zucht. 

Alleenstaande ouder hier, dus misschien ook wel een beetje anders. Mijn kindje van net 1 jaar slaapt iedere week minimaal 1 nachtje bij mijn ouders, ook uit praktische overwegingen. Dat gaat misschien veranderen nu ik dichterbij kom wonen, al moet ik zeggen dat ik de vrije avond ook best wel fijn vindt. Zolang opa en oma veilige hechtingsfiguren zijn, denk ik niet dat het kwaad kan. 

Edit: Ik ben ook pedagoog (zie net je comment hierboven) en de University of Oxford heeft toevallig net een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat hoge betrokkenheid van grootouders een positief effect heeft op het welzijn van kinderen. Wilde een linkje plaatsen, maar heb daarvoor nog niet voldoende gepost. Google university oxford grandparents en dan vind je een artikeltje. 

Oudjes92 schreef op 10-05-2023 om 20:47:

[..]

Omdat mijn man een neutrale mening wou dus ik mocht de details niet vrijgeven.. En nu maakt deze poll blijkbaar ook niet uit en wil hij enkel wetenschappelijk onderbouwde meningen van pedagogen. Zucht.

Wat een onzin. En dan vinden andere pedagogen weer wat anders of hij vindt het niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd… dat is toch niet hoe hij verder alle beslissingen in het leven neemt, hoop ik.

Nee. 
Eén oma kan dat helemaal niet aan. En de andere oma wil niet vast oppassen. Wel voor de leuk in de vakantie of als we een verjaardag ofzo hebben. Opa's zijn al overleden. 

Hangt echt van de omstandigheden af. 
Past oma op en zijn jullie op die dag laat thuis ivm werk of sport oid dan zou ik lekker laten slapen ipv wakker maken om naar huis te gaan. 
Laten slapen om het slapen zou ik niet structureel doen maar af en toe. 

ik heb de reacties schuin doorgenomen, maar zie volgens mij nog niet beantwoord WAAROM jullie dit evt zouden willen. Is dat voor rust voor jezelf (om regelmatig een nacht goed te kunnen slapen - dan zou ik het mogelijk wel doen), voor de gezelligheid voor julliezelf (dus dat jullie nog samen aan leuke dingen toekomen, vind ik ook een heel goede reden) of voor de band met oma? Dat laatste - daar heeft je kind op deze leeftijd nog geen weet van, dus dat zou ik zelf geen goede reden vinden. Maar ja, ik ben geen pedagoog.

ik vind het vooral best veel gevraag van de grootouder. Hier passen ze elke week op. De band is ook erg sterk maar ook nog structureel blijven slapen zou voor de grootouders hier teveel worden. 

Een tante van mij deed het wel voor haar kleinkind om praktische redenen met het oppassen.

Nee, ik doe dit niet. Maar ik zou het wel willen. Mijn ouders echter niet, haha. Kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Dus weet niet hoeveel die poll zegt.

Er zijn veel opa's en oma's die structureel oppassen eigenlijk niet (meer) aankunnen, en het veel te druk en te zwaar vinden, maar het niet durven zeggen.
Af en toe oppassen oké, maar geen vaste dagen ze hebben recht op een eigen leven.

en zelfs als die wetenschappelijk onderbouwde mening komt, maakt dat voor jullie niet uit. Want dit is een absolute gevoelskwestie. En hij gaat behoorlijk voorbij aan jouw gevoel. Daarnaast mist er,  zoals er in andere reacties al is genoemd, enorm veel communicatie. Tussen jou en je man en tussen jullie als stel met oma.

Want het beeld dat je schetst is dus dat er eens in de 14 dagen om praktische redenen door baby/ dreumes een nacht wordt gelogeerd. Of 2? Want dat maakt natuurlijk ook verschil. 
als het 1 nacht is, gaat het om 26 nachten per jaar. Aan de ene kant is dat tov 365 weinig, aan de andere kant is het bijna een maand per jaar. 

Boven alles moet jij in jouw moedergevoel gehoord worden en dat moet erkend worden door je man. Als jij het sowieso puur op de afwezigheid van je kindje vervelend vindt, hoef je geen onderbouwingen te geven. Het vervelend vinden is reden genoeg. 

je gaat dit nooit met argumenten winnen, want je kunt en hoeft geen geldige argumenten voor je gevoel geven. Alle redenen voor het logeren zijn onzin, er zijn zat baby’s/ kinderen die dol zijn op grootouders zonder ze met zo’n regelmaat te zien. Argumenten als vroeger werd dat zo gedaan, zijn onzin want toen woonden families vlakbij elkaar. In de familie wordt dat zo gedaan, die wonen dan vast dichter bij elkaar of je noemt een andere onzingewoonte die jullie niet doen. Of die je niet van plan ben te gaan doen. 

het is wel zaak om er met je man uit te komen. Wat is wel een aanvaardbaar compromis? Eens per maand? Hoe los je het dan weer praktisch op met evt opvang?
het lastige is namelijk dat als jullie er niet uitkomen en dit begin van een verwijdering is en je zou ooit gaan scheiden, dan mag dit gebeuren zonder dat je enige invloed hebt…
Als je het eigenlijk prima vindt, maar je zorgen maakt over de veiligheid mbt honden en dekentjes, kunnen er oplossingen gezocht worden. Dat is dan in een gesprek tussen jullie als ouders en oma op te lossen. Bijvoorbeeld doordat jullie haar een mooi katoenen dekentje en een hondenhekje cadeau doen. 

Ik heb hier geen mening over. 

Ik heb wel een mening over dat jullie dit soort gevoelskwesties en dit zeer persoonlijke conflict willen oplossen door random anonieme internet posters erbij te betrekken. En dan wel graag pedagogisch wetenschappelijk onderbouwd (serieus?). Als oma emotioneel volwassener is, stem ik voor de huidige regeling. 

(Dus, ga gewoon met elkaar praten).

MiniJCW schreef op 10-05-2023 om 19:46:

[..]

Het volgende topic gaat over oma die heel nonchalant is met de baby en baby onder een fleecedeken laat slapen.

Ons kind wordt bij kou ook toegedekt met een fleecedeken... Kan nergens terugvinden dat dat een schande is. Is het dat wel?

Opa’s en oma’s passen hier ook weleens op dat baby blijft slapen. Maar van die structurele afspraken zou ik kriebels krijgen. Je moet dan toch rekening houden met je planning, spullen klaarzetten voor baby, reizen naar oma, je gaat ook niet gelijk weer weg dus zit je daar ook nog even koffiedrinken, weer ophalen volgende dag en dan weer daar zitten. Ik zou dat vervelend vinden als ik dat riedeltje elke 2 weken zou hebben omdat daar best veel tijd nog in gaat zitten en voelt voor mij dan geforceerd ofzo. Een fleecedekentje is niet ademend en wordt daardoor afgeraden. Althans als ze nog heel klein zijn. 
Dat zou ik oplossen met een slaapzakje en aangeven dat een dekentje dan niet meer nodig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.