Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Impasse tussen mama en papa over logeren bij grootouder

Peiling

Baby om de 2 weken laten logeren bij grootouder?
99 stemmen
19%
81%

Lieveheersbeest schreef op 11-05-2023 om 08:53:

[..]

Ons kind wordt bij kou ook toegedekt met een fleecedeken... Kan nergens terugvinden dat dat een schande is. Is het dat wel?

Nou, kleintjes kunnen hun warmte niet goed regelen en zijn te klein om zokn fleece af te gooien. Vandaar is iets dat ademt beter is (katoen, wol, zijde).

Wij hebben hier zeker dankbaar gebruik gemaakt om af en toe bij te kunnen tanken, dankzij grootouders.  Een weekend in de zes weken ongeveer. Ik ben een paar jaar ziek geweest. Had dat niet zo frequent geweest als ik niet ziek was. Eens in de twee weken,  zou voor mij teveel zijn geweest maar ik ken gevallen waar eens per week of een weekend per twee weken, heel normaal is. Maar het gaat erom war de ouders willen, en als die behoefte haaks staan, probeer een middenweg. Als je je min of meer moet neerleggen om je kind uit logeren te sturen, staat dat binnen de kortste keren zó tegen dat het mij in mijn relatie zou keren. Als de ouder met de grootste zorgtaak niet wil, dwing niet!

Mijn kind is 2 jaar en logeert niet bij de grootouders. Niet omdat grootouders dit niet willen maar omdat ik daar nog niet aan toe ben (oké misschien nu langzaam). 

Waarom zou het goed zijn om je kind om de week ergens te laten slapen? 
Waarom zou het niet goed zijn om je kind om de week ergens te laten slapen? 
Volgens mij is dat om het even.

Feit is dat een van de ouders het niet wil/nog niet aan toe is dan is dat toch voldoende reden om het niet te doen lijkt mij. 

Oudjes92 schreef op 10-05-2023 om 20:47:

[..]

Omdat mijn man een neutrale mening wou dus ik mocht de details niet vrijgeven.. En nu maakt deze poll blijkbaar ook niet uit en wil hij enkel wetenschappelijk onderbouwde meningen van pedagogen. Zucht.

Je schreef in je OP ‘we…’.

Had je eerst samen afgesproken hier informatie in te winnen en komt hij nu met een extra eis? 

Wil hij gewoon zijn zin hebben? Of is je man oprecht bezorgd, is het een gevoelskwestie?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

11-05-2023 om 10:35

Het maakt de meeste babies geen drol uit, waar die slaapt... zolang het maar een goed warm comfortabel bedje heeft en liefde ontvangt.
De kwestie moet mijns inziens daarom niet zijn: "de ene denkt dat dit goed is voor de baby, de andere niet", maar "wat vinden de ouders zelf wat goed voor henzelf is?"

Zoals ik het begrijp wil de één graag de baby altijd thuis laten slapen (behalve feestjes of logeerpartijtjes) terwijl de andere graag 1x in de veertien dagen een avondje 'rust' voor hemzelf/haarzelf/henzelf wil.

Dus waarom wil de ene ouder 'per se' dat de baby altijd thuis slaapt en waarom wil de andere ouder 'per se' een avond rust?

Ik kan daar geen oordeel over vellen. Persoonlijk had ik er geen enkele moeite mee dat onze kinderen 'altijd' thuis sliepen (we hadden niet eens grootouders in de buurt, die konden oppassen), maar ik zou ook geen moeite hebben met 1x in de veertien dagen hem bij een grootouder te laten slapen (mits goed georganiseerd en mits daar redenen/voordelen voor ons ouders aan zouden zijn)

Philou schreef op 11-05-2023 om 10:18:

[..]

Nou, kleintjes kunnen hun warmte niet goed regelen en zijn te klein om zokn fleece af te gooien. Vandaar is iets dat ademt beter is (katoen, wol, zijde)

ja bij baby’s kan ik me dat voorstellen, maar als ze een jaar oud zijn toch wel? Die van ons kruipt wel onder dekentjes uit... Ik dacht, gezien kind van TO ook niet meer zó jong is, het geen reden zou zijn om slaappartijtjes te cancellen.

nogmaals; het gaat niet erom of een ander het doet, maar om jullie specifieke situatie.
En die situatie wil jij terecht niet.

Wat betreft beslissingen over kinderen werkt het denk ik hetzelfde als bij beslissingen binnen je relatie: je hebt 2x ja nodig om iets te doen/veranderen en je hebt maar 1x nee nodig om dat niet te doen. 
Dus als jij het niet wilt, dan gaat je kind niet logeren. Als jij het wel wil maar je partner niet dan gaat het kind niet logeren. En als jullie het allebei wel willen, dan gaat je kind wel logeren.

Jippox schreef op 11-05-2023 om 11:21:

Wat betreft beslissingen over kinderen werkt het denk ik hetzelfde als bij beslissingen binnen je relatie: je hebt 2x ja nodig om iets te doen/veranderen en je hebt maar 1x nee nodig om dat niet te doen.
Dus als jij het niet wilt, dan gaat je kind niet logeren. Als jij het wel wil maar je partner niet dan gaat het kind niet logeren. En als jullie het allebei wel willen, dan gaat je kind wel logeren.

Dit ja. Ik vind geforceerd om de week logeren best vaak, zeker voor zo'n jong kind.
Je moet ze ook steeds brengen en halen en dat kost dan gauw een uurtje, want nog koffie, even praten etc.

Ik zou het vooral bepalen aan de hand van hoe goed oma de honden op heeft gevoed en onder controle heeft. Het blijven dieren. Kinderen en dieren laat je niet alleen en je scheidt ze van elkaar. 

Ik zie persoonlijk niet de meerwaarde van zo vaak logeren om het logeren, zeker niet bij zo'n jong kind. Dat kan ook echt later nog wel en het hoeft de band met opa en oma helemaal niet te schaden. Je kunt ook regelmatig een paar uurtjes op bezoek gaan als het kindje wakker is. Lijkt me voor zowel kindje als oma nuttiger.

En overal pedagogisch academisch advies voor willen hebben...kom zeg, je kunt ook zelf nadenken en kijken of iets bij jezelf en je kind past.

het gaat is jullie specifieke situatie ook niet erom dat de ene ouder het wel goed vindt voor de baby en de andere ouder niet.
Het gaat om de achtergrond situatie en de reden waarom jij je daar niet prettig bij voelt en jou terechte zorgen. Of alleen het feit op zich al dat het je geen prettig gevoel bij hebt moet al voldoende zijn.

Het grote probleem is dat de andere ouder zijn verantwoordelijkheid niet neemt en jou terechte zorgen wegwuift.

Dus nee, in deze specifieke situatie zou ik dat zeker niet doen.

Mocht je man nog steeds twijfels hebben over jou inzicht en jou terechte gevoel van onveiligheid hierover, dan kan je dit desnoods bespreken met een professional. De uitkomst is dan bovenstaande.

Ysenda schreef op 10-05-2023 om 19:27:

zijn dit dezelfde grootouders als die van je andere vraag? Die met de 2 honden? 

Én ook een zelfde topic op Viva. Mss beter je energie steken in een goed gesprek met jouw man. 


BritgetJones007 schreef op 11-05-2023 om 11:56:

het gaat is jullie specifieke situatie ook niet erom dat de ene ouder het wel goed vindt voor de baby en de andere ouder niet.
Het gaat om de achtergrond situatie en de reden waarom jij je daar niet prettig bij voelt en jou terechte zorgen. Of alleen het feit op zich al dat het je geen prettig gevoel bij hebt moet al voldoende zijn.

Het grote probleem is dat de andere ouder zijn verantwoordelijkheid niet neemt en jou terechte zorgen wegwuift.

Dus nee, in deze specifieke situatie zou ik dat zeker niet doen.

Mocht je man nog steeds twijfels hebben over jou inzicht en jou terechte gevoel van onveiligheid hierover, dan kan je dit desnoods bespreken met een professional. De uitkomst is dan bovenstaande.

Goeie! zie ook mijn vorige reactie. 

Mijn mening: als je kiest voor een kind zorg je er gewoon zelf voor in plaats van het bij grootouders te willen dumpen omdat je je rust wil hebben. 

Poezie schreef op 11-05-2023 om 12:09:

Mijn mening: als je kiest voor een kind zorg je er gewoon zelf voor in plaats van het bij grootouders te willen dumpen omdat je je rust wil hebben.

Das wel heel kort door de bocht, hoor!

oudmaarnognietkoud schreef op 11-05-2023 om 12:00:

[..]

Ja  hetzelfde topic, maar dan zonder de juiste achtergrondinformatie hier

Poezie schreef op 11-05-2023 om 12:09:

Mijn mening: als je kiest voor een kind zorg je er gewoon zelf voor in plaats van het bij grootouders te willen dumpen omdat je je rust wil hebben.

Daar gaat dit topic nier over

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.