Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ja, 6 maanden bv gehaald! en nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

18-12-2011 om 15:39

Nogmaals maximum

Het maximum voor een baby is een liter per dag. Dat blijft zo, in verband met de nieren. Bij een jaar (waar je het over had) kun je bij een normaal kind over op normale melk, en daar heb je geen maximum voor. En voor kv, blijft het maximum 1 liter. Zou niet weten waarom de nieren van een 3 maanden oude baby 1 liter aankunnen, en van een kind van een jaar maar een halve liter per dag.

Ik heb 18 maanden bv gegeven bij oudste 2, ben van plan ook zoiets te doen bij 3e, maar heb echt een hekel aan foutieve informatie om mensen kant 1 of kant 2 op te duwen. Met flesvoeding kun je ook gewoon voeden op verzoek, zolang je die literregel maar hanteert. Als een jonge baby daar niet genoeg aan heeft, dan heb je speciale melk voor hongerige baby's.

" Als kleine kinderen meer kunstvoeding zouden mogen, dan zouden de fabrikanten dat echt wel op het pak zetten! Zij hebben er toch geen belang bij om minder dan mogelijk voor te schrijven?"
Wat is dat voor een vreemd argument? Natuurlijk hebben ze er baat bij om richtlijnen te geven van hoeveel een baby op een gegeven moment ongeveer drinkt, anders zou hun telefoon niet stil staan.

Ik haal even van mijn pak opvolgmelk:
"Once weaning is established, your baby will need about 1 pint (600 ml) per day. ... Your baby may need more or less than the feeding guide above. This information is given as a guide only."
(sorry, ik woon in engeland, dus heb een engels pak)

Kari1

Kari1

18-12-2011 om 17:01

Premama en teveel

De link die je geeft gaat over een kind van vier dat een liter koemelk per dag drinkt en niet veel anders lust. Dat is geen gezond voedingspatroon, en koemelk geeft bovendien een veel grotere eiwit- en zoutbelasting dan moedermelk of kunstvoeding. Een totaal andere situatie dus. Dat is overigens precies de reden dat die kunstvoeding wordt gemaakt, het is nagemaakte moedermelk en verschilt daar niet zoveel van qua eiwit- en zoutbelasting.
Dat de fabrikanten aangeven op een bepaald maximum te letten heeft te maken met het makkelijke overvoeren wat met een fles gebeurt (dóórduwen want de fles is nog niet leeg) en omdat de meeste kinderen wel genoeg hebben aan die liter.
Kari

Kari1

Kari1

18-12-2011 om 17:03

"Zou niet weten waarom de nieren van een 3 maanden oude baby 1 liter aankunnen, en van een kind van een jaar maar een halve liter per dag."
Dat is dus ook niet zo. Het gaat om het gezonde eetpatroon i.h.a. Voor een kind van 3 mnd volstaat het gevoed worden met melk. Voor een kind van een jaar horen daar meer dingen bij, en teveel calorieën uit melk staan intake van andere producten in de weg.
Kari

premama

premama

18-12-2011 om 18:50

dc, lees even die links die ik gaf. Waarom zouden die onzin zijn?

En heb ik ergens beweerd dat je met flesvoeding niet op verzoek kunt voeden? Dat is juist goed! Als maar wel het maximum in de gaten gehouden wordt (of anders aanlengen met extra water), precies wat jij zegt.

En echt, overal lees je dat je na 6 maanden de kunstvoeding moet afbouwen hoor.

En na een jaar heb je bij gewone melk wel degelijk een maximum, zie ook het bericht van Kari.

Kari1

Kari1

18-12-2011 om 19:26

Premama, er is geen maximum,

er is een gezond eetpatroon. Dát is de reden dat na een maand of 6 (of wat later) andere voedingsmiddelen worden bijgegeven, en het natuurlijke gevolg daarvan (en verwar oorzaak en gevolg dus niet) is dat de melkinname zal zakken.
Andersom, als een kind de melkinname (nog) niet wil laten zakken, dan zal het eten van andere dingen wat langzamer op gang komen. Als dat met een jaar of 4 nog zo is dan is het wel handig als ouders eens wat proberen bij te sturen ja, en dat kan dan door dat kind op een soort van maximum dagrantsoen aan melk te zetten. Beter voor de gezondheid idd.
Er zijn kinderen tussen de 6 en 12 maanden die aangeven 1100 cc kunstvoeding per dag te willen en daarbij ook wel al wat fruit, groente, brood eten. Lekker laten gaan dan. (Nog een reden voor borstvoeding, je ziet niet alles wat erin gaat aan melk en dit gestress ontloop je dan mooi .
Kari

premama

premama

18-12-2011 om 19:49

Inderdaad

"(Nog een reden voor borstvoeding, je ziet niet alles wat erin gaat aan melk en dit gestress ontloop je dan mooi ."

Dat is dus precies wat ik wil zeggen: met de kunstvoeding was ik constant aan het meten, tellen, wegen, weggooien en stressen over schone flessen e.d. Met de borstvoeding heb je die stress niet (als je kind er genoeg aan heeft, want anders ga je daar over stressen...)

En of je het nu "maximum" noemt of "gezond eetpatroon": ik denk dat je als ouder wel een gezond eetpatroon voor je kind wil, en dat houdt dus in dat je je richt op het afbouwen van de kunstvoeding, een maximum, etc. al die dingen die overal worden geadviseerd.

En het enige wat ik wil zeggen is: gooi de borstvoeding niet te snel helemaal overboord, want ook (juist!) bij een kind ouder dan 6 maanden kun je er veel plezier van hebben, ook met zaken waar je zelden over hoort, zoals de meer ontspannen introductie van vast voedsel.

dc

dc

18-12-2011 om 20:20

Hou het daar dan bij

"En het enige wat ik wil zeggen is: gooi de borstvoeding niet te snel helemaal overboord, want ook (juist!) bij een kind ouder dan 6 maanden kun je er veel plezier van hebben, ook met zaken waar je zelden over hoort, zoals de meer ontspannen introductie van vast voedsel."

En kom niet aan met onjuiste feiten. Mijn baby van 8 maanden zit op veel meer dan de aangegeven hoeveelheid melk per dag, en ik loop daar niet over te stressen, te meten of weet ik veel wat, want dat is gewoon niet nodig. Het eerste jaar blijft melk het hoofdvoedsel (of het nou kunstmelk of moedermelk is) en is de rest bijvoedsel.

Ook met flesvoeding kun je ontspannen beginnen met het introduceren van vast voedsel.

Schone flessen heb ik ook nog nooit over gestressd overigens. Ik was ze gewoon, klaar. Je hoeft enkel te steriliseren bij een te vroeg geboren of anders zeer kwetsbare baby.

Volgens mij stress jij gewoon teveel! Maar praat dat niet andere moeders aan, ok? Zoals ik al eerder zei, ik vind borstvoeding harstikke fijn en handig, maar ik laat andere moeders dat graag voor zichzelf uitmaken.

dc

dc

18-12-2011 om 20:20

Kari

Ja, dat snap ik. Het was een rhetorische vraag.

dc

dc

18-12-2011 om 20:27

Links

"Van januari 1999 tot juni 2001 publiceerden we wekelijks de vraagbaak "Voeding"."

Deze informatie is meer dan 10 jaar oud. Ik ga liever uit van wat er nu gezegd wordt met een beetje gezond verstand en aangepast aan baby in kwestie.

Wat er op borstvoeding.com over kunstvoeding staat, vind ik niet zo bijster interessant eerlijk gezegd.

premama

premama

18-12-2011 om 20:53

Maar dc

Maar dc, je beweert van alles heel stellig, maar waar heb je dat dan vandaan? Kun je verwijzen naar een deskundige of onderzoek als bron?

En "wat er nu gezegd wordt": dat is toch een max. van 1 liter kv per etmaal, en vanaf 6 maanden kunstvoeding afbouwen tot je bij 1 jaar op ca. 500 ml uitkomt (min. 300 ml.). Dit wordt beweerd door zowel de deskundigen uit de kunstvoedings- als borstvoedingshoek.

En waarom ben je zo fel, waar gaat dit eigenlijk over?

dc

dc

18-12-2011 om 21:17

Fel?

Zoals ik al aangaf, heb ik mijn informatie van het pak melk opvolgmelk geef dat ik aan mijn dochter geef. Ik ben juist niet stellig, dat ben jij juist:

"Flesvoeding daarentegen MOET op een gegeven moment worden afgebouwd. En dat is ontzettend lastig als je kind daar nog niet helemaal aan toe is. Je moet dan een hongerig kind zijn eten/drinken weigeren, en die van mij liet dat absoluut niet toe."

"Kari, zelfs de zuivelfabrikant zegt dat teveel melk slecht is voor de nieren van een klein kind:
http://www.ouders.nl/friso/v0131.htm
"Let er op dat u niet te veel melk geeft, de aanbevolen hoeveelheid is voldoende.""

Wat je hier zegt is op zijn minst met een grote korrel zout te nemen. Ik vind het niet netjes om iemand borstvoeding proberen op te dringen met foute of incomplete informatie. Het is een openbaar forum, wat jij zegt, kan misschien wel 100 vrouwen nodeloos bangig maken voor kunstvoeding.

Mensen die graag borstvoeding willen geven hoef je niet met dit soort dingen over te halen. En degenen die er voor kiezen kunstvoeding te geven hoeven niet nodeloos bang gemaakt te worden omdat hun baby van 11 maanden graag nog 800 ml melk per dag drinkt.

En ik ben niet fel hoor, ik discussieer gewoon. Ik sta altijd open voor goed opgebouwde tegenargumenten.

Jouw bronnen vind ik gewoon niet echt om over naar huis te schrijven zeg maar. Op zich niet erg, maar in de context van dat dit een echt veelbezocht forum is, vind ik het de moeite waard om te reageren. Maar Kari heeft het beter uitgelegd dan ik, lees haar berichtjes nog even na.

premama

premama

18-12-2011 om 21:24

Dc: kunstvoedingsfabrikant adviseert om niet teveel kv te geven

Dc, als je de informatie over kunstvoeding op borstvoeding.com niet interessant vindt (waarom eigenlijk niet? er staat veel), hecht je dan misschien meer belang aan wat een kunstvoedingsfabrikant schrijft?

"Soms lijkt je kindje onverzadigbaar. Twee uur na een voeding meldt hij zich alweer! Een hongerige baby kun je onbeperkt borstvoeding geven. Deze voeding past zich namelijk voortdurend aan de behoefte van je baby aan. Bij flesvoeding werkt het anders: wanneer je de honger bij je baby stilt door deze voeding onbeperkt te geven, kan je kindje te veel aankomen. Ook is het niet goed voor het lichaam van je kindje: de nieren en het maag-darmkanaal kunnen grotere hoeveelheden voeding niet altijd verwerken."

http://www.nutriciavoorjou.nl/babymaanden/babykwaaltjes/Paginas/Honger.aspx

18 december 2011

dc

dc

18-12-2011 om 21:42

Maar premama

Dat had ik ook al gezegd. Liter per dag is maximum, en als dat niet genoeg is dan is er forte. Lees een stukje verder in je eigen link.

Wat is nu precies je punt eigenlijk, je past je verhaal steeds een beetje aan. Ik discussier over het feit dat je zegt dat je een baby van een jaar niet meer dan 0,5 liter melk mag geven. Even voor de duidelijkheid. Daar gaat jouw link niet over.

premama

premama

18-12-2011 om 21:55

Nog een keer

Dc, onze berichten hebben elkaar gekruist.

Juist omdat ik noodgedwongen borst- en kunstvoeding moest combineren, heb ik me 4 jaar geleden flink in beide verdiept. En werkelijk, ik heb nog nooit ergens gelezen dat er geen maximum aan de hoeveelheid kv zou zitten of dat de kv niet afgebouwd zou hoeven worden naar 300-500 ml per etmaal bij 1 jaar. En ook las ik heel veel dat afgeraden wordt om te veel melk te geven vanaf 1 jaar. En natuurlijk gaat het niet op de ml nauwkeurig en moet je altijd naar het kind kijken, maar feit blijft dat dit de grote lijnen zijn.

En omdat ik allebei deed, bv en kv, kon ik ook de voor- en nadelen van beide ervaren. Het grootste voordeel van kv vond ik dat je als moeder makkelijk weg kunt (kan natuurlijk ook als je een grote kolfproductie hebt, maar die had ik niet), en het gevoel dat je kind niet alleen van jou afhankelijk is (vgl. topisstarter). Een onverwacht groot voordeel van de bv vond ik juist na 6 maanden: dat het dan zoveel makkelijker en relaxter werd en dat het de voedselintroductie zoveel vergemakkelijkte omdat je niets hoeft te meten, tellen of wegen en helemaal af kunt gaan op de behoeften en voorkeuren van het kind en van jezelf. Dus daarom schrik ik als moeders meteen na 6 maanden willen stoppen met de bv: het wordt zoveel makkelijker en leuker en je weet niet wat je gaat missen! Overigens ging het bij mij niet meteen na 6 maanden veel makkelijker, zoiets gaat natuurlijk geleidelijk, dus een beetje geduld is nog nodig... En je kan het best wat makkelijker voor jezelf maken met af en toe wat kv, ik zal de laatste zijn om daar tegen te zijn. Er is wat mij betreft geen sprake van "optie 1" of "optie 2", maar van een hoop andere mogelijkheden...

Hanne.

Hanne.

18-12-2011 om 22:43

Richtlijnen

Tuurlijk lees je heel veel dat de voeding afgebouwd moet worden. Althans, je leest dat je de bijvoeding moet/gaat uitbreiden en dat de melkvoeding (daardoor) afneemt. Een kind dat met een jaar verder nog niets eet gaat echt niet genoeg hebben aan 500 ml melk.

Het zijn allemaal richtlijnen en elk kind is anders. Mijn dochter heeft maanden lang 1200 ml per dag gedronken. Gewoon omdat ze honger had. Ondanks deze flinke plens melk is ze in die periode geen gram aangekomen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik stug was vasthouden aan die max van 1 liter!

Rosase

Rosase

19-12-2011 om 19:30

Precies p

Of een banaan, of een groentehapje, of een fruithapje, of zo'n snackzakje, of wat dan ook.

Ze zijn dan gewoon niet meer zo afhandelijk van jou en dan komt het gewoon niet meer zou nou.

En voor de rest heeft alleen de oudste "maar" een half jaar bv gehad. Getob met flesjes en afbouwen ken ik dus eigenlijk niet zo goed.

Wel vind ik die richtlijn maar vaag. En vind ik het eigenlijk een oneigenlijk argument voor bv (hoewel ik een grote voorstander ben van het vloeibaar goud). Mij lijkt het beter om aan te nemen dat het bij fv ook niet zo nauw komt, dan om die reden door te gaan met bv. Dat doe je dan toch ook niet om de juiste redenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.