Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Jeuk

Onze baby van 9 maanden heeft al maanden last van jeuk. Ze heeft op sommige plekken terugkerend eczeem, daar hebben we crème voor die helpt dan ook snel.

Maar ze krabt ook flink op haar buik, billen en aan dr oren. Tijdens het verschonen probeert ze ook direct bij haar schaamlippen te krabben. Op deze plekken kan ik geen eczeem oid vinden. Iemand een idee wat dit kan zijn? 


Is er al gekeken naar allergieën of intolerantie voor bijvoorbeeld koemelk?

Junio

Junio

16-03-2021 om 12:32 Topicstarter

Slofje schreef op 16-03-2021 om 09:30:

Is er al gekeken naar allergieën of intolerantie voor bijvoorbeeld koemelk?

nee ze testen ook niet voor 1 jaar. Ik heb toen ik alleen nog borstvoeding gaf en geen bijvoeding wel een tijd geen koemelk en soja genomen ivm verdenking van verborgen reflux maar dat maakte geen verschil. 

Zou daar ook jeuk zonder uitslag door kunnen komen? 

Geen idee, maar mijn laatste baby zat ónder de uitslag wegens die koemelk. Dus dat werd pepti. Meestal schijnt het wel over te gaan voor de 1e verjaardag, maar ik zou het zeker een paar weken proberen. Die jeuk is geen doen voor zo'n kleintje...

Wasmiddel en wasverzachter kan ook echt jeuk veroorzaken. Ie weet kun je tijdelijk wat neutraals gebruiken en bv azijn als waaverzachter

Dochter had hier nattend eczeem van kruin tot navel, 2,5 week na haar geboorte. Het bleek, volgens de consultatiebureauarts dat ik nul koemelkeiwit moest innemen ook geen verborgen melk in brood of beleg of margarine of zo. 

Het klopte, daarna was het eczeem helemaal weg.

Ze wilde ook wel wat smeren maar dat leek me niets en ik kon de discipline opbrengen omdat zelf allergisch aangelegd ben. Het was een kleine maar consequente stap. En hier inderdaad ook borstvoeding. Geen kaas.

Alleen paarderookvlees, brood zonder melk, kun je vragen bij de bakker, en altijd etiketten lezen. Appels mee en thee met honing, sesamhoningkoekjes

https://www.xenos.nl/sesamkoekjes

Overigens verder ook geen wasverzachter maar azijn in het spoelwater. En steeds hetzelfde wasmiddel, zonodig Neutral.

Onze allergoloog testte al per direct. Zoon was met 2 maanden al getest en dochter geloofde ik zo wel, zeker nadat ze eczeem kreeg.

Junio

Junio

17-03-2021 om 19:47 Topicstarter

Wasverzachter heb ik niet en gebruik altijd eco wasmiddel zonder parfum etc.

Heb vandaag cb gebeld of ik toch een afspraak met kinderarts kon krijgen. (Alle tussentijdse afspraken gaan nu niet door alleen die met de vaccinaties samenvallen.) Verpleegkundige gaf aan dat bij jeuk zonder uitslag verschillende onderliggende problemen konden zijn. Dus heb afspraak gekregen. Ben benieuwd of er wat uitkomt, allergie of iets anders. Heb ook aan een parasiet gedacht, ze heeft ook af en aan obstipatie/diarree gehad. Maar dat kan ook bij allergie horen natuurlijk..

Dank voor het meedenken.

Junio

Junio

30-04-2021 om 10:48 Topicstarter

Even terugkomend op mijn eerdere vraag. We blijven aan het rommelen. Afspraak bij CB liep niet lekker, uiteindelijk op mijn verzoek een doorverwijzing naar kinderdietiste gekregen. Nu aantal weken bezig met dieet zonder dierlijke melk, soja en ei. Helaas al twee missers gemaakt waardoor moeilijk te beoordelen. Bij een kreeg ze een broodje van de bakker, waar achteraf toch melk in bleek te zitten. Smiddags meteen luieruitslag, die drie/vier dagen aanhield. Aansluitend bij oma een babykoekje met koemelk. Hetzelfde verhaal. 

Nu vroeg ik me af, zijn er hier mensen met ervaring met koemelk allergie en luieruitslag? Duurde dit dan ook zo lang? (Ontlasting is overigens niet dun, ontlasten gaat wel heel moeizaam op die momenten.) 

Ik Zou zelf eigenlijk gewoon de huisarts bellen, mijn zoontje had kort uit het niet veel uitslag en jeuk de huisarts heeft ook meteen geholpen en er iets voor gegeven dat hielp. 

nu lees ik dat je bij jou dochtertje geen uitslag ziet maar ze wel erg jeuk heeft dit is natuurlijk super vervelend voor de kleine.

ik zou echt gewoon de huisarts bellen.

Junio schreef op 30-04-2021 om 10:48:

Even terugkomend op mijn eerdere vraag. We blijven aan het rommelen. Afspraak bij CB liep niet lekker, uiteindelijk op mijn verzoek een doorverwijzing naar kinderdietiste gekregen. Nu aantal weken bezig met dieet zonder dierlijke melk, soja en ei. Helaas al twee missers gemaakt waardoor moeilijk te beoordelen. Bij een kreeg ze een broodje van de bakker, waar achteraf toch melk in bleek te zitten. Smiddags meteen luieruitslag, die drie/vier dagen aanhield. Aansluitend bij oma een babykoekje met koemelk. Hetzelfde verhaal.

Nu vroeg ik me af, zijn er hier mensen met ervaring met koemelk allergie en luieruitslag? Duurde dit dan ook zo lang? (Ontlasting is overigens niet dun, ontlasten gaat wel heel moeizaam op die momenten.)

de huisarts zelf kan je denk ik ook het beste hierbij helpen, advies geven, en de opties bekijken.

Junio

Junio

30-04-2021 om 14:41 Topicstarter

De huisarts heb ik al vaker gebeld, daar kom ik niet verder merk ik. 

Ja die ervaring heb ik wel.

Wat hier heel goed hielp (naast idd. geen koemelkeiwitten) is regelmatig zonder luier laten spelen op de mat.

Zodat het een beetje kon drogen daar beneden!

Junio

Junio

30-04-2021 om 21:31 Topicstarter

GinnyT schreef op 30-04-2021 om 16:29:

Ja die ervaring heb ik wel.

Wat hier heel goed hielp (naast idd. geen koemelkeiwitten) is regelmatig zonder luier laten spelen op de mat.

Zodat het een beetje kon drogen daar beneden!

hield de luieruitslag ook een aantal dagen aan na inname koemelkeiwitten?  En leek het dan minder lang aan te houden als je je kind in blote billen liet spelen? 
Ik ga het zeker proberen. Alles wat kan helpen het leed wat minder te maken is welkom!

Dan trok het inderdaad wel eerder weg, leek het.

GinnyT schreef op 30-04-2021 om 16:29:

Ja die ervaring heb ik wel.

Wat hier heel goed hielp (naast idd. geen koemelkeiwitten) is regelmatig zonder luier laten spelen op de mat.

Zodat het een beetje kon drogen daar beneden!

klopt dit was ook het advies van mijn moeder naar mij mocht de kleine luieruitslag krijgen.

als je ze met de billetjes bloot laat lopen komt er meer zuurstof bij je billen en uitslag(want normaal hebben ze luier aan en blijft het vochtig) en krijgt de uitslag ook meer de kans om te herstellen.

ook helpt sudocreme heel erg het herstelt de huid en er zit zinkzalf in, waardoor het branden weggaat, de roodheid verminderd, en doordat de irritatie snel verminderd door de crème word de jeuk ook een stuk minder.

ik weet helaas niet wat de oorzaak is maar kan misschien wel tips hebben om de jeuk en irritatie te verminderen. Hoop dat je er snel uit komt wat de oorzaak is.

Ps. Sudocreme werkte naar mijn ervaring heel goed op alle geirriteerde plekken, ook voor gewoon uitslag dat rood en geirriteerd werd, de branderigheid en jeuk ging altijd wel weg en als je dan na n tijdje kijkt zie je ook vaak meteen verbetering en dat het stukken minder rood en opgezet is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.