Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

07-02-2012 om 17:40

Kolfruimte inrichten

Mijn man moet een kolfruimte inrichten voor wat medewerksters. Ik vroeg me af ( namens hem) wat een prettige kolfruimte allemaal biedt. Ikzelf heb echt zeer treurige ervaringen met werkgevers en vind het dus heel fijn dat mijn man graag een goede ruimte wil bieden, alleen heb ik zelf niet zoveel tips. Dus naast de wettelijke vereisten, wat zouden jullie op prijs stellen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Risama

Risama

07-02-2012 om 17:58

Wat suggesties

Lekkere stoelen of banken met stopcontacten. Stapeltje tijdschriften, ik verveelde me dood tijdens het kolven. Koelkast in dezelfde ruimte. Kraan met warm en koud water in dezelfde ruimte. Koffie en thee mogelijkheden in dezelfde ruimte, vriendelijk licht, daglicht, maar dan zonder inkijk, dus prettige raambedekking. Dat zijn de eerste zaken die me te binnen schieten. Overigens had ik het snel gezien met die kolfruimte, die dus niet voldeed aan bovenstaande wensen en ben ik lekker achter mijn bureau gaan kolven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fransien

Fransien

07-02-2012 om 20:15

Wat ik fijn vond

De afgelopen jaren heb ik heel wat kolfruimtes gezien. Wat ik prettig vond was een tafel met wat stoelen, koelkast in de ruimte, stopcontacten (minimaal 4, het was ideaal dat die midden op de tafel zaten). De tijdschriften hadden we zelf meegenomen, maar dat is inderdaad wel fijn, het is namelijk dodelijk saai, tenzij je met een heel aantal dames zit. Stromend warm en koud water is ideaal, dan kun je je spullen gewoon schoonmaken zonder dat je de ruimte uit hoeft. Bij een van de kolfkamers was ook een klein straalkacheltje, tafelmodel, ideaal om wat makkelijker te kolven, dat ging echt een stuk sneller. In die kamer was het ook wel nodig, hij had nauwelijks verwarming.

annnebelle

annnebelle

07-02-2012 om 20:18

Een slot op de deur, een rooster bij de deur waarop ze kunnen intekenen en een tafel met stoelen voor wie niet op de bank wil/ kan kolven.
En risama, lekker achter je bureau kolven?? Echt??

Jantienne

Biene M.

Biene M.

07-02-2012 om 20:28

Wat goed!

Wat goed van je man dat hij dit zo gedegen aanpakt!

Ik vond de kolfruimtes op mijn werk perfect! Je komt er een kamertje binnen en daar zijn de volgende dingen:
- een wastafel (met warm en koud water)
- extra zachte, niet pluizende handdoekjes waarmee je ook je borsten en spullen kunt afdrogen
- een kast waar de vrouwen hun kolftassen in kunnen zetten
- een koelkast
- een stapel tijdschriften (de werkgever zorgt voor een leesmap en gebruiksters laten er ook hun tijdschriften achter)
- een zeepdispenser en een dispenser met handalcohol
- een prullenbak
- tape en een stift waarmee je je naam of die van je kind op het flesje kunt zetten
- er hangen zwitsal geurzakjes

Via dat kamertje kun je naar drie kolfkamertjes. Ze hebben geen ramen en kunnen op slot. In de kolfkamertjes zijn:
- een gemakkelijke stoel
- een tafeltje
- een medela symphony (borstschelpen moet je zelf meenemen)
- een grote spiegel (handig om jezelf weer te fatsoeneren)

Het is er wat warmer dan in de rest van het gebouw en het licht is zacht. Ik verheugde me er gewoon op om daar weer te gaan kolven na de geboorte van mijn jongste (die helaas een flesweigeraar was, dus ik heb de kolfkamers niet meer gebruikt).

Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2012 om 20:44

Wow, biene

Ik val flauw van jaloezie. Ik zal maar niet beschrijven onder welke omstandigheden ik dagelijks kolf. Lelietje, wat goed van je man dat hij het zo gedegen aanpakt. Ik zou het allerbelangrijkst vinden: een slot op de deur EN de garantie dat er dan niet toch een of andere sukkel aan dat slot gaat lopen morrelen (komt bij mij veel te vaak voor). Daarna: stopcontacten op prettige plek (dus heel dichtbij), goede stoel of bank (ik vind zelf een goede bureaustoel prettig), stromend water, koelkast. Eventueel een mini-tv'tje?
Groetjes
Massi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-02-2012 om 21:35

Radio

Ik kon altijd mijn collega's in het kantoor naast de kolfruimte letterlijk horen praten, dus zij konden mijn kolf ook horen. Vond ik toch minder. Met een radio kan je dat geluid een beetje overstemmen en helpt ook goed tegen de verveling.

Agenda

Een electronische agenda om de/elke kolfruimte te kunnen boeken. En ja zo'n electrische kolf lijkt me heerlijk, ik zat nog met een handpompje in een vergaderzaal, neemt veel meer tijd.
En inderdaad graag koffie of thee erbij.
Een automaat is handig.

Biene M.

Biene M.

08-02-2012 om 08:56

Wow p

Goeie tip!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-02-2012 om 10:41

Hoe lees je dan?

Als ik kolf, heb ik beide handen nodig om die schelpen op hun plek te houden. Hoe lees je dan een tijdschrift?
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2012 om 12:12

Massi

Gelijk heb je. Ik stem voor een tv..) Kun je in ieder geval nog even journaal kijken ofzo.

Biene M.

Biene M.

08-02-2012 om 14:10

Massi

Als je met een medela symphony kolft, ga je met je arm onder de dichtstbijzijnde borst door, daar hangt die schelp met flesje dan overheen, en met de hand houd je de andere vast. Je andere hand heb je dan vrij voor een tijdschrift of drinken.

Biene M.

Biene M.

08-02-2012 om 14:15

Natuurlijk is het geen vereiste. Dat zijn geurzakjes, handdoekjes en gedempt licht ook niet. Maar er wordt gevraagd wat kolvende moeders op prijs stellen en tijdschriften vallen daar blijkbaar onder. De man van Lelietje vD hóeft die natuurlijk niet neer te leggen.

De story hoef ik ook niet te lezen, maar tijdens het kolven (en uitsluitend dan) lees ik graag een Libelle of Margriet. En verder lagen op mijn werk ook vaak de Opzij, Psychologie magazine, BV Borstvoeding en vakbladen.

liora

liora

08-02-2012 om 14:39

Roomwit

Ik zou ter inspiratie zorgen voor roomwitte muren. En verder gewoon een prettige ruimte, waar je lekker kunt zitten en je totaal geen zorgen hoeft te maken of iemand zomaar binnen kan komen. Dus heel goed afsluitbaar!!!

Een tijdschriftje lijkt me dan heerlijk inderdaad!!

DD

DD

08-02-2012 om 15:27

Snap...

...het niet zo. Waarom is het heel erg als er iemand binnenkomt? Ik zou dat helemaal niet erg vinden. Ben ik de enige? Ik heb ook wel eens in een juryruimte gekolfd tijdens een wedstrijd omdat daar het enige stopcontact was (zitten dop de grond). De mensen die daar aan het werk waren keken helemaal niet vreemd op. Mensen buiten dat glazen hok ook niet trouwens. En mij boeide het al helemaal niet. Zou er best nog hebben willen kletsen met iemand, want ja, saai is het wel.

Of verstoort het de productie als iemand stoort?

liora

liora

08-02-2012 om 16:06

Gevoel

Ik voel me niet prettig als collega's binnen zouden komen en mijn blote borsten zouden zien. En inderdaad is de spanning daarover niet goed voor de productie, maar al zou het juist de productie verhogen, ik zou dat absoluut niet willen.

Maar mijn jongste is 2,5 dus er wordt hier niet meer gekolfd hoor!

DD

DD

08-02-2012 om 16:23

Okee

Ik had een kleine kolf en die paste gewoon onder mijn shirt indien nodig, en mijn hele borst verdween in de schelp.
Maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op inderdaad. Ik kan me voorstellen dat echt bloot zitten niet prettig is.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-02-2012 om 16:38

Bedankt

Bedankt allemaal voor de tips; ik heb ze doorgegeven aan mijn man. Hij zal ze vast niet allemaal toe kunnen/willen/hoeven toepassen, maar er zaten zeker dingen bij die ik zelf nooit had bedacht.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-02-2012 om 17:46

Ik heb momenteel borsten waar geen letter in het alfabet meer voor is, zo enorm. Die stop je niet even snel in je trui als er iemand binnenloopt. Misschien moet ik erbij vermelden dat ik ook nog eens op een middelbare school werk en er dus ook nog een leerling voor je neus kan staan. Al met al is het het fijnst als je gewoon niet gestoord wordt. Zure melk krijg je er niet van, anders had ik een hele zure baby met al die stomkoppen die niet kunnen lezen (er hing een duidelijke mededeling op de deur, lettertype 36 ofzo).
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

08-02-2012 om 18:04

Tips

Ik vond het prettig dat er een goede stoel stond, stopcontacten, stromend water, koelkastje, tijdschriften, slot op de deur, en redelijk geluiddicht. En warmte.
P, een smartphone is reuze onhandig tijdens het kolven. Je hebt je handen al vol, dus met een priegelscherm lopen te scrollen en bladeren lukt niet. Een boek vond ik ook minder praktisch om dezelfde reden. Gewoon bladeren in een tijdschrift, niet al te hoogstaande dingen lezen, dat was prettig. Bovendien lijkt me je bijdrage niet zinvol: er worden tips gevraagd, een aantal mensen geeft de tip van tijdschriften en dan lijkt het me wel zo logisch dat er - ook al vind je dat zelf niet - kennelijk tijdschriften gewenst zijn. Hoef je toch niet gewoon maar af te kraken?
En kolven in het openbaar, voor mij werkt dat niet. Geen productie, de melk schoot bij mij spontaan terug naar binnen.

Sascha2

Sascha2

08-02-2012 om 18:06

Massi

Pas bij mijn vierde had ik door hoe ik twee borsten tegelijk kon kolven en dan toch een hand vrij kon hebben . Zoals biene ook al zegt: een schelp last je rusten op je onderarm en met diezelfde arm schuif je door naar de andere schelp en met bijbehorende hand hou je de tweede schelp vast. Je andere hand is vrijgespeld!

Kolven met losse handen

Ik deed mijn voedings-bh niet open zoals bedoeld, maar schoof de cups iets opzij en schoof de kolven daar tussen. Bleef gewoon zitten.

Ongeveer net zoiets als hoofddoekdraagsters die handsfree kunnen bellen door hun mobieltje tussen hun hoofddoek te schuiven, maar dan anders.

skik

Vic

Vic

08-02-2012 om 22:36

Ongezellig

Bij ons op het werk kunnen vrouwen kolven in de onderzoekskamer van de bedrijfsarts. Die is vrij ongezellig, met alleen een tafel, stoel en stopcontact, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het zo gezellig is dat mensen geneigd zijn om hun maximaal toegestane kolftijd vol te maken.

Maakte mij niets uit dd

ik ging ook niet altijd naar de kolfruimte (schoonmaakhok, met geïnteresseerd toekijkende schoonmaaksters - ik werkte in Afrika )

Wat ik wel prettig vond was kolven in een ruimte met computer, dan kon ik al kolvend gewoon doorwerken. Bij deoudste zette ik ook wel eens de handsfree headset op om telefoons op te nemen en doorte verbinden, dan kon mijn secretaresse ander werk doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2012 om 10:31

Vic

Veel vrouwen kunnen makkelijker, dus sneller (je wilt toch dat flesje vol hebben), kolven als ze zich ontspannen en op hun gemak voelen. Dus door een kolfruimte prettig/gezellig in te richten kun je er voor zorgen dat vrouwen juist minder tijd hoeven te besteden aan het kolven.

Fransien

Fransien

09-02-2012 om 13:11

Kolven met/zonder slot

Zelf vond ik het altijd het handigst als er een code-slot op de deur zat, of bij een eenpersoonskamer dat hij van binnen op slot kon. De sleutel van sommige kolfkamers lag altijd bij de bewaking en dat was altijd een hoop gedoe met ophalen en terugbrengen.
Met een stel dames samen kolven vond ik wel gezellig, maar inkijk of binnen kunnen lopen van mannen was voor mij echt niet leuk. Ik heb ooit een keer een flinke ruzie gehad met een stel externen (indiers), die hadden ontdekt dat de kolfkamer een koelkast en een magnetron had en gebruikten hem dus als lunchkamer. Nou vind ik dat niet zo'n probleem, maar als de heren proberen de deur te forceren en mij uitschelden dat ik daar zit terwijl zij hun lunch willen klaarmaken, dat ging mij te ver, zeker toen mijn flesjes melk de dag daarop in de prullenbak lagen, dat werd een dikke klacht.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2012 om 20:16

Hee skik

Dat is wel het ei van Columbus, zeg. Dat ga ik morgen meteen uitproberen.
En Fransien, wat een lullig verhaal, zeg. Wat een lomperikken.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

09-02-2012 om 22:46

Handige tip skik

meteen gebruikt vandaag! Bedankt!

Asa Torell

Asa Torell

09-02-2012 om 22:47

Jeetje fransien

Ik zou echt woest worden inderdaad, je flesjes weggegooid! Ik word echt al boos als ik het hier lees.

Nog een bv tip

Ik droeg in de bv periode altijd hemdjes met elastieken spaghettibandjes en een gewoon shirt erover. Om te voeden trok ik dat hemd tot onder mijn borsten, het shirt hoeft dan maar een beetje omhoog en je kan voeden of kolven zonder dat je half bloot zit. Meestal hadden mensen helemaal niet door dat ik aan het voeden was.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.