Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Met baby nachtje weg


Wat Anna zegt; het is al spannend genoeg zonder (schoon)familie in je nek.
Voor een baby kan het slapen in een ‘vreemde’ omgeving zoveel onrust geven dat het de volgende dag niet te genieten is. Zo wilde mijn kind in de baby-fase nooit ergens anders slapen dan in eigen bed in vertrouwde slaapkamer. Gevolg; wij op tijd naar huis en niet de hele dag blijven. Dat gaf wel eens commentaar, maar wij waren degene die met de gebroken nachtrust zaten.

Ik kan mij wel voorstellen dat de kinderen die naar de crèche gaan, gemakkelijker ergens anders slapen omdat ze eraan gewend zijn. En dat er in een vriendenkring met babies in de crèche  geen problemen zijn met weekendjes weg. Misschien dat de vriend van TO daarom er wat gemakkelijker in staat. Als zijn vrienden zeggen, ‘joh, dat kan makkelijk want met ons kind ging het ook goed’, dan wil je het graag proberen. Maar babies verschillen onderling nog wel eens, door wat ze gewend zijn. Onze vrienden hadden kinderen in de crèche en die logeerden net zo gemakkelijk bij oma als op de crèche zodat de vrienden wel eens uit gingen. Dat hoefden wij niet te opperen want ons kind wilde in eigen bed. 
Dus eerst je kind laten wennen aan slapen bij ander (bv oma), voor je de drukte van een weekend en het slapen in vreemde omgeving op zoekt. Soms duurt dat een paar jaar voor je kind zo ver is.

Wat vindt je man ervan? Als hij wel heel graag mee wil, kan hij natuurlijk ook alleen met de baby gaan. Misschien voor jou ook wel lekker om een keer een weekendje voor jezelf te hebben! 

Yvaine schreef op 10-01-2023 om 08:42:

[..]

Mijn schoonouders hebben dit nu ook al een paar keer geopperd. Dat we deze zomer wel naar Italië kunnen rijden met de auto (baby is dan net 3 a 4 maanden). Mijn eigen ouders hebben ook al laten vallen dat het leuk is als we een dagje langs komen als zij op vakantie zijn, ze zitten dan op 3 uur afstand. Dat vind ik al teveel met een 3 maanden oude baby. Ik zou me niet onder druk laten zetten, die eerste tijd lijkt me al best stressvol.

Ik vind dat zo interessant hoe verschillend dat voor mensen is. Mijn zus en haar man zijn met hun 6 weken oude baby naar Italië gereden. En ze hebben er geloof ik ook nog lol gehad 

Zelf moet ik net als jij er al niet aan denken om een paar uur te rijden met een kleine baby.

Het is zo verschillend per kind, per gezin, per familie. Voor alle praktische bezwaren is vast een oplossing te bedenken. Maar jullie moeten het gewoon zien zitten! 🙂 Wij zijn met onze eerste baby, van destijds 7 maanden oud, een midweek naar Rome gevlogen, in een huisje met mijn schooonouders en zwagers. Maar ik heb dan ook de liefste schoonfamilie die er bestaat, en mijn kind sliep goed. Maar daar aangekomen bleek het kinderbedje geen spijlen te hebben 😆 Dus sliep baby in de wandelwagen, waar hij nog nét in paste. Het is allemaal goed gekomen.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat jij dit MOET doen en dat je je er niet druk om mag maken. Succes met je afweging!

Wat ik nog een puntje van aandacht vind, is de grootte van het huisje en het aantal vowassenen.  Als je een 'vierpersoons' huis huurt, is het meestal zo dat er één kamer is met twee bedden en een met een stapelbed....  Tismaardatjetweet!

Martje80 schreef op 10-01-2023 om 11:33:

[..]

Ik vind dat zo interessant hoe verschillend dat voor mensen is. Mijn zus en haar man zijn met hun 6 weken oude baby naar Italië gereden. En ze hebben er geloof ik ook nog lol gehad

Zelf moet ik net als jij er al niet aan denken om een paar uur te rijden met een kleine baby.

Het zal ook per kind verschillen. Als je een gigantische huilbaby hebt, zou ik niet snel ergens een camping pakken.

Dat gezegd hebbende, toen de meiden hier 6 maand oud waren zijn we gewoon lekker met de vouwwagen richting Zuid-Frankrijk gereden. 2 weken een heerlijke vakantie gehad. 

Hoe je er zelf in staat kan ook heel bepalend zijn. Er zijn ouders die denken 'leuk, vakantie, doen we gewoon' en ouders die dat minder hebben. En de houding van de familie speelt ook mee. Een baby is geen speelgoed, maar een mini mens met eigen behoeften, zoals slaap en voedingen. Deden die mensen dat ook zo bij hun eigen kinderen toen die klein waren? Je mag daar best voorwaarden aan stellen.

De reacties hier van niet gaan als je geen zin hebt snap ik wel maar ze laten wel een belangrijke factor buitenspel: wat wil de andere ouder?
Als je man wel graag wil gaan en zin heeft om een weekend met zijn familie door te brengen terwijl jij niet wil gaan dan moet je toch een oplossing zoeken waar beide partijen tevreden mee zijn.
De oplossing van man en baby gaan en jij thuis ligt me een goede oplossing inderdaad. 
Alleen overdag langsgaan kan natuurlijk ook (gezien de afstand.)
Overigens als je er tegen op ziet lijkt me het juist ideaal dat het maar 1 nacht is. Dat valt nog wel te overleven hoe het ook gaat. Mocht het mislukken dan heb je in elk geval voor de komende tijd een excuus om niet mee te gaan  

Ik vind vakantie met schoonfamilie ook niet heel ideaal maar ik doe het wel regelmatig, de familie van mijn man woont erg verspreid dus we zien elkaar niet vaak en als we elkaar zien is ergens samen heen gaan vaak het handigst. Het is wel ok, maar soms zijn er ook spanningen en vaak gaan we ergens heen/doen we dingen die niet mijn eerste keuze zijn. Mijn man vindt dat zelf ook maar hij vindt het gewoon wel heel fijn (begrijpelijk) om tijd met zijn familie door te brengen.

Jippox schreef op 10-01-2023 om 11:21:

Wat vindt je man ervan? Als hij wel heel graag mee wil, kan hij natuurlijk ook alleen met de baby gaan. Misschien voor jou ook wel lekker om een keer een weekendje voor jezelf te hebben!

Lijkt mij een briljant plan!

Rozi

Rozi

10-01-2023 om 14:07 Topicstarter

Neweve schreef op 09-01-2023 om 21:53:

[..]

Ah

Ik zou voor een compromis gaan, moet je zelf even kijken hoever je je prettig voelt.

Is het mogelijk om korter te gaan, dus wel een macht blijven maar na het ontbijt weer vertrekken? Of later aankomen omdat je na het xde slaapje van baby wil vertrekken zodat hij/zij een goede basis heeft?

En kijk ook even naar het gebied, is het mogelijk voor jou om een stuk te wandelen/alleen te zwemmen of iets anders voor jezelf te doen terwijl man en schoonfamilie op de kleine letten.

De rest gaat een heel weekend maar vind ik sowieso te lang dus heb al kunnen terugbrengen naar 1 dag vanuit dat opzicht. Ze doen eigenlijk alles altijd samen dus bijv alleen terugtrekken om te gaan wandelen zou echt vreemde gezichten opleveren. Ik heb zelf niet echt een hele klik met ze, althans ik heb een andere definitie van gezelligheid. Met z’n allen in een huis zitten en dan gaat de 1 de krant lezen de ander een boek en 2 andere uit een soort van verveling maar spelletje spelen. Maarja moet ik me er misschien ook niet overheen zetten denk ik dan omdat m’n schoonouders het heel leuk vinden

Als zij een boek gaan lezen of de krant lezen, op de telefoon spelen, spelletje doen etc. dus eigenlijk min of meer wat lummelen in het huisje, dan kun jij toch ook gewoon even met de baby gaan wandelen?
De een ontspant met een boek, de ander met een wandeling, is zie geen wezenlijk verschil. 

Rozi

Rozi

10-01-2023 om 14:30 Topicstarter

Iedereen woont ook dichtbij en zien we regelmatig dat ik ook niet de behoefte heb om nog eens extra in een huisje te gaan zitten met z’n allen. Snachts is hij een goede slaper hoor, althans thuis. Ik weet dus niet hoe het ergens anders zal zijn. Ook al zouden ze zeggen dat ze geen bezwaar vinden als hij snachts huilt, het geeft niet echt een fijn gevoel als iedereen met wallen onder z’n ogen aan de ontbijttafel zit. Niemand zit op gebroken nachten te wachten toch? Zij gaan weer naar huis en kunnen vroeg naar bed en bijslapen. Wij moeten maar weer afwachten hoe de nacht gaat verlopen. We werken beiden en ben aan eind van de week ook gewoon gesloopt.Ik ga dan ook vaak wat vroeger naar bed.  Het bezorgt me ook voor nu teveel stress omdat ik niet weet hoe zal zijn met baby ergens anders, of er veel bemoeit gaat worden met slaapjes overdag (ach joh kan gewoon slapen in kinderwagen toch!!).
Vriend vindt dat we gewoon moeten proberen. Heb al als oplossing aangedragen bij vriend dat we baby bij mijn ouders kunnen laten logeren, is in ieder geval nog wat bekends met bedje en omgeving. Maar staan er ook nog niet echt om te springen. Dat hij dan gaat met baby levert veel vragen en opmerkingen op, dat is nu ook al als ik een keer niet mee ga eten bij hen. Heb ook al zitten denken om wat vrije dagen op te nemen, heb er genoeg zodat ik evt dan wat kan uitrusten mocht het geen succes worden. Maarja heel eerlijk wil ik dat liever niet zo besteden. 

Rozi schreef op 10-01-2023 om 14:07:

[..]

 Maarja moet ik me er misschien ook niet overheen zetten denk ik dan omdat m’n schoonouders het heel leuk vinden

Niet als jij het echt niet leuk vindt of als je denkt dat je baby er ook niet vrolijk onder gaat zijn. 

Maar dit soort uitstapjes zijn er dus vaker geweest? Je weet dan een beetje hoe flexibel ze gaan zijn. Iedereen doet alles samen op het tempo van...? Als je de hele dag in een huisje een boek kan lezen en verder de dagindeling van je baby kan volgen dan is het beter uit te houden dan als oma iedere keer wil dat je aan tafel komt net als je ritmeloze baby borstvoeding wil.

Je kunt het ook doen om je partner een plezier te doen. Hij vindt het misschien ook niet heel leuk dat je allerlei beren ziet voor zo'n kort weekendje samen met zijn ouders en dan ook nog voorstelt om de baby bij jouw ouders te laten logeren...

Rozi schreef op 10-01-2023 om 14:30:

Iedereen woont ook dichtbij en zien we regelmatig dat ik ook niet de behoefte heb om nog eens extra in een huisje te gaan zitten met z’n allen. Snachts is hij een goede slaper hoor, althans thuis. Ik weet dus niet hoe het ergens anders zal zijn. Ook al zouden ze zeggen dat ze geen bezwaar vinden als hij snachts huilt, het geeft niet echt een fijn gevoel als iedereen met wallen onder z’n ogen aan de ontbijttafel zit. Niemand zit op gebroken nachten te wachten toch? Zij gaan weer naar huis en kunnen vroeg naar bed en bijslapen. Wij moeten maar weer afwachten hoe de nacht gaat verlopen. We werken beiden en ben aan eind van de week ook gewoon gesloopt.Ik ga dan ook vaak wat vroeger naar bed. Het bezorgt me ook voor nu teveel stress omdat ik niet weet hoe zal zijn met baby ergens anders, of er veel bemoeit gaat worden met slaapjes overdag (ach joh kan gewoon slapen in kinderwagen toch!!).
Vriend vindt dat we gewoon moeten proberen. Heb al als oplossing aangedragen bij vriend dat we baby bij mijn ouders kunnen laten logeren, is in ieder geval nog wat bekends met bedje en omgeving. Maar staan er ook nog niet echt om te springen. Dat hij dan gaat met baby levert veel vragen en opmerkingen op, dat is nu ook al als ik een keer niet mee ga eten bij hen. Heb ook al zitten denken om wat vrije dagen op te nemen, heb er genoeg zodat ik evt dan wat kan uitrusten mocht het geen succes worden. Maarja heel eerlijk wil ik dat liever niet zo besteden.

Doe het dan niet. 

Hoe oud is je baby nu? Dit is echt niet iets wat 'moet' of wat hij moet leren.

En je vriend, tja, hoeveel doet hij nu? Als nu het grootste deel van de zorg op jou aankomt, kan hij het wel leuk vinden, maar heb je daar niet veel aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.