Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Met baby nachtje weg


Als ik je goed begrijp ben je al vaker met schoonfamilie weggeweest en zou je dat op zich nu ook wel willen zonder baby. En is het vooral de angst van met een baby een weekend weg gaan.

Wij zijn met dochter met drie en halve maand voor het eerst een lang weekend weg geweest. Ik vond het ook best spannend. Daarna zijn we nog heel vaak weggeweest en dat is allemaal heel goed gegaan. Wat het belangrijkste is, is het ritme van thuis aanhouden. Een paar tips daarin.

Begin de reis op het tijdstip dat de baby toe is aan een slaapje. Dan valt de baby in de auto in slaap en komt uitgerust aan. Slaapt de baby nog bij aankomst overweeg dan om nog een rondje om te rijden of zet de maxicosi op het onderstel en ga direct wandelen (let op temperatuur wisseling tussen auto en buiten). Maak de baby wakker op het tijdstip dat je dat thuis ook zou doen en volg het ritueel dat je thuis ook doet. Dus geef een schone luier of voeding in de volgorde waarin je dat thuis ook doet.

Als jullie activiteiten plannen, plan die dan zoveel mogelijk in het ritme van baby. Dus niet naar het zwembad op het tijdstip van een slaapje. Sowieso met een baby van deze leeftijd moet je niet te lang zwemmen omdat ze en snel afkoelen en heel veel prikkels ervaren.

Voel je ook vooral niet bezwaard als je ergens niet aan mee doet, omdat het niet te combineren is met de baby.

Kijk ook of je schoonfamilie jullie misschien wat kan ontlasten. Als baby naar bed gaat en schoonmoeder leest een boek, dan kunnen jullie misschien met zijn tweeën iets leuks doen. En wie weet wil iemand de nacht shift wel voor een keertje overnemen doe jij oordoppen in en kun je eens echt een nacht doorslapen zonder alert te hoeven zijn.

Spullen dat is al eerder benoemd, je hebt echt veel minder nodig dan je denkt. Onze auto zat de eerste keer echt overvol, maar uiteindelijk bleken we met veel minder toe te kunnen. 

Je ziet wel erg veel beren op de weg hoor. Je kunt het natuurlijk ook gewoon proberen en je vriend een plezier doen hiermee. Mocht het echt niet lukken kun je altijd nog naar huis. Ook al vind je er zelf niet zoveel aan, het is ook geven en nemen in een relatie.

Als je het moeilijk vindt om nee te zeggen tegen dit weekendje/nachtje weg dan zou ik met je vriend afspreken dat als je meegaat, je graag het ritme van de baby aanhoudt. Dit ook duidelijk tegen schoonfamilie communiceren. Kom daarin echt voor jezelf/je baby op. En neem inderdaad een dag extra vrij als dat je meer rust geeft. 

Rozi schreef op 10-01-2023 om 14:07:

[..]

De rest gaat een heel weekend maar vind ik sowieso te lang dus heb al kunnen terugbrengen naar 1 dag vanuit dat opzicht. Ze doen eigenlijk alles altijd samen dus bijv alleen terugtrekken om te gaan wandelen zou echt vreemde gezichten opleveren. Ik heb zelf niet echt een hele klik met ze, althans ik heb een andere definitie van gezelligheid. Met z’n allen in een huis zitten en dan gaat de 1 de krant lezen de ander een boek en 2 andere uit een soort van verveling maar spelletje spelen. Maarja moet ik me er misschien ook niet overheen zetten denk ik dan omdat m’n schoonouders het heel leuk vinden

Als je schoonouders iets lezen, kunnen jij, je vriend en kind ook een wandeling maken. Zo te lezen, zijn het geen hele drukke mensen. Prettig toch.

Rozi schreef op 10-01-2023 om 14:30:

Iedereen woont ook dichtbij en zien we regelmatig dat ik ook niet de behoefte heb om nog eens extra in een huisje te gaan zitten met z’n allen. Snachts is hij een goede slaper hoor, althans thuis. 
Vriend vindt dat we gewoon moeten proberen. Heb al als oplossing aangedragen bij vriend dat we baby bij mijn ouders kunnen laten logeren, is in ieder geval nog wat bekends met bedje en omgeving. Maar staan er ook nog niet echt om te springen. Dat hij dan gaat met baby levert veel vragen en opmerkingen op, dat is nu ook al als ik een keer niet mee ga eten bij hen. Heb ook al zitten denken om wat vrije dagen op te nemen, heb er genoeg zodat ik evt dan wat kan uitrusten mocht het geen succes worden. Maarja heel eerlijk wil ik dat liever niet zo besteden.

Begrijp ik goed dat de baby wel al een paar keer bij jouw ouders hebben gelogeerd? Dan wordt het moeilijker om dit korte weekend van zijn  ouders te weigeren.

Kijk het aan, als het niet gaat, kunnen jullie voortijdig naar huis.

Vaak is het weer bepalend; mooi weer zorgt ervoor dat je meer buiten bent. Koud en nat bedrukt het verloop. Hopen op mooi weer.

Rozi schreef op 10-01-2023 om 14:07:

[..]

De rest gaat een heel weekend maar vind ik sowieso te lang dus heb al kunnen terugbrengen naar 1 dag vanuit dat opzicht. Ze doen eigenlijk alles altijd samen dus bijv alleen terugtrekken om te gaan wandelen zou echt vreemde gezichten opleveren. Ik heb zelf niet echt een hele klik met ze, althans ik heb een andere definitie van gezelligheid. Met z’n allen in een huis zitten en dan gaat de 1 de krant lezen de ander een boek en 2 andere uit een soort van verveling maar spelletje spelen. Maarja moet ik me er misschien ook niet overheen zetten denk ik dan omdat m’n schoonouders het heel leuk vinden

Ik vind je beschrijving wel grappig. Je interpreteert dat als 'ze doen alles samen''. Terwijl het op mij overkomt als dat iedereen juist zijn eigen gang gaat, een boek lezen, een spelletje spelen (overigens doen wij dat juist ook op een familieweekeinde, met degenen die dat leuk vinden). Overigens gingen wij met mijn familie toen er nog kleine kinderen waren juist ook in afzonderlijke huisjes. Dat is met kleintjes gewoon fijner, dan kun je je echt terugtrekken. Nu alle kleinkinderen puber of zelfs al volwassenen zijn vinden we juist een grote locatie met zijn allen weer fijn (maar dan wel met genoeg slaapkamers, zodat iedereen zich ook terug kan trekken).

Rozi

Rozi

10-01-2023 om 18:16 Topicstarter

Flanagan schreef op 10-01-2023 om 17:27:

[..]

Begrijp ik goed dat de baby wel al een paar keer bij jouw ouders hebben gelogeerd? Dan wordt het moeilijker om dit korte weekend van zijn ouders te weigeren.

Kijk het aan, als het niet gaat, kunnen jullie voortijdig naar huis.

Vaak is het weer bepalend; mooi weer zorgt ervoor dat je meer buiten bent. Koud en nat bedrukt het verloop. Hopen op mooi weer.

Nee baby heeft nog nooit ergens anders snachts gelogeerd. 
Ik ben al eerder meegeweest, voorstellen om alleen of met vriend eventjes te gaan wandelen word je een beetje raar aangekeken schat ik in. Ik gruwel gewoon een beetje van die familieweekenden. Zou evt als compromis nog kunnen voorstellen dat we niet blijven slapen maar wel op bezoek komen. 

Rozi schreef op 10-01-2023 om 18:16:

[..]

Nee baby heeft nog nooit ergens anders snachts gelogeerd.
Ik ben al eerder meegeweest, voorstellen om alleen of met vriend eventjes te gaan wandelen word je een beetje raar aangekeken schat ik in. Ik gruwel gewoon een beetje van die familieweekenden. Zou evt als compromis nog kunnen voorstellen dat we niet blijven slapen maar wel op bezoek komen.

Dan kijken ze je maar raar aan. Je hebt een baby en die heeft een eigen ritme dat je grotendeels moet blijven volgen. Je kan best meegaan zonder je 100% aan te passen.

Dat doe ik ook op schoonfamilie uitjes. Prima, ik ga mee en ik doe ook gewoon gezellig mee grotendeels. Ik neem echter ook wat tijd voor mezelf en doe soms iets alleen of samen met de oudste kinderen. ik ga ook rustig even een uurtje op de slaapkamer zitten lezen. De eerste keren zeiden ze er wat van of  keken ze raar maar nu zijn ze er aangewend. Ze zullen het nog steeds vaag vinden dat ik me af en toe terugtrek maar dat maakt mij niet zoveel uit verder. 

Gewoon je eigen koers varen. Ze wennen er vanzelf aan. Hier zijn man en zoon (licht) autistisch. Dat was ook van beide kanten wennen, maar nu is het heel gewoon dat zij zich regelmatig terugtrekken.
Ik zou dus wel meegaan. En niet van tevoren al besluiten dat je maar een dag gaat, maar dat in het midden laten. Wel aangeven dat je het wat spannend vind, omdat je niet weet hoe je baby het gaat doen, en dat je graag de baby volgt en dat je dus nog niet weet of je het hele weekend blijft. Ik hoop wel dat je vriend je steunt in wat je ook doet. Maar omdat het voor hem blijkbaar wel heel belangrijk is zou ik dus wel gaan. Je moet ook zelf investeren in de relatie met je schoonouders. Door je nu al zo duidelijk terug te trekken (uit angst voor dingen waarvan je niet eens weet of ze gaan gebeuren) denk ik dat je zelf een kloof creëert die nog maar moeilijk te dichten is. Ik zou dat er niet voor over hebben. Wel van tevoren met je vriend bespreken wat jij fijn vindt, waar jullie grenzen liggen. Maar dan gewoon gaan. Mijn ervaring is dat de dingen waar je het meeste tegenop ziet vaak het leukst uitpakken!

Rozi schreef op 10-01-2023 om 18:16:

[..]

Nee baby heeft nog nooit ergens anders snachts gelogeerd.
Ik ben al eerder meegeweest, voorstellen om alleen of met vriend eventjes te gaan wandelen word je een beetje raar aangekeken schat ik in. Ik gruwel gewoon een beetje van die familieweekenden. Zou evt als compromis nog kunnen voorstellen dat we niet blijven slapen maar wel op bezoek komen.

Zeg dan zoiets. Je kan je baby wel als excuus gebruiken,  maar voor alles is een oplossing.  Wij zijn met de oudste toen hij vier maanden oud was naar Florence gevlogen op huwelijksreis.  We hadden de maxi cosi en maxi taxi mee,  een luiertas, luiers en voeding.  En wat kleertjes.  Ging helemaal prima. Het hotel had een bedje.  

Toen hij 7 maanden oud was gingen we kamperen,  2 of 3 weken.  Ging ook prima zonder al die zooi.

Zeg dan gewoon dat je het op dit moment te vermoeiend vindt. Of dat  je ook wat tijd voor jezelf wil. 

Rozi

Rozi

10-01-2023 om 19:01 Topicstarter

@Jonagold: ze zijn heel erg van duidelijkheid, denk niet dat dat een optie is om in midden te laten hoe laat we komen en wanneer. 
Eens dat het ook van mijn kant moet komen, maar we zien ze al gemiddeld 1-2x per week. Voor mij hoeft dat ook niet maar ik ga wel altijd mee om idd te investeren in tijd met schoonfamilie en omdat het belangrijk is voor mn vriend. Maar ook nog eens in een huisje te zitten met z’n allen is voor mij eigenlijk too much gewoon. Voorgaande keren zag ik er ook tegenop omdat ik helaas ook een beetje de klik mis dus weet al een beetje hoe het is. 

Rozi schreef op 10-01-2023 om 19:01:

@Jonagold: ze zijn heel erg van duidelijkheid, denk niet dat dat een optie is om in midden te laten hoe laat we komen en wanneer.
Eens dat het ook van mijn kant moet komen, maar we zien ze al gemiddeld 1-2x per week. Voor mij hoeft dat ook niet maar ik ga wel altijd mee om idd te investeren in tijd met schoonfamilie en omdat het belangrijk is voor mn vriend. Maar ook nog eens in een huisje te zitten met z’n allen is voor mij eigenlijk too much gewoon. Voorgaande keren zag ik er ook tegenop omdat ik helaas ook een beetje de klik mis dus weet al een beetje hoe het is.

Ik zou allang geminderd hebben, want die klik gaat er toch niet meer komen. Het is niet zo dat je ineens een klik krijgt na de 100e keer als je er al 99 keer bent geweest.

Rozi schreef op 10-01-2023 om 19:01:

@Jonagold: ze zijn heel erg van duidelijkheid, denk niet dat dat een optie is om in midden te laten hoe laat we komen en wanneer.
Eens dat het ook van mijn kant moet komen, maar we zien ze al gemiddeld 1-2x per week. Voor mij hoeft dat ook niet maar ik ga wel altijd mee om idd te investeren in tijd met schoonfamilie en omdat het belangrijk is voor mn vriend. Maar ook nog eens in een huisje te zitten met z’n allen is voor mij eigenlijk too much gewoon. Voorgaande keren zag ik er ook tegenop omdat ik helaas ook een beetje de klik mis dus weet al een beetje hoe het is.

Het valt me op dat je in veel berichten schrijft "ik denk" of "ik schat in". Ten eerste is het maar de vraag of ze bijvoorbeeld echt raar staan te kijken als je even een rondje alleen gaat lopen, je terug trekt op een kamer etc. Ten tweede zolang ze niks openlijk ervan zeggen die je gewoon of je het niet ziet.

Verder schreef je eerder dat jullie het van een heel weekend al hebben terug tot een nacht. Als dat nu de afspraak is zou ik niet nu ineens nog verder terug krabbelen met alleen overdag. Je vriend wil het graag en dan zou ik niet elke keer dat je een compromis sluit later nog meer eisen op tafel leggen. Jij zou het ook niet tof vinden als vriend na jullie afspraken terug komt dat hij toch wil dat jullie het hele weekend gaan.

Verder zou ik gewoon eens wat minder vaak mee gaan. Plan gewoon iets anders op zo'n moment, bijvoorbeeld met een vriendin. 2 keer per week is echt heel vaak, dat kun je prima rustig afbouwen. Zal misschien even wennen zijn voor schoonfamilie, maar dan haal je gewoon je schouders op. Gaat vriend ook zo vaak mee naar jouw familie?

Rozi

Rozi

16-01-2023 om 20:04 Topicstarter

Ja vriend gaat ook vaak mee naar mijn familie. Maar hij kan het ook heel goed vinden met mijn familie. Van mij hoeft hij niet altijd mee hoor, wij zijn daar heel vrij in en zeg ook tegen hem dat hij zich nooit verplicht daarin moet voelen. Vriend wil andersom wel dat ik meega, heb al paar keer afgezegd en dan is hij echt wel teleurgesteld. 
Helaas heb ik niet heel veel vrienden, veel is verwaterd tijdens zwangerschap. Vind het voor nu ook niet zo heel erg, heb er ook even de energie niet voor. Komt wel weer. Ik vind vooral het gevoel heel vervelend, krijg zo’n gevoel bij van verplicht nummer afgaan en vind dat niet zo fijn. Ik ga inderdaad maar vaker nee zeggen, misschien moeten ze er inderdaad maar aan wennen. 
Heb ook echt wel m’n best gedaan maar voel me gewoon niet op m’n gemak daar, zoeken naar gespreksstof, ik vind het altijd zo geforceerd. 
We hadden nog niks medegedeeld hoor over dat weekend. Hebben nu wel als compromis dat we een dag gaan. Z’n ouders reageerden wel een beetje gepikeerd toen we dat vertelden

Rozi schreef op 10-01-2023 om 18:16:

[..]

Nee baby heeft nog nooit ergens anders snachts gelogeerd.
Ik ben al eerder meegeweest, voorstellen om alleen of met vriend eventjes te gaan wandelen word je een beetje raar aangekeken schat ik in. Ik gruwel gewoon een beetje van die familieweekenden. Zou evt als compromis nog kunnen voorstellen dat we niet blijven slapen maar wel op bezoek komen.

Dan is dit dus HET moment om er voor eens en voor altijd vanaf te zijn! 

Nee ik ga niet mee. Ik heb geen zin om met de kleine te gaan sjouwen en te moeten blijven slapen. 

Let op dat je niet kind onderbrengt bij je eigen ouders en wel meegaat. Dan kom je er “nooit “ meer onderuit.

Of man neemt kind mee en jij blijft thuis. Of jij komt alleen overdag, maar blijft niet slapen. 
groetjes van een absolute “ikganooitmetfamilieopweekend” aanhanger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.