Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Met baby nachtje weg

Er is een idee geopperd door (schoon)familie om met z’n allen weekend weg te gaan op zo’n 2 uur rijden in een huisje. Baby is 5 maanden dan en zou eerste keer zijn dat hij snachts in andere omgeving slaapt. Naast dat ik twijfels heb of dit goed plan is met anderen erbij (wat als baby snachts wakker wordt en iedereen wakker huilt, slaapjes overdag, voeding, luiers verschonen etc) waardoor je gewoon nogal beperkt bent ook een beetje het gedoe wat erbij komt kijken voor 1 dagje. Al die spullen mee.. vriend denkt dat wel meevalt, wat is jullie ervaring hiermee? 


Qua spullen vond ik het met een baby juist ontzettend meevallen, wat neem je nou helemaal mee. Maar mijn baby zou 's nachts wel meerdere keren iedereen wakker hebben gehuild vrees ik. Wat zegt de familie er zelf over?

Mijn ervaring is dat het prima gaat. Spullen meenemen is niet zo'n gedoe, zeker niet als je met de auto gaat. Verder hoeft ook niet alles mee natuurlijk.
Qua huilen 's nachts, ja dat kan gebeuren. Dat heb je nu eenmaal met babies. Als je familie daar geen zin in heeft dan zal het geen succes zijn. Ik zou ze aanraden oordopjes mee te nemen  
Of de baby makkelijk ergens anders slaapt is van te voren lastig in te schatten, bij mijn kinderen was dat nooit zo'n probleem, alleen de jongste vond het vaak moeilijk. Alleen pas vanaf een maand of 8, daarvoor was het makkelijker. Maar dat merk je vanzelf, plus dat babies natuurlijk ook veranderen. En een slechte nacht kan je gewoon soms hebben, ook als je niet op vakantie bent. 

Rozi

Rozi

09-01-2023 om 20:15 Topicstarter

Maxicosi, kinderwagen, campingbedje, matrasje, wippertje, verschoningskussen,voeding luiers etc


 Thuis is het een goede slaper maar ergens anders vaak niet als als hij overdag dan ergens ligt. Schoonouders zullen niet direct probleem vinden denk ik dat huilen maar eerder ikzelf heb er niet zoveel trek in om dat risico te lopen na hele week werken en schat in dat de rest niet zo direct zullen zeggen hoe ze erover denken. Daarom ook mijn twijfels..

Ja toen mijn kinderen klein waren ging ze ook mee op familieweekendjes. Zeker hoor.  Ook toen ze 3 maanden waren

ja het is een volksverhuizing als het je eerste baby is. Maar met en volgenden wordt je makkelijker😅


Dan realiseer je je dat een verschoningskussen echt niet nodig is maar dat zeiltje in de luiertas ook volstaat, en nee toen nam ik niet meer het hele badje mee en voor elke dag 2 hydrofiel luiers.  Enz enz

Rozi schreef op 09-01-2023 om 20:15:

Maxicosi, kinderwagen, campingbedje, matrasje, wippertje, verschoningskussen,voeding luiers etc.

Voor één nachtje? Nee joh!

Maxicosy staat al in de auto als het goed is. Verschoningskussen is niet nodig, een handdoek op bed of bank werkt prima. Luiers en voeding voor een nachtje is ook echt  niet veel. Wippertje kan je thuislaten, campingbedje werkt ook prima als box en je kan de maxicosy ook gebruiken als stoeltje. Los matras in campingbedje wordt afgeraden en kan je dus ook thuislaten.


Rozi schreef op 09-01-2023 om 20:15:

Maxicosi, kinderwagen, campingbedje, matrasje, wippertje, verschoningskussen,voeding luiers etc.

Nee, echt allemaal niet nodig. Ik zou meenemen camping bedje (geen matras.) Deryan tent/bedjes vond ik fijn. Bij sommige huisjes kan je ook een bedje huren dus dan hoeft dat niet mee. Heel handig. Nam ik wel eigen lakens mee maar dat neemt nauwelijks ruimte.

Verschoningskussen is niet nodig, kan gewoon op bed met een handdoek of zo er onder. Wippertje zou ik ook thuis laten.

Maxicosi en kinderwagen wel mee, eventueel draagdoek. 

Rozi

Rozi

09-01-2023 om 20:24 Topicstarter

NightNurse schreef op 09-01-2023 om 20:19:

[..]

Voor één nachtje? Nee joh!

Maxicosy staat al in de auto als het goed is. Verschoningskussen is niet nodig, een handdoek op bed of bank werkt prima. Luiers en voeding voor een nachtje is ook echt niet veel. Wippertje kan je thuislaten, campingbedje werkt ook prima als box en je kan de maxicosy ook gebruiken als stoeltje. Los matras in campingbedje wordt afgeraden en kan je dus ook thuislaten.


Met dat campingbedje slepen heel de tijd in zo’n huisje naar boven en beneden is toch niks? Zonder matrasje is echt te hard, hoezo wordt dat afgeraden dan? 
Campingbedje willen we wel meenemen omdat hij daar al in geslapen heeft overdag en dus wat bekends is. 

Rozi schreef op 09-01-2023 om 20:24:

[..]

Met dat campingbedje slepen heel de tijd in zo’n huisje naar boven en beneden is toch niks? Zonder matrasje is echt te hard, hoezo wordt dat afgeraden dan?
Campingbedje willen we wel meenemen omdat hij daar al in geslapen heeft overdag en dus wat bekends is.

https://www.consumentenbond.nl/campingbedje/extra-matras-extra-risico

ik zou een eigen huisje kiezen als dat kan. We hadden gezamelijk huisje en dat was geen succes omdat niet iedereen begreep dat je beetje stil moet zijn als kind gaat slapen (en huisjes zijn gehorig). 

Rozi schreef op 09-01-2023 om 20:24:

[..]

Met dat campingbedje slepen heel de tijd in zo’n huisje naar boven en beneden is toch niks? Zonder matrasje is echt te hard, hoezo wordt dat afgeraden dan?
Campingbedje willen we wel meenemen omdat hij daar al in geslapen heeft overdag en dus wat bekends is.

Met 5 maanden heb je toch geen box nodig? Hij kan dan waarschijnlijk nog niet kruipen dus gewoon een kleedje op de grond kan prima. 

Daarom vond ik Deryan ook wel ideaal, want die zijn zo makkelijk opvouwbaar en sleep je overal mee naar toe. 

Maar goed, als je met de auto gaat is het toch ook helemaal niet zo'n punt om wat extra spullen mee te nemen. De tijd die het kost om een paar extra dingen in de auto te leggen (zoals een matrasje) is echt minimaal. 

En je wordt er vanzelf ook handiger in als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan.

met 5 maanden gingen wij voor het eerst kamperen met zoon.
Weekend met familie was met 3 maanden al, het was kerst. 
Wat hadden we mee: maxicosi, onderstel waar de cosi op ging, luiers, voeding, dik kleed, en een deryan tentje. Campingbedje hebben we nooit gehad. Zoon had 3 tantes en een oma, die liepen voortduren met hem op de arm.

Gewoon proberen! Zeker omdat het op 2 uur rijden is, met (hopelijk begripvolle) familie is het een mooie testcase. Als het niet gaat dan vertrek je gewoon weer naar huis. 

Hier hebben we geen auto en ik ben goed geworden in selectief inpakken (een lang weekend weg was 1 grote rugtas vol). 

Bedje: meestal kan je die huren/lenen. Dat scheelt sjouwen. Als je een auto hebt kan die makkelijk mee. 
Kinderwagen: afhankelijk van de plannen kan je deze eventueel ook thuislaten. Voor grotere uitstapjes wel fijn, voor kleien stukjes kan je maxicosi op het onderstel overwegen. Eventueel draagzak/draagdoek mee voor middellange afstanden. 
Verschoonkussen: niet nodig. Wij gebruikte het matje uit de luiertas of een hydrofiel. 
box: niet nodig gewoon op een extra grote hydrofiel in de woonkamer
kinderstoel: ook vaak te huren/reserveren. Voor een paar dagen kan op schoot ook prima.
Kunstvoeding kan je gewoon meenemen in een verdeeltoren of bakje. Dan hoeft de hele bus niet mee. 
luiers: heen nemen die meer ruimte in, want terug heb je ze weggegooid. 
speelgoed: met 5 maanden zijn ze makkelijk vermaakt. Wij namen 1 boekje en 1 speeltje of knuffel mee en verder kon ze aan de slag met bakjes/gardes/pannen etc. 

Waar mogelijk zou ik wel een huisje kiezen met een aparte slaapkamer voor jullie (en misschien zelfs voor baby). Dan is er tenminste een rustige slaapplek, mijn ervaring is dat we veel nieuwe

Wij zijn wel met de baby's op stap geweest in een hotel, ook toen ze nog wat kleiner waren en dat ging altijd prima. Wel met campingbedje en luiers, maar ze kregen borstvoeding dus ook met 5 maanden hoefde er nog geen voeding mee (en daarna eigenlijk ook niet, want dan kreeg de baby stukjes). Verder nam ik nooit zoveel mee.
Maar ik zou nooit met schoonfamilie een weekend weg zijn gegaan. Dan had ik mijn baby als excuus gebruikt om het niet te doen

Ik vind spullen meenemen voor baby ook een gedoe, zeker voor 1 nachtje. Of het verder bevalt zal inderdaad liggen aan het huisje. Als het gehorig is dan kan dat wel lastig zijn met meerdere mensen die niet stil zijn als je baby slaapt. Aan de andere kant is mijn ervaring dat familie niet (echt) wakker wordt van babygehuil 's nachts. Maar alles bij elkaar zou ik het wel een beetje gedoe vinden voor 1 nacht weg. Voor meerdere nachten zou ik het wel leuk vinden, mits je leuke schoonfamilie hebt  

In veel huisjes staat zelfs standaard een kinderbed. Soms een campingbed, soms gewoon een ledikantje. Even navragen.
Ik heb nooit een verschoningskussen meegenomen op vakantie, en ook nooit gemist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.