Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Metalen kruik, echt nodig?

Vorige week kraamzorg op bezoek gehad voor intake, lijst doorgenomen van wat je in huis moet hebben, en daar kwam hij weer: de metalen kruik, 2 stuks zijn echt nodig volgens haar. Een om de kleertjes van baby voor te verwarmen en eentje om het bedje voor te verwarmen.
Die dingen kosten allen zo'n 18 euro per stuk (en dan moet je geloof ik ook nog een beschermhoes er bij kopen).
Die dingen lijken mij zo onzinnig. Zijn ze wel echt nodig?
Kan het niet anders:
kleren voorverwamen op de verwarming, scheelt kruik.
Of helemaal geen metalen kruik aanschaffen, maar gewoon een rubberen gebruiken om bed en kleertjes voor te verwarmen. Dat kan toch ook? Waarom moet de kruik per se een metalen zijn?
Ik heb de metalen kruik overigens bij mijn vorige 3 nooit gebruikt (heb hem ook niet meer).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

12-12-2009 om 09:19

Waarom moet die van metaal zijn?

Een gewone kruik wamt het bedje toch ook prima op? Ik neem aan dat het alleen om het bed voorverwarmen gaat en de kruik eruit gaat als de baby in het bedje komt.
Voor de oudste heb ik indertijd de hittepit gebruikt, omdat ik het wel handig vond zodat ik dan niet met water hoefde te knoeien, maar die mag geloof ik tegenwoordig niet meer.
Bij de andere 3 heb ik helemaal geen kruik meer gebruikt, die sliepen gelijk bij mij in bed.
Groeten Primavera

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 09:29 Topicstarter

Ja, waarom metaal

bripa, mijn vraag is niet zo zeer of een kruik nou nodig is, maar waarom moet ik per se 18 euro uitgeven aan een metalen kruik terwijl ik vermoed dat een rubberen kruik van een paar euro ook voldoet. Dat snap ik niet zo goed.
En trouwens, buiten is het misschien wel koud, maar wij hebben binnen gewoon de cv aan, dus is het lekker warm

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 10:19

Wel nodig

Ik heb ze absoluut nodig gehad. Niet alleen voor het voorverwarmen van kleertjes en het bedje. Mijn jongste en middelste konden hun temperatuur niet goed vast houden en lagen met twee kruiken in bed! En dat terwijl de kamertemperatuur bij de middelste 35 graden was (hittegolf).

Volgens mij zit daar de crux ook. Voor kleertjes en bed verwarmen voldoet een kruik van een paar euro vast wel, maar de metalen kruiken zijn net even beter van kwaliteit, en dus het risico op lekkage kleiner dan bij een kruik van een paar euro. Da's best prettig als ze bij het kind in bed liggen.

De kruiken zijn nieuw trouwens iets minder duur dan jij denkt (14 euro bij de HEMA), maar als ik jou was zou ik even rond vragen of iemand ze nog heeft, of op marktplaats kijken. Royaal aanbod! Denk dat je voor 10 euro er twee hebt.....

liora

liora

12-12-2009 om 11:18

Wel nodig gehad

Hoi,

Voor beide zoons nodig gehad, beide geboren met heel warm weer. Je weet ook echt niet hoe zwaar je baby zal zijn bij de geboorte.
Overigens heb ik bij beide zoons twee kruiken gehad en nooit gekocht. Iedereen heeft nog wel zo'n ding liggen. Eventueel kun je een nieuw rubber ringetje voor het dopje kopen.

Een metalen kruik blijft heel lang warm, dat is het lekkere.

Liora

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2009 om 11:32

Idd

een metalen kruik blijft tussen 2 voedingen warm. En je kan van tevoren niet weten of je ze nodig hebt. Mijn dochter is geboren tijdens een hitteglof en heeft 2 weken tussen 2 kruiken geslapen. En zoon is in de winter geboren en heeft zeker een week met 1 geslapen.
Ik heb begrepen dat een hittepit nog wel eens kan gaan smeulen en daarom worden ze afgeraden bij baby's. Onze kraamhulp mocht de onze ook niet gebruiken.
En is toch altijd wel ergens een kruik te vinden? Wij hebben ze nooit gekocht, maar altijd van iemand geleend.

Dendy

Biene M.

Biene M.

12-12-2009 om 12:15

Waar woon je?

Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, dan mag je die van mij wel lenen.

Rembrand

Rembrand

12-12-2009 om 12:23

Echt wel nodig.

Hoi Sharon,
Ik sluit me aan bij een aantal van de posters hierboven. Ik werk zelf in de kraamzorg en ik kan je ( ook vanuit mijn ervaring met mijn eigen kinderen ) vertellen dat het zeker in de winter bijna altijd nodig is om een metalen kruik in huis te hebben. De meeste kinderen kunnen zich in het begin nog niet goed op temperatuur houden. Zeker niet als ze in een ledikant liggen en nog meer moeite moeten doen om in die grote ruimte op temperatuur te blijven. Een ondertemperatuur kan gevaarlijk zijn voor een baby en die krijgen ze echt niet omhoog met een hittepit of rubber kruik. Deze worden ook afgeraden omdat ze niet veilig genoeg zijn.
M.

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 12:39 Topicstarter

Aha

Maar ik begrijp dus nu dat je de metalen kruik dus gewoon bij je baby in bed legt? Ik dacht dat niet mocht en de kruik alleen gebruikt werd om het bedje voor te verwarmen. Dus op het moment dat je je baby in bed legt, haal je de kruik er uit. Dan zou een rubberen kruik volgens mij ook volstaan.
Zo makkelijk is het overigens niet om er eentje van iemand te lenen! De enige die ik ken met eentje heeft zelf net een baby gehad en wil hem voorlopig nog gebruiken.

Biene, erg aardig van je, maar ik woon net te ver weg. Bedankt voor het aanbod!

Rembrand, ik snap dus prima dat het van belang is om het bedje warm te hebben, maar vind jij ook dat het absoluut noodzakelijk is om 2 metalen kruiken in huis te hebben, zoals mij verteld werd tijdens intakegesprek kraamzorg? Dat lijkt me echt overdreven.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-12-2009 om 12:45

Mijn zoon sliep in november met twee kruiken in bed onder twee wollen dekens, en nog had hij ondertemperatuur. Die kruiken zijn in zo'n geval echt nodig. Overigens leg je ze niet direct bij de baby maar op of tussen de dekens gewikkeld.

marie

marie

12-12-2009 om 13:11

Hallo
Ook hier zijn de kruiken veel gebruikt. Voor oudste omdat ze een winterbaby was. Bij haar ook lang de kruiken gebruikt in de kinderwagen bij het buiten slapen en wandelen.
Jongste was een zomerbaby en die heeft uiteindelijk veel langer de kruiken gebruikt. Zij kon ondanks dat ze zwaarder was dan de oudste veel moeilijker haar temperatuur op peil houden. Ze moest zelfs een mutsje op.
Trouwens: meiden zijn allang geen baby meer, maar als het koud is "vechten" we er om wie een kruik in bed mag. Heerlijk bij koude voeten. Dus die metalen kruiken hebben hun geld allang opgebracht.
groetjes

Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2009 om 13:17

Sharon

Waaro woon je ongeveer? Er is hier vast wel iemand die je er een kan lenen. Ik woon in midden Brabant en van mij zou je 'm ook kunnen lenen (al moet ik even kijken of ik 'm van de vorige terug heb gekregen)

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 13:24 Topicstarter

Ik koop er wel een

Tijgeroog, ik woon in Zoetermeer.
Weet je, ik vind het geen probleem hoor om het geld er aan uit te geven. Het ging mij er meer om of het wel nodig is. Er staan wel meer dingen op zijn kraamlijstje waarvan ik denk, hmmmm.
Ik vraag nog even na in mijn omgeving en anders koop ik er gewoon een. Ik snap het nut er van beter nu ik begrijp dat je zo'n ding gewoon bij je baby in bed laat. Wel grappig dat ik bij mijn vorige 3 die kruik nooit nodig heb gehad. Alledrie nooit last gehad van ondertemperatuur. Maar goed, ik ga er niet vanuit dat dat nu weer zo is. Overigens, iemand (ik geloof marie)had het er over dat ze de kruik in de kinderwagen gebruikte. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dat zal in januari geen overbodige luxe zijn!

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 13:43 Topicstarter

Hema

Bij de Hema zijn ze 14 euro (ik dacht eerst 18, maar dat klopt niet) exclusief kruikenzak.
Nogmaals, het gaat mij niet om het geld hoor, die 14 euro plus geld voor een hoesje heb ik wel. Maar ik wil geen onnodige uitgaven doen, in het kader van consuminderen
Neemt niet weg dat ik nog steeds niet snap waarom ik te horen kreeg dat ik er per se 2 nodig heb. Dat lijkt me echt onzin!!

Wel veel aan gehad hoor

Maar ik denk dat dat punt inmiddels wel duidelijk was...

Ik heb bij de tweede trouwens een elektrische kruik (Belly babywarmer)gekocht. Die is iets duurder dan een metalen kruik, maar ook veel handiger in gebruik en je hebt geen gedoe met kans op lekkage etc. Het ding is inmiddels al 8 jaar oud, maar we gebruiken hem nog steeds (bij buikpijn, kou etc).

Wellicht een mooi alternatief?

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 13:54 Topicstarter

Dees

Jahaa, dat punt is inderdaad inmiddels duidelijk
Ik vind die Belly babywarmer wel leuk klinken eigenlijk.

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 14:01

2 omdat

2 kruiken heb je nodig omdat als je kind zijn/haar temperatuur niet kan houden je 2 kruiken in bed legt.

Zoals ik eerder al postte, mijn middelste en jongste hadden onder temperatuur (dwz< 36 graden). Zij lagen in eerste instantie in bed met 2 kruiken (en een stapel dekens). Toen de temp een beetje omhoog ging werd dat 1 kruik voor het voorverwarmen/warm houden van het bed, en zodra het kind terug ging in bed een verse warme kruik er weer in.

Ik heb ze echt allebei dringend nodig gehad!!!

elsje78

elsje78

12-12-2009 om 14:05

Ik zou ze niet lenen maar nieuwe kopen want

die van mij had ik nog van de eerste en wilde ze voor de tweede opnieuw gebruiken. Na de bevalling maakte de kraamverzorgster een kruik en bleek de bodem doorgeroest te zijn. Kon je met blote oog slecht zien. Gelukkig had ze het door voor deze in bed lag, want ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!

Groetjes Elske

Sharon*

Sharon*

12-12-2009 om 14:07 Topicstarter

Jeetje hanne

ja dat schreef je inderdaad, dat was ik vergeten.
Maar deze vrouw van kraamzorg zei dat 2 nodig zijn om ook de kleertjes voor te verwarmen. Dat lijkt me toch wel echt overdreven.

liora

liora

12-12-2009 om 14:15

Belly warmer

Die had ik ook geleend van iemand maar ik vond het een waardeloos ding. Hij wordt veel minder warm dan een ouderwetse metalen kruik, en je kunt hem door de ronde vorm ook niet makkelijk boven de dekens tegen het ruggetje leggen of zo.

Nee, de metalen was veel beter!

En een beetje zwangere moeder checkt die dingen van te voren wel of ze zijn doorgeroest of niet, en ook de kraamhulp checkt nog.

Liora

Rembrand

Rembrand

12-12-2009 om 14:45

Bellywarmer.

De Bellywarmer klinkt leuk maar blijft veel minder lang warm dan een metalen kruik. Door de platte vorm is hij ook lang niet zo effectief bij het op temperatuur houden van een baby met ondertemperatuur.
M.

Rembrand

Rembrand

12-12-2009 om 14:51

Niet tweedehands.

Ik zou ze niet tweedehands kopen. Als de kruik niet goed bewaard is ( vol water ) kan hij inderdaad gaan roesten. Als de kruik niet in gebruik moet hij namelijk volgegoten worden met kokend water ( echt tot over de rand zoals je ook doet als je hem voor de baby klaarmaakt ) en zo ook bewaard worden. Kokend water is zuurstofarm en zorgt er dus voor dat de kruik niet van binnenuit gaat roesten. ( heb ik ooit geleerd ). Overigens is het niet aan te raden een metalen kruik in de wagen te laten liggen als je gaat rijden buiten. Als de kruik gaat rollen en tegen je kindje rolt kan het derde graads brandwonden oplopen !!
Daarom moet de kruik ook altijd tussen de dekens ( met een flinke plooi en rolletje van een handdoekje ) zodat hij nooit in rechtstreeks contact met de baby kan komen. Deze kan namelijk niet wegrollen van de hitte.
M.
M.

Ik heb er een

Sharon, ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik heb zo'n ding voor je. Amper gebruikt, maar zonde om weg te doen, dus lag hij te wachten tot ik tijd had om naar de kringloopwinkel te gaan. Heb hem nog gebruikt voor dochter in maart dit jaar, maar al na een week of wat had ik m niet meer nodig. Kruikenzak zit erbij. Volgens mij is dat ding nog prima in orde.

Je mag m hebben tegen verzendkosten, mail anders even via forumbeheer.

En ja, ik heb me ook afgevraagd waarom die dingen per se nodig zijn. Ik vond ze nog lastig ook, eigenlijk. Maar ja, t moest van de kraamzorg...

Groeten,

Temet

elsje78

elsje78

12-12-2009 om 16:21

Tjee liora

Ik had het gecheckt van te voren hoor, uitgebreid. Maar het is toch zo gegaan. "een beetje zwangere moeder checkt dat van te voren" Soms kijk je gewoon heel goed, maar als het niet te zien is en hij lekt niet kan het dus toch zijn dat hij bijna door is...

Alternatief

Blijkbaar is er tegenwoordig ook een variant in de handel die de vorm heeft van ouderwetse metalen kruik, ik vroeg me al af waarom dat was maar dankzij Liora weet ik dat nu.

De Bellywarmer blijft trouwens 4 uur warm en dan is het eventjes aan de stekker en binnen een paar minuutjes was ie weer op temperatuur. Ik deed dat altijd voordat ik de luier ging verschonen. Dus eerst de kruik aan de stroom, dan een schone luier, dan de kruik in het bedje en ondertussen voeden. Werkte perfect hier.

Ik heb hem bij twee kinderen gebruikt en vond het echt veel fijner dan dat gedoe met dat heet water bij de oudste. Ik moest er heeelemaal voor naar beneden en het duurde een eeuwigheid voordat dat water warm was en ondertussen maar luisteren naar een huilende baby. Ik heb die heetwater kruiken altijd maar enge ondingen gevonden. Ach ja smaken verschillen hè!

liora

liora

12-12-2009 om 18:15

Elsje

Hoi Elsje,

Oh jee, zo bedoelde ik het niet!! Nee natuurlijk kan je pech hebben en ondanks checken toch een doorgeroeste kruik hebben. Sorry hoor.

Maar meestal gaat het prima! Ik heb kruiken geleend die inderdaad een aantal jaar met water erin hadden gestaan. Kraamhulp heeft het nog heel secuur gecheckt, eentje afgekeurd, en toen had ik nog twee goede.

Liora

Sharon

Ik heb er 2 liggen, je mag ze gerust hebben (tegen verzendkosten) want ik heb ze niet meer nodig. Zijn begin van dit jaar nieuw gekocht.

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 20:47

2 voor de kleertjes

2 voor de kleertjes lijkt me inderdaad nogal overdreven. Maar ik zie uberhaupt het grote nut van voorverwarmen van de kleertjes niet.

Mijn kinderen hebben alle 3 eerst minstens een half uur bloot, met hoogstens een hydrofiel luier boven op me gelegen...

Mijn ervaring met 2 hands kruiken is prima goed. Ik heb mijn kruiken zelf 2e hands gekocht, en inmiddels zijn ze in de afgelopen 5 jaar nog voor 6 kinderen gebruikt. Die zijn hun geld wel waard geweest.

Moet wel zeggen dat ik dus zo'n zwangere ben die de kruiken niet controleert (10 bedenkt dat het moet, en dan ineens bevalt?) Maar riep tijdens de bevalling nog wel tegen de kraam 'maar ik heb ze nog niet gecontroleerd'. Het antwoord was: dat doe ik nog hoor...

Minet

Minet

12-12-2009 om 22:57

Niet nodig

Voor mijn prematuurtjes, die thuiskwamen met een gewicht net boven de 2 kilo, had ik ook kruiken in huisgehaald, 4 van die metalen gevallen (gelukkig kunnen lenen). Ik heb ze echter niet 1 keer hoeven gebruiken, ondanks dat het hartje winter was, omdat de kinderen heerlijk warm lagen op echte schapenvachten in hun ledikantje. Onder de hoofdjes lag een dubbelgevouwen hydrofielluier zodat ze niet met hun gezichtje in de vacht zou liggen.
Een geweldige uitvinding, zeer comfortabel en heerlijk warm. (ik had de vacht van Ikea die gewoon wasbaar is)

elsje78

elsje78

13-12-2009 om 07:51

Liora

Ook sorry hoor, was misschien wat kattige reactie van me. Ik had dus geen water in de kruiken, ik wist echt niet dat dat moest. En vond het vreselijk dat hij doorgeroest was! Gelukkig is het goed gegaan, maar hier nooit meer 2e hands kruiken...

Groetjes

Kiki

Kiki

13-12-2009 om 21:20

Ik gebruik die kruiken echt nog heel veel

niet voor mijn baby, maar voor mijn oudste.
Die is niet zo groot en zwaar en hij heeft ontzettend veel moeite om zijn temperatuur vast te houden en hij is bijna twee.

Hij is echt een ongelooflijke koukleum.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.