Elvirap
06-02-2026 om 21:44
Niet nog uit logeren , aanhankelijk van de borst
Hi!
Hebben meer ouders ervaring met het feit dat je baby ( mijne is nu 10 maanden net ) nog niet bij andere kan logeren omdat hij in de nacht nog met de borst af en toe als een soort knuffel in slaap valt ? Even nodig heeft? Al is het 2 min. Flesje wilt hij niet. Wel overdag soms bij andere gelukkig .
Benieuwd naar meer ervaringen hiermee!
Herfstappeltaart
07-02-2026 om 09:04
Martje80 schreef op 07-02-2026 om 09:01:
[..]
Volgens mij is To in haar reactie het woordje niet vergeten. Dus niet leuk voor opa en oma. Dat vind ik veel logischer als reactie op Meesje.
O dat zou kunnen ja. Ik dacht dat to bedoelde dat het 's nachts oppassen leuk was voor oma en opa. Ik vond dat helemaal niet leuk toen.
MiniJCW
07-02-2026 om 09:24
Martje80 schreef op 07-02-2026 om 09:01:
[..]
Volgens mij is To in haar reactie het woordje niet vergeten. Dus niet leuk voor opa en oma. Dat vind ik veel logischer als reactie op Meesje.
Maar waarom zou je logeren dan überhaupt overwegen?
Evaluna
07-02-2026 om 10:04
Het is maar net hoe hoe noodzakelijk het is. Bovendien scheelt het ook nogal hoe de opa en oma erin staan. De ene opa en oma vinden het welding, terwijl de ander meer van het principe doorslapen en geen borstvoeding na 6 maanden meer.
In het tweede geval zou ik het zonder noodgeval niet doen. Het eerste geval misschien als ze er specifiek om vragen. Logeren kan ook als ze ouder zijn, zo jong is dat echt niet nodig.
Opa en oma moeten maar even geduld hebben als jouw zoontje je s nachts nog hard nodig heeft.
Anoniemvoornu
07-02-2026 om 10:05
Mijn kind van ruim 2 is nog nooit wezen logeren.. tot anderhalf borstvoeding op verzoek gegegeven. Wil je zelf een nachtje rust of willen opa en oma graag dat die kleine blijft logeren?
Tijgeroog
07-02-2026 om 10:23
Ik heb m'n kinderen nooit laten logeren omdat dat leuk was voor het logeeradres. Wel 1 keer omdat wij een nachtje weg waren. Pas toen ze wat ouder waren werd het leuk voor hun zelf en werd er vaker gelogeerd.
Die ene keer ging wel goed trouwens, ondanks dat dochter 's nachts graag nog de borst kreeg en zich dan ook liet horen. Dat is prima opgelost zonder borsten in de buurt.
troelahoep
07-02-2026 om 11:40
Ik vond mijn kinderen veel te leuk toen ze klein waren en had helemaal niet de behoefte om ze uit logeren te doen. Ik ken wel het gevoel dat andere mensen de kinderen ook eens wilden lenen omdat ze zo schattig waren, met name de jongste werd vaak meegevraagd voor een uitje.
Meesje
07-02-2026 om 12:03
troelahoep schreef op 07-02-2026 om 11:40:
Ik vond mijn kinderen veel te leuk toen ze klein waren en had helemaal niet de behoefte om ze uit logeren te doen. Ik ken wel het gevoel dat andere mensen de kinderen ook eens wilden lenen omdat ze zo schattig waren, met name de jongste werd vaak meegevraagd voor een uitje.
Ik weet niet of je het ook zo bedoelt natuurlijk. Maar dit klinkt alsof de 'behoefte om ze uit logeren te doen' gerelateerd is aan hoe leuk of niet leuk je je kind vindt.
Ik ken eigenlijk niemand die zijn kind uit logeren doet omdat ie zijn kind niet leuk vindt.
MamaE
07-02-2026 om 13:09
Op deze leeftijd is logeren nog helemaal niet in het belang van het kind. Dat doe je omdat het jou/jullie als ouder(s) goed uitkomt, bij wijze van oppas. Of omdat de oppas het leuk vindt. Maar eerlijk gezegd zou ik dat laatste niet doen. Oppassen kan ook overdag en ik denk niet dat het in de nacht leuker is dan overdag. Dan slaap je zelf doorgaans ook. Mijn kind heeft nooit borstvoeding gehad, maar de eerste keer logeren was omdat wij een feestje hadden. Vanaf dat ze een jaar of twee was logeert ze ook wel eens voor de leuk bij mijn ouders of schoonouders.
Wilgenkatje-
07-02-2026 om 13:21
Hier een oma
Kleinkinderen te logeren vind ik best (niet echt héél erg leuk dus, excuus!) , maar graag kindertjes boven de twee - twee-en-een-half. Daar is mee te praten!
Mijn man kan (nog steeds) goed tegen gebroken nachten en troosten in het donker, maar ik word meteen weer getriggerd op zo'n moment - brrr. Heb al dat gespook met baby's en dreumesen in de nacht in het verleden vréselijk gevonden. Heb er nu als 65-plusser echt geen zin meer in.
Oppassen overdag is prima, maar de nachten... niet mijn voorkeur!
Herfstappeltaart
07-02-2026 om 13:51
Wilgenkatje- schreef op 07-02-2026 om 13:21:
Hier een oma
![]()
Kleinkinderen te logeren vind ik best (niet echt héél erg leuk dus, excuus!) , maar graag kindertjes boven de twee - twee-en-een-half. Daar is mee te praten!
Mijn man kan (nog steeds) goed tegen gebroken nachten en troosten in het donker, maar ik word meteen weer getriggerd op zo'n moment - brrr. Heb al dat gespook met baby's en dreumesen in de nacht in het verleden vréselijk gevonden. Heb er nu als 65-plusser echt geen zin meer in.
Oppassen overdag is prima, maar de nachten... niet mijn voorkeur!
Die van ons zijn nu 5 en 6 en dat is een stuk beter te behappen!
Nehalennia
07-02-2026 om 13:58
Mijn dochter is anderhalf en krijgt ook nog borstvoeding, ook wel eens snachts. Ze is nog nooit uit logeren geweest en ik denk dat ik dat ook nog even uitstel.
Met tien maanden vind ik het volstrekt normaal dat een baby zijn moeder nog nodig heeft in de nacht, ik zou er zelf dan ook niet naar streven om een baby op die leeftijd uit logeren te doen, lijkt me voor baby helemaal niet leuk.
troelahoep
07-02-2026 om 16:23
Meesje schreef op 07-02-2026 om 12:03:
[..]
Ik weet niet of je het ook zo bedoelt natuurlijk. Maar dit klinkt alsof de 'behoefte om ze uit logeren te doen' gerelateerd is aan hoe leuk of niet leuk je je kind vindt.
Ik ken eigenlijk niemand die zijn kind uit logeren doet omdat ie zijn kind niet leuk vindt.
Oh, haha. Nee natuurlijk niet. Ik bedoel het meer als dat ik ze niet kon missen zeg maar, het waren (zijn) zulke schatjes dat toen ze klein waren ze ongeveer wel het leukste waren wat ik kon bedenken op dat moment, en dat ik me heel goed realiseerde dat de periode dat ze klein en vreselijk schattig zijn maar kort duurt. Daar stelde ik activiteiten waarvoor ze eventueel voor uit logeren hadden gemoeten graag een paar jaar voor uit.
Decembermamma
07-02-2026 om 17:01
Mijn kind is 13 jaar en heeft nog nooit gelogeerd. Inmiddels wel 2 keer op kamp geweest hoor, maar logeren heeft hij nooit gewild en gehoeven.
Valeria
07-02-2026 om 18:10
Decembermamma schreef op 07-02-2026 om 17:01:
Mijn kind is 13 jaar en heeft nog nooit gelogeerd. Inmiddels wel 2 keer op kamp geweest hoor, maar logeren heeft hij nooit gewild en gehoeven.
Mijn oudste heeft 1x bij oma en 1x bij tante gelogeerd (ik denk met een jaar of 4?). Mijn jongste nergens.
Ze hebben verder ondanks nooit logeren geen problemen gehad op clubkampen vanaf hun 7e.