Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Onderzoek


Leuk onderzoek maar wanneer mag ik wél een kind zo in bed leggen omdat het wel een keer moet leren om zelf in slaap te vallen. Ik ga zelf voor vanaf 16 mnd. Zo ging het met oudste. Jongste was midden in de nacht klaarwakker, daar begonnen we met 18 mnd mee. 

PinkFlower schreef op 14-09-2022 om 11:13:

[..]

Dochter had dat met de sleutel. Dat was een kerk. Tja daar komen we niet. Ik had blijkbaar niet goed gekeken en had haar sleutel geleerd. Was niet goed. Dochter besloot ter plekke dat ze geen zin meer had. Zei hond tegen de poes en de fluitketel noemde ze Flip (wij hebben nog een ouderwetse fluitketel thuis en die noemen we Flip). Mevrouw van cb was duidelijk niet heel blij. Dochter gezakt voor ogen test en ik vond het allemaal wel grappig 😂.

Wordt tijd dat ze die plaat eens gaan moderniseren.

Serieus, is die nog niet aangepast?

Wij hebben helemaal geen plaatjes meegekregen, in ieder geval had ik niet begrepen dat je iets zou moeten oefenen. Vind ik ook echt heel raar, want als je vage vormen ziet die je hebt geoefend kun je best veel herkennen, maar dat is heel wat anders dan scherp zien. Ik heb een bril voor veraf, op een schoolbord zou ik zonder echt niet kunnen lezen wat er staat, maar ik zie heus wel een auto of een fietser. Wat voegt dan zo'n ogentest eigenlijk toe?

Leene

Leene

14-09-2022 om 11:47

ik las het ook en dacht .. eindelijk.
Ik kreeg toen ( 14 jaar terug)dat achterlijke boek aangesmeerd van Ria Blom. Rust regelmaat inbakeren.. moest je je kind wakker wegleggen en laten huilen anders zou ze nooit (sic) leren in slaap te vallen. En ach als ze dan eenmaal in slaap vallen na 30 minuten huilen dan sliepen ze uren! Ja ja.. alleen bij zoon  heb ik dit een keer gedaan uit hopeloosheid. Zittend op de trap... Mezelf toesprekend om nog even te wachten. En ja hij sliep na 35 minuten huilen ... En 25 minuten later was ie weer wakker. Tsja en dan weten ze het ook niet meer.  Nooit meer gedaan in ieder geval. Zolang ze niet huilen als ze bij je zijn dan zijn ze maar bij je. 
Is ook zo westers als wat dat geeikel met slapen in hun eigen bedje en wakker wegleggen en het gezeur ' wanneer slapen ze door' 
Nou na de geboorte voorlopig niet.. ze zitten 9 maanden in je buik ...schommelen mee, worden op temperatuur gehouden, krijgen 24 uur per dag voeding via de navelstreng.. dus ja hoe kun je dan verwachten dat ze in hun opgepimte kamertjes netjes gaan slapen.
Eigenlijk is zo'n onderzoek helemaal niet nodig. We moeten gewoon gezond nadenken en niet verwachten dat die baby's wel even meedraaien in onze doorgedraaide westerse economie. Maar ja we moeten met 3 maanden weer aan de slag dus ja ik snap de wanhoop van ouders wel maar raar blijft het.

De ogentest op het cb hebben wij niet gedaan. Dochter moest met twee jaar sowieso gecontroleerd worden bij de oogarts vanwege prematuren rethinopathie wat ze als baby had, omdat de kans op oogafwijkingen dan beduidend groter is. Omdat ze toen een bril kreeg en toch al elke drie maanden bij de oogarts kwam, vonden wij die cb test overbodig. Vind wel dat de plaatjes wat geactualiseerd mogen worden. 

MamaE schreef op 14-09-2022 om 11:56:

De ogentest op het cb hebben wij niet gedaan. Dochter moest met twee jaar sowieso gecontroleerd worden bij de oogarts vanwege prematuren rethinopathie wat ze als baby had, omdat de kans op oogafwijkingen dan beduidend groter is. Omdat ze toen een bril kreeg en toch al elke drie maanden bij de oogarts kwam, vonden wij die cb test overbodig. Vind wel dat de plaatjes wat geactualiseerd mogen worden.

Mijn dochter is 20 toen waren de plaatjes al niet actueel,  jouw dochter is 7 (?) en toen waren de plaatjes ook niet actueel hoe is het nu?  Is toch erg dat zulke dingen niet worden aangepast. 

Oh ja die plaat! Wij hadden ook de kerk niet geïdentificeerd als kerk maar geen probleem. Ze gaven aan dat het vaker voorkomt en dat het plaatje wel juist was onderscheiden van de rest.

Die andere test met die gaatjes in die rondjes deed onze dochter iets te goed. Ze las de reactie van de persoon die hem afnam terwijl ze het niet meer zag. Ze kwam ver uit angst om het verkeerd te doen.
Gelukkig had mijn man het wel door en toen de test opnieuw met eerlijke antwoorden 

Ik heb even gegoogled, maar die testen zijn wel degelijk aangepast intussen. Naar vormen herkennen en dezelfde aanwijzen. Dat is natuurlijk veel nauwkeuriger dan kinderen plaatjes laten benoemen. Alleen al omdat niet iedereen een fluitketel herkent maar er ook verschillende benamingen voor zijn .

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 12:11

Wij kregen deze. En dan kregen ze een zelfde stafje in hun handen zodat ze konden aangeven welke opening waar was.

csm_E-hakenkaart_ad5ca3d9c1.png

En deze kregen ze ook..

what-happen-in-a-kids-eye-test_eye-test-symbols_NL.jpg

Bijtje82 schreef op 14-09-2022 om 12:11:

En deze kregen ze ook..


what-happen-in-a-kids-eye-test_eye-test-symbols_NL.jpg

Tseh. Ik vind die auto, de klok en de fluitketel echt ouderwets! Moesten ze die plaatjes nog steeds benoemen, of moesten ze dezelfde aanwijzen op een blad? Want dat is toch wat anders vind ik... Anyhow, als je wil testen of een kind scherp (genoeg) ziet vind ik deze test echt niet goed.

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 12:16

Bij de theepot gingen ze trouwens ook akkoord met gieter of koffiepot. En die klok werd als raket ook lachend ontvangen. 

Jongste dochter had vorig jaar met 3 jaar die plaatjestest behoorlijk verprutst. Ze had geen zin dus begon maar wat te roepen. Olifant, tijger, aap. Geloof dat de halve dierentuin voorbij kwam. 

Die vrouw vond dat niet zo leuk en werd toen wat dwingend richting haar. Dus toen zei ze weet ik niet.
En deze? Weet ik ook niet! 
Kijk eens goed, wat zou dit zijn. Weeet ik niehieet! Zijn we nou klaar? 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 12:21

Jonagold schreef op 14-09-2022 om 12:15:

[..]

Tseh. Ik vind die auto, de klok en de fluitketel echt ouderwets! Moesten ze die plaatjes nog steeds benoemen, of moesten ze dezelfde aanwijzen op een blad? Want dat is toch wat anders vind ik... Anyhow, als je wil testen of een kind scherp (genoeg) ziet vind ik deze test echt niet goed.

Nee echt benoemen. Dezelfde aanwijzen is trouwens ook geen goede manier om.dat je het kind dan leert vormen te herkennen. 

Leerde ik laatst bij mijn opticien. Ik denk dat ik dingen nog goed kan lezen, maar dat lijkt maar zo. Omdat je hebt geleerd hoe letters eruit zien zul je woorden gaan vormen met de letters die je hersenen herkennen. Je kunt dus niet zien wat er staat, maar je weet wat er staat. 

Die kerk...dat is toch een sleutel? Welke kerk heeft nu zo'n gekke boog op de toren?
Nooit gezien. En ik heb best al wat kerken gezien hoor.

Die auto is wel herkenbaar als auto hoor.
Bij de oogarts hebben ze die kaart met plaatjes van Bijtje. En eentje met rondjes met een opening. Maar ook een meetapparaat om de sterkte op te meten.
Met zo'n plaat krijg je wel de visus zichtbaar, want die is ook gecorrigeerd niet altijd even goed en ook niet voor beide ogen hetzelfde. 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 12:36

MamaE schreef op 14-09-2022 om 12:34:

Die kerk...dat is toch een sleutel? Welke kerk heeft nu zo'n gekke boog op de toren?
Nooit gezien. En ik heb best al wat kerken gezien hoor.

Die auto is wel herkenbaar als auto hoor.
Bij de oogarts hebben ze die kaart met plaatjes van Bijtje. En eentje met rondjes met een opening. Maar ook een meetapparaat om de sterkte op te meten.
Met zo'n plaat krijg je wel de visus zichtbaar, want die is ook gecorrigeerd niet altijd even goed en ook niet voor beide ogen hetzelfde.

Jazeker dat dat een sleutel is. Diegene die zegt dat dat een kerk is moet zelf een bril 😜 

Bijtje82 schreef op 14-09-2022 om 12:11:

Wij kregen deze. En dan kregen ze een zelfde stafje in hun handen zodat ze konden aangeven welke opening waar was.

csm_E-hakenkaart_ad5ca3d9c1.png

En deze kregen ze ook..

what-happen-in-a-kids-eye-test_eye-test-symbols_NL.jpg

Die bovenste kun je toch niet gebruiken voor peuters?

Lang geleden moest mijn broer ook door naar de oogarts. Met het linkeroog zag hij alles maar met het rechteroog reageerde hij niet meer. Dus naar de oogarts, daar bleek hij prima te kunnen zien. Op de vraag waarom hij niets zei op het CB zei hij:”Ik had toch al gezegd wat het was?” Hij vond het teveel moeite om het nog een keer te zeggen. Of hij vond die mensen erg dom dat ze het nog een keer moesten vragen. 😂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.