Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

22-09-2011 om 12:39

Raam open bij slapende baby

Doen jullie dat wel eens? Het raam open in de slaapkamer waar de baby op dat moment slaapt? Ik heb in mijn hoofd dat het slecht is vanwege eventuele tocht. Maar vooral man lijdt behoorlijk onder het gebrek aan frisse lucht tijdens het slapen. Dus als ik hiermee overdreven voorzichtig ben hoor ik het graag!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Altijd gedaan

Maar ik geloof niet zo in tocht. Ik vond frisse lucht altijd erg belangrijk.

Ook open

In principe, maar juist als ze slapen dicht, omdat ik niet wil dat ze wakker worden door herrie..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 16:01

Dvd

Bekijk de DVD 'Babies" (zie een ander draadje) en je maakt je nooit meer ergens druk over. Heerlijk relativerend.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

22-09-2011 om 16:06

Maar tirza

Ik heb m allang gezien... staat ook in betreffend draadje. Heeft blijkbaar niet gewerkt - of zou het helpen om hem nu weer even te kijken, misschien moest ik dat maar doen!
Waarvoor ie wel helpt (wat jij daar ook noemt): mijn zeer bescheiden zeer latente neiging om nog eens op een cursus te gaan met baby of iets anders pro-actiefs te doen is nu gelukkig echt helemaal op het nulpunt! Broer en zus naar school en terug is me al pro-actief genoeg.

Asa

Ik kijk altijd naar de lijn tussen deur en raam. Dat heb ik overgehouden aan de tijd dat ik bij het minste geringste zelf amandelontstekingen kreeg. Staat je baby in die lijn? Waarschijnlijk niet, of nou ja, misschien ook wel. Maar de tocht moet onder de deur door, dus die is dan vaak al wat lager. Nou ja, kortom, je hebt tocht en tocht en je moet gewoon even puzzelen.

Hier hebben we het raam gewoon opengedaan.

Hanne.

Hanne.

23-09-2011 om 08:59

Idem

Hier ook, raam wel open, maar dan kind uit de 'tocht'. Vanaf de eerste dag in de kraamtijd zo gedaan.

Asa Torell

Asa Torell

23-09-2011 om 10:00

De locatie van babybed is hier niet zo ideaal - vandaar waarschijnlijk ook mijn aarzeling. Man is nu juist degene die uit de tocht ligt... toch nog maar eens puzzelen of er eea. verschoven kan worden.

Ach asa (o.t.)

Wat is het eigenlijk fijn dat jij een baby hebt die slaapt!
Schoot me te binnen.

Asa Torell

Asa Torell

23-09-2011 om 11:34

Ja!

Het is een enorm luxe baby tot dusver!

Massi Nissa

Massi Nissa

23-09-2011 om 11:58

Haha, een luxe baby!

Dat is grappig, een luxe baby! Volgens mij heb ik het basismodel zonder geluidsdemping . Hij veert wel lekker, trouwens.
Groetjes
Massi

liora

liora

23-09-2011 om 12:15

Asa

Temperatuur kun je een baby op kleden en frisse lucht is lekker, maar toch niet. Dus misschien inderdaad even een ander systeem bedenken?

Klinkt inderdaad als een lekkere baby!

Marie

Marie

23-09-2011 om 13:59

Overdag of 's nachts?

Hallo
Bedoel je overdag of 's nachts?
Hier sliepen mijn kinderen als baby altijd buiten in de kinderwagen (heel veel frisse lucht dus) wel tot 8 maanden.
En 's nachts hing het een beetje van de temperatuur af. Dus open, ventilatiestand of dicht. Net zoals we dat zelf doen.
Trouwens mijn kinderen hebben heel lang een hemel op het bedje gehad, lagen ze in elk geval nooit op de tocht (met heel lang bedoel ik tot 2 jaar).

Tocht van raam naar deur...

Wij hebben tijdens de kraamweek nog alle ramen dichtgehouden, en toen konden we het niet meer aan. Wij hebben twee (kleine) ramen op onze slaapkamer, en we zetten er nu (nog steeds) maar één open, om te voorkomen dat Kind op de tocht ligt tussen die twee.
De tocht van raam naar deur heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht, waarschijnlijk omdat wij er zelf zeker niet inliggen. Hmmm, zouden wiegjes daarom een hemeltje hebben?

Kraanvogel.

Tocht heeft geen pootjes!

zonder 'trek' geen tocht!

Tocht gaat niet uit zichzelf een rondje door de kamer lopen... dacht ik...

Wervelen

Kan toch niet gaan wervelen? Circulatie?

Allemachtig dm

wat ben jij forumactief momenteel... en ook nog zo alert !

Volgens mij heb je vooral tocht als er onder de deur door naar een andere gevelopening contact is.

Als er fikse wind op een gevel staat en je zet het raam wagenwijd open dat zal het wel gaan wervelen in de kamer, ook zonder trek.

Bedoel je dat? Want je gebruikt maar zes woorden en ik word er niet helemaal wijs uit.

Tocht, trek, circulatie

Volgens mij heb je tocht als lucht van ene opening in kamer naar andere opening kan stromen.
Maar ik vraag me dus af of dat altijd in een rechte lijn gaat (gezien ze stofpatronen die je bij slechte huisvrouwen zoals ik op de muren kunt aantreffen).

Asa Torell

Asa Torell

25-09-2011 om 16:12

Wervelingen

Ja, dat zijn die fijne fenomenen die er voor zorgen dat je een ijskoud windje in de nek hebt terwijl het raam pas een halve treincoupe verderop open staat! Ik houd het in de gaten, maar ik denk dat we het meest met de rechte lijn te maken hebben en dat we nu een nieuw plekje voor het bedje hebben dat daar zeker niet meer in staat. Echte tocht is hier trouwens niet te missen... dat maakt een prachtig fluitgeluid onder de dichte deur door, of een lekkere knal van een dichtslaand raam.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2011 om 18:51

Windmolentje

Misschien iets van een windmolentje boven het wiegje hangen, bij wijze van "mobile" of dromenvanger. Als het dan ronddraait dan is er circulatie Of misschien is dat ook het uiteindelijke nut van zo'n ding, dat je weet dat het tocht.
Bij onze eerste vond de kraamverzorgster het te koud en te tochtig in de babykamer (nu sliep Kindje er niet, maar hij ging er wel in bad). We hebben er toen wel dubbele beglazing in gezet toen Kindje er uiteindelijk ging slapen.

Vic

Vic

25-09-2011 om 20:57

Te koud?

"Bij onze eerste vond de kraamverzorgster het te koud en te tochtig in de babykamer (nu sliep Kindje er niet, maar hij ging er wel in bad). We hebben er toen wel dubbele beglazing in gezet toen Kindje er uiteindelijk ging slapen."
Ik had voor jongste een onverwarmd babykamertje. Toen ze werd geboren was het in het kamertje zo'n 14 graden. Dat vond de kraamverzorgster geen enkel probleem. Het badje deed ik wel in de huiskamer, naast de kachel.

Kou, tocht en cultuur

Een kamer kan best koud zijn, en toch niet tochten. De luchtstroom van tocht kan net de extra 'wind-chill' factor zijn, die een koude kamer onaangenaam maakt. Mijn gevoel zegt ook dat tocht 'erger' is dan kou, maar misschien lijkt dat allen maar zo omdat het zo veel meer opvalt.
Maar vooral is een 'goede (kamer) temperatuur' (en waarschijnlijk ook wel tocht) iets wat vooral persoonlijk en cultuur bepaald is. Ik heb mijn slaapkamer het liefst lekker koel(met de warmte van de deken), maar ik heb genoeg (hotel)kamers gedeeld om te weten dat lang niet iedereen dat vind. (Helaas).
En het is misschien wat flauw om onze temperatuur voorkeuren te vergelijken met mensen die in echt koude gebieden wonen (of met vroegah), maar als je bijvoorbeeld direct over de grens in Duitsland gaat kijken, dan hebben baby's daar ook een veeeeeeeeel dikker dekentje in de kinderwagen liggen dan bij ons.

Kraanvogel.
(Kon tijdens het kamperen afgelopen zomer haar adem soms zien).

Vic

Vic

26-09-2011 om 11:22

Tocht en wind

Wat is het verschil tussen tocht en wind?

Asa Torell

Asa Torell

26-09-2011 om 11:29

Vic

Volgens mij is tocht gewoon het woord voor wind binnenshuis.

Asa Torell

Asa Torell

26-09-2011 om 11:32

A propos temperatuur

overigens: in 'de boekjes' wordt een temperatuur van 16 a 18 graden voor de babykamer geadviseerd, vooral liever niet warmer. Nou... met het raam open weten we net tot aan de 20 graden te komen. Dus een kou-probleem zullen we niet snel tegenkomen, misschien straks als er weer een pak sneeuw ligt!

Ely

Ely

26-09-2011 om 15:44

Tocht en wind

Dank Vic, nu weet ik dat ik niet de enige ben die zich dit afvraagt. Ik heb deze vraag op verschillende plaatsen gesteld, ook nav slapende baby die ook graag buitensliep. Ik heb er nooit een antwoord op gekregen. Ik denk zelf dat tocht-die trekkende lucht binnenshuis niet goed is omdat - ja waarom eigenlijk?
Enfin, lekker nuttige bijdrage, not, hahaha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tocht en wind

Tocht is de wind waarvan je denkt dat het niet goed is voor.......in dit geval de baby

Ely

Ely

26-09-2011 om 20:35

Ja!

Dat is t Regien!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

27-09-2011 om 11:04

Wind

buitenshuis lijkt me dus evenmin goed voor de baby. In beide gevallen is het probleem hetzelfde dacht ik: te snelle afkoeling door voortdurende warmteafvoer. Volgens mij zijn de kinderwagens oa. daarom van een kap voorzien, om de wind van de baby af te houden. En zo'n buitenslaapbedje is ook best wel afgeschermd.

Ely

Ely

27-09-2011 om 22:59

Klinkt logisch asa

en toch zou ik mijn kindje ook niet afgeschermd op een kamer zetten waar het tocht? Stom he? Gevoelsmatig is tocht slecht en wind anders. Ik heb ook weleens een verkrampte nek gehad van tocht en nooit van wind (en geloof me, ik heb veel wind gehad, hahaha). Raar toch?

Maar qua kind zitten we volgens mij altijd veilig met; beiden maar niet doen :o)

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2011 om 12:08

Hm ely

daar zit ook weer wat in, herkenbaar. Ik speculeer maar wat: misschien omdat je nooit lang stil gaat zitten in wind? Of omdat je er meer op gekleed bent?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.