Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
irma

irma

08-04-2010 om 14:50

Samen slapen met je baby, hoe doe je dat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanleunbedje

Ik weet niet of iemand er ervaring mee heeft maar het lijkt mij een geweldige manier om je (pasgeboren)dicht bij je te laten slapen: in een aanleunbedje.

Helaas is het ons nog niet gelukt om in verwachting te raken maar als het zover is denk ik toch echt dat er bij ons een aanleunbedje kome!

Iemand ervaring??

Primavera

Primavera

23-04-2010 om 09:42

Andrea

Andrea:"Zodra je slaapt heb je geen controle meer over wat je doet en ben je een gevaar voor je kind (is inmiddels mijn mening/ervaring )"
Waarom denk je dat je op het goede moment wakker schrok? Onderzoek heeft juist uitgewezen dat samenslapende moeders wel degelijk in hun slaap besef hebben van de baby naast hen. Dit kan minder worden door alcohol, medicijnengebruik, (drugs,) of oververmoeidheid. Jij was misschien oververmoeid aangezien je het over in slaap vallen wegens slaapgebrek hebt. Het idee van samenslapen is dat je dat voorkomt.
Verder denk ik dat je de zaak misschien wat heftiger voorstelt dan het was. Je hand gleed richting nekje, baby ademde door het gewicht moeilijker en als goede moeder, die kennelijk ondanks diepe slaap wel degelijk de alarmsignalen van je baby oppikte werd je weer op tijd wakker. Ik maak tenminste uit je berichtje op dat het niet om een blauwaangelopen baby die gereanimeerd moest worden ging.
Als samenslapen werkelijk gevaarlijk zou zijn, dan moet dat uit de statistische cijfers komen. Uit de cijfers blijkt echter dat het juist veiliger is dan een baby op een eigen kamer, juist omdat door een eigen kamertje het wederzijdse controle-mechanisme tussen ouder en baby wegvalt en baby's daardoor op een één of andere manier eerder aan wiegendood sterven.
De piek van de wiegendoodgevallen ligt tussen de 3 en 6 maanden. Daarom wordt geadviseerd om te wachten met een eigen babykamer tot de baby minstens 6 maanden is.
Wat wel uit de risico-analyse van samenslapen heel duidelijk komt is dat het voor jonge baby's onder de 8 weken gevaarlijker is als tenminste één van de ouders rookt. Maar in plaats van een anti-rook campagne werd vervolgens een anti-samenslaapcampagne opgezet voor ALLE baby's in alle omstandigehden.
Wat verder heel belangrijk is om te weten is dat samen met de baby op een sofa of bank slapen gewoon gevaarlijk is. Sommige ouders zijn door alle onterechte verhalen over engheid van samen slapen zo bang geworden dat ze 's nachts de baby niet in bed durven nemen en met de baby op de bank gaan zitten, liggen. Vervolgens valt zo'n ouder wel eens door oververmoeidheid met de baby daar in slaap en krijg je paradossaal dat ze juist omdat ze een niet bewezen risico van samenslapen willen ontlopen hun baby aan een veel groter wel bewezen risico blootstellen.
Groeten Primavera

Kiki

Kiki

24-04-2010 om 15:09

Andrea, je werd toch wakker?

Ik slaap al zes maanden met mijn jongste in bed. Hij begint braaf in zijn eigen bedje en 's ochtends wordt hij altijd wakker naast mij.
Soms weet ik niet eens hoe hij er gekomen is. Het gaat zo heerlijk, half slaperig lekker kindje pakken, op je zij borstvoeding geven, kindje slaapt en ik val weer in slaap

Ik zou veel vermoeider zijn als ik nou ben als ik hem iedere keer hem terug moest leggen. Want ook deze baby slaapt van geen kanten door.

Wat hier werkt

Mijn zoontje (4mnd) slaapt geregeld bij mij in bed (papa naar de bank verbannen omdat hij het zo warm vindt lol! Ook alleen met mama btw - zucht). Qua kleding vind ik een hemdje dat omlaag kan en een shirt (of pyjama) die omhoog kan erg handig. In de praktijk zit dus het 1 de hele nacht omhoog, de rest omlaag en mn borst er tussendoor Zo krijg je geen stijve nek/schouders of koude buik. Mijn benen heb ik vaak bloot, dan voel ik het beter wanneer de kleine man beweegt, trappelt, enz. omdat hij dan ineens tegen mijn knieen aan zit.
Toen mijn zoontje wat kleiner was, legde ik hem vaak op een stijf nekkussen (weet niet hoe het officieel heet), zo'n voorgevormd ding dat warmte prima afvoert, maar waardoor hij net wel ff iets hoger lag.
Wat ook goed werkte: hoofdje in de holte van mn arm (elleboog, of iig zo dat hij bij je borst kan), en dan zn lijfje ondersteund door mn arm. Om geen zere arm te krijgen een voedingskussen onder die arm (dus baby op arm op kussen). Ik ging met mijn hoofd/nek op het kussen (in de ronding) zodat ik lekker lag (ipv hoofdkussen).
Als mijn zoontje onder het dekbed gaat (tot zijn borst, armen er boven) dan kleed ik hem dun aan, maar wel altijd met lange mouwen. Ligt hij 'los', dan gewoon in een pyjama met slaapzakje. Warm zat, vooral als hij tegen mijn arm.borst ligt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.