Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Tweeling samen slapen?

Dag lieve (tweeling)ouders! Ik heb een vraag over het samen laten slapen van een tweeling in één ledikantje/co-sleeper. Ik ben nu 16 weken zwanger van een eeneiige tweeling en hoewel het nog allemaal wat vroeg is, zijn mijn partner en ik ons aan het oriënteren op wat we allemaal nodig hebben. Het liefst wil ik m'n kindjes samen laten slapen in een co-sleeper, maar dat wordt toch vaak afgeraden iv.m. wiegendood. Ik vroeg me af wat jullie ervaring daarmee is? Hebben jullie tips? Veel dank alvast!


Niet doen, het wordt niet voor niks afgeraden.Ik heb een tijd geleden via via een vreselijk verhaal hierover gehoord.
Wat je zou kunnen doen is twee co-sleepers, een aan jouw kant, de ander aan de kant van je man.

Mijn tweeling heeft een paar weken samen in 1 wiegje geslapen bij ons op de slaapkamer. Het werd al snel te krap en toen zijn ze verhuisd naar hun eigen kamer en ledikant. Een cosleeper heb ik nooit gehad, paste ook niet.

Als helft van een tweeling heb ik ruim 50 jaar geleden de eerste weken samen met mijn zus in een ledikant gelegen.  Toen het tweede ledikant geleverd was en ik mijzelf goed warm kon houden ben ik verhuisd naar het andere ledikant. 
Is wel een halve eeuw geleden toen mocht dat allemaal gewoon. 

Ik ken een stel met een tweeling en daar sliep uiteindelijk de ene in de kelder en de andere op zolder 🤣 jaar of 30 terug, maar toch. Die huilden elkaar steeds wakker dus uiteindelijk hebben de ouders ze buiten gehoorafstand van elkaar gelegd in de hoop dat ze zo af en toe ook eens tegelijk zouden slapen 🤣

Ik denk dat het ook al vrij snel niet meer gaat passen. Kindjes groeien snel, vooral het eerste jaar. En ze hebben ook ruimte nodig om te bewegen. Bovendien wil je niet dat ze elkaar wakker gaan houden. Samen op dezelfde kamer is prima en later kunnen ze misschien samen in een tweepersoons bed als ze dat gezellig vinden.

Samen in 1 co-sleeper zou ik ook niet doen. Samen in een wiegje of de bak van de wandelwagen kan dan weer wel, ieder met het hoofd aan een andere kant. Daar zullen ze wel snel uit groeien saampjes, maar dan kunnen ze samen in een ledikantje, ook weer kop aan kont. En nog weer later ieder een eigen bedje.
Het lijkt me voor de kindjes heel fijn om nog een tijdje samen te slapen. Als ze elkaar wakker blijken te maken/houden kun je altijd nog besluiten om ze uit elkaar te halen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2022 om 15:10

Mijn tweeling lag zelfs in het ziekenhuis in hetzelfde (bredere) babybed. Thuis ook elk aan een voeteneind van een grote wieg (elk met een eigen dekentje). 
Al snel inderdaad elk in hun eigen ledikantje... maar ook die stonden pal naast elkaar.

Zelfs nu, een decenium later, slapen ze het liefst vlak bij elkaar op dezelfde kamer.
Maar elke tweeling is anders.

Je kunt ook een tweelingwieg nemen (1 wieg met 2 compartimenten)
https://www.bol.com/nl/nl/p/tweelingwieg-hangwieg-incl-veer-en-2-cocos-matrassen-van-hussh-cradles/9200000045969602/

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2022 om 15:15

Joszy schreef op 17-11-2022 om 13:27:

Ik ken een stel met een tweeling en daar sliep uiteindelijk de ene in de kelder en de andere op zolder 🤣 jaar of 30 terug, maar toch. Die huilden elkaar steeds wakker dus uiteindelijk hebben de ouders ze buiten gehoorafstand van elkaar gelegd in de hoop dat ze zo af en toe ook eens tegelijk zouden slapen 🤣

Mijn kinderen kropen/rolden naar elkaar toe, om daarna pas in slaap te vallen.
En als de één huilde, was de andere wel zo slim om EVEN z'n mond te houden... (omdat hij doorhad dat het geen enkele zin had en geen aandacht zou krijgen) 😂

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2022 om 15:18

(voorlopig mijn laatste ) Een tweeling is gelukkig kleiner bij geboorte dan 'normale babies' en groeien minder snel in de eerste jaren.

Daddy_gijs schreef op 17-11-2022 om 15:18:

(voorlopig mijn laatste ) Een tweeling is gelukkig kleiner bij geboorte dan 'normale babies' en groeien minder snel in de eerste jaren.

Da's lang niet altijd zo. Ik had twee 6-ponders die gewoon met 40 weken geboren zijn en net zo hard groeiden als eenlingen. 

Ik zou ze de eerste weken wel lekker bij elkaar in de buurt leggen in een gewoon ledikantje en wel een tweede ledikantje aanschaffen. Wel zou ik een tweelingbox aanschaffen. Als ze wat groter zijn dan hebben ze die grotere speelruimte wel nodig. 

je kunt ze ook, als je ruimte hebt naast je bed, in een ledikant leggen met de zijkant eruit en de bodem op bedhoogte plaatsen. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2022 om 16:29

Pimpelmees67 schreef op 17-11-2022 om 15:25:

Da's lang niet altijd zo. Ik had twee 6-ponders die gewoon met 40 weken geboren zijn en net zo hard groeiden als eenlingen.

Eén-eiig?

Pimpelmees67 schreef op 17-11-2022 om 15:25:

[..]

Da's lang niet altijd zo. Ik had twee 6-ponders die gewoon met 40 weken geboren zijn en net zo hard groeiden als eenlingen.

Inderdaad. Ik ken een tweeling die met 37 weken geboren zijn en 5 en 7 pond wogen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.