Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Zoontje 8 maanden wil niet van lepel eten

Beste ouders,

Ik plaats hier een bericht, omdat wellicht iemand hetzelfde heeft meegemaakt.
En zijn/haar ervaring met ons wilt delen.

Ons zoontje Riley van 8 maanden, drinkt uitsluitend borstvoeding, en krijgt sinds 4,5 maand oefenhapjes.

's ochtends een fruit hapje en 's middags een groente hapje.
En vanaf 5 maanden ook stukjes brood aangeboden.

Hij krijgt de hapjes aangeboden met zowel lepel (gepureerd) als ook stukjes (Rapley).

Het probleem:

Sinds hij 6 maanden is wil hij helemaal niet meer van de lepel eten.
Hij houd zijn handje ervoor, duwt de lepel weg, en houd zijn mondje gesloten.

We zijn nu 2 maanden verder en er is nog geen verbetering.
Hij weigert van de lepel te eten.

De stukjes wil hij soms in zijn mondje doen.
Maar dan komt het er al snel weer uit.

Groeicurve van de 6e maand is 150gr en de 7e maand 50gr.

We hebben een intake gehad in het ziekenhuis met de kinderarts en diëtist.
Hij is lichamelijk onderzocht en geen afwijkingen geconstateerd.

Zij hebben ons geadviseerd om een pre-logopedist te raadplegen
De pre-logopedist zal dan observeren bij een voeding en ons begeleiden.

is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt?


Heb je al eens geprobeerd om het eten met je vingers te geven (wel eens gehoord dat een blinde moeder zo haar baby voerde)?
Verschillende soorten lepeltjes uitgeprobeerd?
Is het probleem dat hij geen vast voedsel wil of dat hij niet van een lepel wil eten? Wat als je een fruithapje of groentehapje zo dun maakt dat het door een speen kan, of wil hij ook geen fles drinken?

Hmmm. Hier hadden we ook een kind dat rond die leeftijd niet van een lepeltje wilde eten, bij hem omdat hij het zelf wilde doen. Dat hebben we toen zo gelaten en hij stopte zelf alles wel in mijn mondje. Daar kwam wel vaak een kokhalsreflex bij kijken, maar dat kan geen kwaad en hij leerde vlot vast voedsel eten op die manier.  

Maar dat is bij jou het geval lijkt het, want hij komt te weinig aan. Of zou het wel kunnen dat hij het helemaal zelf wil doen?

Rapley en gepureerd combineren kan niet. Dan is het al geen rapley meer. Maar dat gezegd hebbende. Eet hij de grotere stukken wel gewoon? Hoe vaak krijgt hij nog borstvoeding etc?

Ik zou verwachten dat wanneer hij niet genoeg groenten en fruit eet hij dat zou compenseren met borstvoeding. Bijvoorbeeld vaker willen drinken. Er zijn ook kindjes die tot 1 jaar niks anders dan borstvoeding krijgen en die groeien ook gewoon goed. Heeft de kinderarts daar nog iets van gezegd? 

Waarom moet hij persé met een lepel eten? Ik zou hem alleen nog maar stukjes laten eten, stukjes fruit, brood, gestoomde groente, gekookte aardappel of pasta etc. Daarnaast aanvullen met borst of flesvoeding. In het begin verslikt hij zich waarschijnlijk nog regelmatig maar dat gaat snel over omdat hij er, als hij alleen nog maar stukjes krijgt, snel aan went. Voor het eten met een lepel zou ik hem vooral zelf laten oefenen. Misschien moet hij daar nog heel iets ouder voor zijn maar kinderen kunnen al best heel jong leren om bijvoorbeeld yoghurt met wat gepureerd fruit zelf uit een bakje te lepelen.

Ik zou hem ook vooral stukjes laten eten als hij dat wel eet. Maar ik lees in je openingspost dat hij die snel weer uitspuugt. Dus netto gaat er eigenlijk enkel borstvoeding in. En zijn groei vlakt af. Ik denk dat het goed is dat er wordt meegekeken waar het aan kan liggen.

tot 12 maanden is vast voedsel gewoon voor de oefen met combinatie van borstvoeding.
Heeft hij wel interesse in zelf eten of exploreren van eten via rapley?

Ik heb mijn tweede helemaal niet meer gevoerd, maar alles gewoon voor hem neergelegd. Als hij net BV had gehad voor we gingen eten ging er ook niet zoveel in (logisch), maar BV vond ik toen ook nog de hoofdvoeding. Ik ben niet gaan minderen met BV toen we eten erbij gingen geven, maar vast voedsel kwam er dus extra bij. Iets eeder dan het advies van destijds 6 maanden, want hij wilde en kon meedoen.

Als hij zo weinig groeide, heeft hji dan wel voldoende BV gehad?

Een laktatiekundige laten mee kijken naar de groei en hoe de borstvoeding gaat. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding. 
Hoe vaak geef je nog borstvoeding? 
Betreft de lepel. Ik zou die minimaal een maand of 2 maanden weg laten.
gewoon stukjes eten geven. 
niet zo de nadruk op de lepel leggen.
Eventueel zou je ook even helemaal kunnen stoppen met vaste voeding.  Niet te lang..maar een week of 2 zodat de druk er even vanaf gaat. 

ik blijf het bijzonder vinden dat bij zo'n jonge baby de kinderarts en dieetiste niet aansturen op meer melkvoeding zodat je kindje tenminste wel goed blijft groeien.
Maar daar kun jij ook niks aan doen hoor to.
Maar daardoor wordt je wel onzeker en bang dat er iets is met een kindje.

Ik gaf mijn kinderen alleen bij uitzondering gepureerde hapjes op een lepel. Bijvoorbeeld als we onderweg waren. Thuis alleen voedsel wat ze zelf konden pakken en opeten. Ik heb zelf wel eens een hapje uit zo’n potje geproefd en vond het echt helemaal niet lekker. Zeker als je kind het weigert, zou ik stoppen met de lepel en helemaal overgaan op zelf eten. 
Je vertelt daar niet veel over, alleen dat kind het voedsel wel in de mond stopt maar ook soms/vaak/altijd (?) uitspuugt. Het maakt nogal veel uit of het de manier van eten is die hem tegenstaat of het voedsel zelf. En is het dan de smaak of het gevoel in de mond? Zijn er dingen die hij wel makkelijk eet? Hoe is de sfeer tijdens het eten? Vinden jullie het moeilijk dat hij weinig binnenkrijgt? Dringen jullie erg aan? Of maken jullie je erg zorgen? Dat kan ook voor spanning zorgen. Misschien kun je eens iets meer vertellen over hoe het eten van stukjes gaat?

Ik heb mijn jongste twee kinderen lang borstvoeding gegeven (bij de oudste lukte dat helaas niet). Ik had altijd een krappe productie, wat ik ook deed, en het waren bepaald geen dikkerds. Vanaf dat ze mochten eten kwamen ze beter aan, maar daarnaast heb ik nog heel lang bv gegeven zo veel als ze wilden. Het was voor mij een opluchting dat ze ook mochten eten. Zij vervingen geen bv, het kwam erbij, en ze gingen dus ook meer groeien.
Als de bv niet ruim is, is het dus wel vervelend als het eten nog niet lukt. Maar op de leeftijd van jouw kindje zou ik dan eerder kiezen voor extra kunstvoeding dan voor druk op het eten. Of weigert je kindje ook de fles?
Krijgt je kindje zo vaak en veel bv als het wil?
Eten komt wel, is mijn ervaring.
Het kan wel lang duren als er eenmaal slechte ervaringen zijn, dus de druk eraf lijkt me cruciaal. Kind van een vriendin is als baby lang ernstig ziek geweest, maandenlang in ziekenhuis gelegen rond 6 maanden, nare ervaringen in mondgebied. Die ging ook niet eten. Die heeft lang meer flesvoeding gehad, en zelfs tussen leeftijd van 1 en 2 jaar een tijdje bijvoeding ‘s nachts via een sonde, om maar te groeien en “tijd te kopen”. Ging vanzelf eten, en eet nu als een dijker (eind basisschool nu).
Dit is natuurlijk heel ander verhaal dan bij jouw kindje, maar ik vertel om te laten zien dat het vanzelf goed kan komen, zelfs in heel ernstige situaties, als het de tijd krijgt.

Mijn zoon wordt volgende maand 2 en kiest er ook nog steeds vaak voor om te eten met z'n handen ipv lepel of vork. 
Vast voedsel onder 1 is om te proberen. Wat is precies het probleem van het uitspugen? Dat is normaal gedrag bij het leren eten. Kinderen pletten spugen en smijten met eten en dat is allemaal onderdeel van het leren ontdekken.

Hebben jullie het aantal bv momenten afgebouwd? Als kind nog niet toe is aan vast voedsel misschien toch weer vaker bv aanbieden. 

Wat is er precies zo zorgelijk dat er een kinderarts en diëtist betrokken moesten worden? 

Bailey26 schreef op 26-03-2023 om 11:01:


Hebben jullie het aantal bv momenten afgebouwd? Als kind nog niet toe is aan vast voedsel misschien toch weer vaker bv aanbieden.

Wat is er precies zo zorgelijk dat er een kinderarts en diëtist betrokken moesten worden?

Ik mis inderdaad ook veel info. Als je kind te weinig aankomt in een maand, is de meest logische stap meer BV geven dan gaan zitten klooien met een lepeltje of meteen naar een kinderarts. Tenzij er dus belangrijke info is die niet vermeld was.

Vincent81

Vincent81

31-03-2023 om 22:05 Topicstarter

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Wij hebben met jullie input ook wat gedaan.

Sinds zondag hebben de voedingen anders aangepakt.

Wij voeren hem nu niet zelf met de lepel.

Wat wij doen is het gepureerde hapje smeren op een baby lepeltje.
Dit baby lepeltje stoppen wij in zijn handje, die hij vervolgens in zijn mondje stopt.
Op deze manier wil hij best wat naar binnen werken (3 a 4 lepeltjes).

Daarnaast leggen wij de focus op het zelf pakken en eten van stukjes.
Ik zie dat hij brood stukjes, aardbei, sinaasappel en broccoli bijvoorbeeld zelf pakt en in zijn mondje stopt.

Sinds zondag tot aan donderdag, hebben wij gemerkt dat hij netto best wat naar binnen werkt op deze manier.

Ok, vandaag toonde hij geen interesse in het fruit, brood of gepureerde.
Er ging nagenoeg niets naar binnen, maar dat kan weleens natuurlijk.

Toch met 4 dagen succes, denk ik dat wij het gewoon 1 a 2 weken vol moeten houden.
Zodat hij kan wennen, en de lepel even weg moeten laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.