Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

21-01-2015 om 17:10

21 maanden zindelijk?

Heeft iemand hier ervaring met zindelijk worden bij 21 maanden? Is het überhaupt mogelijk? Onze dochter zit nu in de fase dat ze haar natte luier vies vind en hem uittrekt (ook 's nachts dus, echt niet handig) maar nog te jong lijkt om te begrijpen dat ze op het potje kan plassen. We hebben wel een potje en ze zit er ook op maar er zit nooit iets in.
Dus mijn vraag: iemand ervaring met deze overgangsfase en/of zindelijk worden bij 21 maanden? Hoe pak je dit het beste aan?

Marie

Marie

21-01-2015 om 17:40

waarom niet?

Hier waren dochters ook vroeg zindelijk, met 2 jaar. Met 18 maanden waren ze al droog tijdens de middagdut. Op de pot plassen konden ze toen ook al, maar dan alleen als ze erop gezet werden en dat deed ik dus ook een paar keer per dag. Gewoon in de woonkamer en dan mochten ze tv kijken en dan maar vragen "hoor je al wat"? Want ze horen eerder dat ze plassen dan dat ze het voelen.

Met oudste ging dat beter dan met jongste, die bleef maar 1 minuut zitten. Dus die zette ik op de wc met brilverkleiner, want daar kon ze niet afkomen. Boekje erbij en wachten maar, zij wilde al heel gauw alleen in de badkamer op de wc.

Tegen tweede verjaardag (ook in de winter) paar dagen in blote billen laten lopen met pot in de buurt en toen hadden ze heel gauw door dat ze op de pot moesten als ze moesten plassen/poepen. Toen met alleen onderbroek om te oefenen dat eerst de kleren uit moeten voordat je op de pot/wc kan en waren ze zomaar droog dus. Ook 's nachts trouwens.

Dus ik zou zeggen: laat haar paaf dagen in blote billen lopen en zie wat er dan gebeurt en zet haar elk uur even op de pot/wc.

Succes!

MamavanSenH

MamavanSenH

25-01-2015 om 22:02

Tot nu toe

Tot nu toe lijkt het nog nergens op. Ze vind erop zitten geweldig en snapt ergens wel waar het voor is. Ze zit op het potje, staat uiteindelijk op en wijst erin terwijl ze "bah" roept. Maar er zit nooit een echt plasje in. 's Nachts gaat nog steeds iedere keer de luier uit en gisterenochtend stond ze pal naast het potje op de grond te plassen.

Lijkt erop naar mijn idee dat het nog gewoon veel te vroeg is. Dus dan is de andere stap haar aanleren dat ze haar luier of moet aanhouden 's nachts of ons moet roepen als ze een schone luier wil. Maar hoe leer je dat een kind van deze leeftijd in hemelsnaam aan?

Mary B

Mary B

25-01-2015 om 22:11

rompertje

Als je het rompertje binnenste buiten aantrekt zou het misschien kunnen helpen dat de drukkertjes niet zo gemakkelijk los kunnen en dan zou ze haar luier ook beter om moeten kunnen houden.

Moni

Moni

25-01-2015 om 22:49

Hier goede ervaring met 23-24 maanden

Kind ging 's avonds in bad. Terwijl het water liep stond zij al in haar blootje in de badkamer. Ze ging telkens plassen op de vloer, de luier was al uit (leuk effect van stromend water). Toen hebben wij een potje naast het bad gezet. Dat ging al snel goed. Kins was toen ca 22 maanden.
Volgende stap was in de ochtend. Als ze wakker werd, had ze soms nog niet geplast. We hebben haar toen gelijk op het potje gezet. En daar ging best vaak wat in.

Ik denk dat je haar vaker zonder luier moet laten lopen. En goed opletten wanneer ze precies plast. Dan kun je daarop inspelen.

Afleren om de luier niet uit te doen lijkt me veel lastiger.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-01-2015 om 11:00

Blote billen

Ik vind in blote billen laten lopen nu zo koud eigenlijk... We krijgen het moeilijk warm in huis en ook al heeft S het zelf nooit koud ben ik toch bang dat het in huis nu te fris is om haar zonder luier te laten lopen. We hadden onder elkaar afgesproken dat we dat zouden doen zodra de buitentemperatuur boven de 5 graden komt en het dus in ieder geval niet meer vriest. Dat is vandaag het geval dus op zich zou het kunnen, maar volgende week gaat het weer vriezen en is het dus weer te koud.

Dan zou het dus zijn: vandaag en hopelijk de komende dagen nog zonder luier laten lopen, maar dan de week erop weer niet. Beetje verwarrend misschien.

Ze gaat nu 's ochtends voor het aankleden en 's avonds voor het slapen op het potje en als ze wil ook voor en na haar middagslaapje, maar dan wil ze niet altijd. Tot nu toe zit er nooit iets in het potje. Van het weekend was ik een keer op tijd met haar op de wc zetten toen ik merkte dat ze onder de douche wilde gaan plassen en toen was ze wel heel trots op haar plasje in de wc. Dus ik hoopte dat dat haar zou stimuleren om het vaker te doen.. Maar helaas tot nu nog niet.

begin is er

Het begin is er. Ze merkt dat haar luier nat is en wil deze uit. Volgende stap is dat ze merkt dat ze plast, om vervolgens door te krijgen dat ze moet plassen en op het potje gaat zitten.
Jammer dat jullie huis te koud is om haar zonder luier te laten lopen. Misschien helpt het om boekjes over zindelijkheid voor te lezen (bijvoorbeeld Lotje en haar potje)en haar mee te nemen naar de wc als jullie zelf gaan plassen. Blijf er vooral zo relaxed mee omgaan. Als het nu al lukt fijn, anders komt het vanzelf de komende maanden (als het weer wat warmer is).

bertje1

bertje1

26-01-2015 om 19:22

ja hoor

niet met 12 maanden, maar ik had ze alledrie zindelijk bij 2 jaar.
kan ook eerder.

Marie

Marie

26-01-2015 om 20:29

vaker op de wc zetten dus

zet haar gewoon op vaste tijdstippen op de wc. Bijvoorbeeld op de tijdstippen dat je anders een schone luier zou doen. Hiernzat dochter dus vaak op de wc in de badkamer (lekker warm) en dan las ik een boekje voor (genoeg ruimte om er gezellig bij te gaan zitten) en later wilde ze alleen met een boekje.
Groot voordeel vond ik dat ze moest blijven zitten tot ik haar eraf tilde en dan kwam er vaak wel wat? Op de pot gunce ze zichzelf die rust niet.
Op die leeftijd zette ik ze op de wc na het opstaan, halverwge de ochtend, voor en na de middagdut en voor het slapen gaan.

Vraagje - hoe koud is het bij jullie in huis dan?

Marie

Marie

26-01-2015 om 20:31

typefouten

Sorry voor de typefouten, tablet werkt wat dat betreft minder prettig dan een gewoon toetsenbord.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-01-2015 om 20:58

Oud huis

We hebben een huis uit de jaren 20 zonder centrale verwarming en verwarmen het met elektrische kacheltjes. Dat werkt voornamelijk als je er direct naast gaat zitten maar het kost veel moeite om het hele huis te verwarmen. Op zich niet erg. Verwarming is toch niet erg gezond dus we trekken wel een extra trui aan en overleven zo de winter wel. Alleen lastig nu dus met zindelijk worden omdat ze niet in blote billen kan lopen. Hoe koud het precies is weet ik niet.

(En voordat er net als de vorige keer word gezeurd om ons huis, ik weet dat het niet ideaal is maar het staat al lange tijd te koop, inmiddels flink verbouwd en opgeknapt, maar nog steeds zonder serieuze interesse helaas.)

Vandaag hebben we het dus maar weer gelaten zoals het was. Potje staat in de slaapkamer (open verbinding met de woonkamer dus ze kan er zo bij als ze wil) maar ze draagt wel gewoon haar luier en broek. Hopelijk zet het voorjaar een beetje vroeg in...

Marie

Marie

26-01-2015 om 21:40

gaskachels?

Over dat verwarming ongezond is, moet je zelf weten, als ik maar niet hoef (brrr).

Maar ik vraag me wel af waarom jullie elektrische kacheltjes gebruiken, dat is toch heel duur? Waarom geen gaskachels? Dat is denk ik goedkoper in gebruik. Gaan jullie nog cv aanleggen op den duur?

MamavanSenH

MamavanSenH

27-01-2015 om 10:41

Valt wel mee

We hebben 2 kacheltjes maar gebruiken er meestal maar eentje. Overdag in de woonkamer, begin van de avond in de slaapkamer van S en als zij slaapt naar onze slaapkamer tot wij gaan slapen. En dan de volgende ochtend slepen we hem weer mee naar de woonkamer. En hij staat niet altijd aan, alleen even om het wat warmer te krijgen en dan gaat hij weer uit. Gaskacheltjes vind ik geen prettig gevoel eerlijk gezegd, wat we nu hebben voelt veiliger.

Wij wonen in een beetje een achterbuurt. Heel oud, veel criminaliteit (vooral drugs) en hele oude en vaak ook onveilige huizen. De huizenprijs is heel laag. We hebben nu al veel geinvesteerd in het opknappen van ons huis maar vanwege de slechte buurt maakt dat het huis niet heel veel meer waard dan nu. Prioriteit is nu gewoon wegwezen hier. CV aanleggen gaat daar waarschijnlijk geen verschil in maken. Goed huis in een slechte buurt verkoopt nog steeds niet. Dus kost ons alleen maar heel veel geld, maar levert weinig op. Blijven hopen op iemand die zo wanhopig een huis nodig heeft dat ze dat huis van ons wel willen.

MamavanSenH

MamavanSenH

27-01-2015 om 10:44

En on topic

Om even terug on topic te gaan: ze heeft vanmorgen op de WC geplast voor het douchen. En natuurlijk haar vervolgens laten weten hoe trots we zijn. Ze mocht zelf doortrekken en was echt enthousiast erover.

Maar goed, stel nu dat het lukt om haar deze maand zindelijk te krijgen. Hoe gaat dat dan vervolgens in de praktijk? Ze kan nog niet zelf op de wc en haar pyjamabroek kan ze weliswaar zelf uittrekken, een spijkerbroek lukt niet. En ze kan nog niet praten dus ook niet zeggen dat ze moet plassen.
Hoe moet ik dat voor me zien?

Mijntje

Mijntje

27-01-2015 om 11:01

elastiek

Ze kan toch wel losse woordjes zeggen? Plas (of iets wat daarvoor doorgaat?) Of praat ze nog helemaal niet?

Trek haar zoveel mogelijk makkelijke broeken aan die ze zelf aan en uit kan trekken (met elastiek bv)

Ws pakt ze ook jullie hand om met haar mee te gaan naar de wc om haar te helpen.

Mijntje

Mijntje

27-01-2015 om 11:03

oja

toiletverkleiner, opstapje voor de wc: dat is nu ook wel handig
Knap hoor, dat het vanmorgen zo goed ging!

MamavanSenH

MamavanSenH

27-01-2015 om 11:10

Praat bijna niet

Ze praat nog zo goed als niet. Wel een hoop onverstaanbaar gebrabbel en mama, bah, die, no en oeshi (poes). Wel beginnen de woordjes nu een beetje te komen (vaak 1 keer zeggen en daarna zegt ze het niet meer, maar het is een begin). Ze word tweetalig opgevoed dus het duurt waarschijnlijk gewoon wat langer allemaal.

We hebben een potje dat 3 in 1 is: potje, wc-verkleiner en opstapje. Dus ze kan bijvoorbeeld nu op het potje oefenen en daarna kunnen we het gebruiken als opstapje en wc-verkleiner zodat ze op het toilet kan. Maar ik ben echt heel benieuwd hoe ze dat gaat aangeven. Dus nieuwsgierig naar de ervaringen met deze leeftijd.

Cat

Cat

29-01-2015 om 10:07

gewoon vanzelf

Trek hier gewoon de tijd voor uit, druk erop werkt averechts. Ze kan binnen een maand zindelijk zijn maar het kan ook nog een jaar duren. Geef gewoon de goede voorwaarden en wacht af wat ze doet. Goede voorwaarde is vaak bloot lopen dus dat is jamner als het niet kan. Maar dan lukt het in voorjaar wel. Het zijn gewoon prachtige stapjes allemaal en elk stapje telt!
Kies voor gemak, zeker geen spijkerbroek. Blijf in de buurt van plekken waar ze makkelijk kan plassen.
Ik zette gewoon een potje neer in woonkamer, werkte als een trein. Maar dan ben je er nog lang niet, als ze daar op plast, goed aangeven kan nog hele poos duren. Vooral veel geduld hebben en genieten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.