Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Maxím

Maxím

26-12-2015 om 09:41

Activiteiten buiten de deur

Hallo andere ouders,
Toen ikzelf een dreumes was, was het allemaal nog traditioneel: vader werkt en moeder blijft thuis. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo. Toch mogen wij ons gelukkig prijzen met een traditioneel gezin: we kunnen het op één inkomen doen. Wat me stoort is dat wij ons bijna schuldig moeten voelen, omdat kinderen nou eenmaal socialer worden met andere kinderen. De overheid wil het zelfs verplicht stellen. De wereld op zijn kop. Nee, we zijn blij dat onze dreumes van 22 maanden overwegend de liefde (en strafjes) van thuis krijgt.
Huis krijgt hij alle ruimte en er wordt uitbundig gezongen en gedanst. Maar toch dan die activiteiten met andere kinderen: we gaan al veel naar Ballorig en kinderboerderijen. We vragen ons af wat er "out there" nog meer te doen is voor dreumesen. Waar kan een dreumes de wereld nog meer ontdekken samen met leeftijdsgenoten? En misschien wat meningen over verplicht in de kinderopvang?
Alvast bedankt!
Groeten René en Angelica

Lynn

Lynn

26-12-2015 om 09:56

tips

Eerst even een andere tip. Wil je misschien jullie eigen namen weghalen? Kan misschien wel handiger zijn. Kan via de knop Contact Forumbeheer rechtsboven.

En inhoudelijk: het verbaast mij dat je met zo'n jong kind naar zo'n dure en drukke binnenspeeltuin gaat. Hebben jullie niet gewone (kleinere/gratis) speeltuinen in jullie wijk of daarbuiten?

En verder, zijn er geen kindjes in de wijk waarmee jouw kind af en toe kan spelen bij jullie thuis of bij hen thuis als je even thee/koffie met de moeder/vader drinkt. Ook werkende vaders en moeders hebben vaak wel een of meer dagen dat ze niet werken.

Verder: Peutergym of iets dergelijks, waar je ook weet leeftijdsgenoten kunt leren kennen om buiten de les mee te spelen.

Soms heb je ook zo'n speelgoeduitleen. Waar je met een abonnement speelgoed voor een paar weken kunt lenen. Ik ben er zelf nooit geweest maar volgens mij spelen de kindjes daar ter plekke ook. In elk geval ook een plek om andere leeftijdsgenootjes te leren kennen.

En trouwens: geen vriendinnen/familie met kleine kinderen?

Tot slot, misschien kan je nog info vinden in het plaatselijke krantje of bij supermarkten over activiteiten met kleine kinderen, bijv een ochtend café voor moeder/vaders met kleine kinderen. Juist om daar kinderen samen te laten spelen.

Ik geloof trouwens dat ze met 2 jaar meer naast elkaar dan echt samen spelen, maar dat terzijde. Wennen aan andere kinderen kan natuurlijk geen kwaad.

vlinder72

vlinder72

26-12-2015 om 10:04

Snap je vraag niet zo goed

Zoek je leuke dingen om te doen met je kind of zoek je dingen die je kind samen met andere kinderen kan doen? Het eerste kan ik je aan helpen het tweede niet. Mijn kinderen waren (en zijn) totaal niet geinteresseerd in onbekende kinderen die ze zien tijdens een uitje of op vakantie. Toch zijn het heel sociale kinderen met veel vrienden op school, sportvereniging en in de buurt.

Onze kinderen vonden toen ze klein waren de dierentuin leuk, het bos, musea (wij hebben al jaren museumkaarten), het strand. Eigenlijk alles wel waar wij ze mee naar toe namen.

Ballorig vinden ze vast ook leuk. Maar wij als ouders niet dus daar zijn ze op een feestje na nooit geweest, die dingen brengen het slechtste gedrag in kinderen boven. Geschreeuw, geruzie, duwen, gesleep met blokken, kapot maken van dingen. Maar dat is mijn mening over die speelhallen.

Verder gingen onze kinderen altijd al naar het kinderdagverblijf. Daar hebben ze het altijd alle vier heel erg naar hun zin gehad. Van verplichten hou ik niet zo van maar mijn kinderen vonden het kdv heel erg leuk. En onze jongste gaat nog steeds naar de BSO en vindt het daar geweldig. Overigens gingen ze daar niet naar toe voor de sociale contacten maar omdat wij als ouders moesten werken. Ze hebben zich daar helemaal suf gespeeld en dat vonden wij het belangrijkste. Wij hadden geen interesse in ontwikkelingsplannen, projecten etc.

vlinder72

vlinder72

26-12-2015 om 10:08

En nog meer dingen voor een dreumes

Voorlezen in de bibilotheek, poppenkast voorstellingen, muziek op schoot cursus, ritje met de trein of bus, maisdoolhofjes, kinderboerderij, zwemmen etc

Goudvis

Goudvis

26-12-2015 om 10:48

peutergym

Wil je nu mopperen over ouders met kinderen op een KDV of over de overheid? Wat is er met die overheid, ik snap je punt niet.
Als jullie iets met je kind willen doen, ga dan naar peutergym. Of naar een peuterspeelzaal. Veel meer is helemaal niet nodig voor zo'n uk. Ballorig is too much, veel te groot, lawaaiig en onoverzichtelijk.

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 11:14

inderdaad

Schrijf je kind in op een peuterspeelzaal en ga naar ouderontmoetingsgroepen in je buurt of zet zelf zoiets op: eens per twee weken bij iemand gezellig koffie drinken.

Wat is je probleem? Je bent echt de enige niet hoor en daarbij: bijna geen enkel kind daat 5 dg naar de kinderopvang dus al die kinderen zijn meer dan de helft van de tijd dat ze wakker zijn gewoon thuis voor hun strafjes.

Ballorig op die leeftijd? Zonde van het geld, dat deed ik alleen toen ik ook een ouder kind had en het dagen slecht weer was of toen we een zeer energiek logeerkind uit een kindertehuis uit Duitsland hadden die echt bezig moest zijn.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-12-2015 om 11:57

Van alles

Wij doen peutergym en muziek op schoot met onze peuter van ruim 2,5 en de laatste ook met onze zoon van bijna 1.
Daarnaast zijn speeltuinen (wel op rustige momenten, er moeten juist liefst geen of heel weinig andere kinderen zijn anders vind ze het niet leuk), kinderboerderij en de bibliotheek altijd een succes. Hier ook dus thuisblijvende kinderen en maar één werkende ouder. En ik merk dat het lastig is om ze in contact te laten komen met andere kinderen en merk dat onze oudste sociaal niet zo ver is als leeftijdsgenoten die naar een kdv gaan bijvoorbeeld. Maar ik vind het ook te ver gaan (en te duur) om haar wel naar een kdv te doen terwijl ik gewoon thuis ben. Zeker als iedereen me ervan verzekerd dat ze zich sociaal echt wel gaat optrekken tegen de tijd dat ze daar de basisschool gaat.
Overigens staat ze wel ingeschreven voor de peuterspeelzaal maar is de wachtlijst erg lang.

En hoe kom je eigenlijk bij verlpicht kinderopvang? Voor zover ik weet is dat helemaal niet aan de orde.

Arendje

Arendje

26-12-2015 om 15:04

Maxim

'Wat me stoort is dat wij ons bijna schuldig moeten voelen, omdat kinderen nou eenmaal socialer worden met andere kinderen. De overheid wil het zelfs verplicht stellen.'

Dan stem je voortaan toch gewoon op een andere partij? SGP of zo.

hizo

hizo

26-12-2015 om 16:53

oh Vlinder

Binnenspeeltuinen brengen het slechtste in kinderen naar boven?
Moest daar even over denken, maar snap 't nu wel denk ik!
Mijn kinderen vonden het geweldig, maar misschien juist om die reden? Ik heb van die over-brave kinderen, die vonden het vast fijn daar ietsie minder braaf te hoeven zijn..

(Waren ook gek op scouting, ook zo'n gekkenhuis vaak.)

Ik vond het oke, kinderen blij, ik blij. Met boekje aan de kant, dus op peuterleeftijd nog niet zo. Flink uitrazen en bewegen, zeker in winter wel fijn. (Wij woonden ergens waar kinderen niet goed alleen buiten konden spelen dus dat scheelt wellicht)
Onze binnenspeeltuin had er trouwens een grote buitenspeeltuin bij, dat maakte het dragelijk, gewoon af en toe even naar buiten.

Ely

Ely

26-12-2015 om 18:09

De bieb

Is bij ons een ontmoetingsplek voor ouders die met hun jonge kinderen aanspraak zoeken, vooral bij minder weer. Onze bieb heeft ook een speelhoek met verkleed kleren en zooi, kleintjes vermaken zich prima. Soms beregezellig daar haha.

Misschien begrijp ik je verkeerd maar ik lees je post als beetje defensief; alsof je je op voorhand al aan t verdedigen bent dat jullie een traditioneel gezin zijn. Waarom zou je? Ieder maakt zijn keuzes en elke keuze heeft voor en nadelen, is gewoon een feit. De kinderen van mijn zus mochten trouwens vervroegd naar de peuterspeelzaal omdat ze daar erg aan toe waren. Je kan zoiets ook overwegen.
Bij ons was peuterzwemmen ook een succes trouwens, daar ging je eerder heen en bleef je langer zodat kind met de andere kindjes kon spelen (in het Nijntje bad), was helemaal top.

Limi

Limi

27-12-2015 om 09:30

In speeltuinen en de kinderboerderij hebben mijn kinderen nog nooit met andere kinderen gespeeld. Die waren er meestal niet eens overdag. Bij peutergym waren ze er wel, maar daar waren alle kinderen bezig met over de toestellen klimmen, en niet met elkaar. En bij peuterzwemmen spelen ze ook niet samen.

De enige plek was de peuterspeelzaal. En natuurlijk nog een kind krijgen.

MN

MN

25-01-2016 om 14:07

Zoek op internet

Ik werk sinds kort ook niet meer en doen het op 1 inkomen.
Ik heb een peuter van 2,5 thuis. Hij gaat wel 1 ochtend in de week naar het psz, daarnaast ging ik 1 x per week met hem peuterzwemmen.

Er is zoveel te doen. Zwemmen, dansen, gymen.
Als je een beetje het internet af zoekt, kom je echt wel van alles tegen.
Ik ga ook wel eens naar een indoor speel paradijs, maar heeft ook niet mijn voorkeur. Dat is meer als het slecht weer is en mijn zoon van 4 verveeld is.

Mijn kinderen zijn zeer gevoelig voor ziekte en zijn een week na het spelen in een indoor speeltuin altijd verkouden.

Mijn advies is. Geniet van het kind, kijk wat het kind nodig heeft. Ga bij lekker weer buiten spelen.
Het samen spelen komt van zelf wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.