Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
anoniempje 2

anoniempje 2

06-02-2017 om 12:48

dochter 20 maanden

Hallo allemaal,

Ik wil graag meer weten over de ontwikkeling van kinderen van 20 maanden. Mijn dochter kan bijvoorbeeld al een half jaar het verschil van links en rechts. Ze kan ook heel veel kleuren aanwijzen en sommige benoemen zoals; rood, geel, groen, blauw, wit, bruin en zwart. Ze kan op haar vingers tot 4 tellen en kan de 0,6,8 herkennen. Daarnaast kan ze heel veel lichaamsdelen en ook sommige benoemen, niet alleen neus ogen haren maar ook navel, wimpers wenkbrauwen, ellenbogen etc.. Ze kan ook veel voertuigen en dieren en als ik zeg waar is de p van poep of de a van appel etc kan zij deze aanwijzen en sommige benoemen. Zij is zich erg bewust van oorzaak en gevolg. Zijn er meer ouders waar de kinderen van 20 maanden zich zo ontwikkelen of hebben ontwikkeld?

Groetjes

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-02-2017 om 21:47

Neeeee!!!!

Dat is niet gewoon....ik denk dat je een bijzonder geniaal kind hebt.

Aagje

Angela67

Angela67

06-02-2017 om 21:51

aagje

ze heeft het niet van haar moeder.
of vader.
of zeg ik nu iets raars?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-02-2017 om 22:14

Op de taalkennis en taalbeheersing

van ts is wel wat aan te merken, daar heb je helemaal gelijk in. Wilde er eerst een opmerking over, maar besloot dat toch maar niet te doen. Dan zou het wel heel onaardig overkomen.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-02-2017 om 09:11

Och

Dat is toch schattig?! Die van mij kon dat ook op die leeftijd en dat vond ik ook leuk om te vertellen. Het is niet gemiddeld maar hoeft ook niet te wijzen op genialiteit.

Christel

Christel

07-02-2017 om 09:31

Ik had ook een geniaal kind

die kon met 1,5 wel 50 Pokemons herkennen aan de schaduw. Met dank aan haar grote broers. Nu is ze heel gewoon, gelukkig.

Half a twin

Half a twin

07-02-2017 om 09:56

Op die leeftijd kan er nog veel veranderen

Besef wel dat ze wellicht niet kan tellen maar alleen het "liedje" kent zoals ze ook liedjes kent van de creche of peuterspeelzaal. Een twee drie vier hoedje van papier. Mijn zoon was iets ouder toen hij de tafels van 1 t/m 5 "kende". Dat wil zeggen hij kon ze mee opdreunen met zijn zusje, had verder geen idee waar het over ging. Als je veel met haar oefent dan kan ze dat, letters en cijfers, kleuren en lichaamsdelen herkennen en benoemen maar dat wil nog niks zeggen over haar echte intelligentie.

Ali

Ali

07-02-2017 om 11:00

Snelle ontwikkeling

Tjongejonge, wat een vreemde reacties. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg?

Ja, het kan ook heel goed zijn dat het kind slim en erg snel is. En dat is iets om in de gaten te houden.
Ik kan me niet zo goed meer herinneren wat kinderen van 20 maanden allemaal konden, is te lang geleden, dus ik weet niet of je kind erg voorloopt. Je kunt eens op het hb kind forum je vraag stellen.

Jasmijn

Jasmijn

07-02-2017 om 12:35

Leuk !

Ik weet het ook niet meer, hoe het met mijn kinderen zat, volgens mij wel wat trager met die kleuren. Kan me herinneren dat opa en oma dat een keer geleerd hadden aan mijn dochter toen ze aan het spelen waren met playmobiel poppetjes met gekleurde helmpjes op. Leeftijd weet ik dus niet meer. Het kan inderdaad ook best zijn dat het besef er nog niet is, zoals Half a twin beschrijft, dan is het meer een opzegtrucje.
Ik hoop wel dat je je kindje ook andere dingetjes leert, bijvoorbeeld hoe hard het spettert als je met je laarsjes in een plas springt? Hoe het zand de zandbak voelt (vaak leren ze zichzelf wel hoe het smaakt ) en andere doe dingetjes? Het geheel is belangrijk, dus van alles wat.

SdG

SdG

03-05-2017 om 11:47

herkenbaar

Ja hier ook exact hetzelfde. Onze zoon van 2,5 kent het hele alfabet en kan zeker al tot 10 tellen. Je blijft je verbazen hoe snel dat soms gaat.
Vooral blijven stimuleren en ook alvast er rekening mee houden dat als dit zo door blijft gaan er op school aandacht aan besteed moet gaan worden, in die zin dat je kind zich niet gaat vervelen.
Als kinderen achterlopen in de ontwikkeling is het moeilijk en krijg je met vragen en opmerkingen te maken, maar ook als ze voorlopen. Ik zou gewoon kijken naar wat voor jou kind nodig is en dat bieden. Zo lang je kind zin heeft om nieuwe dingen te leren is daar niets mis mee.
Op het moment dat je het niet meer gaat stimuleren heb je de kans dat je kind gedemotiveerd raakt, zich gaat vervelen en evt. gedrag gaat vertonen wat je liever niet ziet. Mogelijk helpt het je om wat info te zoeken over hoogbegaafdheid. Dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar het heeft ons in ieder geval geholpen om wat meer buiten de lijntjes te denken en ons echt te richten op ons kind (i.p.v. op wat 'normaal' zou moeten zijn).

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

12-05-2017 om 12:46

Automatisme

Wat vroeg om al letters te kunnen herkennen en het verschil tussen links en rechts... Mijn dochter kon ook al heel vroeg kleuren herkennen en als ik lichaamsdelen aanwees kon ze ook perfect zeggen welke deze waren, maar zo vroeg letters herkennen dat is toch wel heel vreemd. Daartegenover stond dan wel dat zijn motorisch niet helemaal mee was met andere kinderen. Zo heeft het bijvoorbeeld heel lang geduurd voor ze ging stappen. Dat kwam pas op 14 maanden en ook met het aantrekken van een jasje bijvoorbeeld, had ze heel veel problemen. Hoe zit het met de motoriek van jouw dochtertje? Veel hangt natuurlijk ook af van hoeveel je zelf met je kind hiermee bezig bent. Als jij dit steeds maar blijft herhalen, zal ze dit natuurlijk als een automatisme gaan beschouwen. Het kan best zijn dat je dochtertje heel intelligent is, maar om van genialiteit te spreken, denk ik dat het toch nog wat te vroeg is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.