Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Tante Ongerust

Tante Ongerust

24-06-2016 om 13:53

Fietshelm

Mijn nichtje wordt binnenkort een jaar en van haar trotse tante krijgt ze een driewieler/loopfiets (Wishbone).

Moet daar nou wel of niet een helm bij? Ik kan het aan mijn broer overlaten natuurlijk maar ik wil er ook best zelf eentje bij doen maar kom er niet helemaal uit of het nou echt veiliger is zo'n helm of dat het alleen maar een veilig gevoel geeft.

Aan één kant denk ik jong geleerd is oud gedaan en misschien is een helm dragen toch wel een goed idee. Aan de andere kant vind ik wat onderzoeken die bijvoorbeeld aangeven dat helm dragers meer gezichtsletsel op lopen bijvoorbeeld.

Dragen jullie kinderen een helm bij het (loop)fietsen? Vanaf het begin of pas als ze ouder werden? En tot hoe oud dan?

Bedankt voor jullie ervaringen met kinderhelmpjes.

Tante Ongerust

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-06-2016 om 13:55

Nee

Het is vast veiliger om het wel te doen maar ik heb het pas vanaf de grote fiets met zijwieltjes gedaan. Tot een jaar of 8.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-06-2016 om 13:56

Haha

Wellicht ten overvloede. Met 8 jaar waren de zijwieltjes er natuurlijk wel al een paar jaar af

Mijntje

Mijntje

24-06-2016 om 14:03

elf

Mijn oudste is elf en draagt nog steeds een fietshelm. Ik heb in het speciaal onderwijs genoeg gezien, neurologen raden dit ook aan, op de afdeling Neurologie hangen grote posters om dit te promoten.
Het voorkomt natuurlijk ooit een ongeluk, maar maakt wel het verschil tussen ernstig letsel en iets minder ernstig letsel en dat kan wel het verschil betekenen tussen leven en dood. Een ongeluk zit in een klein hoekje, je kind zal maar net ongelukkig op een stoeprandje terecht komen.
Ik zou het jong aanleren, dan wordt het gewoon. In bv Duitsland is het verplicht. Binnenshuis vind ik het niet nodig.

Tante Ongerust

Tante Ongerust

24-06-2016 om 14:06

Alleen voor fietsen

Dus eigenlijk alleen terwijl ze veilig leren fietsen. Als ze op mijn broer lijkt duurt dat ongeveer tot ze negen is!

Tante Ongerust

Tonny

Tonny

24-06-2016 om 14:07

het kindje wordt 1

dus dat is een loopfietsje voor binnen en in de tuin. Ik heb nog nooit een kindje van 1 met een helmpje en een loopfietsje gezien, maar misschien kijk ik niet goed

Zo'n fietsje is vooral speelgoed. Een ukkie zit er eventjes op en gaat dan weer wat anders doen. Dus dan zou hij/zij de hele tijd een helmpje op moeten??

Tante Ongerust

Tante Ongerust

24-06-2016 om 14:11

Jong geleerd

Ja maar Tonny als ze nu er geen gewoonte van maakt bijvoorbeeld fietsje + buiten = helm wanneer begin je dan? Ik ben héél goed in rampscenario's verzinnen! Zomeren valt ze een gat in haar hoofd op mijn fietsje!

Mijntje ja ik weet dat het in veel andere landen verplicht is. Woon zelf ook al een tijd in landen waar ik met helm moet fietsen. Daarom ook even Nederlands water testen want mijn nichtje groeit gewoon in Nederland op.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-06-2016 om 14:26

Altijd veiliger

Volgens mij kun je dan het best altijd een helm op want een ongeluk zit in een klein hoekje. Alleen af in bed en aan tafel.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-06-2016 om 14:29

Loopfietsje

Wat voor loopfietsje is het? Zo'n ding waar 1-jarigen in en om huis op rondhobbelen gaat niet zo hard, daar zou ik het niet bij doen. Maar toen m'n dochter van 2,5 een serieuze loopfiets met twee wielen kreeg en daarbij behoorlijke snelheden opbouwde ging er mooi een helm op het koppie.

Tante Ongerust

Tante Ongerust

24-06-2016 om 14:43

Type fietsje

Na overal wat rondgekeken te hebben wilde ik het Wishbone fietsje kopen. Dat is eerst een driewieler dan een tweewieler. Als ik op YouTube kijk kunnen de kinderen er heel hard mee maar inderdaad niet als ze net één zijn en er alleen nog maar in huis mee spelen. Als compleet verliefde tante weet ik natuurlijk zeker dat dit haar favoriete speelgoed wordt!

Tante Ongerust

Tante Ongerust

24-06-2016 om 14:51

Vesper Lynd

Ja je hebt helemaal gelijk. Ze loopt ook al trappen dus een helmpje vasthechten op haar hoofd lijkt me wel zo veilig. En het liefst die betonnen vloer bij hen thuis ook bedekken met van die gymmatten. Eigenlijk wilde ik haar ook al inenten tegen de waterpokken

Ik denk dat ik tegen haar ouders zeg dat ik de helm wel wil bekostigen maar dat zij moeten beslissen of ze er wel een op moet of niet. Uiteindelijk is het waarschijnlijk zo dat echt gevaarlijk hoofdletsel door een fiets vs auto ongeluk niet te voorkomen is met een fietshelmpje en dat al het andere letsel niet zo gevaarlijk is.

Ik werk op de SEH en in de chirurgie met een interesse in trauma, speciaal bij kinderen Dus waar ik me niet druk maak over tenen tussen deuren, messen in vingers of een blauwe knie zie ik af en toe wel nare dingen met hoofden en ben ik totaal niet statistisch realistisch waar het kinderen betreft die ik zelf ken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 15:37

Tante Ongerust

Ik kan natuurlijk niet inschatten of je broer wil dat zijn dochtertje een helmpje gaat dragen, maar ik wil even zeggen dat je nichtje maar boft met zo'n lieve, bezorgde tante!

Half a twin

Half a twin

24-06-2016 om 15:39

Vesper ook in bed een helm op

Je weet namelijk nooit hoe jong ze op het idee komen om zelf uit bed te klimmen. Die van mij deed dat met 7 maanden. Ik werd wakker van de bonk. En moest met een gewond kind naar een dokter.Bij de HAP helemaal doorgezaagd of het bedje niet nog op de hoge stand stond en zo.
Bij zo'n driewieler of loopfietsje is voor een 1 jarige de valhoogte niet zo groot en zal het voornamelijk binnen of in de tuin gebruikt worden. Helm voor mij niet noodzakelijk. Maar houd de motorische vorderingen goed in de gaten. Mijn jongste fietste met zijn derde verjaardag op het pleintje zonder zijwieltjes. Die kreeg eerder een helm dan zijn zusje. Zusje ging pas dik vier jaar oud denken aan fietsen zonder zijwielen. Dat was onze start met helmen.
Nu gaan ze fietsen voor de sport op racefietsen met papa en alledrie een helm op.

MamavanSenH

MamavanSenH

28-06-2016 om 20:29

Loopfiets

De loopfiets werd hier alleen gebruikt om te lopen direct naast ons. Ik zie ook kindjes als een razende rennen met die dingen, voor hun ouders uit op straat. Dan zou ik zeker wel een helm op doen.
Wij hebben nu pas een helm dus ze op een echt fietsje fietst (wat we ook meteen zonder zijwielen proberen). Overigens geen enkel probleem geweest met de omschakeling van geen helm op loopfiets naar wel helm op echte fiets. Die helm hoorde voor haar gewoon bij het krijgen van een grote fiets.

Fientje

Fientje

28-06-2016 om 22:29

Hier

Mijn kinderen hebben vanaf het moment dat ze bij mij mee gingen op de fiets een helm op gehad. Op hun eigen driewieler/loopfiets niet (die gaat amper sneller dan flink doorlopen), maar vanaf het moment dat ze zelf los gingen fietsen tot aan het eind van de basisschool. En ook bij skaten en schaatsen trouwens.

Kinderen vonden het prima, en hier in de buurt (Randstad) zie je best vaak kinderen (en volwassenen) met helm.

Sanne

Sanne

30-06-2016 om 00:34

Vier jaar geleden

Gaf ik daar nog voorlichting over. Ik weet niet of er inmiddels nieuwe inzichten zijn maar toen was het klip en klaar: kinderen tot 10 of liever nog 12 moeten een helm op. Hersenletsel is vreselijk en ze vallen echt nog veel eerder met erger letsel, ook al lijken ze nog zo handig. Ik weet niet hoe stabiel een driewieler is en hoe laag ze zit, maar bij groter en echt fietsen is het geen overbodige luxe.

Tante Ongerust

Tante Ongerust

30-06-2016 om 20:35

Conclusie

Ik heb aan de grootouders voorgesteld dat zij een helm kopen, hen kennende wordt dat een helm, kinbeschermer, gebitsbeschermer, ellebogen en kniebeschermers . Helm komt er dus wel ook al zal ze aan het begin laag zitten en niet hard gaan. Overigens hebben ze geen tuin dus het zal al snel op de stoep en in het park worden.

Bedankt allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.