Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Gestopt met borstvoeding, hoe in slaap vallen? HELP!

Hallo allemaal,

Wie heeft tips/ervaring met deze situatie?

Afgelopen week ben ik na 20 maanden borstvoeding gestopt. Ik voedde nog maar twee keer per dag, alleen voor zijn middagslaapje en s'avonds. Hij viel altijd aan de borst in slaap.

Het huilen viel mee, hij accepteerde het best en vraagt ook niet meer echt om de borst. Maar nu duurt het dus uren voordat ie slaapt! Ook wordt ie s'nachts twee a drie keer wakker. Terwijl hij bij mijn ouders keurig inslaapt binnen 5 minuten en pas de volgende ochtend om 7 uur wakker wordt. We zijn inmiddels uitgeput van de gebroken nachten. Hij heeft wel net waterpokken gehad en toen begon het dus met het gespook s'nachts. Daarvoor sliep ie redelijk tot matig (we zijn net terug na 1,5 jaar in het buitenland wonen, waar hij de laatste maanden supergoed sliep, maar sinds terugkomst gaat dat ook veel slechter).

Het probleem is dus dat hij niet lijkt te weten hoe hij zelf in slaap moet vallen. Of dat hij het niet wil. Op de creche en bij mijn moeder valt hij wel zelf in slaap.

Ook klampt hij zich enorm aan mij vast. Mijn man vindt het soms lastig om daarmee om te gaan. Als ik bijv een avondje weg ben kan het best zijn dat mijn zoon wakker wordt en niet stil wordt bij mijn man. Dan belt hij mij dus en dan ga ik vaak met lood in mijn schoenen naar huis, want ik vind het zielig en ook niet goed voor hem als mijn zoontje urenlang huilt.

Net bijvoorbeeld heb ik hem in bed gelegd en toen wilde hij niet slapen. Hij was nog enorm actief. We hebben een bedtijdritueel. Eerst hebben we even geknuffeld, verhaaltje voorgelezen, liedje gezongen etc., maar hij bleef actief. Zelfs tegen mij aan viel hij niet in slaap en in zijn bedje oniet (terwijl hij duidelijk wel moe was) Uiteindelijk heb ik hem even laten huilen (10 minuten) en toen vond ik het zielig, ben ik weer naast hem gaan zitten en viel hij binnen 5 minuten in slaap.

Ik vind het lastig om hiermee om te gaan. Aan de ene kant geloof ik dat hij moet wennen aan het feit dat hij geen borstvoeding meer krijgt, en dat hij vooral veel liefde moet krijgen nu. Dat hij zich veilig moet gaan voelen in zijn bedje en dat het dus goed is dat hij tegen mij aan in slaap valt of dat ik op een matras naast hem ga liggen als hij s'nachts wakker wordt. Aan de andere kant ben ik bang dat hij er zo aan went dat hij niet meer zonder mij in slaap wil vallen. Dan denk ik, moet ik hem niet even laten huilen? Het consultatieburo heeft me aangeraden om hem te laten huilen en dan elke 5 minuten binnen te lopen... Maar toch voelt dat niet zo goed, alsof ik hem in de steek laat. Wij hebben er ten slotte voor gekozen om een aantal keer te verhuizen, hij is net ziek geweest, we zijn gestopt met borstvoeding etc.

Lang verhaal.. Maar zou graag willen weten wie hier ervaring mee heeft en hoe jullie hebt hebben aangepakt!

Bedankt alvast!

Groet,
Anna

Anna1980

Anna1980

17-09-2016 om 21:16 Topicstarter

Voor de duidelijkheid..

Het gaat dus om mijn zoontje van 20 maanden .

Helena

Helena

17-09-2016 om 22:10

Aanleren

Als hij bij je moeder en op de creche zonder jou in slaap kan vallen, kan hij dat dus thuis ook. Maar als jij erheen gaat en ernaast gaat liggen zodra hij huilt, tja dan blijft hij natuurlijk op deze manier ervoor zorgen dat jij er steeds weer bij komt.
Dus jij brengt hem naar bed en dan gaat je man erheen als hij huilt. En thuiskomen omdat hij hullt lijkt me niet de oplossing. Moeders maken zichzelf altijd zo onmisbaar op deze manier. Je had je man het alleen moeten laten oplossen.
Als jij voor je werk een paar dagen naar t buitenland moet kun je toch ook niet terugkomen?

Drinken geven

Mijn kinderen kregen een tuitbekertje karnemelk met fruit voor het slapen gaan terwijl ze in hun bedje lagen. Ik zorgde ook dat ze in elk geval geen honger hadden. Hadden ze te weinig gegeten dan gaf ik ze nog een droog broodje even voor ze gingen tandenpoetsen.
Ik liet ze niet huilen en ik dacht ook niet dat ik iets fout deed.

diann

diann

17-09-2016 om 23:27

Herkenbaar en toch niet

Hier was het inslapen ook vaker een probleem, zeker na stoppen met bv.
Maar kind sliep overal slecht, ook bij opa en oma.
Het zou kunnen dat hij zodra hij jou ziet/ruikt/voelt herinnerd wordt aan bv, dus aan een bepaald gemis en dat hem dat onrustig maakt.
Maar ik zou toch ook eens goed kijken naar wat er daar anders gaat. Misschien hebben ze een ander ritueel, of is er iets in de kamer anders dat hem beïnvloedt. Laat ze hem eens naar bed komen brengen?
Heb je een vervangend ritueel ingesteld? In princie kun je nu natuurlijk starten met vast bedritueel, bijv bad /stoeien/massage/boekje/ zingen of wat maar bij hem/jullie past.
Laten huilen heb ik echt nooit gedaan. Laat je niet wijs maken dat dat moet oid. (hoewel bij mijn dochter huilen/jengelen altijd een heel goed teken was, dan viel ze heel snel in slaap!)

dc

dc

17-09-2016 om 23:49

huilen en jengelen

Sommige baby's jengelen om in slaap te vallen. Als je er dan naar toe gaat, dan kunnen ze weer overnieuw beginnen. Niet te verwarren met heel hard huilen.

Paar dingen.
1. op deze leeftijd is alles nog af te leren, dus ik zou me niet druk maken over slechte gewoontes
2. Als jullie uitgeput zijn is het niet goed voor de baby.
3. Laat je man dingen alleen oplossen en laat hem weten dat je hem steunt en vertrouwt, ook al doet hij het heel anders dan jij. Hij zal echt zijn eigen weg moeten vinden. En een baby kan heel goed onderscheid maken tussen verschillende mensen, zoals je al aan het ontdekken bent.

Er is geen goede of slechte methode, en ook geen moederinstinct die je precies weet te vertellen wat goed is. Het is uitproberen en aftasten welke methode het beste bij jou en je baby past.

Laten huilen om in slaap te vallen is heel moeilijk, maar is na 2 dagen voor de meeste baby's over. Maar daar moet je echt aan toe zijn. Als ik jou zo hoor, dan zou ik zijn wiegje naast jouw bed leggen, of hem in bed nemen voor een weekje ofzo om weer even tot rust te komen allemaal. En als dat goed gaat, warme kruik in zijn bedje voor je hem naar bed brengt (wel eruit halen natuurlijk) en kijken hoe het gaat. Een tip van mijn schoonmoeder: beginnen met stofzuigen in baby's kamer, en dan langzaam steeds verder gaan. Tegen de tijd dat ik klaar was, sliep baby!

Anna1980

Anna1980

19-09-2016 om 13:35 Topicstarter

Diann en DC

Bedankt voor de adviezen, allemaal. Fijn om ervaringen van anderen te horen.

Diann en DC: bij mijn zoontje is het geen jengelen meer, hij gaat keihard krijsen als ik hem alleen in zijn bedje laat liggen (na het hele slaapritueel, nachtzoentje etc). Ook als mijn man dat doet. Ik denk dat we deze week hem nog even bij ons in slaap laten vallen en daarna wellicht t eens proberen met een kruikje.

Michelle

Michelle

21-10-2016 om 06:36

Hoe gaat het nu

Hoe gaat het nu met jullie zoontje? En mocht het beter gaan.. wat hebben jullie geprobeerd? Mijn verhaal staat ook op het forum (slaapgedrag 20 maanden) ik gaf dan wel geen borstvoeding, maar het slaapgedrag komt een beetje op het zelfde neer.. misschien hebben jullie iets geprobeerd wat ik nog niet geprobeerd heb.. ik hoor het graag haha.

Bij ons is het dus omgekeerd, mijn man moet in de avond/nacht naar haar toe.. bij mij wordt ze met geen mogelijkheid stil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.