Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kim

Kim

19-10-2015 om 13:07

Kinderslot autoraam?

Hallo,
Geen idee of ik mijn vraag hier juist zet, maar zag zo niet direct een beter passende rubriek.
Ik ben sinds kort stiefmama van 3 schatten van kinderen. Over het algemeen geen problemen en luisteren ze wel, maar in de auto is het altijd een ramp met de autoramen. Die moeten en zullen altijd open gedraaid worden, ongeacht wat er gezegd wordt (vooral bij de jongste van 2 jaar). Niet echt de leukste situatie voor onderweg, en zeker niet als chauffeur... Nu was ik dus aan het rondkijken of er geen kinderslot bestaat voor die hendels, dan is het probleem in een keer opgelost. Maar ik vind zoiets niet direct, weet ook niet hoe zoiets zou heten wat het zoeken dan ook niet gemakkelijker maakt.
Iemand zoiets al gezien?
Bedankt!

Mijntje

Mijntje

19-10-2015 om 13:16

zonnescherm

Zou een zonnescherm (aan de binnenkant)kunnen helpen, zodat het raam iig niet heel ver open gaat?
Je kan ze ook afleiden met een cd-tje in de auto, als het raampje open gaat gaat de muziek uit

Lusithania

Lusithania

19-10-2015 om 13:26

knopje of draaihendel?

In onze auto's van de laatste tien jaar zaten/zitten er van die knopjes bij de bestuurder zodat hij niet alleen deuren kan (ont)grendelen maar ook de ramen kan bedienen (en vergrendelen).
Heb jij dat ook in de auto?
Als een tweejarige in vastgesnoerd in een autostoeltje zit lijkt het mij verrekte moeilijk om een volledige ronddraaibeweging te maken met een 'slinger'. Een reactie van (stief)mama is dan altijd een leuke beloning.

Kim

Kim

19-10-2015 om 14:41

draaihendel

Lusithania, Ik heb een oudere auto dus nog de 'antieke' draaihendel. Als ze fatsoenlijk in haar stoel zou blijven zitten, dan kan ze er inderdaad niet aan. Maar op een of andere manier krijgt ze haar armen altijd onder die riempjes onderuit en geraakt ze ver genoeg om toch aan die hendel aan te kunnen. Die riempjes strakker zetten gaat niet, krijg hem nu amper nog vastgeklikt en is een stoel met vaste standen hiervoor, maatje kleiner is echt te strak...

of van plaats verwisselen

Kan de 2-jarige in het midden zitten? dan kan een ouder kind naast het raam; misschien is die wat beter in van het hendeltje afblijven.

Jamie

Jamie

19-10-2015 om 15:10

Aan de andere kant, met de andere arm gaat het misschien lastiger.

Verder kun je het nog anders aanpakken: los maken uit gordel, raam open doen etc betekent dat jij meteen naar de kant gaat en niet verder rijdt (vooral als ze op weg zijn naar iets leuks). Dan moet je er verder ook niet te veel woorden aan vuil maken en hopen dat de andere kinderen jou gaan helpen (schiet op Xje, doe dat raam dicht) maar vooral niet herhaaldelijk zeggen waarom je dit nu doet, gewoon negeren en bij de vraag warom je niet verder rijdt kort zeggen dat eerst het raam dicht moet.

Ja inderdaad

direct je auto VEILIG!! parkeren en pas verder als alles weer goed is of gewoon door rijden, koud? Jammer dan! Maar in ieder geval kiezen voor een consequentie en die elke keer weer doen.

Kim

Kim

19-10-2015 om 15:20

Goed idee Jamie

De andere kant doe ik liever niet, moet regelmatig langs de straat parkeren en dan moet ik haar er aan de straatkant uit halen ipv het voetpad...
Maar het stoppen kan wel een optie zijn (als ik me langs de kant kan zetten toch) want zo heb ik de 2 andere kinderen (6 en 7) zo ver gekregen dat ze nu spontaan hun gordel aan doen en ook aan laten tot we op de bestemming zijn. Ik probeer er ook zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden, wil echt geen ganse dag zeggen dat ze dingen niet mag (nogal een uitdagertje...) en het toch wel leuk houden

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2015 om 15:28

Slinger eraf

Vraag aan je garage of ze die slinger er even voor je afhalen. Als kindje ouder is kan hij er gewoon weer op. Raam blokkeren met een stuk hout aan de binnenkant gaat ook prima. Heb ik vroeger wel eens gedaan toen het mechanisme defect was.

Lusithania

Lusithania

19-10-2015 om 16:21

Kim

Met een ouderwetse slinger is het inderdaad lastig.
Slinger verwijderen, zoals Ad opperde, is een optie dan of misschien kun je de slinger blokker met een blokje of een tiewrap.

marie

marie

19-10-2015 om 20:37

alleen bij jou?

Doen ze dit alleen als ze bij jou in de auto zitten? Of doen ze dit in elke auto? Dus ook bij papa, grootouders, etc.?
Want als het alleen bij jou is, kan het natuurlijk ook gewoon (negatief) aandacht vragen zijn. Even uitproberen hoe ze reageert.
En verder stoel van jongste in het midden zetten.
Succes (ooit gaat het beter)...

Caesar

Caesar

19-10-2015 om 22:56

Kim

De kinderen moeten gewoon naar je luisteren, ze mogen de ramen niet opendraaien, punt. En zoals gezegd, als dat toch gebeurd, auto aan de kant en de boel weer veilig maken.
Slingers eraf vind ik niet noodzakelijk een veilig idee. Bij een te waterlating moeten bij voorkeur alle raampjes zo snel mogelijk open.

Katniss

Katniss

19-10-2015 om 23:04

Doet het niet

Mijn auto doet het niet als de gordels niet vastzitten of er raampjes open gaan die niet open moeten. Tenminste, dat kon ik de kinderen nog wel wijsmaken toen ze 3 waren
Ik heb ze ook allebei een keer aan de kant van de weg gezet en gezegd dat ze de bus maar moesten nemen maar dat ik er geen zin meer in had. Dat hoefde ik ook maar een keer te doen, en daarna was dreigen voldoende. Maar ja, dat mag je wel doen met een eigen kind maar niet met een stiefkind.

marie

marie

20-10-2015 om 09:18

waarom niet?

Waarom zou je niet mogen "dreigen" met een stiefkind? Mag het wel met vriendjes?
En wat is belangrijker veiligheid of de angst dat je iets verkeerd doet in de ogen van de andere ouder?
Ja sorry, dat we je kind met een lepel van de voorruit moesten schrapen, maar ja ik mag je kind niet aanpakken?

Mijntje

Mijntje

20-10-2015 om 09:35

beetje

Een beetje 'dreigen' kan geen kwaad. Het ligt er ook aan hoe je het brengt.
Dat het niet mag van de politie, kan bv goed werken
Ik roep wel eens dat ik denk dat ik de opvoedpolitie moet inschakelen en grijp dan naar mijn mobiel (ik stel me voor dat er een strenge nanny langs komt waar mijn kind dan wel naar luistert Het werkt
Op zich is een raampje open doen minder erg dan uit de riemen, maar het leidt de chauffeur af en dat is gevaarlijk. Als het kind te klein is om gevoelig te zijn voor bv stoppen/opvoeden, zou ik idd kijken hoe ik de slinger vast kan zetten, met stevig tape bv een blokje bevestigen. Het is maar tijdelijk.

Katniss

Katniss

20-10-2015 om 10:02

Dreigen

Dat dreigen is niet zo erg, maar een kind daadwerkelijk uit de auto zetten en doen of je wegrijdt is natuurlijk best wel gemeen. Dat zou ik bij een vreemd kind niet doen. Mijn eigen kinderen weten wel dat ik ze niet echt laat staan, hoewel ze in het voorkomende geval toch het risico maar niet namen
Zeggen dat het niet mag van de politie (of van de Wet) is geen dreigen maar de waarheid. Ik ga dus ook echt niet rijden als iemand zijn gordel niet om heeft. Dat geldt ook voor meerijdende volwassenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2015 om 10:51

Katniss

"Dat dreigen is niet zo erg, maar een kind daadwerkelijk uit de auto zetten en doen of je wegrijdt is natuurlijk best wel gemeen. Dat zou ik bij een vreemd kind niet doen."

Ook bij je eigen kinderen vind ik dat best wel ver gaan. Ik zou het iig niet doen.

Alleen het idee al dat je je kinderen dreigt dat je ze zult verlaten. Doet mij teveel denken aan emotionele chantage. En als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel. (teveel mee te maken gehad in mijn familie)

Katniss

Katniss

20-10-2015 om 11:35

Ad Hombre

Och ja, je maakt wel eens een misser als wanhoopsactie. Ik denk dat het weloverwogen stelselmatig op de gang zetten van boze peuters schadelijker is als opvoedmiddel.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2015 om 11:53

Katniss

Nee, ik denk niet dat het hetzelfde is. Het eerste is gewoon een generieke straf, het tweede is gebruik maken van de behoefte aan geborgenheid en liefde van het kind om je zin te krijgen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_blackmail

Volgens mij is dat uiteindelijk dodelijk voor iedere relatie. Op korte termijn krijg je wellicht wat je wilt, maar uiteindelijk schaadt het het vertrouwen waarop iedere relatie is gebaseerd.

Misschien moet je het onderstaande boek eens lezen. Wat jij als normaal gedrag beschouwt (wat misschien is hoe je ouders en andere familieleden met jou omgingen) kan wel eens schadelijk zijn voor diezelfde relaties.

http://www.bol.com/nl/p/emotionele-chantage/666771284/

Ik zeg dat niet om je een hak te zetten, niemand is perfect, ook ik niet. Maar ik zie hetzelfde gedrag bij mijn oudste zoon (die het van huis uit dan weer niet mee heeft gekregen) en ik zie wat het doet met zijn relaties. Want uiteindelijk lijdt de emotionele chanteur misschien nog wel het meest onder de effecten.

Kim

Kim

20-10-2015 om 11:59

Alvast bedankt voor de reacties

Ik ga het voorlopig al eens proberen met het stoppen, zowel voor de ramen als voor de gordels waar ze steeds onderuit kruipt.
Dat ze naar mij ook moeten luisteren (ramen enz doen ze trouwens bij iedereen) en dat ik hen ook op hun plaats mag zetten, daar is mijn vriend het ook volledig mee eens. Dat is zo een beetje het enige waar ik het in het begin wat moeilijk mee had (geen eigen kinderen maar wel veel ervaring) maar na een goede babbel was dat ook van de baan. En over het algemeen luiseren ze ook echt wel (op een enkele driftbui van de jongste na), maar in de auto kan ik moeilijk direct reageren en daar profiteren ze dan weer een beetje van.

Katniss

Katniss

20-10-2015 om 12:15

Ad Hombre

Ik begrijp niet zo goed waar je op doelt. Ik vind straffen geen 'normaal gedrag', ik doe dat in principe ook niet meer. Net als dreigen. Hoewel ik wel eens tegen mijn puber zeg dat mensen (en ik) een stapje harder voor haar lopen als zij ook eens iets aardigs doet.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2015 om 12:42

Katniss

Ik vind straffen wel normaal in de opvoeding, net als belonen. "... als zij ook eens iets aardigs doet." Lijkt me niet meer dan normaal.

Jamie

Jamie

20-10-2015 om 15:55

Katniss

Een peuter op de gang zetten als het doordraait en je zelf ook gek wordt is heel iets anders dan dreigen met je kind alleen te laten. Die twee zou ik niet durven vergelijken! Je zet een peuter op de gang om even af te koelen en daarna maak je het weer goed.

Sowieso vind ik dreigen veel enger als het om alleen laten gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.