Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

peuter van 3 erg druk en onrustig op de peuterspeelzaal.

Hoi,

Mijn zoontje gaat nu al een tijdje naar de peuterspeelzaal, maar is daar erg druk. De juf begint zich daar wat zorgen om te maken omdat hij nu wel wat rustiger zou moeten worden. Hij wil niet rustig in de kring zitten, de juf niet aankijken, zit steeds aan de andere kindjes en kan niet rustig spelen. Rent steeds heen en weer zeg maar. Ook kan hij nog steeds niet goed praten, daarom is de logopediste al ingeschakeld.
Thuis is hij veel rustiger, heeft natuurlijk ook dan wel zijn drukke momentjes, maar hij kan heerlijk rustig spelen met zijn autootjes of duplo. Ook mag hij graag op de bank boekjes lezen.

dus zijn gedrag op school is heel anders dan op school. Iemand hier ervaring mee en misschien wat tips wat we hier aan kunnen doen?

Mijntje

Mijntje

19-11-2014 om 14:41

thuis houden

Je kind is niet verplicht om naar de peuterspeelzaal te gaan. Misschien is het teveel voor hem, zo lijkt het.
Je kan hem misschien beter voorlopig thuis houden, of minder vaak/korter laten gaan, of een keer meekijken op de groep. Zijn er wel genoeg juffen?
Is er daar in het lokaal ook een hoekje waar hij rustig(-er) kan spelen?
Niet elk kind kan zich even snel 'aanpassen' aan zo'n klasje.
Ik zou proberen te zorgen voor minder prikkels, regelmaat en structuur, dat is 'goed' voor elke peuter, maar zal jouw peuter ook goed doen.

Tango

Tango

19-11-2014 om 16:53

Hoe lang?

Hoe lang gaat je zoon al naar de peuterspeelzaal? Sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig om te wennen dan andere.
Wat zou hem helpen om wat meer rust te vinden? Is het bijv. een idee dat de juf naast hem zit als hij in de kring zit of hem wat vaker aan tafel te laten spelen?
Vindt hij het zelf leuk op de peuterspeelzaal? Zo niet dan zou ik hem inderdaad niet meer laten gaan. Is hij eigenlijk net 3 of al een tijdje? Als hij al bijna 4 is begrijp ik dat je je zorgen gaat maken en de juf, anders gewoon lekker laten gaan.
Belangrijk vind ik ook of je je zelf zorgen maakt over zijn ontwikkeling. Er is al logopedie ingezet voor zijn spraak, dat is natuurlijk al heel fijn. Dit kan hem ook op de speelzaal helpen zodat hij beter kan verwoorden wat hij wil. Hierdoor kan hij ook meer rust krijgen.

bertje1

bertje1

06-01-2015 om 17:35

joh, laat hem lekker thuis

ik deed mijn zoontje toen hij 2 was naar de peuterspeelzaal. dat was ellendig, hij deed niets, stond alleen maar bij de juf aan de hand.
Achteraf spijt er van, hij was er helemaal nog niet aan toe.
later op een andere ps ging het overigens (na de gr. vak) wel goed.
Ik zou het nog even aanzien en anders als het mogelijk is, gewoon er af halen.
spelen met andere kindjes leren ze heus wel.
en druk: tegenwoordig is iedereen druk... het is een jongen en wil zijn energie misschien wel gewoon kwijt!!

Juiste speelzaal?

De ene peuterspeelzaal is de andere niet. Dit heeft onder andere met de medewerkers te maken. De ene pedagogisch medewerker ziet nu eenmaal beter wat kinderen nodig hebben dan de andere. Misschien is hij er nog niet aan toe of heeft hij meer tijd nodig om te wennen aan de vele prikkels die er kunnen zijn. Probeer uit te zoeken waar hij precies moeite mee heeft en haal boekjes over de peuterspeelzaal en vertel hem aan de hand daarvan wat er precies van hem verwacht wordt (klinkt misschien gek, maar soms is dat voor jonge kinderen helemaal niet duidelijk.
Succes

tante Sidonia

tante Sidonia

08-01-2015 om 11:08

je kunt

Hem er inderdaad van af halen, maar waarschijnlijk heb je gewoon een wat prikkelgevoelig kind. En die zal toch moeten gaan leren omgaan met prikkels!
Overweeg of je hem wat later brengt zodat hij de chaos van net voor het begin niet meekrijgt. Of zoek naar anderen manieren om de prikkels wat te verminderen en probeer structuur aan te brengen. Dat juffen hem even appart nemen met het aanspreken en hem een rustig speelhoekje aanbieden of zo, of een tafelactiviteit.

Cat

Cat

20-01-2015 om 11:20

ik zou ook

stoppen. Houd hem een poos thuis, kijk wat er gebeurt, hoe onwikkelt hij zich. Probeer erachter te komen wat hij nodig heeft op een psz en ga zo eentje zoeken. (Misschien een rustige, kleine groep, of juist leidsters met goede kwaliteiten.)
Of zoek zelf een speelgroepje voor hem voor thuis.
Maar hier zou ik niet verder gaan. Hoe dan ook, en waar het ook aan ligt, je kind lijkt hier niet goed te gedijen.

Mama van vier

Mama van vier

24-12-2017 om 19:56

Herkenbaar

Ik heb ook een peuter van 3 jaar en 4 mnd met hetzelfde probleem
Ook krijgt zij logepedie voor achterstand in de spraak ,ze gaat nu 4 morgens naar de ,vve
Wij hebben hulp ingeschakeld bij het consultatie buro over haar gedrag
Nu in januari gaat ze in het andere klasje eens een maand meedraaien het kan aan het ritme en aan de leidsters liggen
Thuis houden is niet meteen de oplossing ,en eraf halen is zo gebeurd
Op de basis school kan dit probleem weer terug komen
Wij kozen voor deze oplossing samen met het consultatie buro die stuurde iemand om haar te observeren
Hoop dat je iets eraan hebt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.