Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

slaap problemen met 1,5 en 3jarige

Hallo,

ik heb een vraag, waar wij ff niet meer uitkomen,
onze 2jongens slapen samen op een kamer,ze zijn 1,5 en 3 jaar oud
nou gaat het inslapen over het algemeen goed,duurt meestal 20min en dan slapen ze.

het punt is meer dat ze om 05:00-05:30 wakker, iets te vroeg voor ons zeg maar! het liefst is half 7 een prima tijd vinden we maar we krijgen het maar niet verlengd bij ze,
vandaar me noodkreet!

graag hoor ik jullie adviezen
groetjes een moeie mama en papa

Mijntje

Mijntje

13-01-2015 om 09:27

konijntjeswekker

Ik heb net mijn konijntjeswekker van kidsleep verkocht op marktplaats. Maar je kan ook een tijdklok doen op een leuke lamp en zeggen: als het konijntje wakker is of het lampje aan: dan mag je opstaan.
Zet de wekker niet meteen om half 7, maar eerst om 05.10 en dan elke dag wat verder.

Deze tijd is overigens helaas vrij normaal voor kleine peutertjes. Dus de beste tip die ik kan geven is vroeg naar bed gaan.

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 09:45

tja

Een kindje van anderhalf ga je niet kunnen trainen met zo'n lampje, daar is die nog veel te jong voor. Niet handig dus omdat ze bij elkaar slapen en elkaar wakker maken.

Als je het wel wil proberen kun je dat het beste doen in combinatie met een beloningssysteem (elke dag een sticker plakken als kindje pas geluid maakt als het lampje uit/aan gaat).

Mijntje

Mijntje

13-01-2015 om 09:48

Die van 3 wel

Dan werkt een beloningssysteem ook totaal niet, zeker niet bij die van anderhalf
Je kan het gewoon proberen. En zelf vroeg naar bed aan.

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 09:56

Mijntje

Ja, natuurlijk bedoel ik dat het beloningssysteem voor de driejarige werkt maar het hele systeem kun je die van 1,5 echt niet uitleggen. Ik zou zeggen: haal die van 1,5 uit de kamer zodra die wakker wordt en probeer of je het systeem wel aan die van 3 kan uitleggen. Het kan zo zijn dat als die van 3 leert doorslapen die van 1,5 ook wel langer blijft liggen.

Mijntje

Mijntje

13-01-2015 om 09:58

tenzij

die van anderhalf de vroege vogel is
Het blijft lastig, maar tegen de tijd dat ze naar school gaan gaat het beter
(er komen betere tijden)

Half a twin

Half a twin

13-01-2015 om 10:49

Kind als baby al leren slapen.

Met onze oudste kwam ik met 5 weken bij een lactatie deskundige terecht. Zij vertelde mij dat ik als ik wilde dat mijn kind een goed ritme kreeg haar de periode van toekomstige slaap in het donker moest houden. Voor zo'n klein meisje minstens 12 uur aaneengesloten. De nachtvoedingen met heel weinig licht en zo saai mogelijk moest afwerken.
Ik moet zeggen, het heeft gewerkt ook bij nummer 2 die 3 jaar later kwam. Het was even investeren, iedere avond om 20.00 kind in donker en consequent iedere ochtend stipt om 8.00 het verduisteringsgordijn weer ophalen maar ik heb 2 goede slapers gehad als peuters. Nu inmiddels de jongste bijna 10 maar als er geen wekker gaat voor school slaapt hij nog steeds keurig tot 8.00. De oudste is inmiddels bijna puber en haar bed niet meer uit te krijgen.

charlene@3kids

charlene@3kids

13-01-2015 om 15:05 Topicstarter

bedankt voor de tips

helaas is het me zoontje van 1,5 die vroeg wakker is en zijn broer wakker maakt
me zoontje is dan helaas klaarwakker, wat ik me wel bedenk net,
kan het miss te maken hebben dat ze pas sinds kerst samen liggen?
me jongste wil op een of andere manier niet alleen slapen, vandaar dat we ze samen gelegd hebben, we hebbe naast de ouderlijke slaapkamer nog 2slaapkamers en we hebben 3kinderen

wel fijn om te weten dat er ooit betere tijden aanbreken

Hmmmm

Ik zou eerlijk gezegd niet als remedie tegen niet willen slapen niet een kind van 1,5 bij een van drie leggen.

Ik zou terug gaan naar de oude situatie en gaan investeren in het gaan slapen van de jongste. Een duidelijk ritueel vanaf het eten, met een duidelijke volgorde, dus bv na het eten nog even spelen, dan boekje lezen, fles melk drinken en dan naar bed. Stipt zijn in tijd, ritme en structuur. In bedje leggen met een knuffel in een prettige en veilige slaapkamer, uitleggen (nou ja vetrellen) dat het nu bedje-tijd is en mama naar beneden gaat om op te ruimen. Elke tien minuten dat hij huilt terug gaan om kindje terug plat te leggen, over de bol te aaien en te zeggen, ga maar lekker slapen schatje, mama komt straks weer kijken. Maar niet uit bed halen.

Het kan dagen duren, maar ineens werkt het. Misschien vooraf de buren even waarschuwen.

Mijntje

Mijntje

14-01-2015 om 18:52

Emine

Mijn ervaring is dat die methode 's avonds werkt, maar 's ochtends niet. Dan zijn ze PING wakker!

Marie

Marie

14-01-2015 om 20:48

niet allemaal?

Ik zou ook zeggen, allemaal weer op eigen kamer.
Je hebt inderdaad kans dat jongste dan vroeg wakker is, maar hopelijk slaapt de rest dan wel door.
Tot hoe laat sliep 3-jarige voordat hij zijn broertje op de kamer kreeg?
Er is natuurlijk ook nog een kansje dat jongste weer in slaap valt, omdat hij geen "publiek" heeft en geen aandacht krijgt als hij wakker wordt. Hoe donker is het op zijn kamertje?
Hoe zou de combi met jongste en oudste gaan?
En anders wel samen inslapen en dan eentje in andere kamer leggen als jullie zelf naar bed gaan.
succes

dc

dc

14-01-2015 om 22:12

"leren slapen"

ha, je hebt gewoon mazzel gehad. Ik heb met 3 kinderen hetzelfde gedaan, en 3 verschillende slapers, waarvan er 1 altijd heel weinig heeft geslapen en ook vaak om 5 uur wakker was toen hij klein was. Nu gaat hij vaak pas om 21.30 slapen en is zo fit als een hoentje om 6u weer wakker (hij is 8). Voordeel is dat hij mij nu niet meer wakker maakt, dus het maakt me niet uit. Integendeel, hij zorgt heel lief voor de 2 anderen, zodat wij uit kunnen slapen.

Toen hij 3 was geloof ik, heb ik een paar maanden mijn ritme aangepast, en begon ik om 5u de dag. Ging ik 's morgens voor werk wasgoed opvouwen en strijken, zodat ik 's avonds vroeg mijn bed in kon duiken. Vond ik minder vermoeiend dan van alles proberen om zijn ritme aan te passen. En op een gegeven moment werd het weer beter. Hoewel het nooit na 6-en is geweest.

Die van 1,5 zou ik proberen een half uurtje later naar bed te doen 's avonds, een warmere pyjama aandoen, en verder meeveren. Ik zou hem wel in een andere kamer doen, zodat hij die van 3 niet wakker kan maken.

Half a twin

Half a twin

15-01-2015 om 10:19

warmere pyama

Dat zou ook kunnen helpen. Kinderen koelen in de nacht af, rond 5.00 in de ochtend hebben ze de laagste lichaamstemperatuur van het etmaal. Een te koele deken/niet warm genoege pyjama of een combinatie van beide zorgt dat ze wakker worden.
Contoleer voor je zelf gaat slapen of ze nog goed onder hun dek liggen en geef ze zonodig op dat moment nog een extra deken op hun bed. Voor die van 1,5 kan je nog zo'n slaapzak gebruiken over zijn pyjama.
Warmte laat ze langer doorslapen.

Barvaux

Barvaux

15-01-2015 om 11:27

Inderdaad emine

Die tips helpen echt niets tegen vroeg wakker bij 1,5... Mijn oudste sliep slecht in en daar werkte dat prima, mijn jongste sliep prima in maar werd 's nachts meerdere keren wakker (borstvoeding) en dan is het lastiger om kind met vijfminutenmethodes weer in slaap te krijgen, laat staan 's ochtends vroeg!

gloria

gloria

15-01-2015 om 17:52

zat er maar een aan en uit

knop op he?
Tsja, vroeg naar bed? (jullie dus)
Hier waren ze op die leeftijd ook vroeg. Een periode was het honger, even snel wat maken en samen terug naar bed, nog wat tutten.
Warmte en donker kun je zeker proberen, maar verwacht er niet teveel van.

gloria

gloria

15-01-2015 om 17:56

snap dat je het niet leuk vindt, maar ik zou het geen probleem noemen, dat is het mi niet. (voor jullie misschien wel, maar het is volkomen normaal)

amk

amk

15-01-2015 om 17:59

honger?

5 uur is typsich het tijdstip waarop dochter en ik wakker worden omdat we honger hebben. Even wat eten en we slapen weer lekker verder. Doen we dat niet zijn we de rest van de dag sjacherijnig.

Oorzaak gevolg

..er waren wat reacties waarin gezegd werd dat mijn tip over het inslapen niet werkt tegen het vroege ontwaken. Maar volgens mij was het zo dat ze de kinderen op 1 kamer heeft gelegd omdat de jongste niet wil slapen en bovendien de oudste vroeg wakker maakt.

Het zou echter zomaar zo kunnen zijn dat de jongste wakker wordt, broer ziet, wil spelen etc., maar dat dat niet zo zou zijn als hij geen speelkameraadje ziet liggen. Daarom zeg ik: terug apart slapen. En als het niet werkt, dan is er maar eentje zo vroeg wakker en die neem je gemakkelijker (bv) in het midden met een fles melk dan twee. Dus ik denk dat het wel degelijk zou kunnen werken om de kinderen weer op hun eigen kamers te doen en in te zetten op het inslapen.

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 19:43

Emine

Ze uit elkaar halen vindt volgens mij niemand een slecht idee maar de rest van je posting ging toch echt over het in slaap vallen en wat er 's avonds gebeurt heeft mijns inziens weinig te maken met 's nachts en nog minder met 's ochtends als het gaat om kinderen van 1,5.

gloria

gloria

18-01-2015 om 05:49

ik wel hoor

Ik zou de jongens niet uit elkaar halen. Iets dat werkt moet je zo laten, er is geen reden om te veranderen. Dat kleine kinderen moeite hebben met inslapen is volkomen normaal. Daar is een prachtige oplossing voor bedacht: jongens samen laten slapen, en die werkt! Jongens slapen prima, zijn alleen wat vroeg wakker naar de smaak van ouders. Tsja.
Verder moet je helemaal niet veel veranderen op deze leeftijd, dat geeft onrust en werkt door op...precies. Als er een probleem is loont het de moeite iets te veranderen, maar er is geen probleem. Behalve misschien dat je het *perfect* zou willen hebben, nu, die wens zou zich tegen je kunnen keren want perfect is het zelden. Erger kan wel!

charlene@3kids

charlene@3kids

21-01-2015 om 11:44 Topicstarter

bedankt

Hallo allemaal,

Onwijs bedankt voor alle reacties en tips,
een aantal ga ik zeker proberen en hopen dat het werkt, zo niet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

helaas kunne de jongste en oudste niet bij elkaar. dus die optie valt af voor ons.

ik hou jullie op de hoogte,

Gouden tip voor in het weekend

Bij ons is vijf uur bij de jongste ook een normale tijd om wakker te worden. Met een schapenwekker waarvan de oogjes om zes uur open gaan blijft ze gelukkig in bed (maar dat werkt bij 1,5 jaar nog niet lijkt me.)

Tip voor in het weekend: Een televisie op je slaapkamer! Kinderen in je bed, tv aan, en zelf nog even wegdoezelen. Af en toe moet je de makkelijkste weg kiezen, en het is nog gezellig ook!

Christel

Christel

22-06-2015 om 14:20

Ach

mijn dochter van 6 is nog steeds elke ochtend rond 5 uur wakker. Ze moet in haar kamer blijven tot het lampje uitgaat (dat is kwart voor 6) en dat doet ze braaf: ze blijft in haar kamer, doet de deur open en roept iedere 2 minuten "het lampje is nog niet uit hoor, ik blijf nog hier!". Ik krijg het er niet uit. Stickers helpen niet, ze wil de bevestiging dat ze het goed doet, ze blijft namelijk in haar kamer

Het gaat over, dat weet ik want ik heb ook wat pubers in huis, die zou je wel eens uit bed willen slaan

Barvaux

Barvaux

22-06-2015 om 14:26

Christel

Je bent blijkbaar ergens vergeten te zeggen dat ze niet alleen op haar kamer moet blijven maar dat ze daar stil mag spelen op bed. Dat kan nog steeds hoor, gewoon een nieuwe regel

Christel

Christel

22-06-2015 om 15:19

Barvaux

Dat heb ik echt wel gezegd, maar ze heeft adhd en doet niets stil helaas, ze praat zelfs in haar slaap Pas na de ochtendmedicatie bij het ontbijt komt ze wat tot rust.

Ik probeer altijd maar te denken dat ze het echt niet doet om mij te pesten. Ik heb in elk geval altijd lekkere lange dagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.