Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Autostoel groep 1, maar zelf geen auto.


Bijtje82

Bijtje82

01-05-2022 om 01:23

absor schreef op 01-05-2022 om 00:17:

[..]

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/vervoer-kinderen-nederland

Dat lees ik niet

Het staat er toch echt.

De basisregel is dat kinderen kleiner dan 1,35m in een goedgekeurd en passend kinderbeveiligingssysteem moeten zitten. Goedgekeurd zijn kinderzitjes met ECE labels. Passend betekent dat het kinderbeveiligingssysteem aangepast moet zijn aan de lengte en het gewicht van het kind.

De uitzonderingen


  • Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.
  • Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50km.

Dus onder 1,35m moeten ze in een zitje op de achterbank worden vervoert. Tenzij, zie hierboven. 

Dus ook als ze al 7 zijn en gewoon heel klein. 

Junio schreef op 30-04-2022 om 23:39:

Er mee zeulen is niet te doen, ze zijn heel zwaar. Ik zou via marktplaats of nog liever via/via kopen denk ik, er worden er zoveel aangeboden dat ze niet duur hoeven te zijn.
En wat betreft dat plastic, dat zou dan betekenen dat ouders met bv drie kinderen voor hun derde kind weer een nieuwe stoel moeten kopen? Ik kan me dat niet voorstellen.

Afhankelijk hoe dicht de kids op elkaar zitten zelfs voor hun 2e al... Plastic heeft namelijk gewoon een levensduur. En het nadeel met tweedehands is dat je nooit zeker kan weten of er echt geen ongeluk mee gebeurd is etc. Nieuwe stoeltjes, zeker voor af en toe, hoeven helemaal niet zo duur te zijn. Ook deze zijn regelmatig in de aanbieding omdat er nieuwe modellen uitkomen.


absor schreef op 30-04-2022 om 22:38:

ik zou bij incidentele en dus korte ritjes kind op schoot houden. Als je echt op vakantie gaat en auto huurt een stoel huren

Als opa en oma zelf regelmatig met kind rijden dan ja daar een stoeltje zetten maar gewoon van marktplaats halen

Doe dit aub nooit na TO!

Kind op schoot is niet zo verstandig nee.

Ik zou voor de optie 3 stoeltjes gaan. Evt scoren op marktplaats inderdaad (je kunt van het type opzoeken hoe oud het is), maar als je dat niet wil kosten die van de Hema ook de wereld niet zag ik net. Het merk maakt in ieder geval niet uit, er zitten zulke strenge eisen aan die dingen dat de ene echt niet veel veiliger is dan de ander.
 

Ik snap best dat het onhandig is, maar veiligheid gaat vast boven alles. Je schaft 1x zo'n stoel aan die je meesleept of zorgt voor 3 stoelen. 

Een wat ouder stoeltje van marktplaats kan inderdaad wat minder veilig zijn dan een nieuw stoeltje waarvan je precies weet wat er mee gebeurd is. Maar het is natuurlijk nog 1000 keer veiliger dan op schoot nemen. Dus voor 3 opa en oma stoeltjes voor incidenteel gebruik zou ik daar niet te moeilijk over doen.

Wij hadden destijds een tweedehandsstoeltje. Eentje ja, die ging zonodig met kind mee naar grootouders, maar daarbij kwamen die grootouders zoon vaak ophalen, dus dan hoefden wij niet met dat ding de trein in.
We hebben dat stoeltje zelfs een keer ingecheckt voor een familiebezoek in de VS (maar ook daar hoefden we er, behalve op het vliegveld zelf, niet mee rond te zeulen). 
Ik nam dat stoeltje over van de buurvrouw due een kind had dat er net was uitgegroeid.

Neweve

Neweve

01-05-2022 om 08:46 Topicstarter

absor schreef op 30-04-2022 om 22:46:

[..]

Doe je in een bus ook he.

In een bus zit ze in de kinderwagen, die je meestal met een riem kan vastmaken aan de bus. 

Veiligheid is zeker belangrijk, daarom ook aan het kijken naar de handigste oplossing. Want op schoot houden is dat igg niet. 

Als ik het zo lees wordt het toch meerdere stoelen regelen. Jammer dat er geen groep 1 stoel bestaat die op de kinderwagen past  

Neweve schreef op 01-05-2022 om 08:46:

[..]

In een bus zit ze in de kinderwagen, die je meestal met een riem kan vastmaken aan de bus.

Veiligheid is zeker belangrijk, daarom ook aan het kijken naar de handigste oplossing. Want op schoot houden is dat igg niet.

Als ik het zo lees wordt het toch meerdere stoelen regelen. Jammer dat er geen groep 1 stoel bestaat die op de kinderwagen past

Dat is misschien wel een gat in de markt 😉 

Maar ik denk dat je inderdaad twee opties hebt. Of je sleept er één mee, of je zorgt voor meerdere exemplaren.  

Neweve

Neweve

01-05-2022 om 08:51 Topicstarter

watertoren schreef op 01-05-2022 om 00:01:

Ik vind dit echt erg om te lezen. Deze problemen wist je al voordat je zwanger werd.

Dus ik had een auto moeten aanschaffen omdat ik zwanger werd?

Als het het handigste blijkt te zijn schaffen we gewoon meerdere stoelen aan (goedkoper dan een auto ), maar soms weten andere oplossingen waar je nog niet aan hebt gedacht. 

Voor incidenteel gebruik zou ik één stoel aanschaffen en die meegeven aan de mensen die jouw kind vervoeren.

watertoren schreef op 01-05-2022 om 00:01:

Ik vind dit echt erg om te lezen. Deze problemen wist je al voordat je zwanger werd.

Dìt vind ik erg om te lezen. 

De verwachting dat je elk probleem met bijbehorende oplossing al kent voordat je zwanger wordt. 

ik begrijp het probleem niet zo, als je een autostoel hebt heb je toch genoeg? Als je dan even met de bus moet om de huurauto op te halen neem.je die stoel ff mee. Ja het is een gesleep maar dat is dan maar even zo je zult echt niet vaak een auto lenen of huren want anders had je er wel een gekocht, dus het zullen incidenten zijn. En dan zal het kind al snel een stukje kunnen lopen en kan de autostoel in de buggy of je loopt zo'n staplankje of zitplankje voor op de buggy. Voorlopig zal je kind nog wel in de groep 0 stoel passen.

Decembermamma schreef op 01-05-2022 om 10:48:

ik begrijp het probleem niet zo, als je een autostoel hebt heb je toch genoeg? Als je dan even met de bus moet om de huurauto op te halen neem.je die stoel ff mee. Ja het is een gesleep maar dat is dan maar even zo je zult echt niet vaak een auto lenen of huren want anders had je er wel een gekocht, dus het zullen incidenten zijn. En dan zal het kind al snel een stukje kunnen lopen en kan de autostoel in de buggy of je loopt zo'n staplankje of zitplankje voor op de buggy. Voorlopig zal je kind nog wel in de groep 0 stoel passen.

Blijkbaar gaat het kind ook regelmatig mee in de auto van grootouders, anders was dat de vraag niet.

watertoren schreef op 01-05-2022 om 00:01:

Ik vind dit echt erg om te lezen. Deze problemen wist je al voordat je zwanger werd.

TO stelt gewoon een vraag hoe andere ouders het doen. Wat vind jij hier erg aan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.