Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
C.M. van Antwerpen

C.M. van Antwerpen

09-11-2008 om 16:17

Bijten

Wij hebben een zoontje van 2,5 jaar. Sinds maart dit jaar zit hij op de peuterspeelzaal (2x per week). HIj bijt niet alle dagen dat hij er is. Soms gaat het een paar weken goed en dan ineens bijt hij weer. Thuis heeft hij zijn zus ook gebeten zodra zij wat had afgepakt of als zij met zijn speelgoed ging spelen, maar de laatste tijd gaat het ontzettend goed. Wat ik van de juffen begrijpt is dat hij uit het niets bijt. Een voorbeeld. De vorige keer moest ze allemaal in de kring gaan zitten. Een jongetje bleef aan tafel zitten en wilde niet luisteren. Mijn zoontje heeft hem toen gebeten. Ze vermoeden dat hij de baas wilt spelen. Ook kan hij niet goed praten.

Als hij met andere kindjes speelt gaat het ook goed. Ik ben dan zelf wel in de buurt. Hij bijt alleen nog op de peuterspeelzaal. Doordat hij alleen nog daar bijt weten wij niet meer hoe wij dit moeten aanpakken. Heeft er iemand nog tips?

Groetjes Corina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praten was hier de crux

Hi Corina,

mijn zoontje heeft ook een bepaalde periode gebeten. HIj was weliswaar ietsje jonger, rond de 2 maar hij beet toen ook af en toe kindjes op de creche. Daar werd ook gezegd dat het gebeurde als hij gefrustreerd was. Mijn zoontje sprak laat en kon zich dus lange tijd niet verbaal uitdrukken. Bijten of af en toe een mep was dan voor hem de enige manier om letterlijk van zich af te bijten.

Thuis lieten wij hem direct na een beet weten dat het niet mocht door op ooghoogte te gaan zitten, en hem heel duidelijk te stellen: bijten mag niet, dat doet pijn. Dat is niet lief, stoppen. Als je zoontje op de peuterspeelzaal bijt waar jij niet bij bent kun je niet veel doen. Het heeft geen zin om het uren later er nog op aan te spreken. Dat zullen de juffen dus moeten doen. Laat ze weten dat je wilt dat er consequent ingegrepen wordt als hij bijt en dat je het belangrijk vindt dat ze hem corrigeren.

Bij mijn zoontje viel het kwartje na verloop van tijd, en kwam het sporadisch nog maar voor. Het ging helemaal over toen hij beter ging praten en kon zeggen als hem iets dwars zat of iets niet wilde. Is het mogelijk om je zoontje te helpen in zijn spraakontwikkeling? Die van mij bleek vocht in zn oren te hebben en hoorde daardoor minder. Nadat hij buisjes heeft gekregen is zn woordenschat en taalgebruik geexplodeerd en daar had hij overduidelijk baat bij.

C.M. van Antwerpen

C.M. van Antwerpen

10-11-2008 om 16:28

Bijten

Bedankt voor je reactie.

Wij moeten donderdag naar het consultatiebureau. Gaat het hier ook over hebben en vraag of ze naar zijn oortjes willen kijken. Bedankt voor de tip. Wie weet.

Groetjes Corina

ayla

ayla

11-11-2008 om 09:19

Oudste ook

oudste was ook een bijtertje, zij deed dat (gelukkig) trouwens nooit op de psz maar altijd thuis en bij vriendinnetje. Bij haar was het een uiting van boosheid en machteloosheid. Vriendinnetje pakt iets af, ik word heel boos weet niet meer wat te doen en bijt dus. Wij hebben haar stelselmatig bij bijten steeds op de trap gezet en vriendinnetje uitgebreid getroost en dochter 2 minuten genegeerd. Daarna moest dochter sorry zeggen, vriendinnetje ook sorry zeggen voor datgene dat zij meestal van te voren had gedaan en dan was het weer goed. Na verloop van tijd ging het stukken beter en beet ze eigenlijk niet meer

Mamvantwee

Mamvantwee

11-11-2008 om 11:42

Bij onze goede prater ook

Afgelopen jaar (hij was 2) beet onze zoon ook wel eens, eigenlijk alleen als hij een ruzie over speelgoed met zijn zus had en het niet kon winnen - pure frustratie dus. Overigens is hij juist een heel goede prater, dus daaraan kan het echt niet liggen. Maar toch: een oudere zus die groter en sterker is, kan voldoende frustratie opleveren om dan maar te bijten.

Het is intussen over, inderdaad veel en duidelijk melden dat bijten niet mag. Bij ons ging hij ook subiet de gang op.

Hier ook!

Hier ook een bijter. Hij doet het nooit op de creche, maar thuis wel. Meestal als hij super opgewonden is en moe en/of bijna etens tijd...... We houden voet bij stuk; de stoute hoek in voor 3 min. dan uitleggen waarom in de stoute hoek en dan sorry en een kusje! we hopen dat het over gaat.....wordt al minder.....Hier krijg je er af en toe nog een klap in je gezicht bij!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.