Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bril of niet?

Hallo, 

Ik ben gisteren naar een oogarts moeten gaan met mijn 3jarige dochter. Kind en gezin had ons doorverwezen ivm risico op een lui oog. 
Ze heeft dus geen lui oog, maar haar ogen zijn ook niet zo heel goed. Ze kan van ver niet zo goed zien ( ze scoorde 8/10 ). Na een test met druppeltjes, kwamen ze erachter dat ze wel wat moeite moest doen om scherp te kunnen zien. Iets van -1 heeft ze. 
Nu is ze een twijfelgeval voor een bril ja of nee.. . En heeft de oogarts beslist om toch maar voor een bril te gaan. 
Maar ik vind dit wel een beetje dubbel, want haar ogen zijn nog in ontwikkeling. Voor de lol zou ik haar echt geen bril willen aandoen.. . Want ik neem aan dat dan veel kinderen een bril zouden moeten hebben naargelang hun ogen nog aan het ontwikkelen zijn.. .Iemand hier ervaring mee? 
Alvast bedankt! 


Doen. Kinderen horen normaal gesproken op jonge leeftijd een beetje plus te hebben en met de ontwikkeling trekt dit bij. Dat kunnen ze zelf corrigeren, maar bij een hoge plussterkte wordt er toch een bril gegeven want dan kunnen ze dat niet meer of het kost enorm veel energie. Een minsterkte kun je niet met accommoderen corrigeren. Je kind ziet van veraf niet optimaal. Een minsterkte neemt vaak ook toe met het groeien en ouder worden. Mijn dochter heeft ook een bril met een minsterkte, vanaf dat ze twee is. Ze heeft ook een lui oog trouwens en de sterkte is per oog verschillend. Sinds ze die bril kreeg ging ze motorisch enorm vooruit.
Tuurlijk gun je je kind goede ogen zonder hulpmiddelen. Maar je gunt je kind ook goed zicht. Een bril draag je niet voor de lol, maar soms is het nodig.
Als je haar nu geen bril geeft, ontkom je er in de toekomst sowieso niet aan.

Eens met mamae, een minsterkte wordt meestal alleen maar erger. Een plussterkte is nog normaal op die leeftijd. Bij mijn dochter belemmerde het ook de motorische ontwikkeling. Doordat ze niet goed zag, durfde ze ook veel minder met klimmen en klauteren.

Doen. Als je slecht ziet ga je meer knijpen en kan ook voor hoofdpijn zorgen. Ik kreeg een bril toen ik 7 was en -1,5 had geloof ik. Inmiddels heb ik -5,5 beide kanten. 

Zover ik weet wordt min niet automatisch beter met de jaren. 

Doen. Goed zicht is superbelangrijk. 
(Pleeg)zoon heeft sinds zijn 3de een bril met -sterkte aan 1 oog. Zijn zicht verbetert overigens wel. Hij is van -2,75 naar -1 (bij de laatste controle, hij is inmiddels bijna 8) gegaan. 

---

---

21-06-2022 om 11:25

ach ja, je hebt er niet voor geleerd maar wel een mening over. Dat mag. Erg slim is het niet. Nu kan ze er nog aan wennen voor ze naar school gaat. Als ze straks niet kan zien wat de juf aanwijst is ze verder van huis. Mijn zoon werd door de leerkracht in groep 6 naar de oogarts verwezen (nou ja niet letterlijk) en die gaf aan dat het een keuze was maar het hoefde niet. Ook in de brugklas weer getest, weer hetzelfde. Ja als het niet hoeft doe je het niet. Uiteindelijk was hij 20 geloof ik en gut wat was hij blij toen hij toen wel een bril kreeg. Hij had het echt veel eerder willen hebben. Eindelijk kon hij alles weer zien op afstand. Ook met autorijden kon hij de borden zien in de verte. 

ik heb inmiddels min 4.75. Doe je kind nou wél die lol, niet goed zien is dodelijk vermoeiend; best gevaarlijk ook.

En de oogarts zal toch niet voor de lol een bril adviseren?

Shaan

Shaan

21-06-2022 om 12:16 Topicstarter

--- schreef op 21-06-2022 om 11:25:

ach ja, je hebt er niet voor geleerd maar wel een mening over. Dat mag. Erg slim is het niet. Nu kan ze er nog aan wennen voor ze naar school gaat. Als ze straks niet kan zien wat de juf aanwijst is ze verder van huis. Mijn zoon werd door de leerkracht in groep 6 naar de oogarts verwezen (nou ja niet letterlijk) en die gaf aan dat het een keuze was maar het hoefde niet. Ook in de brugklas weer getest, weer hetzelfde. Ja als het niet hoeft doe je het niet. Uiteindelijk was hij 20 geloof ik en gut wat was hij blij toen hij toen wel een bril kreeg. Hij had het echt veel eerder willen hebben. Eindelijk kon hij alles weer zien op afstand. Ook met autorijden kon hij de borden zien in de verte.

Ik draag zelf een bril/lenzen. Ik heb dus niet echt een mening over een bril zelf. Als het nodig is, is het inderdaad nodig. Maar het is niet dat ze haar ogen moet pitsen of last heeft van hoofdpijn ofzo. En zoals ik al zei, was het echt een twijfelgeval voor de oogarts. En een bril is niet meteen het handigste voor een 3jarige, die graag speelt en wat heviger is. 
de oogarts gaf ook zelf aan dat dit normaal niet vastgesteld zou worden. Want dit controleren ze normaal niet bij een 3jarige die nergens last van heeft. 
ik denk wel dat ik mis ben. Ik denk dat ze +1,75 en +2 heeft ( als de sfr de sterkte is ), want oogarts zei heel duidelijk dat dit heel vaak voorkwam bij kinderen van die leeftijd en dat dit meestal vanzelf goed komt. (-1 staat bij CYL ). Maar ik ken er heel weinig van. Vandaar dat ik wat andere meningen wil horen ☺️

-1 klinkt misschien niet zo veel maar dat maakt echt wel uit. toen ik mijn eerste bril kreeg waren mijn ogen -0.75 en -1.25 en ik kreeg hem omdat ik het bord in de klas niet goed kon zien. Er ging echt al een wereld voor me open. Wow ik kan blaadjes aan bomen zien, de bakstenen op huizen. En ook niet onbelangrijk de gezichten van mensen op een afstandje zodat je kan zien of ze boos/blij etc. kijken. 

---

---

21-06-2022 om 12:29

Shaan schreef op 21-06-2022 om 12:16:

[..]

Ik draag zelf een bril/lenzen. Ik heb dus niet echt een mening over een bril zelf. Als het nodig is, is het inderdaad nodig. Maar het is niet dat ze haar ogen moet pitsen of last heeft van hoofdpijn ofzo. En zoals ik al zei, was het echt een twijfelgeval voor de oogarts. En een bril is niet meteen het handigste voor een 3jarige, die graag speelt en wat heviger is.
de oogarts gaf ook zelf aan dat dit normaal niet vastgesteld zou worden. Want dit controleren ze normaal niet bij een 3jarige die nergens last van heeft.
ik denk wel dat ik mis ben. Ik denk dat ze +1,75 en +2 heeft ( als de sfr de sterkte is ), want oogarts zei heel duidelijk dat dit heel vaak voorkwam bij kinderen van die leeftijd en dat dit meestal vanzelf goed komt. (-1 staat bij CYL ). Maar ik ken er heel weinig van. Vandaar dat ik wat andere meningen wil horen ☺️

Wat is het nu? Plus of min? Als ze veraf niet goed kan zien heeft ze toch min? 

Shaan

Shaan

21-06-2022 om 12:45 Topicstarter

--- schreef op 21-06-2022 om 12:29:

[..]

Wat is het nu? Plus of min? Als ze veraf niet goed kan zien heeft ze toch min?

Ze heeft dus +. +1,75 en dan andere kant +2. 

"Het komt vaak goed" Maar je zal maar net bij die 0.5 % horen war het niet goed komt

Shaan schreef op 21-06-2022 om 12:16:
(-1 staat bij CYL ).


Dan heeft ze een cylinder van -1. Dat is iets anders dan min-glazen.

Shaan schreef op 21-06-2022 om 12:16:

[..]

Ik draag zelf een bril/lenzen. Ik heb dus niet echt een mening over een bril zelf. Als het nodig is, is het inderdaad nodig. Maar het is niet dat ze haar ogen moet pitsen of last heeft van hoofdpijn ofzo. En zoals ik al zei, was het echt een twijfelgeval voor de oogarts. En een bril is niet meteen het handigste voor een 3jarige, die graag speelt en wat heviger is.
de oogarts gaf ook zelf aan dat dit normaal niet vastgesteld zou worden. Want dit controleren ze normaal niet bij een 3jarige die nergens last van heeft.
ik denk wel dat ik mis ben. Ik denk dat ze +1,75 en +2 heeft ( als de sfr de sterkte is ), want oogarts zei heel duidelijk dat dit heel vaak voorkwam bij kinderen van die leeftijd en dat dit meestal vanzelf goed komt. (-1 staat bij CYL ). Maar ik ken er heel weinig van. Vandaar dat ik wat andere meningen wil horen ☺️

Nog een keer in gesprek met de oogarts en je vragen en twijfels voorleggen? Vraag wat de doorslag gaf. Vraag goed door wat het gevolg is als je niet voor een bril gaat.

Als je een andere mening wil horen zou ik voor een second opinion gaan en dat niet hier vragen. Of misschien bij je huisarts nog eens aankaarten.

Shaan

Shaan

21-06-2022 om 13:30 Topicstarter

MamaE schreef op 21-06-2022 om 10:12:

Doen. Kinderen horen normaal gesproken op jonge leeftijd een beetje plus te hebben en met de ontwikkeling trekt dit bij. Dat kunnen ze zelf corrigeren, maar bij een hoge plussterkte wordt er toch een bril gegeven want dan kunnen ze dat niet meer of het kost enorm veel energie. Een minsterkte kun je niet met accommoderen corrigeren. Je kind ziet van veraf niet optimaal. Een minsterkte neemt vaak ook toe met het groeien en ouder worden. Mijn dochter heeft ook een bril met een minsterkte, vanaf dat ze twee is. Ze heeft ook een lui oog trouwens en de sterkte is per oog verschillend. Sinds ze die bril kreeg ging ze motorisch enorm vooruit.
Tuurlijk gun je je kind goede ogen zonder hulpmiddelen. Maar je gunt je kind ook goed zicht. Een bril draag je niet voor de lol, maar soms is het nodig.
Als je haar nu geen bril geeft, ontkom je er in de toekomst sowieso niet aan.

Ik was mis, ze heeft geen -, maar +1,75 en aan de andere kant +2. Natuurlijk gun ik mijn kind een goed zicht! Maar de oogarts was zo aan het twijfelen, en ik nu dus ook. En naargelang de oogarts een paar keer had gezegd dat het wel redelijk normaal is voor die leeftijd, vind ik het wat raar om dan toch voor een bril te kiezen. En ik heb niets tegen brillen, totaal niet. Maar is niet zo makkelijk op die leeftijd, veel spelen, ravotten enzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.