Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Eerst betalen, dan pas opeten.

Geduld is een schone zaak en zullen ze toch ergens moeten leren.

Janken? 
Overal is een hoek te vinden, ik heb mijn krijsende peuter wel eens tussen de sappakken geparkeerd.

 Niets aan de hand hoor, winkelmeneer, ik moet mijn zoon een beetje opvoeden

"Dat klinkt me als muziek in de oren, mevrouw, laat dan nog maar even krijsen".

Ik kan toch niet laten om op te merken dat de eigendom van iets (of het nu een fiets is of een krentenbol) juridisch gezien overgaat door levering, niet door betaling
Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik dan weer niet weet of het uit het schap pakken en in je karretje leggen (of aan je peuter geven) telt als een leveringshandeling.

Ik deed dit trouwens nooit met mijn kinderen, we waren nooit zo lang weg dat ze om eten jengelden of nodig afgeleid moesten worden. En ik hoefde nooit met meer dan 1 peuter op stap.

Ik vind zelf dat het niet hoort en ik heb het dus ook nooit gedaan. Maar als jij het wel doet, loop ik me niet aan je te ergeren ofzo.

Ik hoef me er in de supermarkt niet aan te ergeren omdat het niet "mijn eigendom" is dat vroegtijdig wordt opgeknabbeld. 

Ga gewoon boodschappen doen nadat je thuis iets hebt gegeten.

BritgetJones007 schreef op 26-05-2023 om 15:41:

[..]

Serieus?

Wat bedoel je daarmee?

Op die plaatsen hebben ze grote rollen papier om dingen even op te vegen. Ze geven je zo een stukje als je dat vraagt.

Niet nodig om een 6/10/12- pak zakdoekjes te gaan kopen omdat je er eentje nodig hebt.

Nee, je geeft zo een verkeerd voorbeeld aan je kind en aan die van anderen.
Daarnaast ben ik geen voorstander van je kind zoet houden met eten.
Het kan ook zorgen voor een extra eetmoment op een dag en dan kan negatief zijn voor de tandjes.

Als iedereen maar niet-betaalde broodjes gaat eten ligt straks die hele winkel vol kruimels. En wordt bovendien de helft van de broodjes niet betaald. Moeten ze de prijzen weer optrekken om dat recht te trekken. En de halve dag met stoffer en blik achter elke klant.

Mijn kinderen waren in de supermarkt nooit overstuur door hun eigen schuld, maar moe of hongerig. Bij voorkeur ging ik ook boodschappen doen waar ze niet bij waren, maar soms kwam het wel eens zo uit. Dan vind ik het niet terecht om ze keihard te gaan lopen opvoeden door ze maar te laten krijsen wat voor niemand leuk is. Zeuren deden ze weinig, meestal vond ik het wel prima als ze iets vroegen.
Ik heb trouwens ook wel eens mijn dochter in het winkelwagentje ineens aangetroffen met een banaan die ze niet van mij had. Toen ik vroeg hoe ze eraan kwam, wees ze naar een mevrouw die vervolgens zei ‘ja, ze zat zo hongerig te kijken’. Geen idee of die mevrouw die banaan betaald heeft achteraf

Mijn kinderen zijn inmiddels ruimschoots volwassen. Toen ze klein waren kregen ze van mij een banaan in de winkel en ik rekende daarna de schil, met prijsetiket, af bij de kassa. Nooit commentaar op gehad.
Ze hebben nooit gedacht, door die banaan, dat afrekenen niet nodig is. Ik vind dat er wel wat kort door de bocht wordt gereageerd.

Poezie schreef op 26-05-2023 om 14:48:

Waarom moet een kind iedere keer bij het boodschappen doen een luxe broodje krijgen? Geef het dan voor of na het boodschappen doen een gesmeerde volkoren boterham. Dat is nog veel gezonder ook.

Of geef kind eten onderweg naar de supermarkt. In de auto, in de kinderwagen, ... als ze écht zo uitgehongerd zijn.

Waarbij ik aanneem dat je toch nog wel érgens 1 boterham of 1 stukje appel zal hebben liggen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

26-05-2023 om 18:00

Wat een veroordelingen zeg. Ik heb het regelmatig gedaan, toen mijn kinderen veel jonger waren (een luxe broodje in de supermarkt). Het was voor hen op die manier een leuk uitje. Ja, ik kon ze vooraf een volkoren boterham geven, maar wilden dan in de winkel alsnog nóg een broodje. Bananen of fruit heb ik nooit gedaan, maar had ook zomaar gekund. Uiteraard zolang je maar afrekent.

In onze supermarkt staat soms zelfs een krat met fruit "voor de kleintjes". Ik zie niet in wat er slecht aan is, zolang hun totale voedingsinname maar in balans is.

Is het een verkeerde opvoeding? Ze zijn nu tieners en begrijpen nu dondersgoed dat je niet dingen opeet, voordat je hebt afgerekend. Of dat "boodschappen doen" nu een eet-reactie oproept.

Die paar kruimels zijn echt het probleem niet... schaf dan de hele vers-afdeling af en de doe-het-zelf-brood-snijder al helemaal.

Als volwassene alles maar moeten aanraken (fruit), ruiken (shampoo) of zelfs proeven (bij de zelf-schep drop), vind ik not-done. 

Maar "alvast een dropje" aan je kleine geven, nadat je hebt afgewogen of gewoon extra betalen, zou ik geen probleem vinden.

Ik doe het zelf eigenlijk nooit maar ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat anderen het doen. Ik zou het dan niet het kind zelf laten pakken vanwege de hygiene en inderdaad geen croissant want dan is de hele supermarkt bezaaid met kruimels.

Ik vind het vervelender dat sommige kinderen met die kleine wagentjes lopen te zwalken en tegen mensen opbotsen of race wedstrijden houden. Zolang ze daar nog niet goed mee om kunnen gaan kregen ze van mij niet zo'n wagentje.

Ik heb het zelf nooit gedaan. Hier thuis lopen we ook niet rond met broodjes, we eten aan tafel. En we hebben geen diabetes, dus hoeven we niet acuut iets te eten. Geen enkele reden om die regels te veranderen als ik in een winkel ben. 

Ik gebruikte andere manieren om mijn kinderen af te leiden en/of te belonen. Zo mochten ze bijvoorbeeld als ze lief waren iets uitkiezen dat ik eigenlijk sowieso nodig had. Welke hagelslag of welk fruit we zouden kopen, bijvoorbeeld. Werkte prima. Waren ze helemaal blij met een pakje gestampte muisjes 

Ik heb mijn zoon nooit iets laten eten voordat het was afgerekend in een winkel. Omdat mijn zoon wist dat hij niet zomaar iets kreeg was het ook nooit een gedoe met al dan niet stilzitten in de winkelwagen.

Ik zie nu wel winkels die voor kinderen een bak met fruit hebben staan dat is een mooi alternatief.

Ikzelf irriteer me soms weleens aan ouders die hun kinderen zo'n broodje geven, vaak kruimelen de broodjes flink en dat vind ik echt niet leuk voor het personeel (ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en vond soms halve croissants tussen de andere boodschappen, dus dat zal ook wel meespelen).
Leer een kind dat het thuis eet en dat het eerst moet betalen voor het wat eet.

ik deed dat wel bij mijn kinderen toen ze klein waren.
Een banaan of een kaasstengel. Ze zijn nu volwassen, maar volgens mij hebben ze nog nooit iets uit een winkel gehaald zonder te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.