Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

CB & "verplichtingen"

Onze zoon is net 4 jaar en dus weer aan de beurt voor het consultatiebureau. Het is ook het moment van de DKTP (booster)-prik.

Mama wil zelf niet mee naar het CB vanwege eerdere negatieve ervaringen (deel van trauma, maar het heeft ook te maken met cultuurverschil). Ik wil eigenlijk graag alleen met zoon gaan (dat is voor mama ook oké), gewoon om even weer een check-up te hebben qua gezondheid. Van de andere kant: Het gaat gewoon goed met hem qua groei, gezondheid en gedrag en er zijn genoeg mensen (o.a. peuteropvang) die naar hem kijken en ook zeggen dat het super gaat.

Daarnaast wil mama geen vaccinatie laten zetten wat mij ook niet veel uitmaakt. Eerder zijn onze kinderen wel gevaccineerd maar vanwege andere inzichten denkt mama daar nu anders over.

Ik begrijp dat zowel vaccinatie als bezoek zelf niet verplicht zijn.

Nu ben ik 'bang' dat ik straks op het CB alsnog discussie krijg over vaccinatie, of misschien andere 'bemoei'zorg aangepraat krijg.

Eind volgende week staat de afspraak nu.

Wil denk ik vooral even 'luchten' en vraag me af wat nu het slimste kan zijn om conflict/gedoe/stress te besparen. De betrokkenheid van de Nederlandse zorg is voor ons als gezin wel eens een conflictpuntje waar ik voorzichtig mee om wil gaan. Van mij hoeft het allemaal niet perse; ik merk dat ik eerder de behoefte heb om de 'goede vinkjes' aan te kruisen bij de instanties. Maar is dat het belangrijkste?

CB-afspraak sowieso afbellen, of naar CB gaan en dan vaccinatie weigeren? Of kan ik onze toestemming ook anderszins aanpassen?


Je bent geen van beiden verplicht, je bepaalt zelf of je naar CB gaat en/of vaccineren. Je kunt ook even met de huisarts je twijfel bespreken. Maar als je dit allemaal niet doet en er zijn geen zorgsignalen vanuit anderen dan is er niets aan de hand. 
Wel goed in de gaten houden dat je de zorg niet afneemt omdat je denkt dat dat beter is voor je kind, niet omdat je instanties stom vindt oid.

Dit is wat je kan verwachten bij het laatste bezoek  als (bijna) 4 jarige).
https://www.yunio.nl/consultatiebureau/dit-kun-je-per-afspraak-verwachten/3-jaar-en-9-maanden.aspx

Maar bel even naar je cb en vraag wat er gebeurd. Aangezien jullie geen vaccinatie willen geven.
Dan staat dat ook meteen genoteerd.

Die vaccinaties worden natuurlijk niet voor niks gegeven dus het zou best kunnen dat je er naar gevraagd wordt waarom jullie het niet willen laten doen. Ik vind dat ook een legitieme vraag trouwens omdat het zowel een individuele bescherming als een collectieve bescherming betreft. Mensen/kinderen met een slechte afweer door een ziekte of aandoening zijn immers afhankelijk van de bereidheid van anderen om zich te laten vaccineren.

Zeker polio is mijns inziens geen ziekte om mee te sollen. Dus daar zou ik mijn kind zeker tegen ingeënt willen hebben. Vaccinatie heeft ook een grote invloed gehad op de afname van kindersterfte: 

“In welke mate heeft het Rijksvaccinatieprogramma bijgedragen aan het voorkomen van ziekte en sterfte sinds het begin van de 20ste eeuw?’ Dit is de vraag die Maarten van Wijhe e.a. zich stelde in zijn promotieonderzoek. Hij onderzocht de rol van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) in het reduceren van kindersterfte sinds de invoering in 1953 in Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat de sterftelast door ziekten uit het Rijksvaccinatieprogramma al geleidelijk afnam vóórdat het programma werd ingevoerd. Maar vanaf de invoering van het Rijksvaccinatieprogramma daalde het percentage van de totale sterftelast door infectieziekten uit het programma direct scherp naar bijna nul. Zijn conclusie is dat het Rijksvaccinatieprogramma een grote rol heeft gespeeld in het reduceren van kindersterfte. Sinds 1953 zijn naar schatting tussen de 6.000 en 12.000 sterfgevallen van kinderen van 0 tot 20 jaar oud voorkomen door de vaccinaties tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio en mazelen vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma.

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/nieuws/historisch-onderzoek-naar-afname-van-sterfte-door-vaccinatie

De kans is heel klein dat juist jouw kind zo’n ziekte oploopt en dan ernstige complicaties krijgt. Maar statistisch is het nut van vaccineren onbetwistbaar.

Evengoed is het je goed recht om te weigeren. Dan zeg je gewoon iets obligaats als ‘Wij denken daar als ouders anders over’ en dat herhaal je dan vriendelijk tot ze erover ophouden. Toch zou ik voor mezelf wel een serieuze inhoudelijke afweging willen maken. ‘Mijn man/vrouw wil het niet omdat ze negatieve ervaringen heeft met het CB’, dat zou mij persoonlijk niet lekker zitten. 

Ook ik zou de vaccinaties niet laten gaan, het gaat niet om jullie leven, maar om het kind waar je verantwoordelijk voor bent. Ik heb net teveel narigheid gezien op dat gebied en je lijkt wel erg op de gedachtes van je vrouw te leunen, terwijl je er zelf anders over zou denken.
Dit had bij mij thuis wel een ding geweest, als de ander via cultuur/ "inzichten" (zonder medische achtergrond of met?) tot de conclusie komt om dat niet te willen.
Je leeft dan toch hier en dan wel met vrije keuze, maar om welke inzichten gaat dat dan? 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

22-07-2022 om 18:04

Waarom noem je je partner mama? 

Ik krijg echt de kriebels van je bericht. Mijn advies is in ieder geval om je kind te laten vaccineren.  

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-07-2022 om 18:10

Thursday schreef op 22-07-2022 om 18:04:

Waarom noem je je partner mama?

Ik krijg echt de kriebels van je bericht. Mijn advies is in ieder geval om je kind te laten vaccineren.

Het is toch de mama? 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

22-07-2022 om 18:26

Battle-Royale schreef op 22-07-2022 om 18:10:

[..]

Het is toch de mama?


De moeder van het kind. Niet de “mama” van TO. Maar goed, dat vind ik nog het minst verontrustend aan dit topic. 

Nederland is heel terughoudend met opnemen van vaccins in het rijksvaccinatieprogramma. Wat er wel in zit is echt in het belang van je kind(eren) om te krijgen. Lees je alsjeblieft in over de ziektes waar tegen ingeënt wordt.

als jij graag naar het cb wil en moeder vindt dat ook oke. Dan zou ik dat doen, het is immers ook jouw kind 
Wanneer je geen vaccinatie wilt dan zeg je dat.
Onze eerste heeft een andere vaccinatieprogramma gehad. Bij 2 verschillende cb's geweest en bij beide zeiden ze gewoon "oke" en schreven het dan op.

Mijn zoon gaat ook met zn dochter, partner werkt.

Met wie zoon daar heen gaat is niet belangrijk. Wel zou ik het belangrijk vinden dat mijn kind gevaccineerd wordt. Ik snap door corona dat dat een discussiepunt is geworden, maar hoewel wij onze dochter (nu 7) bewust en weloverwogen niet hebben laten vaccineren tegen corona, krijgt ze wel alle standaardvaccinaties uit het rijksvaccinatieprogramma. Die bestaan al heel lang, hebben weinig tot geen bijwerkingen en je hebt een bepaalde vaccinatiegraad nodig om groepsbescherming te handhaven en die vaccinatiegraad daalt al een aantal jaren. Het is in deze tijd niet meer nodig dat kinderen ernstig ziek worden of zelfs doodgaan aan mazelen of polio. 
Gezien hij de eerste prikken wel heeft gehad, kun je daar wel vragen over verwachten. De meeste mensen die gewetensbezwaren hebben of überhaupt tegen vaccineren zijn, doen die eerste set ook niet. Het is niet verplicht, je kunt dat gewoon aangeven. 
Maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat het jou niet veel uitmaakt dat de moeder opeens tegen vaccinaties is. Het gaat wel om de gezondheid van je kind.

Mijn zoon inmiddels al lang volwassen heeft alle vaccinaties gehad. In de periode dat hij gevaccineerd werd, werd er een kinkhoest vaccin gegeven wat minder werkzaam was. Veel kinderen uit die vaccinatie periode kregen wel kinkhoest in wat een milde variant heette te zijn. Zelfs de milde variant was gruwelijk hoesten tot je begon te braken en er bijna in stikte en dat ongeveer 6 weken lang de nachten waren " geen pretje" daarna duurde het nog 3 maanden tot zijn conditie weer bijna normaal was.
Ik begrijp ouders die bewust niet laten vaccineren gewoon niet. Geloof mij mijn zoon was op moment van ziek worden al 17 maar was een hoopje ellende. 
Als ouder word je niet ziek van jouw beslissing, maar je kind kan wel de klos zijn.
Momenteel wordt er een ander kinkhoest vaccin gegeven wat wel werkt gun je kind dat.

Ik heb ooit een collega gehad die om religieuze redenen niet tegen polio was ingeënt. Hij kreeg polio en heeft zijn leven lang verlamde benen en ondraaglijke pijn gehad omdat zijn zenuwen door de polio waren aangetast. Hij wilde zijn ouders nooit meer zien omdat zij volgens hem nooit de bescherming tegen deze vreselijke ziekte hadden mogen onthouden. Mijn kinderen hebben het complete vaccinatie programma gehad. En later ook HPV vaccinatie. Mijn buurvrouw is jong gestorven aan baarmoederhalskanker. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.