Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

dreumes niet zelf slapen

hallo allemaal, 

onze jongen is inmiddels 14 maanden en weigert zelf te gaan slapen. Inmiddels al van alles geprobeerd maar niks helpt. Soms zijn wij wel uren bezig om hem in slaap te krijgen met resultaat oververmoeidheid. 
Onze jongen leggen wij in bed na ons slaapritueel. Binnen een paar seconden staat hij al in zijn eigen bed, veder geen probleem en gaat even spelen, wat natuurlijk mag, als hij maar gaat slapen. Uiteindelijk leggen wij hem weer neer en begint alles weer van voor af aan en dit kan zo 3,5 uur duren en nog slaapt onze kleine niet. 
Hebben meer mensen hier ervaring mee? En misschien tips hoe we onze jongen wel zelf in slaap krijgen? 
Joyce 


slaapt hij overdag nog? 

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 20:43 Topicstarter

ja vaak nog 1x twee keer lukt niet, maar hier moeten we hem ook echt bij helpen 

Ik zou kiezen voor doen wat werkt en niet per se voor hoe het heurt. 3,5 uur bezig om hem in slaap te krijgen is doodvermoeiend voor jullie en ook voor je zoontje. 
Valt hij wel in slaap als je even naast hem ligt of in je armen en kan je hem dan overleggen? 

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 20:50 Topicstarter

in onze arm kan ook lang duren, we hebben hem nu inderdaad naast ons en ligt nu rustig. 

Ik zou proberen dat middag slaapje eraf te halen 
Mijn jongste ging ook niet uit zichzelf slapen.
In het begin kreeg hij nog borstvoeding in de avond 
Dan lagen we samen op mijn bed en als hij sliep legde ik hem in zijn eigen bed.
Toe hij geen borstvoeding meer kreeg, bleven we wel het ritueel van samen op bed liggen, houden.
Dat was zijn manier van: tot rust komen en gaf zich dan wel over aan de slaap.

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 20:58 Topicstarter

hebben we oom geprobeerd maar nerk dat hij het nog wel nodig heeft, hij is tegen 11 uur zo moe dat als hij niet slaapt hele dag huilt

middagslaapje ernstig verkorten en voor de avond even doodmoe maken. Lekker flink eind wandelen (dreumes eventueel op de loopfiets) . Wellicht dat dat helpt..

Hoe laat leg je hem op bed en wat doet hij overdag? Gaat hij naar een opvang?

Bijtje82

Bijtje82

23-04-2022 om 21:10

Is zijn kamertje donker genoeg, eventueel met een nachtlampje. 
Wat doet hij als jullie hem in bed leggen? Alleen staan of krijst hij ook de boel bij elkaar?
Als hij echt alleen maar gaat spelen ofzo en verder rustig is, dan zou ik het gewoon laten. Meestal vallen ze dan vanzelf een keer in slaap. 

Vind het altijd lastig om tips te geven als je het kind en de situatie niet kent. Er kunnen 100 redenen zijn waarom hij niet gelijk slaapt. 

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 21:43 Topicstarter

overdag spelen we samen of hij alleen, 2 dagen in de week naar de opvang. En soms even weg. Maar probeer wel zo veel mogelijk structuur te houden qua slapen 

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 21:44 Topicstarter

in het begin staat en speelt hij alleen, maar dat gaat over naar mopperen en als we niet reageren dan wordt het krijsen 

Rond hoe laat is hij wakker van zijn middagslaapje? Hoe laat gaat hij naar bed in de avond? Zou het niet kunnen dat hij over zijn slaap is? 

Ik heb toen  bij de mijne het zo gedaan dat er maximaal 4 uur tussen zit tussen wakker middagslaap en savonds naar bed. Vaak werd hij wakker om 14.30 en dan ging hij om 18.30 weer naar bed. 

joyce1803

joyce1803

23-04-2022 om 22:18 Topicstarter

hij word vaak in de middag tegen 14:00 wakker en gaat rond 18:30- 19:00 naar bed. 

Mijn zoontje is ietsje ouder (bijna 1,5) maar heeft in fases hetzelfde probleem gehad. In periodes dat hij echt ging krijsen, namen we hem bij ons in bed en legden hem over als hij sliep. In mijn ervaring is het nog nooit gelukt om een overstuur kind te laten slapen.

Maar, het klinkt of je vóór het overstuur worden wel een luikje hebt dat hij rustig alleen in bed is. Wellicht helpt een van onze succesfactoren:
- kamertje pikdonker, desnoods de ramen afplakken met vuilniszakken
- een knuffeldoekje
- wij geven hem pas in bed liggend een speen, niet daarvoor al en überhaupt niet overdag
- sinds hij onder een dekbedje slaapt in plaats van in slaapzak is onze kleine veel beter gaan slapen. Ik denk dat hij zich geborgener voelt en hij gaat nu nooit meer staan. Volgens mij zijn de adviezen om pas vanaf 2 jaar een dekbed te gebruiken, dus zorg dat je zeker weet dat je zoontje in staat is om het dekbed weg te halen als het over zijn gezicht komt en maak het bed kort op zodat hij er niet onder kan belanden.
- wij gaan nooit naar hem toe zolang hij tevreden is, wakker of niet. Uiteindelijk gaat hij altijd wel slapen. Bij huilen gaan we natuurlijk wel altijd.

Tenslotte is het vooral belangrijk dat hij een goed slaapritme krijgt. Zorg dat hij, hoe dan ook, rond hetzelfde tijdstip slaapt elke dag. Als je dat hebt verankerd heb je een uitgangspunt om te gaan oefenen met de omstandigheden waarin hij gaat slapen. Zijn lichaam heeft dan wel al de slaapstofjes en dergelijke om te helpen bij het in slaap vallen.

Overigens was bij ons de fase dat hij dit deed ook rond de 14 maanden, en hij heeft dit wekenlang vol gehouden. Volgens mij is het ook een sprong.

Ik denk niet dat ik de standaard ben, maar mijn kind (momenteel kleuter) is echt nooit om 18:30-19:00 naar bed gegaan. Die slaapt op z'n vroegst om 20u, maar voor haar tweede jaar sliep ze vaak niet voor 21:30.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.