Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hij vraagt de hele dag door om iets lekkers

Onze kleine van bijna 3 weet wat lekker is.

Hij eet zijn boterhammen in de ochtend en middag redelijk goed, het avondeten een stuk minder.

Hij vraagt de hele dag door om lekkere dingen (koekje, wafel, chocola, minidonut) en doet dit zelfs als we bij andere op bezoek zijn.

Nu krijgt hij best vaak zijn zin omdat hij daarnaast nog vrij goed eet. Maar is dit normaal, ervaren meer ouders dit?

We vragen ons af of dit een soort van fase is of dat hij wellicht een ongestilde honger heeft....


Bijtje82

Bijtje82

03-01-2022 om 00:10

Hij heeft geleerd dat hij zo krijgt wat ie wil. Kinderen zijn daar zo gehaaid in. 

Wij hebben onze kinderen geleerd dat ze om 3uur iets lekkers krijgen. Dus nu vragen ze ieder half uur of het al 3 uur is. 

Je zou een wekker kunnen zetten met zijn favoriete liedje als deuntje. En dan afspreken dat hij Iets lekkers krijgt als het liedje begint. 
Maak ook duidelijke afspraken met de mensen waar hij regelmatig komt. Anders wordt het verwarrend. 

Wij hadden ook 3 uur snoepjestijd. Ze konden al vroeg klok kijken en nooit gezeur.

Nu moet ik zeggen dat ze als heel kleine kinderen nog geen snoep kregen. En eten = zitten. Dus als ze halverwege de ochtend een koekje kregen, dan was dat echt moment waarbij we gingen zitten met wat drinken erbij. Hierdoor vroegen ze denk ik ook niet zomaar om koekjes.

NB het eerste echte woord van onze oudste was 'toet'. We zaten in de auto op weg naar opa & oma. We dachten dus eerst aan een auto of dat hij een koe zag of zo, maar toet = koek (in het begin gaat de k niet zo goed, dus dat klinkt als een t). Als we echt een rit met de auto gingen maken, dan kreeg hij halverwege een koekjes

NB2 ze zijn nu allemaal (zo goed als) volwassen en nog steeds pakken ze alleen om 15.00 iets uit de snoepjestrommel

Toen mijn oudste in deze fase zat heb ik haar al snel heg verschil geleerd tussen honger en lekkere trek. Ze mocht heus wel iets lekkers, vaak ook gewoon als ze er om vroeg, maar ik vroeg wel altijd: "goed voelen, is het honger of lekkere trek". Bij honger (of als er na een koekje meteen weer een extra vraag kwam) kreeg ze iets substantieels als een boterham, cracker, salade, rauwkost,  fruit, o.i.d.

Ook heb ik mezelf afgeleerd om alleen naar koek en snoep te refereren als 'iets lekkers'. Mijn dochter is dol op salades en fruit. Voor haar is dat dus ook iets lekkers. Ik merkte alleen dat ik het zo niet 'labelde'. Dat doe ik nu anders. 'Iets lekkers' kan hier dus van alles zijn.

Mijn jongste is nu 2 en dol op chocola (en alles met suiker). Zij eet haar avondeten momenteel voor geen meter en zou het liefst de hele dag 'chocopasta met cracker' eten. 

Om het vragen te ondervangen krijgen ze regelmatig gewoon iets tussendoor. Vaak groente, fruit, kaasje, etc. Soms koek of snoep. En soms vraag ik waar ze zin in hebben. Uiteindelijk is het allemaal een fase maar is suiker ook verslavend. Dus probeer ik het wat binnen de perken te houden en verras ik ze ook regelmatig andere dingen die ze lekker vinden. 'Een bordje met vanalles' (monkeyplatter) is hier ook altijd een hit (en wordt ook regelmatig om gevraagd). Dat krijgen ze ook gerust om 16.00u als ik weet dat ze het avondeten 'mwah' vinden. Eventueel met een bak cruesli met yoghurt na. Dan weet ik zeker dat er niemand om 21.00u met honger wakker wordt.

Mijn nichtjes waren rond die tijd een soort van eet-monsters.

Als je er niet minstens elke 2u iets instopte dan ging het van kwaad naar erger met hun gedrag.

Ik zou dan ook gewoon "tussendoortjes" inlassen zonder dat hij daar elke keer om moet zeuren. Maar dan wel niet alleen snoep en koek. Ook fruit, yoghurt, ...

Kind is waarschijnlijk volop in de groei.

"Nu krijgt hij best vaak zijn zin omdat hij daarnaast nog vrij goed eet. Maar is dit normaal, ervaren meer ouders dit?"
Het lijkt mij heel normaal, dat als hij snoep krijgt als hij er om vraagt, dat hij dat regelmatig vraagt. Suiker is immers verslavend (als je regelmatig suiker eet, hou je drang naar suiker. De drang gaat weg als je aantal dagen geen suiker eet).

Het is aan jullie, als ouders, op deze leeftijd om te bepalen wat je kind eet.

Misschien ook wat gezonds (extra) als tussendoortje geven? Wat vindt hij lekker en is ook wat gezonder dan bijvoorbeeld een koekje/donut? 1 keer per dag iets 'lekkers' als een koekje o.i.d. is in mijn ogen meer dan genoeg. Misschien dat inderdaad een redelijk vast moment helpt? En nee is ook een antwoord als hij om iets vraagt.. Zo te horen eet hij best goed dus ik denk niet dat hij echt honger heeft maar vooral lekkere trek haha   

Onze kleuter eet ook goed, maar krijgt zeker niet onbeperkt lekkers. Een half uur na de lunch om een tussendoortje vragen is echt een no go. Dan zet ik inderdaad een tijdstip vast waarop het mag (is met een kleuter natuurlijk gemakkelijker). Maar áls het dan tijd is voor een tussendoortje mag hij best én een appel én 3 crackers, of zo. 

Bedenk misschien ook wat je als tussendoortje wil aanbieden. Wij hebben allerlei opties standaard in huis (fruit, snoepgroente, crackers, ligas, etc), en soms onverwacht wat extra lekkers. Snoepje 1x per dag (moment ligt niet vast en er zijn dagen genoeg dat hij er niet om vraagt). Bouw dus vooral gewoontes op die je graag wilt. En dat betekent vaak nee verkopen, maar dat gaat wel over.

Ik zou als ik jullie was op vaste momenten tussendoortjes eten met zoon.
Rond 10 uur bijvoorbeeld fruit, om half 3 wat lekkers en als je laat avond eet bijvoorbeeld om half 5 snackgroente of een soepstengel.
Kinderen herkennen en onthouden heel snel zo'n ritme en hierdoor zal hij dus ook niet steeds om lekkers gaan vragen want hij weet wanneer hij wat lekkers krijgt. Zeker als je hierin consequent bent. Ik zou er echt geen gewoonte van maken hem steeds iets te geven dan blijft hij er om vragen. Het is behoorlijk ongezond en een continu om snoep of koek zeurend kind is ook behoorlijk irritant.

Misschien alle zoetigheid een poosje niet in huis halen. Het punt is dat het niet voedt en niet vult en dat daardoor de behoefte om te eten/ snacken juist groter wordt ipv kleiner. 
En dan wat meer gezonde vetten en eiwitten geven die hij graag heeft, dat vult en voedt veel meer. (En natuurlijk groente en fruit) 

Sommige kinderen zijn grazers en eten de hele dag wat en weinig in de avond. Ik zet hier altijd een bord neer met snoeptomaatjes, komkommer (evt ook paprika, wortel) en wat fruit. Sinds zij wat ouder is liggen er ook jonge kaasblokjes, een gekookt ei of plakje kipfilet. Nu wordt er nog maar 1 of 2 keer per dag om snoep gevraagd en verder eet zij van het bord. Dat laat ik vaak de hele middag staan, zodat zij kan spelen en wat eten. 

Vermoeiend lijkt me! Ik koppel het nu ze 7 is nog steeds aan mijn koffie en thee momenten. Duidelijkheid voorkomt veel gezeur. Tussendoor is zo'n vaag begrip en zit geen regelmaat in, dat vraagt om zeuren.

Als hij vaak wat krijgt als hij er om vraagt is het niet gek dat hij blijft vragen. Zijn gedrag wordt namelijk beloond. Ik zou daar vaste momenten voor inbouwen. Hoeft niet exact een bepaalde tijd te zijn, maar wel een bepaald moment. Bijvoorbeeld de koffie/thee momenten tussen ontbijt en lunch of na schooltijd.
Ook bij andere mensen kun je het beperken. Meestal krijgen kinderen toch wel iets lekkers als ze op visite komen. Als hij al wat gehad heeft en hij vraagt om nog wat, kun je als ouder ook gewoon zeggen 'nee, je mag nu geen koekje meer, je hebt net al gehad'. En je kind leren dat hij niet om lekkers mag vragen bij andere mensen. Zeurende kinderen worden over het algemeen erg irritant gevonden.

Goed eten vind ik geen reden om dan ook maar veel koek/snoep te geven. Er zit geen voedingswaarde in. Als hij echt honger heeft, kun je ook een boterham geven. Koek en snoep vullen namelijk maar heel even omdat er geen voedingsstoffen inzitten.

Daarnaast is het voor de tanden niet goed om te veel eetmomenten op een dag te hebben. Je kunt beter in één keer meerdere dingen eten dan elk half uur een beetje.
Als een kind een half uur na het eten alweer honger heeft, heeft het met eten niet voldoende gegeten.

Eerlijk? Ik vind het niet normaal dat een driejarige dagelijks snoep/koek etc. krijgt. Iets lekkers is bij ons ook gewoon een dadel, rijstwafel, stukje kaas, komkommer met dip etc. Daarnaast wordt er ook zeker wel zooi gegeten maar niet dagelijks en 'iets lekkers' zijn dus ook gezonde dingen, dat kan je prima zo aanleren. 
Als je hem aanleert dat iets lekkers altijd iets ongezonds is neemt hij dat ook over. Zoals hierboven verder ook al aangegeven is het normaal dat hij er veel naar vraagt als dat vragen steeds beloond wordt. Ik zou voor jezelf wat meer grenzen aangeven.

Ik heb makkelijk praten met kinderen die nooit om snoep of eten vragen. Dat is niet dankzij mijn opvoeding, ze doen het 'gewoon' niet. Dus het vragen om eten is denk ik iets wat je niet kunt sturen.

Wat je wel kunt sturen is wat je geeft. Als ze de hele dag al gezonde dingen hebben gegeten, maakt het ook niet uit wanneer het avondeten niet zo goed gegeten wordt. Zet een schaaltje neer met gezonde snacks wat hij onbeperkt mag pakken. 

Hongergevoel kan ook een dorstgevoel zijn. Drinkt hij genoeg? Je kunt ook eerst een beker drinken aanbieden, voordat je iets van eten geeft. 

Het snoep beperk je tot vaste momenten. Ga dan aan tafel zitten, zodat hij het bewust eet. Als het zeuren om snoep niet verbetert, zou ik even niets in huis halen. Het lijkt me heel irritant wanneer kinderen om snoep zeuren de hele dag.

Bij “speciale gelegenheden”, zoals bij een middagje speeltuin, gaf ik van tevoren aan wat ze kregen (een glas ranja, een appel, een ijsje en een koekje), dan mochten ze zelf beslissen wanneer ze dat wilden. Dat mocht dus als we er net waren, of verdeeld over de middag. Dat scheelde vragen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.