Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2012 om 23:49

Hij wordt niet zindelijk!

Na 2 kinderen grotergebracht te hebben, zou je toch denken dat het bij de 3e een eitje moet zijn. Nou niets is minder waar!
Mijn jongste is ruim 3 en mag in augustus naar school. Maar hij is absoluut nog niet zindelijk en het ziet ook niet naar uit dat ik hem zindelijk op school ga krijgen.

Bij de oudste twee ging het min of meer vanzelf, dus ik ben op zoek naar wat praktische tips. Ik zet hem iedere dag op het potje, maar meer dan 3 toevallige plasjes heeft dat tot nu toe nog niet opgeleverd. Ook heb ik, toen het zo mooi weer was, geprobeerd om hem in een onderbroekje te laten lopen. Nou dat was echt geen succes. Hij laat alles gewoon lopen en het boeit hem verder ook helemaal niet. Dus daar was ik na een week wel klaar mee, meer dan eigenlijk....

Wie heeft voor mij de gouden tip? Wat zijn de beste tijden en frequenties om een 3-jarig op de pot zijn behoefte te laten doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

30-07-2012 om 11:51

Omkopen?

Waarschijnlijk niet heel correct, maar ik zou hem een klein cadeautje/snoepje beloven na elke dag zindelijk (maar 's nachts nog gewoon luier omhouden).

En als hij dan mee wil werken, elk uur even vragen of hij naar de wc moet?

Ik heb verder niet echt ervaring, ik ben zo'n lui geval dat gewoon wacht tot kind er zelf mee komt.

marie

marie

30-07-2012 om 15:13

Omkopen en zelf laten verschonen

Hoi,
Ook ik zou zeggen: omkopen.
En verder hem niet meer helpen met vieze broeken. Gewoon de luier uit en laat het hem zelf maar uitzoeken. Hij is er ten slotte groot genoeg voor. Het is blijkbaar wel lekker makkelijk die luier, makkelijk dan naar de wc gaan. Zijn "personeel" (jij dus) zorgt er wel voor dat z'n billen steeds lekker fris zijn. Nou nu niet meer dus.
Trouwens kennis had dat met de dochter. Had ook geen zin om naar de wc te gaan. Als haar luierbroekje te zwaar werd, trok ze wel een nieuwe aan. Totdat ze graag bij oma wilde logeren. En oma zei dat ze helemaal geen zin had om zo'n grote meid die niet naar de wc wilde te logeren wilde hebben. Ze mocht komen als ze zindelijk was. Nou een week later belde ze op: ze mocht nu komen, want ze ging nu zelf naar de wc! Even omkopen hielp hier dus ook.
Dus wellicht is er iets wat je zoon graag wil?
succes

Opvangen

Er is al veel gezegd over zindelijkheid op OOL. Dat kun je in het archief vinden.
Inderdaad zou je kunnen observeren wanneer hij zijn ongelukjes heeft en dan voor die tijd een potje plannen of op de wc. Voor en na het eten is een mogelijkheid.
Om hemzelf even de tijd te gunnen kun je een speeltje in zijn handen geven of er zelf even bij blijven. Maar inderdaad geloof ik dat een kind er ook zelf aan toe moet zijn, biologisch en neurologisch, en dat is niet ieder kind gegeven om zindelijk te zijn voor ze naar school gaan.
Ik zou er zelf geen strijd, straffen of belonen, van maken. Dan geef je je kind het idee van falen of winnen, terwijl het een vaardigheid is die komt met de biologische rijping. Je kind weet heus wel dat het de bedoeling is om zijn behoeften op de toilet te gaan doen. Zeker omdat hij al oudere broertjes of zusjes heeft.
Opvangen dus en de gelegenheid geven, faciliteren.
En complimenteren als het lukt: fijn voor je dat het je gelukt is.

Toilet

Overigens is het misschien handiger om je kind naar het toilet te laten gaan, eventueel met brilverkleiner en krukje voor de voeten. En vertellen dat het fijn zou zijn als het zou lukken voor hij naar school gaat, dat is handiger. Grote kinderen gaan naar de wc en niet op een potje. En dan op vaste tijden, met een speeltje of je aandacht.

Zindelijk

Als je te grote verwachtingen hebt van het vermogen van een kind om door jou getraind zindelijk te zijn, dan leidt dat tot frustraties bij jezelf en je kind.
In de familie van mijn man werd van kinderen verwacht dat ze al jong zindelijk waren. Waren er dan toch ongelukjes dan had het kind zogenaamd teveel suiker gehad, het was lui of ongehoorzaam.
Bij een schoonzusje gezien hoe zo'n drama gaat met bedplassen en dan je kind laten verschonen. Een hoop ergernis en nachtelijke onrust en een kind dat wel goed wil doen maar het lukt nog niet. Dat terwijl ze kon weten dat mijn broer ook erg laat was.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 17:14

Zo was ik ook (lui), maar deze gaat er echt niet zelf mee komen. Zoveel is mij wel duidelijk.

Omkopen had ik nog niet genoemd, maar heb ik ook al gedaan. We hebben een mooi stickervel, gemaakt door middelste, en daar prijken nu 3 mooie stickers op en bij 5 krijgt ie een hele mooie camper, die nu dus al 3 weken op de kast staat te verstoffen.

Het standaardantwoord op: Moet je plassen/poepen? en Heb je geplast/gepoept? is altijd nee. Ookal stinkt ie een uur in de wind.
Vraag me inderdaad af of ieder uur op de pot zetten de oplossing is, of bijv. een half uur na iedere maaltijd.

Hoop dat er hier een proactief geval meeleest die daar wel ervaring mee heeft

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 17:21

Marie

Mmm, daar moet ik even op broeden.

Het is echt een exemplarisch geval: rondlaten lopen met vieze billen doet hem echt helemaal niks.

Zelf schoon laten maken heb ik wel overwogen, dat zou dan waarschijnlijk ook betekenen dat ie gewoon naar school kan. Als ie zijn eigen luiers kan verschonen.

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks kunnen verzinnen dat hij zo graag wil cq zo erg vindt dat ie er zindelijk van wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 17:35

Anne j

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om te gaan straffen. Volgens mij is dat net als met eten: dat win je niet. Maar de frustratie is er wel ja.

Ik twijfel ook wel een beetje of ie er wel echt klaar voor is. Maar daar ben ik, naast jou, dan wel echt de enige in. De algemeen geldende mening hier is dat ie wat lui is. Tja ik weet het niet. Een beetje een aparte is het wel.

Ik zal eens een rooster gaan bij houden. Volgens mij poept ie altijd zo'n beetje rond de zelfde tijd. En als we al voor elkaar kunnen krijgen dat ie op de wc gaat poepen zijn we al ruim halverwege, die plasluiers lijken mij ook niet zo het probleem. Die kan ie makkelijk zelf verschonen.

En we prijzen hem de hemel in, als ie een succesje heeft. En ik zet hem altijd met een speeltje op de pot en dat houdt ie gerust wel een half uutje vol, maar geplast wordt er niet. En om hem nu om het uur een half uur op de pot te zetten? Dat lijkt mij niet de oplossing.

Jaymza

Jaymza

30-07-2012 om 18:06

School

Wil hij graag naar school? Je kunt hem vertellen dat hij daarvoor zindelijk moet zijn. De juffen gaan hem zeker niet dagelijks verschonen.

Jaymza

Biene M.

Biene M.

30-07-2012 om 19:18

Jaymza

En als hij dan toch niet zindelijk is? Thuishouden?

Biene M.

Biene M.

30-07-2012 om 19:21

Ginny

Goed idee om hem op zijn vaste poeptijd op de wc te zetten. Evt. In het begin met luier nog om, en opstapje en brilverkleiner. Verder een half uur na drinken of maaltijd.

School

Misschien is school zelf wel een goede stimulans - als hij de enige is met een luier.. Niet dat hij daarmee geplaagd of apart gezet moet worden natuurlijk, maar misschien dat het 'passief' wel effekt heeft?

Samen

Ik nam ze ook weleens allebei mee naar de wc en dan plasten we om de beurt. Goed voorbeeld doet goed volgen zeg maar. Bijvoorbeeld als we thuis kwamen eerst naar de wc.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 23:27

Okee

Een half uur na het eten of drinken dus. Daar kan ik wel wat mee. Vandaag heeft ie trouwens weer in de avond gepoept. Als ie dat zo volhoud gaat het misschien nog wel loslopen met die school want die plasluier kan ie wel zelf verschonen en anders kan dat ook wel een paar uurtjes wachten, vind ik.

Hoe school er tegenover staat weet ik eigenlijk niet. Hij heeft voor de vakantie geoefend met luier aan, maar toen was het voor mij nog geen item omdat ik toen er vast van overtuigd was dat zijn dagen in de luier geteld waren. Daar kijk ik nu dus wat anders tegen aan.

Samen naar de wc gaan doen we best vaak, hij is dan ook best nieuwsgierig. Kan er natuurlijk van maken dat ie best meemag maar dat ie dan ook even op de pot moet.

Verder vindt ie school best leuk, maar nou ook weer niet zo leuk dat ie daar per se zindelijk voor wil worden. Het boeit hem gewoon allemaal nog niet zo veel, of het gaat hem nog boven de pet, dat kan ook.

Als ie niet zindelijk is en niet naar school mag zit er niks anders op dan hem thuis te houden. Dat is nu nog niet zo'n probleem want hij wordt pas rond 1 oktober 4. Maar daarna gaat dat wel ingewikkeld worden met dagopvang en zo ben ik bang. En duur ook. Ga er voor mijn eigen gemoedsrust voorlopig nog maar vanuit dat hij voor 1 oktober wel zindelijk is... Geen zorgen voor de dag van morgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 23:31

Oefenen

was trouwens maar een uurtje. Zonder poepbroek, lijkt me dus dat de juf toen helemaal niet doorheeft dat ie nog in de luier liep.

Risama

Risama

31-07-2012 om 08:03

Hier een vergelijkbare eigenheimer

Wordt ook in augustus 4 en tot 2 maanden geleden hielp helemaal niets. Hij is nummer 4 en zijn zussen zijn alledrie uit zichzelf zindelijk geworden rond hun 2 e levensjaar. Ik ben de kookwekker gaan zetten, iedere 2 uur even naar de WC, drama overigens, want hij moest niet en hij wilde niet etc. Stickervellen met beloningen in het vooruitzicht werkte ook niet, die beloning wilde hij wel, maar met die stickers duurde het te lang. Het erge was dat ik wist dat hij het degelijk kon, omdat hij een rond zijn derde jaar een paar maanden luierloos is geweest, hij had wel eens een ongelukje, maar het leek goed te gaan en toen was het echt helemaal mis en liet hij alles lopen. Uit pure elllende heb ik hem maar weer een luier omgedaan, nadat ik voor de zoveelste keer de stront uit de gordijnen kon poetsen

Maar toen kwam die school steeds dichterbij... Ik zag bij het Kruidvat een aanbiedingen van cars auto's. Nog steeds idioot duur, maar wel goedkoper dan in de speelgoedzaak. Hij is dol op cars auto's. Ik heb besloten al mijn principes overboord te zetten en hem gewoon per keer dat hij op de wc poepte ( want dat zat me het meeste dwars, zo vies...) kreeg hij hupsakee meteen zo'n auto. Hij ging als een trein! Ik ben het toen af gaan bouwen met kleindere cars dingen, puntenslijpers, pennen, lineaal (kreeg van een collega een tas vol cars troep van haar zoontje precies op het juiste moment) en mijnheer is volledig zindelijk. Heel af en toe plast hij nog in zijn broek, maar dat is echt verwaarloosbaar. En hij is nog steeds dolgelukkig met zijn carsautootjes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

joep

joep

31-07-2012 om 12:17

Het is toevallig deze week gelukt!

Met de methode vlgs AnneJ, samen, met grotere broer en dan zelfs elke half uur. "Gaan jullie eens plassen" is meer van: we gaan met z'n allen iets doen, dus leuk.

Ook is mijn zoon heel modebewust, hij wil absoluut geen lelijke (lees: anders dan jeans) broeken aan, dus 2x nat, dan een lelijke broek (dit is ook geen straf, want overmacht, alles zit in de was).

Omkopen ben ik ook wel voor, maar ging hier niet (en ik wil nu een auto!! Nu!! en jij moet hem voor mij halen)

Houdt de moed er maar in, Ginny. Ik had het vorige week ook absoluut niet verwacht, het was meer van: we proberen het nog maar 1 keer, na 100 mislukt pogingen.

Belonen

In de serie 'Vrijheid, gelijkheid, broederschap' die vorige week werd uitgezonden was een fragment waarin ze lieten zien dat beloning de motivatie juist verminderd. Op het moment dat er dan geen beloning meer volgt is de motivatie voor de activiteit veel minder dan als je niet had beloont. Ook was zichtbaar dat door beloning de activiteit meer tijd kost en minder perfect is. Er wordt dan minder creatief gedacht, minder risico genomen, en er ontstaat meer stress door de focus op de beloning.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2012 om 23:27

Aah dat geeft moed

Ben al een paar dagen een "poep" lijstje aan het bijhouden. En ik krijg het idee dat hij een uur na het avondeten poept.

Vandaag had ik 'm bijna. Halfuurtje na het eten op de pot gezet, maar dat was net te vroeg. Morgen dus wat later proberen.

Overigens geloof ik wel dat er wat in de theorie zit die AnneJ noemt, maar ik verwacht ook dat er weinig creatieve gedachten nodig zijn bij poepen op het potje. De relatie met stress snap ik wel. Dat is natuurlijk altijd iets om voor uit te kijken.

Hier ook

Mijn oudste gaf het met 2,5 aan en was eigenlijk meteen zindelijk en met 3 gaf hij aan dat hij 's nachts geen pamper meer aan wilde en ja hoor ook dat ging prima.
Mijn jongste is dan weer een apart gevalletje. Hij wordt in Januari 4 en ow ik had ook zo'n stress. Ik dacht die wordt nooit zindelijk voordat hij naar school gaat. Ik heb het nu echt losgelaten en na een maand verteld hij eerlijk dat hij gepoept heeft in zijn luier! Elke klein stapje zien we maar als een nieuwe mijlpaal. Nu doe ik elke ochtend nadat hij gedronken heeft zijn luier af en zeg dat hij moet plassen op de wc. Soms stuur ik hem, soms gaat het mis maar ik zet er verder geen druk achter.Hij mag wel na elke ochtend een sticker plakken en na 10 vakjes vol te hebben mag hij een kadootje.
En vanochtend komt hij naar me toe lopen en zegt dat hij gepoept heeft op de wc! Zo ineens uit zichzelf!
Ik heb het maar los gelaten en probeer nu maar kleine stapjes naar het zindelijk worden te proberen.

Misschien heb je er niks aan, maar misschien ook wel.
Succes er mee, want ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

Elvira

Elvira

06-08-2012 om 05:46

Ook laat

Van mijn 3 dochters (6, 9 & 17 jaar), waren vooral de oudste en de jongste laat zindelijk. De oudste was met 3 jaar en 11 maanden (overdag) zindelijk, de middelste met 2 jaar en 3 maanden (overdag en 's nachts) en de jongste spant de kroon met 4 jaar en 2 maanden (overdag) zindelijk. Zelf was ik ook laat en ik was de jongste. Mijn broers waren allemaal rond 2 en half zindelijk en ik pas met 4 jaar. Volgens mijn moeder kwamt dat omdat ik pampers om had en mijn broers katoen. Het zou ook best kunnen dat het in de familie zit

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-08-2012 om 19:32

Elvira

En mocht jouw jongste dan wel naar school in een luier?

Hier waren oudste en middelste overigens met 2 en 9 maanden en 3 jaar en 4 maanden zindelijk. Middelste was dus ook aan de late kant, maar dat kwam omdat ze het echt wel best vond. Die was allang zindelijk maar was even vergeten om dat door te geven. En bleef dus droog toen de luier door omstandigheden een dagje niet om ging. Dat speelt bij jongste echt niet, die laat alles lopen, met en zonder luier.

Elvira

Elvira

07-08-2012 om 06:34

School

De jongste heeft op het moment dat ze naar school ging geen luier meer omgekregen. Echter bleek dat ze dus helemaal niet meer naar de wc ging en heeft uiteindelijk obstipatie en een blaasontsteking er aan overgehouden. Uiteindelijk is ze wel een paar weekjes met een luier om naar school gegaan, daarna is wel uit haar eigen zindelijk geworden. De school deed niet zo moeilijk overigens, ze waren meer bezorgd over haar gezondheid dan het feit dat ze een luier om had.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-08-2012 om 21:44

Elvira

Ik heb met school gesproken en daar gaat het waarschijnlijk wel goed komen.

Met zindelijk worden schiet het nog niet echt op. We kijken het nog even aan en dan gaan we professionele hulp in roepen.

fryskdumke

fryskdumke

14-08-2012 om 13:32

Professionele hulp?

welke hulp had je in gedachten?
de meeste kinderartsen en urologen doen nog niet zoveel met jonge kinderen.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

14-08-2012 om 13:57

Hier

Een meisje wat met 2.5 zindelijk was, maar terugval had vanaf 3.5. Het leek even, na intensieve training, goed te gaan toen ze net op school was, maar ze kwam steeds vaker met natte broeken thuis, uiteindelijk dagelijks wel 1-2 keer (en soms ging het thuis dan ook nog mis). Ik heb haar zonder luier naar school gestuurd. Afspraak gemaakt met de juf dat ze altijd voor school ging plassen en dat de juf haar nog extra stuurde. Ook zorgde ik dat ik altijd voldoende onderbroeken en evt. extra broek of maillot in haar luizenzak had zitten, zo had ze altijd iets om aan te doen en in niet in de vieze rommel te blijven lopen. Het heeft een jaar geduurd, waarin het geleidelijk aan steeds beter ging en de ongelukjes met name nog thuis plaatsvonden. Ze is nu 5 en eindelijk, eindelijk overdag helemaal zindelijk!!! 's nachts nog niet, maar goed, dat zal tzt ook wel komen. We hebben professionele hulp overwogen, nadat onze kinderars (waar we bij liepen) zei dat ze in het ziekenhuis een plaspoli hadden voor kinderen vanaf 5 jaar. Toen ze 5 werd bijna heb ik gebeld, maar het bleek pas voor kinderen vanaf 6 te zijn. Ook onze huisarts gaf aan dat het ' normaal' kon zijn tot 6 jaar. Poepen deed ze eigenlijk niet op school, wel thuis, dus dat issue hebben we nooit gehad, gelukkig. Het is echt lastig, ik hoop dat het kwartje valt bij je zoon als hij eenmaal op school zit, zou ook nog best kunnen dat dat gebeurt (als hij de andere kinderen netjes naar de wc ziet gaan), en anders lange adem hebben en goeie afspraken met school proberen te maken. Succes, het is erg frustrerend.

Lynn

100%mama

100%mama

14-08-2012 om 16:45

Maar vooral

probeer er geen issue van te maken bij je kind, dat zal enkel frustratie opleveren bij je kind wanneer het "fout" gaat en zo wordt de druk alsmaar hoger voor het kind en komen juist de foutjes...

Hier zoon van 8. Welliswaar begonnen met een medisch probleem (die wel verholpen is), maar uitgegroeit is tot een frustratie voor hem. Het gaat een poos absoluut goed en dan gaat het plots weer mis, veelal in de nacht. Hier volgen we idd in het kinderziekenhuis een plasklas, maar dat is echt voor al oudere kinderen. Het gaat erom dat een kind bewust wordt gemaakt van bepaalde signalen. Dat gaat hem nog niet worden met 5. Hier blijven we er rustig onder, geen druk alleen positieve benadering als het dan weer een nacht goed is gegaan. Ik heb echt wel een periode gehad dat ik er moedeloos van werd en idd boos deed...het werkt enkel avrechts...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2012 om 19:38

De poep en plas poli

Schijnt hier uitermate geschikt voor te zijn en kan vanaf nu al.

Had ik zelf ook nooit bedacht, maar is me aangeraden door het consultatiebureau. Moet wel nog eerst even de horde van de huisarts nemen, daarom wachten we in ieder geval maar tot na zijn 4e verjaardag....

fryskdumke

fryskdumke

14-08-2012 om 21:08

De reden

Dat ik hier naar vroeg is omdat het medisch gezien niet gek is dat je zoon nog niet zindelijk is. Vanaf 6 jaar gaan ze heel voorzichtig eens kijken. 'S nachts is het zelfs tot 8 jaar. Eerder helpen doen ze naar wat ik begrepen heb pas als het kind al 6 maanden zindelijk is geweest.
Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt. In het cb heb ik niet veel vertrouwen.....

Omgekeerde wereld

Ooit was ik betrokken bij de bouw van een verpleeghuis. Daar deed een zelfde soort theorie opgeld. Dat zeil op de vloer dat was veel te makkelijk, daardoor werden de ouderen te gemakzuchtig en was het te makkelijk om je plas te laten lopen. Er moest maar vloerbedekking komen, dan zouden ze wel 3x nadenken voor ze hun plas lieten lopen en erger.
Wat is er mis mee om een kind dat nog niet droog is op school gewoon een luierbroekje aan te doen? En dan zo goed mogelijk leren om dat zelf te verschonen. De juf vragen om kind met verschoning naar de toilet te sturen.
Ze doen het erom. Zowel bij ouderen als bij kinderen blijft me dat verbazen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.