Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Berber.

Berber.

22-10-2010 om 12:51

Hoeraaaaaaa! Kind met ondergewicht komt aan.

Vandaag heeft mijn zoontje voor het eerst in 2,5 jaar de onderste lijn van de groeicurve voor gewicht aangetipt!!! Heeeel voorzichtig weliswaar, en we zijn er nog lang niet, maar man, man, ik ben zo blij als een klein kind. Ik weet het inmiddels: groeicurve-schjmoeicurve maar ik ben (zoals bekend) al 2,5 jaar aan het stoeien met dat kind en z'n ondergewicht dus je begrijpt... Olé, Olé, Olé, Olé!!

Zo dat moest ik even delen.

(En dat terwijl ik juist onlangs alle dieetrommel in het haar van de dietiste heb gesmeerd, daar is het namelijk vooral geschikt voor, die troep. Prima haarwax


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

22-10-2010 om 12:58

Super

Hoi Berber,

Kan me voorstellen dat de vlag uitgaat bij jullie. Ik juich mee!

Liora

Ik juich mee

wat een lekker gevoel is dat. Je hebt het toch over de helft van de tweeling?

Zoon van 2,9 maanden heeft ook net weer controle gehad en is zelf net boven de onderste lijn.
Vind jouw zoon de dieetvoeding lekker? Mijn zoon wel en we hebben nog minimaal een jaar te gaan.

Asa Torell

Asa Torell

22-10-2010 om 21:07

Ole ole ole

Ik juich even mee!!!!
Heb je trouwens ook al gemerkt dat hij meer aan het eten is?

Kiki

Kiki

22-10-2010 om 21:27

Hoeraaaaaaa!

Fijn Berber, ik zei toch al dat ze zo groot geworden waren

Nog even en hij is gewoon gemiddeld! Nou dan vier je een feestje toch?

Guinevere

Guinevere

22-10-2010 om 21:48

Fijn zeg

Nou, dat gaat de goede kant op dus! Pas maar op, straks wordt ie nog te zwaar!
Bedoel je trouwens dat hij nu de -1 lijn raakt van de gewicht/lengte curve? Ik bedoel, de écht onderste lijn, dat is de -2,5 lijn he, dat is niet echt een feest...

Niet echt feest?

Hoe zo is de -2,5 lijn niet echt feest?

Mijn dochter schampt daar haar hele leven al langs.

Biene M.

Biene M.

23-10-2010 om 06:36

Mooi zo berber!

Goed nieuws!

Hé wat goed zeg!

Fijn Berber!

Nee

Nooit aan dieetvoeding gedaan. Wel heel lang borstvoeding.
Meer beïnvloeden dan 'eet je bord/brooddoos' leeg en zorgen dat er dagelijks iets te eten is dat gelust wordt hebben we nooit gedaan.
Ze weet al sinds haar geboorte erg goed wanneer ze vol zit. En dan gaat er niets meer in, of het wordt er allemaal weer uitgegooid.
Als haar BMI gecheckt wordt zit ze altijd in het overgangsgebied tussen geel en groen.
Omdat wat korter is dan de meeste leeftijdsgenoten is ze anderhalf jaar geleden wel naar een kinderarts geweest, die constateerde na een handfoto en het zien van haar gegevens van de afgelopen jaren dat ze normaal en gezond is. Alleen niet lang, maar dat word je ook niet snel als je ouders ook niet lang zijn.
Ze wordt wel elke maanden gemeten en gewogen en mochten er vroeg puberteitsverschijnselen komen dan wordt er gekeken of er ingegrepen gaat worden.

Guinevere

Guinevere

23-10-2010 om 12:38

"niet echt feest"

Dirksmama, omdat je dan gewoon écht heel dun bent misschien? Volgens mij is dat ook het criterium om onmiddelijk naar een kinderarts doorverwezen te worden. Zeker omdat de range tussen +1 en -1 als "normaal" wordt beschouwd.(Overigens heb ik hier ook een kind dat zowat de lucht in waait bij de eerste herfststorm.)
Maar goed, daar gaat het hier niet over, het belangrijkste is dat de zoon van Berber beter op gewicht is gekomen.

Dun ja

Maar pas toen ze 6,5 was vond een schoolarts het nodig om eens naar een kinderarts door te verwijzen. CB en huisarts en wij zagen nooit de noodzaak. Kinderarts eigenlijk ook niet, maar 'ach nu jullie er toch zijn, laten we haar dan gewoon elk half jaar meten en wegen'.

Ik was als kind ook altijd klein, model stopnaald, en ik at ook nauwelijks. Daar werden mijn ouders erg zenuwachtig van. Ik heb geen zin me zorgen te maken zo lang ze gezond blijft, blijft groeien en zich verder normaal gedraagt. Met mij is het allemaal ook goed gekomen.

Maar ik denk dat het bij jullie wat heftiger was Berber?
Fijn dat je zoon op peil is!

Mariska

Mariska

23-10-2010 om 16:52

Berber

LANG
DUN
EN
LEKKER

Jaha, hij tipt de onderste groeilijn aan!

Ik was gisterochtend bij de GGD voor onze dochter die binnenkort (5 nov) 10 jaar wordt. En zij heeft steeds ook net de onderste groeilijn aan weten te tippen.

Is nu 1.36, weegt 27 kg en zal volgens die groeilijn uitkomen op 1.65. Ze kwam nu met gewicht boven de onderdste groeilijn uit. Voor het eerst! Nou joh, ik was ook in halleluja stemming hoor! Ookal is het nog ver van het gemiddelde vandaan - boeiuh! Kind woog 8 pond bij de geboorte! Model varkentje. Moet je nu zien! Startgewicht zegt echt niets!

Fijn dat je die dietiste buiten de deur hebt gezet. Jij laat je niet gek maken! LIEFS! X

elsje78

elsje78

23-10-2010 om 20:57

Gefeliciteerd

Klein feestje waard!

Kari1

Kari1

24-10-2010 om 19:59

+1, -1 en normaal

Guinevere schrijft: "de range tussen +1 en -1 als "normaal" wordt beschouwd."
Gelukkig niet. Die lijnen zijn standaarddeviatielijnen, ze zeggen alleen hoever je statistisch van het gemiddelde af zit. En gemiddeld ontstaat door alle variaties tezamen, daar mag je best (een stuk) onder of boven zitten.
De +1 lijn komt overeen met de 84e percentiellijn, dwz dat 84% van de kinderen kleiner is en 16% groter. De -1 lijn komt overeen met de 16e percentiellijn, dwz dat 16% van de kinderen kleiner is en 84% groter.
Als je alleen de kinderen tussen die +1 en -1 als normaal beschouwd dan is 32% van de kinderen niet normaal...
Overigens hangt wat de onderste lijn is af van de curve die wordt gebruikt. In sommige curven staat de -2 als onderste lijn aangegeven, in andere de -2,5 of -3 (of nog anders, je kunt het tekenen zo je wilt). Resp. overeenkomend met de 2, 0,6 en 0,1 percentiellijn. En ook dat kan normaal zijn, er zijn nu eenmaal kinderen de kleinste. Wel is het zo dat er dan extra goed moet worden gekeken of zo'n kind idd gewoon van nature (een van) de kleinste is, of dat er toch een stoornis achter zit.
Kari

Dank je kari

Dank je voor het beantwoorden van een vraag waar de CB-mevrouw geen antwoord op wist, namelijk welk percentiel die -1 nu eigenlijk vertegenwoordigt. 16% dus.
Dochter (19 mnd) zit vooralsnog op die lijn, vandaar dat ik het me afvroeg.

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

24-10-2010 om 22:04

Graag gedaan temet.

Het is gewoon wiskunde. Zie hier, doorscrollen tot het plaatje. Dan zie je een normale verdeling met de bijbehorende standaarddeviaties. Je ziet dat het gedeelte wat onder de SD -1 ligt 0,1% + 2,1% + 13,6% = 15,8% (afgerond 16%) is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardafwijking
En hier staat-ie andersom, bij de percentielwaarde staat de SD. http://www.dinbelg.be/formules.htm
Je ziet, er zijn meer toepassingen voor dan alleen groeicurves.
Kari

Kari1

Kari1

25-10-2010 om 19:16

Leuk berber

Als variant op de bekende smoes ik ben te kort voor mijn gewicht: hij heeft helemaal geen laag gewicht, hij is gewoon lang!
Dat er vanaf 15 mnd gekeken wordt naar gewicht naar lengte en niet meer naar gewicht naar leeftijd klopt. Dat komt omdat lengtes veel kunnen verschillen en om te zien of een kind (te) zwaar of (te) licht is je de lengte daarvoor in acht moet nemen. Wat ik heb gevonden houden de gewicht naar leeftijd curves wel zo'n beetje op bij 15 maanden. Een lengte-gewicht curve is trouwens geen BMI curve. BMI curves gaan weer naar leeftijd.
Hier vind je groeicurven (maar die ken je vast wel): http://www.tno.nl/content.cfm?context=markten&content=case&laag1=189&item_id=1141&Taal=1
En hier staat een BMI curve (sorry voor de lange link, even flink knippen en plakken): http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://static.bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/1/7/3/2/1001004010382371_b1.jpg&imgrefurl=http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/groeidiagrammen-2010-nederlandse-jongens-1-21-jaar/1001004010382371/index.html&usg=__TrTOs3jidZtCu87xSemVuwq3trY=&h=777&w=550&sz=97&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=b2uaO6rkUYQPMM:&tbnh=154&tbnw=109&prev=/images%3Fq%3Dgroeidiagrammen%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26biw%3D1276%26bih%3D775%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=906&vpy=381&dur=5148&hovh=267&hovw=189&tx=79&ty=288&ei=77nFTIT3L8uZOreQmckL&oei=77nFTIT3L8uZOreQmckL&esq=1&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:19,s:0
Kari

Olé

hoera gefeliciteerd !

Ach ik herken dit zo. Mijn hart maakt telkens een sprongetje als mijn oudste zegt dat ze iets niet meer past, mooi ze groeit dus, hoera er is iets te klein !

Kari1

Kari1

25-10-2010 om 21:09

Berber

"Omdat je BMI berekend wordt aan de hand van je lengte zal die lengte-gewicht curve wel op hetzelfde neerkomen, dacht ik."
BMI is ook een lengte/gewichtverhouding, dus als je hoog in de gewicht naar lengte curve zit dan is je BMI ook niet laag. Maar de curve ziet er anders uit.
BMI = kg : (meter x meter). Aan de curve zie je dat de BMI tussen de 2 en 5 à 7 jaar licht hoort te zakken (van 14-18,5 naar 13-17,5) en vanaf 5 jaar stijgt naar de volwassen norm (17-25). Jonge kinderen hebben dus een andere lengte/gewicht verhouding dan oudere kinderen. Het gaat er niet om dat de BMI alleen maar tussen die lijnen ligt maar dat hij een beetje de vorm van de curve volgt. Een BMI van 14 met 4 jaar en 17 met 5 jaar zit in beide gevallen tussen de lijnen, maar betekent toch een veel te snelle gewichtstoename. En andersom klopt ook niet.
Kari

Kari1

Kari1

26-10-2010 om 10:55

Berber

De kinderarts en cardioloog zullen vast dezelfde curven gebruiken als het cb. Dat zijn de door TNO gemaakte curven en andere zijn er vziw niet in Nederland.
Als hij in de lengte-gewicht curve op de -2 lijn zou zitten dan zegt dat dat 98% van de kinderen met die lengte meer weegt en 2% minder. Dat zegt niets over goed of niet goed of gezond of niet gezond. Het is gewoon een spreiding over de bevolking. Op de -2,5 lijn heb je het over 99,4% en 0,6%, zelfde verhaal.
De BMI curve geeft de BMI naar leeftijd, niet het gewicht. Dus geen 14 kg voor een 2-jarige maar een BMI van 14. Er staan geen SD-lijnen bij die curve, men noemt een BMI van 14 voor een 2-jarige de ondergewichtsgrens. Maar ook daarbij moet je natuurlijk je gezonde verstand blijven gebruiken, e.e.a. is ook afhankelijk van bouw. Als je korte benen hebt dan zit je sneller aan een hogere BMI dan als je lange benen hebt. M.a.w. neem dezelfde romp en sleutel daar een paar langere benen onder. Dan geeft nauwelijks meer gewicht maar wel meer lengte, zodat de BMI zakt zonder dat het kind eigenlijk echt dikker of dunner is. Als jouw zoon relatief lange benen heeft dan kan zijn BMI dus wat lager zijn. BMI is een uitgangsmaat en daarna komt het gezonde verstand en het kijken naar het kind.
En, wat de KA ook zegt, het gaat er bij groei nooit zozeer om waar kinderen op enig moment zitten in de curve, het gaat erom hoe ze groeien. Het gaat niet om een punt maar om een lijn.
Kari

Guinevere

Guinevere

26-10-2010 om 11:22

Anyway

Anyway, nav die curve ben ik hier maar weer eens gaan meten en wegen. Zoon lijkt nu voor het eerst in zijn groeicarriere de -2 lijn te raken. We gaan vooruit dus. Dit betekent wel dat ik mijn bezoek aan de kinderarts vanwege zijn achterblijvende groei kan schrappen. Eindelijk maakt zoon zijn inhaalspurt!
Want wij hebben dus wel degelijk een doorverwijzing gekregen op basis van die voortdurende -2,5 lijn. Op lengtegroei dan dus.

Tink

Tink

26-10-2010 om 11:55

Kari

Hier gebruikt het CB wel andere curves dan de kinderarts. Lang geleden kwam ik met jongste zoon bij de KA, omdat hij motorisch achterliep maar ook (volgens het C in groei. De KA fröbelde snel een lengte-naar-gewicht-curve en vroeg zich vervolgens af wat het CB bezielde, want volgens haar was er niks mis met de groei van zoon. Klein maar fijn zogezegd.
Hij is nog steeds niet een van de grootste overigens.

Kari1

Kari1

26-10-2010 om 14:03

Guinevere en tink

Guinevere, een doorverwijzing vanwege een groei volgens de -2,5 lijn heeft als functie: kijken of die groei "de natuur" is, of mogelijk toch een stoornis. Want des te kleiner een kind, des te (relatief) groter de kans dat er iets achter zit. Hoewel het, ook na onderzoek, in het overgrote deel van de gevallen inderdaad de natuur blijkt te zijn. Die achterzit-kans blijft absoluut gezien heel klein.
Tink, ik kan me bijna niet voorstellen dat er andere curven dan de TNO curven worden gebruikt. Wat wel heel goed kan is dat de interpretatie van cb en KA verschilde, het cb vond dat de KA maar eens moest kijken of het nog de beugel kon en de KA vond dat dat idd kon.
Kari

Vic

Vic

26-10-2010 om 21:49

Groei

Volgens mij heb je er weinig invloed op of een kind groeit in de lengte of de breedte. Een kind dat groeit in de lengte, groeit in ieder geval, dus dat is dan toch een goed teken? Ik heb dat met mijn jongste ook gehad. Die schoot de lengte in, maar kwam nagenoeg niet aan in gewicht. Tja, daar kun je dan toch weinig aan veranderen.

Prematuur en wel andere curves (kari1, berber)

Berber, je kind is toch te vroeg geboren? Wordt zijn curve gemaakt met zijn gecorrigeerde leeftijd (dus zijn leeftijd vanaf de dag dat hij was "uitgerekend")? Bij ons deed de kinderarts dat wel (het is ook het meest logisch), maar het cb weigerde dat. Zelf deed ik het wel, en dat gaf een heel ander beeld dan de grafiek van het cb, het zei mij veel meer. Je kunt dan veel beter het "eigen lijntje" zien.

Kari1, er zijn wel degelijk andere curves dan die van het cb. De World Health Organisation heeft in 2006 nieuwe gepresenteerd, voor 0 - 5 jaar. Die worden (nog?) niet op de cb's gebruikt. De WHO-curven kun je vinden op
http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ incl. Internet-tool om ze zelf in te vullen en uitleg. Als je doorklikt staan er heel veel links naar meer uitleg en naar informatie van de WHO zelf.

Hier wat citaten om alvast een idee te krijgen:

"In 1997 wees grootschalig onderzoek van het WHO uit dat het tijd was om nieuwe normen te formuleren voor de groei van kinderen. Deze nieuwe normen beschrijven hoe kinderen verwacht worden te groeien en niet, zoals de oude statistieken, hoe kinderen groeien. Daarnaast kunnen deze nieuwe normen overal ter wereld gebruikt worden; ze zijn niet tijd- en plaatsgebonden, zoals veel van de toen geldende normen dat wel zijn.

Bestaande statistieken bieden alleen mogelijkheid om de groei van een kind te vergelijken met de gemiddelden. De groei van kinderen kan hiermee niet worden beoordeeld als gezond of ongezond."

"De WHO raadt aan om de groei van álle kinderen, maakt niet uit hoe ze gevoed zijn en waar ze opgroeien, te controleren aan de hand van deze WHO-groeistandaard."

"In 2006 zijn door de World Health Organisation (WHO) nieuwe groeicurven voor de groei van baby's en kinderen tot vijf jaar vrijgegeven. Deze groeicurven zijn voor het eerst gebaseerd op hoe een kind zou moeten groeien. Tijdens het onderzoek voor deze groeicurven is vast komen te staan dat kinderen overal ter wereld, met een gezonde start, op dezelfde manier groeien in lengte en gewicht."

"Op meerdere punten verschillen deze nieuwe groeicurven van alle groeicurven die tot nu toe gemaakt zijn.

Als eerste beschrijven ze hoe kinderen zouden moeten groeien. Daarmee is de benadering anders dan die tot nu toe was. Huidige groeicurven beschrijven namelijk hoe kinderen gemiddeld groeien. De WHO heeft de optimale groei voor kinderen in kaart gebracht. Dat betekent dat met deze groeicurven meer over de groei kan worden gezegd. Tot voor kort kon alleen gezegd worden hoe de groei van een kind zich verhoudt tot het gemiddelde. De groei van een kind kan met de WHO curve ook inhoudelijk beoordeeld worden.

Vervolgens zijn deze groeicurven gebaseerd op borstgevoede en dus goed gevoede kinderen. Borstvoeding is de voeding die, door de natuur, voor het kind is bedoeld. Daarom is ervoor gekozen om borstgevoede kinderen als norm te nemen. Bij oude groeicurven werd uitgegaan van een mengeling van kinderen die de fles, borst of een combinatie hiervan kregen.

Tot slot is het onderzoek voor deze groeicurven in zes verschillende landen, op zes verschillende continenten uitgevoerd. En daarmee hebben de resultaten voor het eerst tot een internationale norm geleid.

Daarnaast is de ontwikkeling van een BMI voor kinderen tot vijf jaar een belangrijke aanvulling op de groeicurven. Deze was er tot voor kort niet. In combinatie met de mijlpalen voor motorische ontwikkeling is er een unieke link tussen lichamelijke en geestelijke ontwikkeling gelegd.

De groeicurven van de WHO zijn het resultaat van onderzoek dat al in 1997 is begonnen. Het doel was een nieuwe standaard ontwikkelen voor lichamelijke groei, voedingsstatus en motorische ontwikkeling van kinderen, van nul tot vijf jaar.
Uiteindelijk is het Multicentre Growth Reference Study (MGRS) een maatschappelijk gedragen onderzoek geweest in verschillende culturen. Het onderzoek is in Brazilië, Ghana, India, Noorwegen, Oman, en de Verenigde Staten uitgevoerd.

Er zijn 8440 kinderen gevolgd. Deze kinderen groeiden op in een omgeving die gezonde leefgewoonten er op nahield. Voorbeelden hiervan zijn borstvoeding, gezond eten, voorkomen en op tijd ingrijpen bij ziekte. Daarnaast hebben hun moeders tijdens de zwangerschap en daarna niet gerookt. Ook stonden zij garant voor goed gezondheidszorg voor hun kinderen.

Het onderzoek werd geleid door de WHO en ondersteund door verschillende overheden. Bovendien werd het ondersteund door verschillende takken van de Verenigde Naties. Voor financiële sponsoring zorgden de overheid van Brazilië, Nederland, Noorwegen, OMA, VS en de Bill and Melinda Gates Foundation.

Vanaf de dag dat de curven zijn vrijgegeven (27 april, 2006) zijn ze op de website van de WHO te vinden en voor gebruik te downloaden. Ministers van gezondheidzaken, landelijke kinderartsverenigingen en verder iedereen binnen de gezondheidszorg mag zelf bepalen of en wanneer ze deze curven willen gebruiken."

"Voor de borstgevoede kinderen is het extra belangrijk om voor deze curves te kiezen. De huidige curves die in Nederland en België worden gebruikt, geven weer hoe kinderen in Nederland en België groeien. Omdat er maar weinig kinderen grootgebracht worden op moedermelk, geven deze curves voornamelijk een beeld van hoe kinderen groeien op kunstvoeding; dit zijn dus geen 'borstvoedingscurven'."
"De groeicurves die in Nederland en België, onder andere op de CB's worden gebruikt, zijn gebaseerd op de gegevens van het vierde landelijke groeionderzoek uit 1997. De Nederlandse overheid past deze groeicurves regelmatig aan en wordt daarbij gesponsord door een kunstvoedingsfabrikant.
De WHO gaat er van uit dat moedermelk de normale en optimale voeding is voor baby's en jonge kinderen. Het groeipatroon van borstgevoede kinderen wordt daarom als het normale, standaard groeipatroon van mensenkinderen gezien."

Kari1

Kari1

27-10-2010 om 08:17

Vic, lengte en breedte

"Volgens mij heb je er weinig invloed op of een kind groeit in de lengte of de breedte."
Lengte niet, breedte meer. Een kind (zonder stoornissen, tekorten ofzo) groeit in de lengte zoals hij is geprogrammeerd. Daar doe je weinig aan. Groeihormoon is een behandeling voor kinderen met een stoornis, dat helpt idd niet bij "gewone" kinderen waar niets mee is.
De breedtegroei gaat dan als het goed is met de lengtegroei mee. Als die harder gaat (gewicht-naar-lengtecurve loopt op) dan neemt een kind meer energie in dan het op dat moment gebruikt. Dat moet niet te lang duren en daar kun je iets aan doen. Als de breedtegroei minder hard gaat (gewicht-naar-lengtecurve loopt af) dan valt het kind relatief gezien af. Soms is dat gewenst (zie boven) maar ook dat moet niet te lang duren. Dan zou er denk ik iig geprobeerd moeten worden om daar iets aan te doen. In het ernstigste geval zoals Berber beschrijft.
Hennah, ik kom terug op je posting maar ik heb nu geen tijd.
Kari

Biene M.

Biene M.

27-10-2010 om 12:00

Lengtegroei

Onze zoon at niet, dronk alleen maar melk. In eerste instantie kwam hij niet meer aan, toen groeide hij ook niet meer in de lengte (met 15 maanden of zo). Dat was het moment waarop de kinderarts het tijd vond zijn neusamandel eruit te laten halen. Ze zei dat niet aankomen voor een tijdje niet zo erg was, maar als dat te lang duurde, stagneerde ook de lengtegroei en dan werd er altijd ingegrepen.

Asa Torell

Asa Torell

27-10-2010 om 20:45

Kari

Het lijkt me toch dat de lengtegroei niet helemaal 'geprogrammeerd' kan zijn, als deze met elke nieuwe generatie blijft toenemen? Zo snel muteren we tenslotte niet.

Kari1

Kari1

27-10-2010 om 20:48

Berber en biene

“Wel vraag ik me af of een afwijkende lengtegroei als ernstiger wordt gezien dan een afwijkende gewichtsgroei.” Niet persé, het hangt af van de ernst en de richting van de afwijkende groei.
“niet aankomen voor een tijdje niet zo erg was, maar als dat te lang duurde, stagneerde ook de lengtegroei” ja, en als er nog meer reserves door het lichaam aangesproken moeten worden dan gaat zelfs de groei van het hoofd afnemen. Zover moet het helemáál niet komen.
Kari

Kari1

Kari1

27-10-2010 om 20:54

Asa

Dat is geen kwestie van muteren maar van levensomstandigheden. Die zijn in Nederland steeds verbeterd. Overigens is dat langer worden gestopt, tussen de groeimetingen van 1997 en van 2010 is voor het eerst in 150 jaar geen lengte-toename meer te zien. Nog wel bij de Turkse/Marokkanse kinderen, die waren in 1997 9-10 cm kleiner dan Ned. kinderen en in 2010 nog maar 6-8 cm.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.