Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Nehalennia
10-12-2025 om 16:24
masatu schreef op 10-12-2025 om 09:16:
[..]
Mijn schoonouders hadden laatst dus een aflevering van Tiktak aangezet voor peuter. Maar ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best "intensief" vond voor peuter met zoveel wisselende beelden en meteen weer door, voor je kon verwerken wat er te zien was geweest of er even iets korts over zeggen.
De oudere afleveringen zijn een aanrader, staan online.
masatu
10-12-2025 om 17:00
Nehalennia schreef op 10-12-2025 om 16:24:
[..]
De oudere afleveringen zijn een aanrader, staan online.
Interessant om het verschil te zien tussen een oude Tik Tak aflevering (1981):
https://www.youtube.com/watch?v=s4FDN9h47V0En een nieuwe Tik Tak aflevering (2019):
https://www.youtube.com/watch?v=Ntz3jhmM-3gDie nieuwe Tik Tak gaat echt sneller, met meer verschillende bewegingen/beeldverschuivingen en meer 'onderwerpen' dan de oude Tik Tak (ookal duren de afleveringen beide 5 minuten).
masatu
10-12-2025 om 17:14
Bijvoorbeeld de traditioneel laatste scene met het schaduwfiguurtje die een getekend object tot leven wekt (vanaf +/- 3:40 in beide filmpjes).
In de oude zie je een lege pagina van een boek die continue precies hetzelfde in beeld blijft (oke, in het begin 1x ingezoomd) met daarop de mevrouw die rondloopt, een achtergrond die even later verschijnt, de getekende box, het figuurtje komt eruit, klaar
In de nieuwe zie je een drukke achtergrond (bomen, boomhut, glijbaan, hekjes, huis, vlaggetjeslijn) met ook nog een rondvliegende papegaai & knipperende lamp, een continue verschuivend perspectief (in/uitgezoomd, bewegend), maar verder hetzelfde idee van een tekening die tot leven komt (van een luchtballon deze keer). Met één keer kijken kan ik daar zelfs niet eens alle details van bekijken.
afrodite05
11-12-2025 om 04:19
Tango schreef op 10-12-2025 om 11:19:
Hier een kleindochter van 16 maanden die eenmaal per week bij ons is. Ze heeft al precies door hoe ze met de afstandbediening de tv kan aanzetten. Het is verbazend hoe snel die 'verslaving' werkt. Ze kijkt graag liedjes van Juf Roos, gaat daar helemaal in op. Vindt het nu nog prima als je het weer uitzet, maar ik verwacht dat ze daar binnenkort ook wel boos om gaat worden. We beperken het dus echt. Moet dus echt de afstandsbedieningen opbergen, dan vraagt ze er zelf nog niet naar. Telefoons hetzelfde, als ze er maar eentje ziet wil ze hem hebben.
Ik vind het in de winterperiode ook wel lastig hoor. Binnen is ze snel uitgespeeld, buiten spelen is nog lastig want ze loopt nog niet los en kruipen door een natte speeltuin is niet echt ideaal. We zoeken dus maar heel veel binnenspeeltuinen, kidscafe's etc. op.
Ongevraagde tip voor buitenspelende "kruipers": koop (nieuw of via vinted/marktplaats) een buitenspeelbroek. Dat is een al dan niet met fleece gevoerde regenbroek, meestal in tuinbroekmodel maar ze bestaan ook als volledig pak, denk aan een soort overall. Bij de Lidl online verkopen ze ze ook. Top-dingen, voorkomt ook groene grasknieën in de gewone broekjes. Hiermee kon onze zoon toen hij in de kruipfase zat veel vaker naar buiten. Alleen over de tegels is waarschijnlijk niet zo'n succes, maar zand en gras zijn geen probleem. Hij draagt nu nog steeds zo'n broek als het koud en nat is als we naar een speeltuin gaan, hoewel hij allang kan lopen. Zit toch net wat lekkerder in zo'n koude klamme zandbak.
troelahoep
11-12-2025 om 09:05
Nick90 schreef op 10-12-2025 om 10:38:
We hebben geen radio dus vandaar de tv. Maar we hebben meestal iets opstaan als love nature. Kinderprogramma's hebben we zelf een hekel aan dus dat zetten we ook niet op.
Ze kijkt alleen als ze het intressant vind of naar reclame tussendoor. iPad en telefoon gebruiken we om haar even af te leiden tijdens een lange autorit of als ze ergens op moet wachten
dat zou ik vervangen door een boekje of wat speelgoed, of door jezelf. Je kunt je kind ook leren om zich heen te kijken, in de auto kun je dat fijn samen doen. Ik zie ik zie wat jij niet ziet spelletjes etc.
Rosemary00
11-12-2025 om 09:06
troelahoep schreef op 11-12-2025 om 09:05:
[..]
dat zou ik vervangen door een boekje of wat speelgoed, of door jezelf. Je kunt je kind ook leren om zich heen te kijken, in de auto kun je dat fijn samen doen. Ik zie ik zie wat jij niet ziet spelletjes etc.
Maar dan moet jezelf interactief bezig zijn. Voor veel ouders is telefoon veel makkelijker hoeven zij niks te doen.
troelahoep
11-12-2025 om 10:05
Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 09:06:
[..]
Maar dan moet jezelf interactief bezig zijn. Voor veel ouders is telefoon veel makkelijker hoeven zij niks te doen.
inderdaad. dan moeten ouders maar bedenken dat ze met kinderen de komende jaren altijd wat te doen hebben. Of even investeren in je kind leren hoe die zichzelf op een gezonde manier vermaakt, zonder scherm wel te verstaan.
Ysenda
11-12-2025 om 10:38
Rosemary00 schreef op 11-12-2025 om 09:06:
[..]
Niet alle ouders kunnen multitasken tijdens het autorijden, als ik auto rijdt ben ik bezig met het verkeer, niet met mijn kind tenzij in uiterste nood. En nee, als je naast me zit zal ik ook niet gezellig met je kletsen.
Ik zie ik zie spelletjes leiden je daar behoorlijk van af.
troelahoep
11-12-2025 om 11:00
Ysenda schreef op 11-12-2025 om 10:38:
[..]
Niet alle ouders kunnen multitasken tijdens het autorijden, als ik auto rijdt ben ik bezig met het verkeer, niet met mijn kind tenzij in uiterste nood. En nee, als je naast me zit zal ik ook niet gezellig met je kletsen.
Ik zie ik zie spelletjes leiden je daar behoorlijk van af.
In zo'n geval zou je naar mijn idee moeten afzien van lange autoritten in je eentje met een peuter? Want dat was de vraag: Nick geeft zijn kind tijdens lange autoritten een schermpje. Afgezien van dat ik vind dat je in staat moet zijn tot enigszins gezellige communicatie met je kind tijdens een autorit (lees beschikbaar zijn) zou ik onrustig worden van wat mijn kind allemaal voor potentiële bagger zou zien op het schermpje. Of wat je moet doen als het kind het verkeerde knopje heeft aangetikt en vervolgens alsnog om aandacht gaat vragen.
Diezijnvanmij
11-12-2025 om 11:15
troelahoep schreef op 11-12-2025 om 11:00:
[..]
In zo'n geval zou je naar mijn idee moeten afzien van lange autoritten in je eentje met een peuter?
Nou, dat weet ik niet. Ook als je tijdens het rijden niet wil multitasken kan je gewoon in de auto stappen met je kind. Dan laat je de peuter gewoon even zijn. Ook als dat frustratie of boosheid betekent.
Meesje
11-12-2025 om 11:17
[..]
In zo'n geval zou je naar mijn idee moeten afzien van lange autoritten in je eentje met een peuter? Want dat was de vraag: Nick geeft zijn kind tijdens lange autoritten een schermpje. Afgezien van dat ik vind dat je in staat moet zijn tot enigszins gezellige communicatie met je kind tijdens een autorit (lees beschikbaar zijn) zou ik onrustig worden van wat mijn kind allemaal voor potentiële bagger zou zien op het schermpje. Of wat je moet doen als het kind het verkeerde knopje heeft aangetikt en vervolgens alsnog om aandacht gaat vragen.
Ik heb dit ook wel eens gedaan. Onderweg naar vakantie. En sja, ik ben nu eenmaal alleenstaand, dus die peuter moest soms alleen met mij in de auto. Ik zette dan een filmpje van Nijntje of juf Roos op op de tablet. (tevoren op de tablet opgeslagen) Tablet in een houder.
Kind raakt geen knopjes aan en zag geen potentiele bagger. En zo nodig stopte ik onderweg om het ding af te zetten, kind te verzorgen ed. Dit was geen dagelijks iets. Eerder een paar keer per jaar. Denk niet dat ze daar gelijk schade van ondervinden hoor. Je kind structureel voor een scherm plaatsen omdat je geen zin hebt om er tijd en energie aan te besteden lijkt me ongezond. Maar over zo nu en dan een filmpje zien hoeft MI ook weer niet gedaan te worden alsof kind iets wordt aangedaan.
Ysenda
11-12-2025 om 11:19
[..]
Een schermpje hoeft geen internetconnectie te hebben natuurlijk, je kunt ook alleen gedownloade en door jou goed bevonden content op een tablet hebben.
En dan veroordeel je dus een groep mensen tot thuis blijven want alleen als je gezellig kan doen mag je met je peuter een lange autorit maken? Niet alle plekken in NL zijn makkelijk te bereiken met ov, zeker niet als je veel spullen mee hebt, bv vakantie, laat staan in het buitenland. Ook alleenstaande ouders reizen met hun kinderen, als gezin, dus zonder toegevoegde volwassenen.
troelahoep
11-12-2025 om 11:37
Ysenda schreef op 11-12-2025 om 11:19:
[..]
Een schermpje hoeft geen internetconnectie te hebben natuurlijk, je kunt ook alleen gedownloade en door jou goed bevonden content op een tablet hebben.
En dan veroordeel je dus een groep mensen tot thuis blijven want alleen als je gezellig kan doen mag je met je peuter een lange autorit maken? Niet alle plekken in NL zijn makkelijk te bereiken met ov, zeker niet als je veel spullen mee hebt, bv vakantie, laat staan in het buitenland. Ook alleenstaande ouders reizen met hun kinderen, als gezin, dus zonder toegevoegde volwassenen.
Je zegt net zelf in een vorig bericht dat je tijdens het rijden met het verkeer bezig bent en niet met je kind tenzij in uiterste nood. En dat je niet gezellig kunt kletsen. Dat komt op mij tamelijk extreem over, dat ik me afvraag of je zelf wel veilig in het verkeer bent als je werkelijk ál je concentratie nodig hebt om op het verkeer te letten. Ik vind dan inderdaad niet dat je dan in je eentje naar het buitenland kunt rijden met kleine kinderen aan boord. Een keer een uur naar opa en oma rijden zal nog wel lukken, maar een kind dat het een hele dag moet stellen zonder communicatie vind ik tamelijk ver gaan. Afgezien van dat ik me afvraag of je lange autoritten überhaupt wel trekt.
Maar goed, vooraf gedownloade filmpjes is nog wel een idee (daar kwam ik niet op, want nooit een scherm op die manier gebruikt). Maar hoe lang laat je je kind dan kijken? En wat doe je als het filmpje voorbij is?
Baby82
11-12-2025 om 12:21
Wat veel schermtijd geven jullie de peuters! Hier is 1 keer per week 15 a 30 minuten al veel en soms ook 2 weken helemaal niets. Peuter pakt hier af en toe wel eens de afstandsbediening, maar als we nee zeggen dan is dat helemaal prima. Hij heeft ook geen keuze.
TV kijken is eenzijdige communicatie en helpt niet bij de taalontwikkeling. Contact met anderen, boekjes lezen enz. is veel belangrijker. Liedjes luisteren we via de telefoon zonder scherm te kijken.
Een tablet voor een peuter kopen vind ik al helemaal van de zotte!
Zoals iemand ook al opperde is het belangrijk dat een kind zichzelf kan vermaken en daarom hoor je geen telefoon of tablet te geven als ze eventjes op iets moeten wachten. Je hoeft echt geen 24 uur met je peuter bezig te zijn. Peuters kun je gerust zelf laten spelen.