Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Sterling
11-12-2025 om 12:31
Hier een meisje van 18 maanden die alleen in het weekend een keer Mama Ginger Cat op tv mag kijken, een minuut of 10, met ons erbij. Dat zijn rustige voorspelbare filmpjes op YouTube. Geen telefoon of tablet.
Ze vermaakt zich verder met boekjes, speelgoed, knuffels, en aandacht van ons. Ik zie echt serieus niet in wat je nou te doen hebt dat je je kind voor een scherm zet. Met koken is ze er gewoon bij, leuk toch, samen roeren, dingen proeven.
Voor in de auto heb ik doe-boeken, en verder kijkt ze gewoon naar buiten, eet en drinkt ze iets, kletst tegel knuffels, benoemen we wat we zien.
Baby82
11-12-2025 om 12:32
Sterling schreef op 11-12-2025 om 12:31:
Hier een meisje van 18 maanden die alleen in het weekend een keer Mama Ginger Cat op tv mag kijken, een minuut of 10, met ons erbij. Dat zijn rustige voorspelbare filmpjes op YouTube. Geen telefoon of tablet.
Ze vermaakt zich verder met boekjes, speelgoed, knuffels, en aandacht van ons. Ik zie echt serieus niet in wat je nou te doen hebt dat je je kind voor een scherm zet. Met koken is ze er gewoon bij, leuk toch, samen roeren, dingen proeven.
Voor in de auto heb ik doe-boeken, en verder kijkt ze gewoon naar buiten, eet en drinkt ze iets, kletst tegel knuffels, benoemen we wat we zien.
Helemaal mee eens!
Bakblik
11-12-2025 om 12:42
Mijn oudste was erbij als ik kookte. Die zat stil te spelen of, als ze het echt interessant vond wat ik kookte, kwam ze helpen met snijden en roeren.
Mijn jongste was een klauteraap. Die was niet in toom te houden als ik ging koken. Hij lag letterlijk op het fornuis als ik mij even omdraaide om iets uit de koelkast te pakken. Die ging echt een half uur in de box, zonder speelgoed (dat kon je stapelen en dan kon je eruit) en keek tv om niet de hele buurt bij elkaar te krijsen. Echt soms kan het niet anders.
Meesje
11-12-2025 om 12:59
Ik snap heel goed dat er mensen zijn die ervoor kiezen kind geen tv te laten kijken. Ik zie dat prima in. Ook al maak ik andere keuzes, kan ik de keuzes van anderen en jou prima snappen.
Ik vind het veel lastiger te begrijpen dat er mensen zijn die hun keuzes en hun situatie als norm stellen. En dan dingen zeggen als 'ik zie serieus niet in wat je nou te doen hebt dat je andere keuzes maakt dan ik'. Er bestaan verschillende mensen, met verschillende vaardigheden, wensen en keuzes. Er bestaan verschillende situaties met verschillende uitdagingen en oplossingen. Er bestaan verschillende soorten kinderen met verschillende behoeften en aanpak. Als je dat serieus niet kunt inzien dan lijkt me dat veel ernstiger dan een kind 15 minuutjes naar Nijntje laten kijken.
Mugs
11-12-2025 om 13:20
Ik ben heel blij dat er veel minder schermen waren in de tijd dat mijn kinderen klein waren (nu 24, 21, 18 en 17). De eerste jaren had ik nog niet eens een tv!
Dat maakte het natuurlijk makkelijker dan nu om ze zo schermarm mogelijk op te voeden. Maar als je toch weet hoeveel nadelen* er kleven aan schermgebruik (en hoe snel het al teveel is) dan zou ik ook nu kiezen voor zo min mogelijk, en alleen als iets om samen te doen/bekijken
* en als je het nog niet weet: kijk dan bijvoorbeeld eens hier:
Peuter | Gedrag en opvoeding peuter | Beeldschermtijd en je peuter | Jeugdgezondheidszorg Utrecht
Sterling
11-12-2025 om 13:23
Meesje schreef op 11-12-2025 om 12:59:
[..]
Ik snap heel goed dat er mensen zijn die ervoor kiezen kind geen tv te laten kijken. Ik zie dat prima in. Ook al maak ik andere keuzes, kan ik de keuzes van anderen en jou prima snappen.
Ik vind het veel lastiger te begrijpen dat er mensen zijn die hun keuzes en hun situatie als norm stellen. En dan dingen zeggen als 'ik zie serieus niet in wat je nou te doen hebt dat je andere keuzes maakt dan ik'. Er bestaan verschillende mensen, met verschillende vaardigheden, wensen en keuzes. Er bestaan verschillende situaties met verschillende uitdagingen en oplossingen. Er bestaan verschillende soorten kinderen met verschillende behoeften en aanpak. Als je dat serieus niet kunt inzien dan lijkt me dat veel ernstiger dan een kind 15 minuutjes naar Nijntje laten kijken.
Oh joh, prima dat je andere keuzes maakt, maar het kan toch dat IK niet begrijp dat je je kind niet anders kan vermaken dan voor een scherm? Dat scherm is aangeleerd, als baby zijnde legde je ze toch ook niet voor een scherm? Dat stukje begrijp ik niet. Ik kan namelijk wel meerdere manieren bedenken om een kind af te leiden, maar ja, dat kost tijd en moet je zelf ook maar net zin in hebben, dat snap ik.
Misschien heb ik een makkelijk kind, dat zich op een andere manier vermaakt dan een scherm en ik het daarom niet inzie, kan ook he 
Max88
11-12-2025 om 13:24
Meesje schreef op 11-12-2025 om 12:59:
[..]
Nou dit 100%!
Dat onbegrip....alsof je van tv of laptop niets leert.
Kind van TO is ook geen dreumes van 18 maanden.
Baby82
11-12-2025 om 13:30
TV kijken is eenzijdige communicatie! Lees de link van Mugs even Nick90 e.a.
Meesje
11-12-2025 om 13:33
Sterling schreef op 11-12-2025 om 13:23:
[..]
Oh joh, prima dat je andere keuzes maakt, maar het kan toch dat IK niet begrijp dat je je kind niet anders kan vermaken dan voor een scherm? Dat scherm is aangeleerd, als baby zijnde legde je ze toch ook niet voor een scherm? Dat stukje begrijp ik niet. Ik kan namelijk wel meerdere manieren bedenken om een kind af te leiden, maar ja, dat kost tijd en moet je zelf ook maar net zin in hebben, dat snap ik.
Misschien heb ik een makkelijk kind, dat zich op een andere manier vermaakt dan een scherm en ik het daarom niet inzie, kan ook he
Ik heb het niet over niets anders dan een scherm. En volgens mij niemand hier. Ik heb het over soms, 15 min, een scherm. Er bestaat iets tussen nooit en altijd alleen maar. Ook ouders die wel eens juf Roos opzetten doen de rest van de dag dingen met hun kinderen. En ook kinderen die wel eens Sesamstraat hebben gezien kunnen zich nog op een andere manier vermaken dan met een scherm. Het is niet altijd het één of het ander. En natuurlijk helemaal prima als jij doet wat je doet. Maar laat een ander ook in zijn waarde. Ik vind opmerkingen als 'ik snap echt niet dat' en 'ik zie niet in waarom' een vervelende manier om aan te geven dat je eigenlijk vindt dat de ander het niet zo goed doet als jou. Want 'oh joh' je snapt prima waarom mensen dat doen, je vindt het alleen niet goed.
luizenshop.nl
11-12-2025 om 13:41
Grappig om te lezen hoe anders iedereen dit ervaart. Hier thuis zit het een beetje in het midden. Soms gaat de tv aan omdat ik moet koken of omdat er gewoon even rust nodig is. Soms dagen achter elkaar bijna niks. Hangt echt af van het kind én de dag.
Wat ik zelf merk (en ook in m’n inbox zie van ouders die vragen stellen over jeuk, slapen, overprikkeling, noem maar op), is dat schermtijd meestal niet het probleem is, maar hoe je het gebruikt. Korte stukjes werkt hier beter dan de hele ochtend iets opzetten. En samen kijken is echt anders dan alleen maar parkeer-tv.
En eerlijk: sommige peuters kunnen eindeloos zelf spelen en andere hangen binnen 2 minuten aan je been. Soms lukt het dan gewoon niet zonder even een filmpje. Dat is geen mislukte opvoeding maar gewoon overleven.
Voor wie iets aan richtlijnen wil: de JGZ heeft een heldere uitleg als je Googelt op “Beeldschermtijd peuter JGZ”.
Maar uiteindelijk doet ieder z’n best met wat werkt in dat moment.
Sterling
11-12-2025 om 13:56
Meesje schreef op 11-12-2025 om 13:33:
[..]
Ik heb het niet over niets anders dan een scherm. En volgens mij niemand hier. Ik heb het over soms, 15 min, een scherm. Er bestaat iets tussen nooit en altijd alleen maar. Ook ouders die wel eens juf Roos opzetten doen de rest van de dag dingen met hun kinderen. En ook kinderen die wel eens Sesamstraat hebben gezien kunnen zich nog op een andere manier vermaken dan met een scherm. Het is niet altijd het één of het ander. En natuurlijk helemaal prima als jij doet wat je doet. Maar laat een ander ook in zijn waarde. Ik vind opmerkingen als 'ik snap echt niet dat' en 'ik zie niet in waarom' een vervelende manier om aan te geven dat je eigenlijk vindt dat de ander het niet zo goed doet als jou. Want 'oh joh' je snapt prima waarom mensen dat doen, je vindt het alleen niet goed.
Iedereen doet toch sommige dingen op zijn/haar manier? Juist om dat je denkt dat het beter is dan een andere manier? Lijkt me voor alles gelden, zo ook voor schermtijd inderdaad.
Jij bent mij nu belerend aan het aanspreken omdat je vind dat ik iets niet mag zeggen/vinden. Jij vind dat ik iets niet goed doe. Nou prima.
DeOnbekende
11-12-2025 om 14:06
Mijn kind had toen hij peuter was helemaal geen schermpjes. Ik vind dat echt lui ouderschap, je kind afleiden met gejengel uit een beeldscherm.
Bakblik
11-12-2025 om 14:25
DeOnbekende schreef op 11-12-2025 om 14:06:
Mijn kind had toen hij peuter was helemaal geen schermpjes. Ik vind dat echt lui ouderschap, je kind afleiden met gejengel uit een beeldscherm.
Wat een stempel weer! Lui ouderschap, toe maar. Als ik 18 jaar geleden de avondmaaltijd klaar ging maken was iedereen al moe van de dag en was de tv aan soms de enige optie om snel iets op tafel te krijgen en te eten, zodat ze ook nog op tijd naar bed konden.
De vader van de kinderen had een fulltime job en was met ov ruim 75 minuten onderweg als alles goed ging. Die was nooit thuis voordat ik ging beginnen met koken. Ik kon niet koken met jongste om mijn heen die klom als 1 jarige al op het aanrecht door een plank uit de draaikast naar buiten te draaien en dan kon hij omhoog. Gevaarlijk voor hem en gevaarlijk voor zichzelf. Als de vader niet thuis was ging hij in de box tv kijken. Kro kindertijd boeide heen net voldoende om niet nog meer rare fratsen te verzinnen. Als het eten klaar was gingen we aan tafel en dan ging de tv uit.
Echt ik was geen luie ouder toen ik die keuzes maakte. Ik koud voor maximale veiligheid binnen de mogelijkheden die ik toen had. En ja ik had het allemaal geprobeerd om hem in de kinderstoel met wat speeltjes bij mij te zettennaar dat werkte echt niet.
Mugs
11-12-2025 om 14:34
Bakblik schreef op 11-12-2025 om 14:25:
[..]
Wat een stempel weer! Lui ouderschap, toe maar. Als ik 18 jaar geleden de avondmaaltijd klaar ging maken was iedereen al moe van de dag en was de tv aan soms de enige optie om snel iets op tafel te krijgen en te eten, zodat ze ook nog op tijd naar bed konden.
De vader van de kinderen had een fulltime job en was met ov ruim 75 minuten onderweg als alles goed ging. Die was nooit thuis voordat ik ging beginnen met koken. Ik kon niet koken met jongste om mijn heen die klom als 1 jarige al op het aanrecht door een plank uit de draaikast naar buiten te draaien en dan kon hij omhoog. Gevaarlijk voor hem en gevaarlijk voor zichzelf. Als de vader niet thuis was ging hij in de box tv kijken. Kro kindertijd boeide heen net voldoende om niet nog meer rare fratsen te verzinnen. Als het eten klaar was gingen we aan tafel en dan ging de tv uit.
Echt ik was geen luie ouder toen ik die keuzes maakte. Ik koud voor maximale veiligheid binnen de mogelijkheden die ik toen had. En ja ik had het allemaal geprobeerd om hem in de kinderstoel met wat speeltjes bij mij te zettennaar dat werkte echt niet.
Nou ja, de enige optie... Ik begrijp je keuze prima hoor en je hoeft het natuurlijk ook helemaal niet te verdedigen. Maar ik had ook van die ondernemende kindertjes, was alleenstaand tot de oudste twee 6 en 3 jaar oud waren en had geen tv in die tijd. Dus het kan ook echt zonder, wil ik maar zeggen
Bakblik
11-12-2025 om 14:45
Mugs schreef op 11-12-2025 om 14:34:
[..]
Nou ja, de enige optie... Ik begrijp je keuze prima hoor en je hoeft het natuurlijk ook helemaal niet te verdedigen. Maar ik had ook van die ondernemende kindertjes, was alleenstaand tot de oudste twee 6 en 3 jaar oud waren en had geen tv in die tijd. Dus het kan ook echt zonder, wil ik maar zeggen
Ik ageerde een beetje tegen het stempel luie ouder. Als ik geen tv had gehad had ik die strijd aan moeten gaan, zeker. Ik koos ervoor om dan maar even de tv aan te doen. Ik wilde benadrukken dat dat niet per se een luie actie is. Soms ben je ook gewoon moe en moet er nog veel.