Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Valeria
12-12-2025 om 16:17
TineWinkel schreef op 12-12-2025 om 16:12:
[..]
Nick vroeg toch niet om advies, alleen om ervaringen
Nou ja, als je niet van plan bent iets te veranderen, wat moet je dan met ervaringen van anderen?
DeOnbekende
12-12-2025 om 16:41
Nick90 schreef op 12-12-2025 om 15:06:
[..]
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wij hebben na een lange werkdag plus 20 minuten file ook geen energie meer om een vermoeide en hongerige peuter mee te laten helpen met koken, dan zie ik weinig kwaad in even aflevering van poesjes kijken. Kinderen van nu groeien op met schermen om zich heen, zelfs op school zijn schermen en kijken ze naar schooltv oid
Omdat veel schermtijd bewezen slecht is voor kleine kinderen. Wel lekker makkelijk inderdaad. En lui.
TineWinkel
12-12-2025 om 16:50
Valeria schreef op 12-12-2025 om 16:17:
[..]
Nou ja, als je niet van plan bent iets te veranderen, wat moet je dan met ervaringen van anderen?
Hij zei ook niet dat hij iets zou willen veranderen?
Nick start vaker draadjes op deze manier en geeft dan aan alleen ervaringen te willen horen, niet om advies te vragen.
Even wennen aan de vraagstelling. Mijn man vraagt soms 'weet jij waar voorwerpX ligt'. Ik was dan geneigd om voor hem te gaan zoeken. Maar dat was NIET zijn vraag. Maar, ALS ik t zou weten, dan zou ik m even snel kunnen helpen, door t geven van informatie. Soms vraagt hij 'kun je helpen zoeken', dat is dus gewoon een andere vraag(stelling).
DeOnbekende
12-12-2025 om 17:23
TineWinkel schreef op 12-12-2025 om 16:50:
[..]
Hij zei ook niet dat hij iets zou willen veranderen?
Nick start vaker draadjes op deze manier en geeft dan aan alleen ervaringen te willen horen, niet om advies te vragen.
Even wennen aan de vraagstelling. Mijn man vraagt soms 'weet jij waar voorwerpX ligt'. Ik was dan geneigd om voor hem te gaan zoeken. Maar dat was NIET zijn vraag. Maar, ALS ik t zou weten, dan zou ik m even snel kunnen helpen, door t geven van informatie. Soms vraagt hij 'kun je helpen zoeken', dat is dus gewoon een andere vraag(stelling).
Hij kan zo veel willen, maar dit is een forum. Daar geven mensen gratis en voor niets hun mening.
Anoniemvoornu
12-12-2025 om 17:34
DeOnbekende schreef op 12-12-2025 om 17:23:
[..]
Hij kan zo veel willen, maar dit is een forum. Daar geven mensen gratis en voor niets hun mening.
Het is een feit dat teveel schermtijd niet goed is voor kinderen en een feit dat de hele dag de tv aan toch echt veel schermtijd is buiten de tablet om al .... de enige die vind van niet is echt alleen Nick zelf..
felija
12-12-2025 om 17:53
Mijn moeder zette ons (vier kinderen) als ze ging koken, voor de tv, we vonden het heerlijk, het was echt even een rustmoment. Ik bewaar daar goede herinneringen aan, ben bijna vijftig. Ik vind soms dat er wel erg spastisch wordt gereageerd op schermen.
Toen de tv er net was, keek ook de hele straat door de voorruit mee naar de tv die de buren hadden. Je houdt het niet tegen.
Dat gezegd hebbende: ik benijd de ouders van jonge kinderen nu niet: de overkill aan diverse schermen maakt dat je er gratis en voor niets een enorme opvoedtaak bij hebt gekregen.
Baby82
12-12-2025 om 20:29
De dochter van Nick90 is van jongs af aan niets anders gewend. Logisch dat ze zichzelf niet kan vermaken. Dit moeten ze wel leren en je moet ze dus niet te snel voor de TV zetten.
Ik snap dat Nick alleen ervaringen vraagt, maar als men duidelijk aangeeft dat de hele dag de TV op de achtergond niet goed is dan zou ik toch iets veranderen.
Nehalennia
12-12-2025 om 20:33
felija schreef op 12-12-2025 om 17:53:
Mijn moeder zette ons (vier kinderen) als ze ging koken, voor de tv, we vonden het heerlijk, het was echt even een rustmoment. Ik bewaar daar goede herinneringen aan, ben bijna vijftig. Ik vind soms dat er wel erg spastisch wordt gereageerd op schermen.
Toen de tv er net was, keek ook de hele straat door de voorruit mee naar de tv die de buren hadden. Je houdt het niet tegen.
Dat gezegd hebbende: ik benijd de ouders van jonge kinderen nu niet: de overkill aan diverse schermen maakt dat je er gratis en voor niets een enorme opvoedtaak bij hebt gekregen.
Sommige mensen doen er wellicht wat spastisch over ja, maar ik zie wel echt de hele dag kinderen in kinderwagens met telefoons en tablets etcetera. Jullie tvmoment klinkt juist heel gezellig 🥰
Neweve
12-12-2025 om 21:26
Hier een 4 en een 2 jarige.
We kijken bijna dagelijks 1 aflevering tiktak of buurman&buurman (5-10 minuten).
Verder kook ik eigenlijk altijd met 1 kind samen, dat werkt heel goed. Lekker snoepen, beetje roeren, drummen op de pannen, 1 voor 1 pasta in een lege pan doen. Mij kost dat niet veel extra energie. Met twee kinderen tegelijkertijd in de keuken kost het wel extra energie, dan moet je overal ogen en handen hebben.
De ander speelt zelfstandig in de kamer, soms mag de oudste even op de tablet. Ze vraagt hier meestal om als ze moe is, dat is dus wat vaker in deze drukke gure december periode.
Een goed alternatief voor tv is hier het luisterboek. Met een eigen koptelefoon lekker op de bank of in de stoel. Via de bibliotheek lenen we dus iedere maand het maximale aantal.
Nick90
13-12-2025 om 02:17
Anoniemvoornu schreef op 12-12-2025 om 17:34:
[..]
Het is een feit dat teveel schermtijd niet goed is voor kinderen en een feit dat de hele dag de tv aan toch echt veel schermtijd is buiten de tablet om al .... de enige die vind van niet is echt alleen Nick zelf..
Ja maar het is dus niet zo dat ze de hele dag aan de tv geplakt zit omdat er geen op peuters gerichte tv opstaat.
Valeria
13-12-2025 om 07:37
Nick90 schreef op 13-12-2025 om 02:17:
[..]
Ja maar het is dus niet zo dat ze de hele dag aan de tv geplakt zit omdat er geen op peuters gerichte tv opstaat.
Ook al dat extra geluid en beeld is afleidend van je eigen gedachten en creativiteit.
Anoniemvoornu
13-12-2025 om 09:17
Valeria schreef op 13-12-2025 om 07:37:
[..]
Ook al dat extra geluid en beeld is afleidend van je eigen gedachten en creativiteit.
Dit, het is bewezen slecht voor de ontwikkeling dat is geen mening maar een bewezen feit. Ook als ze niet "kijken"
Je gaf eerder al aan dat ze wel regelmatig even een stukje kijkt van de natuurdocumontaires die de hele dag aanstaan. De hele dag is gewoon veel schermtijd. En daar bovenop de tablet meerdere keren per dag om haar zoet te houden.
Anoniemvoornu
13-12-2025 om 09:49
felija schreef op 12-12-2025 om 17:53:
Tablet voor een kind van 2 heb je toch zelf in de hand. Dat is een keuze die je maakt als ouder voor kind. Zelfde voor de tv
Nick90
13-12-2025 om 15:39
Valeria schreef op 13-12-2025 om 07:37:
[..]
Dat is met de radio aan de hele dag dan toch ook? Ook dat zijn de prikkels lijkt me. Dochter gaat op vrije dagen standaard zo'n 3 keer per dag mee naar buiten waarvan meestal twee keer met d'r loopfietsje en 1 keer per dag zo'n 1,5 uur mee naar het bos of de duinen ( de bijkomende verplichtingen als je een hond hebt) waar ze dan of in haar buggy kan of zelf loopt, ook als het slecht weer is. Het is dus niet zo dat we haar voor de tv zetten en er niet naar omkijken ofzo en het is ook niet zo dat ze elke keer een schermpje krijgt als ze even moet wachten, ze ontwikkelt zich verder ook gewoon goed ondanks de vroeggeboorte, taalontwikkeling gaat heel goed, ze praat steeds meer, de kinderarts zelf zei dat kinderen ook taal oppakken via tv.