Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Ysenda
14-12-2025 om 09:15
Tango schreef op 13-12-2025 om 23:32:
[..]
Hier dacht ik inderdaad laatst aan. Ik hoorde het ook al als tip van iemand anders. Zo'n overall lijkt me dan weer lastig aantrekken. Ze is heel beweeglijk. Maar zo'n broek is misschien handig. Ik zal eens tweedehands kijken of ik iets kan vinden. Alleen hebben de speeltuinen hier wel vooral tegels.
Daar hebben ze kniebeschermers voor. Althans 20 jaar geleden wel.
Temet
15-12-2025 om 07:29
Tango, als er een Kik bij jou in de buurt zit, zou ik daar ook eens kijken. Daar zag ik laatst van die broeken hangen.
troelahoep
15-12-2025 om 09:31
Herfstappeltaart schreef op 13-12-2025 om 15:49:
Ik vind de standpunten allemaal prachtig hoor, maar ik denk dat er een groot verschil zit tussen theorie en praktijk. Ouders/opvoeders zijn ook maar mensen. Mensen die vaak moe thuiskomen van hun baan, waar ook nog een gezonde maaltijd op tafel moet komen, die misschien knallende koppijn hebben.....
De t.v. is nu eenmaal een handig middel om een kind even rustig te houden of zelfs te laten uitrusten na een vermoeiende dag. Uiteraard niet overdrijven maar het toestel is ook weer niet de duivel zelf hoor. Beetje relaxt kan geen kwaad.
Een half uurtje tv tijdens het koken is ook wel wat anders dan op elk moment gedurende de dag dat je vervelend/verveeld zou kunnen worden een telefoon of I pad in de hand gedrukt krijgen.
Ninoea
15-12-2025 om 14:31
Het is weer “iedereen-voedt/voedde-beter-dan-nick90-op-tijd” op het forum. 
Herfstappeltaart
15-12-2025 om 14:38
troelahoep schreef op 15-12-2025 om 09:31:
[..]
Een half uurtje tv tijdens het koken is ook wel wat anders dan op elk moment gedurende de dag dat je vervelend/verveeld zou kunnen worden een telefoon of I pad in de hand gedrukt krijgen.
Uiteraard. Maar dat hele strikte werkt ook niet.
Tango
15-12-2025 om 19:04
Temet schreef op 15-12-2025 om 07:29:
Tango, als er een Kik bij jou in de buurt zit, zou ik daar ook eens kijken. Daar zag ik laatst van die broeken hangen.
Kik ken ik niet en zit hier volgens mij ook niet in de buurt. Ik zag dat Lidl ze online heeft. Heb mijn dochter even getipt, want het is haar kindje natuurlijk
troelahoep
16-12-2025 om 11:04
Ninoea schreef op 15-12-2025 om 14:31:
Het is weer “iedereen-voedt/voedde-beter-dan-nick90-op-tijd” op het forum.
Ik vind het stoer van Nick dat hij vragen blijft stellen waarvan je kunt verwachten dat mensen er anders over denken en niet wegloopt als er kritiek komt, zoals veel mensen die eenmalig iets posten en waar je niks meer van hoort. Wat dat betreft is hij niet de enige die veel commentaar krijgt. Ik denk ook wel eens stiekem dat Nick hier argumenten zoekt om zijn peuter van de tablet af te krijgen/de fatbike te weren in huis etc. Dat het dingen zijn waar hij zelf van denkt, misschien geen goed idee of dat moet anders.
hendrik88
13-02-2026 om 11:11
Ik heb ook een kind van 4 en wij houden vrij duidelijke schermregels aan. Hij/zij mag alleen op vaste momenten kijken (meestal na het eten) ongeveer 30 minuten per dag. In het weekend of op vrije dagen kan dat wat meer zijn, zo’n 1–2 uur per dag. Op andere momenten probeer ik juist zoveel mogelijk samen te spelen en te praten, zodat de schermen geen vanzelfsprekend tijdverdrijf worden 🙂
Baby82
13-02-2026 om 11:32
1 a 2 uur per dag vind ik erg veel. Hier een iets jonger kind (2,5), maar die heeft van het weekend voor het laatst een kwartier tv gekeken. Soms 2 dagen achter elkaar een een kwartier ongeveer en soms een hele tijd niets. Spelletjes op een tablet of telefoon doet hij nog niet. Dit wil ik zolang mogelijk uitstellen.
Tjilp
14-02-2026 om 17:54
ha Nick! Jullie huishouden verschilt stevig van het mijne, toen onze ukkies opgroeiden. Ik houd helemáál niet van achtergrondgeluid en in het bijzonder niet van een tv-scherm waarnaar niet wordt gekeken. ( de mensen die de tv uitvonden in de jaren 50 zouden het absurd vinden - een tv waarnaar je niet kijkt 🤣🤣🤣)
Tjilp
14-02-2026 om 17:57
oh wacht mn bericht vloog voortijdig weg.
Ik zou zeggen: geef je ukkie geen schermpje, maar zet op TV iets aan wat leuk voor hem is. Iets met muziek om mee te zingen.
Iedereen vanaf de vroege jeugd verzonken in een privé schermpje… Wat een emotionele armoe. Maak er wat van als je samen in huis bent. Voor je het weet is het voorbij.
aldus oma met kleinkinderen van 16 maanden tot bijna 16 jaar
Baby82
14-02-2026 om 20:04
Baby82 schreef op 13-02-2026 om 11:32:
1 a 2 uur per dag vind ik erg veel. Hier een iets jonger kind (2,5), maar die heeft van het weekend voor het laatst een kwartier tv gekeken. Soms 2 dagen achter elkaar een kwartier ongeveer en soms een hele tijd niets. Spelletjes op een tablet of telefoon doet hij nog niet. Dit wil ik zolang mogelijk uitstellen.
Nick90
16-02-2026 om 19:56
Tjilp schreef op 14-02-2026 om 17:57:
oh wacht mn bericht vloog voortijdig weg.
Ik zou zeggen: geef je ukkie geen schermpje, maar zet op TV iets aan wat leuk voor hem is. Iets met muziek om mee te zingen.
Iedereen vanaf de vroege jeugd verzonken in een privé schermpje… Wat een emotionele armoe. Maak er wat van als je samen in huis bent. Voor je het weet is het voorbij.
aldus oma met kleinkinderen van 16 maanden tot bijna 16 jaar
Dochter gebruikt de tv ook echt als achtergrondgeluid, ze speelt gewoon, ik zet ook niks kindgerelateerd op, zij speelt meestal gewoon en kijkt niet. Maar zet ik de tv niet aan op papadag vraagt ze me tv aan papa?
DGHK
16-02-2026 om 20:30
Nick90 schreef op 16-02-2026 om 19:56:
[..]
Dochter gebruikt de tv ook echt als achtergrondgeluid, ze speelt gewoon, ik zet ook niks kindgerelateerd op, zij speelt meestal gewoon en kijkt niet. Maar zet ik de tv niet aan op papadag vraagt ze me tv aan papa?
En dan zeg jij nee, wat gebeurd er dan?
Mijn dochter is 3,5, kijkt af en toe in de ochtend als ze thuis max een half uurtje tv. Vraagt er zeker vaker om, maar dat gebeurd niet. De ene keer accepteert ze dat meteen, de andere keer ligt ze brullend op de grond omdat haar wereld vergaat.
Dat hoort er bij, daar leert ze van.
troelahoep
17-02-2026 om 13:06
Ik ben wel erg tegen individuele schermpjes, zeker voor heel jonge kinderen. Een tv die aanstaat met tamelijk neutrale programma's waar je zo nu en dan eens een blik op werpt is minder erg, denk ik. Zelf ben ik opgegroeid met vrijwel de hele dag de tv aan (in het weekend) of vanaf een uur of 5 s middags de tv aan. Ik denk dat mijn moeder dat deed voor de afleiding of om de stilte in huis te verdrijven.
Wat ik eraan over gehouden heb is dat ik s avonds graag de tv aan heb staan, meestal na het eten vanaf het 8 uur journaal, ongeacht of er wat interessants op is of niet. Soms is het geklets op tv waar ik met een half oor naar kan luisteren terwijl ik iets anders aan het doen ben, en waarvan het ook niet erg is als ik even wegloop voor een wc bezoek of een klusje ofzo. Soms is het ook iets wat ik maar matig interessant vind maar toch een beetje meekrijg zodat ik ook op de hoogte blijf van 'stomme' dingen
. Niet als er visite is of we een bordspelletje spelen uiteraard, maar ik heb het bijvoorbeeld weer wel veel gebruikt als ik me echt moest concentreren op leren voor een tentamen bijvoorbeeld.