Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ik voel me zo rot (dreumes slaapt niet door)


Clau1982

Clau1982

17-07-2022 om 19:41 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 17-07-2022 om 18:21:

[..]

Ik zou het slaapritueel loskoppelen van in bad gaan. Sowieso is het voor de huid niet heel goed om elke avond in bad te gaan. En het kan lastig worden als je er eens geen tijd voor hebt of geen bad bij de hand (op vakantie bijvoorbeeld).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet deed, maar ik las dat veel ouders het badje bij een slaapritueel doen, dus deed ik het ook automatisch maar. Iets met kuddegedrag  

De methode geeft me rust in die zin dat ik in grote lijnen weet wanneer de dag 'stopt'.  Wat me eigenlijk ook een beetje bij het volgende brengt: hoe laat gingen jullie kinderen met een middagdut van ongeveer 2 uur in de avond naar bed (23/24 maanden oud) ? 

Hier sliep hij met 21 maanden al niet meer tussen de middag, maar om 19.00 uur ligt hij in bed. 
Het gaat om de voorspelbaarheid voor het kind, vandaar dat het ritueel vaak met bad is. 
Hier 17.30 u eten, 18.00u een rustig moment voor een boekje of spelletje ( wat je voorkeur heeft), 18.15 u naar boven, om niet meer naar beneden te komen, bad (kan dus ook uitkleden, wassen, luier, pyjama zijn),  pyama/luier aan, tanden poetsen, verhaaltje en liedje of gesprekje in de eigen kamer en om 19.00 u gaat het licht uit. Dus wat je ook doet: altijd hetzelfde ritueel. 

 

alhambra schreef op 17-07-2022 om 16:53:

Wat TO doet is de middenweg, Pollita.

En jij doet het op jouw manier en TO had jouw manier en probeert nu een andere.
Hoe komt het dat je daar zo sterk tegen ageert? Je mening geven oké maar dit ervaar ik als drammen. 

Ik heb nooit TO manier toegepast, heb nooit mijn kind weer naar beneden genomen 's avonds. Naar TO heb ik al gereageerd dat ik snap dat ze nu iets anders probeert. En de tip van de white noise machine gegeven tegen het geluidsoverlast van de buren, maar ik heb het idee dat dat ook over het hoofd is gezien in deze discussie.   

Ik krijg nu een beetje het gevoel dat omdat mijn mening afwijkt van de rest van dit topic dat bestempeld wordt als drammen. 

Ik blijf er gewoon bij dat (juist om wat bijvoorbeeld edison zelf ook zegt: dat het in ieder geval voor sommige kinderen stressvol is), ik verbaasd ben dat het wel door mensen vanaf  afstand geadviseerd wordt. Alsof het dé oplossing is. En dan mag iedereen prima wat anders vinden, geen probleem, maar ik leg gewoon met alle liefde mijn standpunt toe, mag toch? 

Pollita schreef op 17-07-2022 om 15:21:

[..]

Dat is de behoefte van de ouders, niet van het kind. Het kind wil misschien alleen maar de ouder voelen bijvoorbeeld tot het slaapt.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat er ook nog een middenweg is tussen een kind uit bed halen en beneden zitten, en een kind zichzelf oververmoeid in slaap laten huilen.

Ik ben het hier niet mee eens. Tijdens de slaap verwerkt een kind de dag en ontwikkeld het sterke verbindingen in de hersenen. Een kind dat veel slaapt ontwikkeld zich doorgaans sneller en beter. Bovendien groeit een kind ook fysiek het snelst in de nacht. Tekort slaap kan daardoor in extreme gevallen leiden tot ontwikkelings en/of groei achterstanden. Kortom als een kind echt heel slecht slaapt bijvoorbeeld savonds niet inslapen of snachts uren wakker dan is het ook in het belang van het kind dat het leert doorslapen.

Jouw tussenweg van er bij blijven tot kind slaapt werkte bij ons echt niet. Daar raakte ze dan uiteindelijk alleen maar heel erg van over haar toeren. Dat was veel zieliger.

Clau1982

Clau1982

17-07-2022 om 20:07 Topicstarter

Max88 schreef op 17-07-2022 om 19:52:

Hier sliep hij met 21 maanden al niet meer tussen de middag, maar om 19.00 uur ligt hij in bed.
Het gaat om de voorspelbaarheid voor het kind, vandaar dat het ritueel vaak met bad is.
Hier 17.30 u eten, 18.00u een rustig moment voor een boekje of spelletje ( wat je voorkeur heeft), 18.15 u naar boven, om niet meer naar beneden te komen, bad (kan dus ook uitkleden, wassen, luier, pyjama zijn), pyama/luier aan, tanden poetsen, verhaaltje en liedje of gesprekje in de eigen kamer en om 19.00 u gaat het licht uit. Dus wat je ook doet: altijd hetzelfde ritueel.

Mooi strak schema hebben jullie! Ook al met avondeten, wij eten niet echt op een vast tijdstip. Niet dat er elke keer een uur of iets tussen zit, maar geen vaste tijd dus. Misschien is dat wel de volgende stap  


Sinds een half uur ligt hij nu op bed. Wel nog wakker, maar het grootste deel van de tijd is hij rustig. Ik wil degene die de methode heeft aangedragen zo erg bedanken! Alleen al om het vertrouwen die het me heeft gegeven dat hij gewoon zelf in slaap kan vallen. Bedankt!


Clau1982 schreef op 17-07-2022 om 20:07:

[..]

Mooi strak schema hebben jullie! Ook al met avondeten, wij eten niet echt op een vast tijdstip. Niet dat er elke keer een uur of iets tussen zit, maar geen vaste tijd dus. Misschien is dat wel de volgende stap


Sinds een half uur ligt hij nu op bed. Wel nog wakker, maar het grootste deel van de tijd is hij rustig. Ik wil degene die de methode heeft aangedragen zo erg bedanken! Alleen al om de vertrouwen die het me heeft gegeven dat hij gewoon zelf in slaap kan vallen. Bedankt!


Bij ons is het ook een strak schema. Zes uur eten, half zeven nog even buiten spelen en half acht ligt ze in bed.

Ik denk dat met name vaste eetmomenten heel veel structuur kunnen bieden.

Clau1982

Clau1982

18-07-2022 om 07:08 Topicstarter

vannacht ging weer ruk. Ik heb geprobeerd de methode toe te passen, maar de nacht was zwaarder dan de avond. Ik heb hem op een gegeven moment maar uit bed gehaald, ik kon dit even niet alleen. Hij is nu vanaf 2.30 wakker en nog steeds vol energie (of zo lijkt het). Ik zit er doorheen. 

Mijn zus komt me zo helpen, misschien kan ik nog even liggen. Ik voel me zo wanhopig, gaat dit ooit over? 

Wat zwaar deze terugval
Probeer ook te kijken naar de keren waar het wel goed ging en het is niet ineens helemaal verpest hè? Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen.
Fijn dat je zus komt helpen. Veel sterkte!

Clau1982 schreef op 18-07-2022 om 07:08:

vannacht ging weer ruk. Ik heb geprobeerd de methode toe te passen, maar de nacht was zwaarder dan de avond. Ik heb hem op een gegeven moment maar uit bed gehaald, ik kon dit even niet alleen. Hij is nu vanaf 2.30 wakker en nog steeds vol energie (of zo lijkt het). Ik zit er doorheen.

Mijn zus komt me zo helpen, misschien kan ik nog even liggen. Ik voel me zo wanhopig, gaat dit ooit over?

Jeetje wat heftig. Hoop dat je straks even kan bijslapen als je zus er is. Ik zou proberen kind pas weer bij middag slaapje in bed te leggen en tot die tijd wakker te houden.

Is het een idee om hem wat later op bed te leggen? Als hij overdag slaapt, en dan om 19.30 uur niet in slaap kan komen dan lijkt me dat niet komen door oververmoeidheid, maar eerder dat hij dan nog niet moe genoeg is. Daarbij kan dan misschien nog iets spelen: 
Stel dat hij van 13-15 uur heeft geslapen, en dan om 19.30 weer naar bed gaat, dan heeft hij om 2.30 uur 9 uur van de afgelopen 13,5 uur in bed doorgebracht. Dan is voor hem de druk om weer in slaap te vallen om 2.30 uur misschien te laag. Misschien helpt het dus om het ritme te volgen waarbij hij wel de hele nacht doorslaapt. Dus: wel een middagslaapje, en dan pas na 21.00 naar bed. 

Clau1982

Clau1982

18-07-2022 om 09:53 Topicstarter

Pollita schreef op 18-07-2022 om 08:24:

Is het een idee om hem wat later op bed te leggen? Als hij overdag slaapt, en dan om 19.30 uur niet in slaap kan komen dan lijkt me dat niet komen door oververmoeidheid, maar eerder dat hij dan nog niet moe genoeg is. Daarbij kan dan misschien nog iets spelen:
Stel dat hij van 13-15 uur heeft geslapen, en dan om 19.30 weer naar bed gaat, dan heeft hij om 2.30 uur 9 uur van de afgelopen 13,5 uur in bed doorgebracht. Dan is voor hem de druk om weer in slaap te vallen om 2.30 uur misschien te laag. Misschien helpt het dus om het ritme te volgen waarbij hij wel de hele nacht doorslaapt. Dus: wel een middagslaapje, en dan pas na 21.00 naar bed.

Vandaar dat ik ook vroeg hoe laat andere kinderen van die leeftijd in de avond gaan slapen. Ik ben heel erg zoekende momenteel. 

Clau1982 schreef op 18-07-2022 om 09:53:

[..]

Vandaar dat ik ook vroeg hoe laat andere kinderen van die leeftijd in de avond gaan slapen. Ik ben heel erg zoekende momenteel.

Ik denk dat het niet zo van belang is hoe laat andere kinderen van die leeftijd slapen. Het gaat er om welk ritme bij jouw kind past. En volgens mij weet je wel met welke slaaptijden hij het beste slaapt toch? 

Wat ik mij van zoon herinner is dat hij zeker toen hij nog niet naar school ging vrij laat naar bed ging. Niet rond 19:00 (dat kon ook niet wij aten pas om 18:30) maar eerder om 21:00 Dan moest hij eerst 10 minuten huilen / jengelen om rustiger te worden. Ik bleef dan wel buiten zijn kamer duidelijk hoorbaar rommelen. Hij wist dat ik in de buurt was. Ging het jengelen over in krijsen (met wat wij de kikker noemden), dan ging ik er heen om een aai over zijn bol te geven, even recht leggen en dan was het goed. 

Maar het is zwaar, en ook lastig om dat toch steeds weer veranderende ritme van je dreumes te vinden en te volgen. 

Clau1982 schreef op 18-07-2022 om 09:53:

[..]

Vandaar dat ik ook vroeg hoe laat andere kinderen van die leeftijd in de avond gaan slapen. Ik ben heel erg zoekende momenteel.

Zoals ik in het begin al aangaf, is hem om 21:30 pas in bed leggen geen optie als hij een middagslaap doet? Want dat was de enige avond die hij door sliep. Ik zou dat gewoon eens een tijdje doen. Later naar bed, kijken wat het doet.

Clau1982

Clau1982

18-07-2022 om 13:49 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 18-07-2022 om 13:26:

[..]

Zoals ik in het begin al aangaf, is hem om 21:30 pas in bed leggen geen optie als hij een middagslaap doet? Want dat was de enige avond die hij door sliep. Ik zou dat gewoon eens een tijdje doen. Later naar bed, kijken wat het doet.

Weet je, door die hele methode was ik dat (heel stom!) een beetje uit het oog verloren. En ik heb me (ook stom) aan schema's gehouden waar anderen zich aan houden. Bij die schema's gaat geen enkel kind van die leeftijd zo laat naar bed, dus ik dacht ook een beetje dat het een kwestie was van wel moe zijn maar niet willen slapen. 

Ik lees dat er meer kinderen op die tijd naar bed gingen/gaan. Ik ga vanaf nu 9 uur (of wat later)  aanhouden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.