Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind wel of niet naar de opvang?

Hoi allemaal,

ik zit met een (luxe) dilemma. Net na de geboorte van mijn zoontje hebben we vastgelegd dat hij vanaf mei 2023 twee ochtenden per week naar de opvang zou gaan. Hij is tegen die tijd bijna 11 maanden. Deze opvang heeft net als vele anderen een behoorlijke wachtlijst.

inmiddels is er het nodige veranderd in onze werksituatie en op de dagen dat ons zoontje naar de opvang zou gaan zijn mijn man en/of ik nu de hele dag vrij.

Moeten we ondanks dat ons zoontje alsnog voor die twee halve dagen naar de opvang laten gaan of niet?

Emotioneel gezien doe ik het liever niet en wil ik graag al mijn vrije tijd met mijn zoontje doorbrengen, mijn man idem. Maar voor zijn ontwikkeling zou het misschien wel beter zijn hem naar de opvang te laten gaan, zodat hij ook samen kan spelen met andere kinderen ect. Ook ben ik bang dat als we hem nu niet laten gaan we ons plekje kwijt zijn en dat als het dan bijvoorbeeld volgend jaar wel nodig is, er geen ruimte meer voor hem is op de opvang.

Wat zijn jullie meningen/adviezen hierover?

alvast bedankt.


Hoe heb je de opvang geregeld op de momenten dat jullie beiden werken? Of komt dat nooit voor?

Het is voor de ontwikkeling wel goed als ze vaker contact met andere kinderen hebben, daar is de opvang heel fijn voor maar je kan dat ook prima op een andere manier invullen zoals naar een 'clubje' als muziek op schoot, speelafspraakjes, mamacafé etc.

Ik zou vragen of je van dagdeel kunt ruilen. Of heb je op de andere dagen ook geen opvang nodig?

Voor dat leren samenspelen heeft hij nog alle tijd, vorig is het toch nog vooral naar elkaar spelen. Je kunt dan beter iets afspreken met ouders met kinderen van dezelfde leeftijd, datje hoeft hij niet naar de opvang. 

En wat betreft je andere bezwaar zou ik overleggen met de kinderopvang, of je op de wachtlijst kunt blijven staan als je nu nog niet het plekje inneemt. 

Onze kinderen zijn nooit naar de opvang geweest. Pas toen ze drie jaar waren naar een peuterspeelzaal. Het zijn allebei hele sociale wezens geworden 
Dus doe lekker waar je jezelf het beste bij voelt. Je kind zal er geen nadeel van ondervinden hoor.

Voor een kind van 11 maanden is het nog niet nodig om samen te leren spelen. Vanaf een jaar of 2, 3 is dat wel prima voor zijn ontwikkeling. (Ik weet niet of 'de peuterspeelzaal' nog bestaat?).

Kan het zijn dat jullie werkroosters binnen afzienbare tijd weer veranderen zodat jullie wel opvang nodig hebben?

Jesse_1 schreef op 27-02-2023 om 12:54:

Voor een kind van 11 maanden is het nog niet nodig om samen te leren spelen. Vanaf een jaar of 2, 3 is dat wel prima voor zijn ontwikkeling. (Ik weet niet of 'de peuterspeelzaal' nog bestaat?).

Kan het zijn dat jullie werkroosters binnen afzienbare tijd weer veranderen zodat jullie wel opvang nodig hebben?

Dat heet de peutergroep tegenwoordig 

Feniks89

Feniks89

27-02-2023 om 13:15 Topicstarter

Voor de komende 2 jaar veranderd er sowieso niks in onze werkschema’s. En daarna kan ik altijd nog kijken of een van ons permanent wat minder gaat werken. Op de andere dagen passen de opa’s en oma’s op. Dus echt nodig hebben we het niet.

Doet de opvang überhaupt nog wel aan halve dagen? Veel kdv's stappen hier op het moment vanaf of zijn er al vanaf gestapt. Bij onze opvang was dit eerder wel mogelijk maar is dat aangepast, je kon toen kiezen of je het aan wilde passen naar een hele dag of van de dag af wilde zien. 1 dag per week is ook niet meer mogelijk. Zulke verhalen hoor ik ook veel in mijn omgeving, dat zou ik het navragen bij de opvang waard vinden.
 
Hoe groot is de kans dat het later wel nodig gaat zijn dat kind naar de kinderopvang gaat? Als je nu de plek opgeeft is de kans heel aanwezig dat je er later niet meer tussen komt. Dat zou ik ook in mijn overweging meenemen. 

En als je nog een kind zou willen zou ik dat ook mee nemen. Af en toe een dag(deel) rust in je zwangerschap en kraamtijd is heel fijn vond ik. En broertjes/zusjes krijgen vaak voorrang op de opvang, mocht de situatie niet altijd zo blijven dat jullie thuis kunnen zijn. 

Persoonlijk zou ik de opvang niet zomaar cancellen. Zoals je al aangaf; er zijn enorme wachtlijsten en je komt er meestal niet zo maar tussen. Evt ruilen naar je andere werkdagen? Heel fijn en lief natuurlijk dat opa's en oma's op willen passen maar ook zij kunnen ineens iets krijgen waardoor het niet meer doorgaat/ te zwaar vinden / kind die er weinig aan vindt ( komt ook weleens voor) en dan kom je ook weer die wachtlijsten tegen, als he dan een kdv wil. Het gaat om 2 ochtenden dat hij er heen gaat; op die ochtenden zou je bv ook je klusjes kunnen plannen die handiger zijn zonder kind, huishouden etc en dan is er nog genoeg quality time samen de rest van de dag. Af en tie een paar uurtjes voir jezelf is ook lekker en misschien komt er nog een tweede en kun je de rust goed gebruiken.

Als je zelf bij hem wil zijn en je wil ook je opvangplek niet opgeven, dan kun je een dagdeel bij de opa's en oma's weghalen.

Gingergirl schreef op 27-02-2023 om 13:34:

Persoonlijk zou ik de opvang niet zomaar cancellen. Zoals je al aangaf; er zijn enorme wachtlijsten en je komt er meestal niet zo maar tussen. Evt ruilen naar je andere werkdagen? Heel fijn en lief natuurlijk dat opa's en oma's op willen passen maar ook zij kunnen ineens iets krijgen waardoor het niet meer doorgaat/ te zwaar vinden / kind die er weinig aan vindt ( komt ook weleens voor) en dan kom je ook weer die wachtlijsten tegen, als he dan een kdv wil. Het gaat om 2 ochtenden dat hij er heen gaat; op die ochtenden zou je bv ook je klusjes kunnen plannen die handiger zijn zonder kind, huishouden etc en dan is er nog genoeg quality time samen de rest van de dag. Af en tie een paar uurtjes voir jezelf is ook lekker en misschien komt er nog een tweede en kun je de rust goed gebruiken.

Ik ben het hier helemaal mee eens, allemaal goede redenen (vind ik) om de opvang af te gaan nemen. 

Ik zou de opvang- of werkdagen verzetten zodat je kind op jullie werkdagen ´s ochtends naar de opvang kan, en daarna naar opa en oma.
En dan zelf voor je kind zorgen op de dagen dat een van jullie thuis is.

Zo ben je niet volledig afhankelijk voor de opvang van opa/oma en kun je hen nog eens extra vragen bij ziekte en/of een nachtje weg.

Gingergirl schreef op 27-02-2023 om 13:34:

Persoonlijk zou ik de opvang niet zomaar cancellen. Zoals je al aangaf; er zijn enorme wachtlijsten en je komt er meestal niet zo maar tussen. Evt ruilen naar je andere werkdagen? Heel fijn en lief natuurlijk dat opa's en oma's op willen passen maar ook zij kunnen ineens iets krijgen waardoor het niet meer doorgaat/ te zwaar vinden / kind die er weinig aan vindt ( komt ook weleens voor) en dan kom je ook weer die wachtlijsten tegen, als he dan een kdv wil. Het gaat om 2 ochtenden dat hij er heen gaat; op die ochtenden zou je bv ook je klusjes kunnen plannen die handiger zijn zonder kind, huishouden etc en dan is er nog genoeg quality time samen de rest van de dag. Af en tie een paar uurtjes voir jezelf is ook lekker en misschien komt er nog een tweede en kun je de rust goed gebruiken.

Een kind van die leeftijd slaapt ´s middags (als het goed is).

Na thuiskomst van de opvang naar bed en daarna blijven en nog maar een paar uurtjes samen over. Dat zou niet mijn keuze zijn.

Tenzij je echt tijd nodig hebt om op te laden.

In de kinderopvang is meer regelmaat en structuur dan elke dag een andere opa of oma. Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur. Juist meer opvang dus.

Bijtje82

Bijtje82

27-02-2023 om 14:33

Ik zou ook kijken naar de tijd die je nodig hebt om hem naar de opvang te brengen. 

Als het bijvoorbeeld tot 12u is, dan is dat echt zo'n net niks tijd. Tegen de tijd dat je kind gebracht hebt en je zelf ergens bent, kun je alweer terug.

Misschien kun je hem 1 hele dag laten gaan. Dan ben je verzekerd van een plaats en vaak hebben kinderen die al geplaatst zijn, voorrang bij wijzigingen. 
Dan heb je in ieder geval één hele dag je handen vrij en kun je altijd besluiten hem een uurtje eerder op te halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.