Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderboek met moderne oma

Oma leest graag voor aan onze tweejarige peuter. Kind heeft een voorkeur voor herkenbare verhalen. Ik zou dus ook graag een boekje hebben over oma (al dan niet met oma). Maar..... De meeste prentenboeken e.d. over omas gaan over omas die breien en koken enzo en soms zelfs een wandelstok gebruiken enzo. En dat is mijn moeder dus niet. Zij heeft gewoon een fulltime baan, is nog jong en leeft niet meer in de jaren 50.... Zijn er ook boeken over jonge, moderne, werkende omas? 


Er is de serie 'Geheim agent oma'. Niet heel realistisch, wel heel stoer.

Edit: is wel voor wat ouder kinderen.

Ik voedt mijn kinderen op met het idee dat elk mens uniek is en dat leven in vrijheid betekent dat je autonoom eigen keuzes maakt die het beste passen bij je persoonlijke levensomstandigheden. Ik heb het niet zo op met zogeheten 'rolmodellen'. Doet me nogal denken aan sprookjes.

RodeKrullenbol schreef op 04-10-2021 om 11:36:

Ik voedt mijn kinderen op met het idee dat elk mens uniek is en dat leven in vrijheid betekent dat je autonoom eigen keuzes maakt die het beste passen bij je persoonlijke levensomstandigheden. Ik heb het niet zo op met zogeheten 'rolmodellen'. Doet me nogal denken aan sprookjes.

Maar lees je dan helemaal niet voor? Of welke voorleesboeken ondersteunen jouw visie op de opvoeding?

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

04-10-2021 om 11:43

isabel van Duijne schrijft leuk over een vlotte oma. Wellicht wel beter geschikt voor iets oudere kinderen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

04-10-2021 om 12:00

RodeKrullenbol schreef op 04-10-2021 om 11:36:

Ik voedt mijn kinderen op met het idee dat elk mens uniek is en dat leven in vrijheid betekent dat je autonoom eigen keuzes maakt die het beste passen bij je persoonlijke levensomstandigheden. Ik heb het niet zo op met zogeheten 'rolmodellen'. Doet me nogal denken aan sprookjes.

Dus welk boek raad jij TO aan? Dan geef je tenminste antwoord op haar vraag...

net in de boekwinkel gekeken:
Kleine oma rol: boer Boris gaat naar oma
Stoere (beetje traditionele oma): oma vogeltje

EHR

EHR

04-10-2021 om 12:41

"Van oma mag dat wel."
Carrie Slee

EHR

EHR

04-10-2021 om 12:42

Is wel een voorleesboek. Geen prentenboek. 

In boeken van Marianne Busser komt weleens een om voor en die ziet er precies zoals de oma's hier in de buurt uit. Met een spijkerbroek, zo'n jekkie, en vlot kort haar. En die komt dan op verjaardag enzo, en dan gaat het kind een spelletje met oma spelen.
Zelfs in Madelief (uit mijn tijd) was de overleden oma een moderne vrouw en opa leeft alleen. De oma in Conni is ook geen breiende oma, maar een oma die een dagje oppast, zoals een groot deel van moderne oma's.

Ik heb het idee dat juist in moderne kinderboeken oma's allemaal modern zijn en ik ben alleen in ouderwetse Astrid Lindgren boeken weleens een breiende oma tegen gekomen.

RodeKrullenbol schreef op 04-10-2021 om 11:36:

Ik voedt mijn kinderen op met het idee dat elk mens uniek is en dat leven in vrijheid betekent dat je autonoom eigen keuzes maakt die het beste passen bij je persoonlijke levensomstandigheden. Ik heb het niet zo op met zogeheten 'rolmodellen'. Doet me nogal denken aan sprookjes.

Ik snap helemaal niks van je posting hier.

Amai! Moest even weg voor het verlengen van mijn rijbewijs, zodat ik chauffeursdiensten kan blijven verrichten voor mijn gezin. Zodoende ben ik te laat voor het corrigeren van een taalfout in mijn vorige post via de edit functie. "Ik voedt" dient natuurlijk "ik voed" te zijn.

Aan voorlezen heb ik ook wel gedaan, maar het staat me niet bij dat er verhalen over of met grootmoeders tussen zaten. Wel kan ik me 'Oma hondje' (gespeeld door Kitty Courbois) herinneren van televisie.

Kitty Courbois bezet overigens een speciaal plekje in mijn hart, niet alleen vanwege haar (naar mijn smaak) prachtige stem, maar vooral ook vanwege haar vrijmoedige ontboezeming over haar jeugd in een interview dat ooit te beluisteren was op de Curaçaose radio. Daarin vertelde ze over het contrast tussen de bejegening die zij van haar biologische moeder ondervond en de manier waarop haar pleegmoeder met haar omging.

Maar dit geheel terzijde.

Om mijn eerdere bijdrage aan dit draadje toe te lichten? Ik vind het bij uitstek weinig modern om bepaalde rolmodellen ten voorbeeld te stellen aan de jeugd. Of het nu om de maagd Maria betreft, Jezus Christus of een betaalde arbeid verrichtende oma. De moderne samenleving kenmerkt zich nu juist door diversiteit op basis van keuzevrijheid.

Om mijn eerdere bijdrage aan dit draadje toe te lichten? Ik vind het bij uitstek weinig modern om bepaalde rolmodellen ten voorbeeld te stellen aan de jeugd. Of het nu om de maagd Maria betreft, Jezus Christus of een betaalde arbeid verrichtende oma. De moderne samenleving kenmerkt zich nu juist door diversiteit op basis van keuzevrijheid.



Natuurlijk schrijven we in dit tijdgewricht niets meer dwingend voor. Maar het komt ook niet uit de lucht vallen, wat meisjes bedenken dat ze eens met hun leven zullen gaan doen en wat jongens van vrouwen verwachten. Om te kunnen kiezen moeten opties eerst zichtbaar zijn. En het idee van 'inspirerende voorbeelden' lijkt me universeel en tijdloos. Misschien loopt de jeugdliteratuur voor de allerjongsten nog wat achter bij de werkelijkheid? 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

04-10-2021 om 13:42

RodeKrullenbol schreef op 04-10-2021 om 13:12:

Amai! Moest even weg voor het verlengen van mijn rijbewijs, zodat ik chauffeursdiensten kan blijven verrichten voor mijn gezin. Zodoende ben ik te laat voor het corrigeren van een taalfout in mijn vorige post via de edit functie. "Ik voedt" dient natuurlijk "ik voed" te zijn.

Aan voorlezen heb ik ook wel gedaan, maar het staat me niet bij dat er verhalen over of met grootmoeders tussen zaten. Wel kan ik me 'Oma hondje' (gespeeld door Kitty Courbois) herinneren van televisie.

Kitty Courbois bezet overigens een speciaal plekje in mijn hart, niet alleen vanwege haar (naar mijn smaak) prachtige stem, maar vooral ook vanwege haar vrijmoedige ontboezeming over haar jeugd in een interview dat ooit te beluisteren was op de Curaçaose radio. Daarin vertelde ze over het contrast tussen de bejegening die zij van haar biologische moeder ondervond en de manier waarop haar pleegmoeder met haar omging.

Maar dit geheel terzijde.

Om mijn eerdere bijdrage aan dit draadje toe te lichten? Ik vind het bij uitstek weinig modern om bepaalde rolmodellen ten voorbeeld te stellen aan de jeugd. Of het nu om de maagd Maria betreft, Jezus Christus of een betaalde arbeid verrichtende oma. De moderne samenleving kenmerkt zich nu juist door diversiteit op basis van keuzevrijheid.

Fijn. Maar dat is nog steeds geen antwoord op to haar vraag.

Ik kan me er niet zo druk om maken hoor. Opa en oma Pluis (Nijntje) zijn ook behoorlijk rolbevestigend maar ik lees ze lekker voor aan kleinkind. Die gaat heus later wel snappen dat er meerdere opties zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.