Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kleuter zit de hele dag buiten


clivia53 schreef op 29-04-2022 om 17:13:

[..]

En dan praat je met het kind. En dan ?

Tja, dat heet dus "naar bevind van zaken handelen". Dan weet je dus niet precies vantevoren wat je gaat doen. Kan heel goed zijn dat ik dan alsnog de wijkagent bel. Of niet. Of ik doe wat anders. En misschien weet ik wel helemaal niet wat ik met de situatie aan moet, kan ook nog.

Ik vind het alleen zo raar om bij alles maar te veronderstellen dat de instanties het oplossen en dat je zelf niks kúnt. Het is allemaal prima voorstelbaar als mensen denken dat ze iets niet kunnen of genoeg op hun eigen bordje hebben of niet durven of wat dan ook.
Het is alleen de aanname dat elke burger per definitie op voorhand óngeschikt is om een andere persoon te benaderen die ik gek vind.

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 17:42:

[..]


Maar dat is toch heel wat anders? Je reageert nu gepikeerd alsof ik je wil dwingen tot iets waar je niet goed in bent.

Maar jij had het over "niet bevoegd" en iemand anders had het erover dat je in deze tijd niet meer met een kind mag praten of zoiets want dan krijg je een klacht. Dus alsof het verbóden is om zelf op een kind af te stappen. En dat vind ik vreemd.

Ik ben helemaal niet superbehulpzaam of sociaal handig of zo. Ik vind het alleen logischer om (tenzij het gevaarlijk is) eerst eens even zelf te kijken wat ergens aan de hand is.

Ik was ook wat gepikeerd, het kwam op mij nogal veroordelend over. Het woord bevoegd was niet goed gekozen, bekwaam is misschien beter. 

Hoewel ik me net als Clivia afvraag: dan praat je met het kind. En dan? Die vraag beantwoord je hierboven al zie ik.

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 17:51:

[..]

Tja, dat heet dus "naar bevind van zaken handelen". Dan weet je dus niet precies vantevoren wat je gaat doen. Kan heel goed zijn dat ik dan alsnog de wijkagent bel. Of niet. Of ik doe wat anders. En misschien weet ik wel helemaal niet wat ik met de situatie aan moet, kan ook nog.

Ik vind het alleen zo raar om bij alles maar te veronderstellen dat de instanties het oplossen en dat je zelf niks kúnt. Het is allemaal prima voorstelbaar als mensen denken dat ze iets niet kunnen of genoeg op hun eigen bordje hebben of niet durven of wat dan ook.
Het is alleen de aanname dat elke burger per definitie op voorhand óngeschikt is om een andere persoon te benaderen die ik gek vind.

Als een kind wel verwaarloosd wordt, kun je toch ook gewoon niet veel anders dan instanties inschakelen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-04-2022 om 18:50

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 17:51:

[..]

Tja, dat heet dus "naar bevind van zaken handelen". Dan weet je dus niet precies vantevoren wat je gaat doen. Kan heel goed zijn dat ik dan alsnog de wijkagent bel. Of niet. Of ik doe wat anders. En misschien weet ik wel helemaal niet wat ik met de situatie aan moet, kan ook nog.

Ik vind het alleen zo raar om bij alles maar te veronderstellen dat de instanties het oplossen en dat je zelf niks kúnt. Het is allemaal prima voorstelbaar als mensen denken dat ze iets niet kunnen of genoeg op hun eigen bordje hebben of niet durven of wat dan ook.
Het is alleen de aanname dat elke burger per definitie op voorhand óngeschikt is om een andere persoon te benaderen die ik gek vind.

Inderdaad, alsof je dan je plicht hebt gedaan en als je het daar niet mee eens bent om meteen derden in te schakelen ben je blijkbaar een wegkijker en is het mede jouw schuld dat ik weet niet hoeveel kinderen mishandeld/verwaarloosd worden. 

Rondstruiner schreef op 29-04-2022 om 17:54:

[..]

Als een kind wel verwaarloosd wordt, kun je toch ook gewoon niet veel anders dan instanties inschakelen?


Nou, misschien dat het kind al geholpen is met een boterham en even naar de wc mogen.
Terwijl de buurtregisseur en VT en de coördinator proberen een onderzoek te starten tussen de 85 andere dossiers door, zeg maar. 

En misschien wordt het kind ook wel niet direct vreselijk verwaarloosd maar is er iets anders aan de hand. Ik zeg niet dat je het allemaal op je moet nemen, maar “gezien worden” doet ook al veel voor een kind. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

29-04-2022 om 18:59

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 18:54:

[..]


Nou, misschien dat het kind al geholpen is met een boterham en even naar de wc mogen.
Terwijl de buurtregisseur en VT en de coördinator proberen een onderzoek te starten tussen de 85 andere dossiers door, zeg maar.

En misschien wordt het kind ook wel niet direct vreselijk verwaarloosd maar is er iets anders aan de hand. Ik zeg niet dat je het allemaal op je moet nemen, maar “gezien worden” doet ook al veel voor een kind.

Kind van 4 neem jij even mee naar de wc?

en nogmaals, als iemand dat te moeilijk vindt of zich er ongemakkelijk bij voelt of geen idee heeft wat te doen of wat te zeggen: dat begrijp ik allemaal. 
Ik ben het alleen oneens met het frame dat gewone mensen niks kunnen doen en dat alleen instanties iets kunnen/mogen doen en dat je als burger zelfs weg hóort te blijven bij zoiets. 

clivia53 schreef op 29-04-2022 om 18:59:

[..]

Kind van 4 neem jij even mee naar de wc?

Volgens mij heb ik dat net allemaal uitgelegd. 

Ik heb laatst ook een kleuter ‘gered’, tegen zijn wil. Het was bij ons bloemencorso dus heel druk in het dorp en dit ventje liep helemaal alleen over straat. Hij beweerde zijn ouders niet kwijt te zijn, en hij kon ze echt wel zelf terug vinden. Stond ik wel in dubio, want je laat ook geen 4-jarige die 200 km verderop woont in zijn eentje rondlopen. Dus de politie gebeld, die hem 20 minuten later van de overnam. Inmiddels hadden zich dus nog geen ouders aangediend, maar ik kan me voorstellen dat die in paniek aan het zoeken waren. Dat zou ik wel doen, als mijn kleuter in een vreemde stad een half uur kwijt was.
In dat half uur heb ik dus wel uitgevogeld hoe hij heette, hoe oud hij was, waar hij woonde, gezinssamenstelling, dat hij een lieve juf heeft Alles maar zodat hij er niet vandoor zou gaan. Want wat doe je dan, er achteraan?

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 19:26

De wildste verhalen passeren hier inmiddels de revue, maar onder tussen zit dat arme kind nog steeds op z'n speelpleintje. 

Het is net de politiek, heel veel praten maar onder tussen gebeurt er weinig. 
In zo'n wellicht 'noodsituatie' wil je toch eigenlijk direct actie? 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

29-04-2022 om 19:36

Bijtje82 schreef op 29-04-2022 om 19:26:

De wildste verhalen passeren hier inmiddels de revue, maar onder tussen zit dat arme kind nog steeds op z'n speelpleintje.

Het is net de politiek, heel veel praten maar onder tussen gebeurt er weinig.
In zo'n wellicht 'noodsituatie' wil je toch eigenlijk direct actie?

Bel de wijkagent 😀

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 19:37

clivia53 schreef op 29-04-2022 om 19:36:

[..]

Bel de wijkagent 😀

Prima, welke wijk? 

Bijtje82 schreef op 29-04-2022 om 19:26:

De wildste verhalen passeren hier inmiddels de revue, maar onder tussen zit dat arme kind nog steeds op z'n speelpleintje.

Het is net de politiek, heel veel praten maar onder tussen gebeurt er weinig.
In zo'n wellicht 'noodsituatie' wil je toch eigenlijk direct actie?

Het kind is al heel wat toegedicht, door de observatie van 1 persoon, die vast niet de hele dag voo rhet raam zit. De rest verzint alles erbij, wat er aan de hand kan zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 19:52

Friezinnetje schreef op 29-04-2022 om 19:47:

[..]

Het kind is al heel wat toegedicht, door de observatie van 1 persoon, die vast niet de hele dag voo rhet raam zit. De rest verzint alles erbij, wat er aan de hand kan zijn.

Ja en uiteindelijk is er nog niks gedaan behalve speculeren. 

Als er überhaupt iets nodig is om gedaan te worden. Dat kan alleen TO bepalen. 

Bijtje82 schreef op 29-04-2022 om 19:26:

De wildste verhalen passeren hier inmiddels de revue, maar onder tussen zit dat arme kind nog steeds op z'n speelpleintje.

Het is net de politiek, heel veel praten maar onder tussen gebeurt er weinig.
In zo'n wellicht 'noodsituatie' wil je toch eigenlijk direct actie?

Dat is verrassend inderdaad. Ik ben helemaal niet zo’n kordaat type, maar zou een kleuter die dagenlang in zijn eentje rondhangt wel aanspreken. Of even checken bij de buren of zij hem kennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.