Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Komt ie weer, zindelijk worden ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Blije mams hier

Vanmiddag heeft hij voor het eerst gepoept op de wc. Voorheen vroeg hij nog; Mag ik poepen en dan ging hij uitgebreid met rode konen een mooie luier vol maken. Maarrrr vandaag vroeg hij het weer, alleen had hij geen luier aan. Dus ik meteen; whooo stop. Je mag poepen op de wc of in een luier maar niet in je onderbroek hoor. Wij naar het toilet. Hij zette het op een brullen. want hij wilde een luier. Gezegd: weet je wat, eerst een plasje en dan de luier, okee? Zegt hij opeens heel monter; krijg ik een cadeautje. Waarop ik zei; wat zou je willen? Een polisiessss ... en toen lag het al in het toilet. Uitbundig gevierd, en ja hoor, van mij mag hij zijn polisiessssss

*Rymcke*

*Rymcke*

03-05-2009 om 21:09 Topicstarter

Hier (snik) nog niet

Wel grotendeel van de dag in zijn blote kont gelopen en dan gaat plassen op de pot heel goed. Maar dan komt er een moment dat meneer roept, ik wil slapen. Hmm hij zit in zo'n fase ene keer niet (paar dagen niet) en dan moet hij weer effe middagje bijtanken. Dus luier aan. Maar meneer ging niet slapen maar spoken, dus terug naar beneden maar wilde zijn luier niet af. Poepen moest hij nog, dus tja. Hier ook één die nog niet op pot/wc wilt poepen. Maar hij vind plasluiers en poepluiers walgelijk. Vind hij heel vies. Gelukkig, maar poept vervolgens "heerlijk" erin.
Hier dus nog niet het licht te zien.
Gr. Rymcke

Gaat nog steeds goed

gisteren weer gepoept in zijn onderbroek. Maar ik had hem wel eerst een pamper aangedaan nadat hij er om vroeg, maar die moest uiteindelijk weer uit omdat hij moest plassen (en plassen wil hij echt niet meer in de pamper)en toen ging het mis. Dus nu maar echt even duidelijk gemaakt, dat het makkelijker en sneller gaat als hij op de pot of in de pamper poept. En dat heeft hij dus vanochtend gedaan.
Maar plassen gaat perfect! Wel ff wennen voor mamsie, want ik moet dus nu overal zijn potje mee heen slepen en natuurlijk voor de zekerheid extra kleren!
Maar ben supertrots op hem!
Corine hoe lang heeft het nu bij jou geduurt voordat hij op de wc ging poepen?

Leandra

Leandra

04-05-2009 om 17:36

Hier gaat het ook niet goed, hoor rymcke!

Na die eerste plas is er geen vervolg geweest. Alles gaat op de grond. Zoonlief heeft tot nu toe dus nog maar 2 keer wat op de wc gedaan. Vandaag wilde hij op het kdv niet eens zijn luier af.
Groetjes Leandra

Mathilde

Mathilde

05-05-2009 om 11:11

Wij dweilen verder

Vorige week nogal laks geweest en dat zet de teller weer op nul. Nu gaan we dus goed volhouden, morgen weliswaar een uitje maar ook dan potje en stapel onderbroeken/broeken/sokken mee. Hij doet wel echt zijn best, de schat. Gisteravond zat hij op het potje terwijl grote zus op de wc zat, beiden met een stripboekje haha, het zag er zo grappig uit. En dan is'ie heel trots als hij een plasje in de wc mag gooien.
Vanmorgen heeft hij twee keer keurig geplast toen ik zei dat hij op het potje moest. Maar hij voelt het zelf nog niet aankomen, de 'klik' is er nog niet. Maar dat komt echt wel hoor. Die conditionering kost gewoon tijd.
Mijn oudste had ook moeite met poepen op de wc of het potje. Op vakantie of een vreemde wc is nog steeds lastig. Zij moet elke avond een kwartiertje verplicht op de wc met een boekje proberen te poepen. Toen ze nog jonger was, zette ik een eierwekker. Tien minuten, dan mocht ze eraf. Dat werkt(e) heel goed.
Mathilde

Mathilde

Mathilde

05-05-2009 om 11:20

O ja

Gisteren las ik in het archief een reactie op het onderwerp zindelijkheid van iemand die op een mkdv werkt. Daar zetten ze de kinderen ook elk uur of elk half uur op een potje nadat de eierwekker af gaat, zoals ik dus met Stef doe. Na een tijdje proberen ze die periode met telkens vijf minuutjes op te rekken. Sommige kinderen hebben vrij snel een 'klik' en gaan dan zelf naar de wc. Andere kinderen doen er langer over (tot twee jaar). Weer andere kinderen worden 'klokzindelijk'. Ik vond het wel interessant om te lezen. Waar het om draait is dus volhouden en regelmaat, dan komt die conditionering uiteindelijk echt wel tot stand.

Plassen in de bosjes

tja toch een oplossing moeten vinden als we lang aan de wandel gaan en meneertje moet ineens heel nodig plassen. Ik heb hem vanochtend laten plassen in de bosjes en ooo wat was dat interessant voor hem!
Maar ik moet eerlijk bekennen dat zindelijk worden, wel vermoeiend is zeg. Vanochtend eens eventjes geteld hoe vaak hij moet plassen....16 keer! Tjee en dus 16 keer high five (doen we dan altijd) gegeven en joehoe! roepen en 16 keer (op 2 plasjes na in de bosjes dan) de plas naar de wc brengen. pffff dit wordt toch wel minder he?
O en mathilde er komt toch iets vooruitgang in! positief blijven!

Pfff hahaha

Nah.... gisteren zei hij verschrikt: ik heb geen luier aan he? Gauw bij de hand genomen en naar de wc gebracht. Laat daar een paar fikse winden waar hij vreselijk om moest lachen en zegt dan. Neeee helemaal niks. Krijgt vervolgens een luierbroekje en en binnen 5 minuten dus een poepluier. Whahaha ben ik daar even letterlijk ingestonken Maar we gaan gestaag door.
succes allemaal

Mathilde

Mathilde

05-05-2009 om 20:36

Yes!

Hij heeft voor het eerst op de wc gepoept zojuist! Toen ik hem ging ophalen van het kdv, kreeg ik een enorme zak mee met natte kleding. Arme jongen had 's middags zelfs vijf minuten na het wc-bezoek een hele natte broek. Daarna hebben ze 'm maar een luier omgedaan. Maar gepoept had hij nog niet en gisteren ook niet. Afijn, bij het naar bed brengen gezegd dat hij maar eerst op de wc moest, met de wc-bril verkleiner en een boekje, net zoals grote zus. Het duurde wel even en de deur moest op slot (haha), maar toen was het zo ver: een hele grote poep op de wc! En trots dat'ie was ))). Wij ook natuurlijk!
Morgen gaan we naar een pretpark, hele stapel schone kleding mee. Plus het potje. Ik ben benieuwd! Hoi hoi hoi, nooit meer poepluiers hoeven verschonen, ik kijk er helemaal naar uit hahaha.
Mathilde

Helaas

Vanochtend heb ik Thein zonder pamper naar school gedaan en is 2 keer helemaal mis gegaan. Maar na vragen of ze hem ook naar de wc hadden gestuurd of dat ze aan hem hebben gevraagd of hij moet plassen, kreeg ik als antwoord dat ze hem meteen op de wc hadden gezet nadat hij in zijn broek had geplast. Tja dan lijkt het me een beetje te laat.
We hebben wel vanochtend aangegeven dat hij begonnen is met zindelijk worden, maar niet aangegeven dat ze hem ook eventjes tussendoor naar de wc moeten sturen of even moet vragen. Maar ik dacht dat dit vrij logisch was? Ik denk dat hij zo druk met spelen was, dat hij het gewoon vergeten is. Nou ja, maandag maar duidelijker aangeven dat ze hem om het half uur even moeten vragen of even moeten sturen naar de wc.
Merk toch aan mezelf dat ik toch een beetje teleurgesteld ben. Nog niet zo zeer naar Thein toe, maar meer naar school. Die zouden hier toch meer op moeten letten? Ook kwam ze meteen met het advies aan om een luierbroekje aan te laten doen, wat een motivatie zeg.

Leandra

Leandra

06-05-2009 om 13:38

Zelf op de wc gegaan

Mijn zoontje is vanmorgen zelf op de wc gegaan. De eerste keer een heel klein keuteltje. De 2e keer zat de ontlasting op de wcpot, brrr. Maar hij probeerde het toch. Wel vindt hij het wat eng op de wc zegt hij. Maar wat ik daar aan kan doen? Ik ben wel blij dat hij nu op de wc wil. Nu moet er nog wat in de wcpot

Groetjes Leandra

amk

amk

06-05-2009 om 14:26

Tip minder eng

wat hier hielp om het minder eng te maken, (mischien doe je het al)is niet alleen een brilverkleiner gebruiken maar ook een krukje onder de voetjes.

*Rymcke*

*Rymcke*

06-05-2009 om 15:55 Topicstarter

Thein

Bij ons op het kd werken zo ook met de eierwekker. Werkt goed normaal gesproken. Alleen bij onze 4e nog niet genoeg. In zijn blote bibs voelt hij nog enigzins het aankomen, met kleren aan lijkt het minder.
Poepen wilt hij nog steeds in de luier.
Zucht hebben nog een krap half jaar.
Gr. Rymcke

Rymke

hij gaat niet naar een kdv maar naar de psz. Je zou dus denken dat die hier toch ook aandacht aan moeten besteden?
Ga maandagochtend eens even vragen of ze ook verschoningsmomenten en plasmomenten hebben, want ik heb thein ook al eens terug gekregen helemaal nat, omdat de pamper het gewoon niet meer op kon vangen.
En anders eis ik gewoon dat ze hem om het half uur a drie kwartier eventjes naar de wc sturen. Volgens mij heeft Thein (want de broeken waren zeiknat) het heel lang opgehouden, omdat hij gewoon niet wist wat hij moest doen. (misschien weet hij niet eens waar de wc zit)en de leerkrachten hebben gewoon niks gevraagd of gezegd of geholpen. Tja toen het te laat was, toen hebben ze geholpen.

Nieuw draadje

ben even een nieuw draadje gestart mbt tot zindelijkheid worden en psz want ik merk dat het me wel erg hoog zit en wil graag jullie meningen hierover horen

Leandra

Leandra

08-05-2009 om 10:07

Amk

Bedankt voor de tip. Ik gebruik geen verkleiner. Die heb ik wel, maar dat wil meneer niet. Misschien dat een krukje in combinatie met de gewone bril wel werkt.

Groetjes Leandra

Wanneer beginnen?

Mijn tweeling van 2 jaar (2 maart) geven aan als ze moeten poepen. Wij zetten ze dan wel op het potje, maar uiteraard gebeurd er niets. Zoonlief riep 1x in bad poepen en dat deed hij toen ook. Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd je hier echt serieus mee moet beginnen. Nu is het wennen en intressant, maar hoe eerder hoe beter.

Jullie allemaal veel succes met de potjes en natte broeken.

Groet
Maris

Slechte ochtend

Volgens mij heeft zijn opstandigheid en zindelijkheid echt wat met elkaar te maken. Hij zit nu op zijn toppunt en oo vermoeiend. Maar goed, ben eens begonnen met dat poepen op het potje/wc.
Ik vond toch wel dat het nu eens tijd werd dat hij dit ook gaat doen. Nou ja, rampzalig! Pamper aan (na 1,5 uur gemopper dat hij niet wilde poepen op de wc/potje), niet poepen, toen moest meneer weer plassen (wat hij dus niet in de pamper wil) dus pamper uit, weer daarna pamper aan, moest weer plassen pff toen hem de keuze gemaakt, of pamper nu aanlaten of uit. Nou dat werd dus na veel gedoe uit en toen kwam meneer terug met een vieze broek. pff drama met dat poepen zeg. tjee minee.
maar goed, slechte dagen horen er ook bij?

Mathilde

Mathilde

08-05-2009 om 12:56

O ja!

Bij het uitstapje ging het helemaal goed, op 1 vieze (en natte) broek na. Ik had even niet opgelet . Gisteren had hij ook in zijn broek gepoept op het kdv (en een keer geplast). Tja, en de leidsters vinden dat dus niet zo'n succes qua schoonmaken. Dus hier werd ook al een luierbroekje gesuggereerd. Maar ja, dan voelt hij weer niks. Ze hadden 'm zowat om het kwartier op de pot gezet. Thuis ging het daarna wel goed, een keertje op 't potje geplast en tot aan het naar bed brengen droog gebleven. Ben benieuwd hoe het in het weekeinde gaat.

liora

liora

08-05-2009 om 13:42

Thein

Hoi Thein,

Ik krijg de indruk dat het nu allemaal erg beladen en gespannen wordt. Je moet het ook een beetje laten gebeuren. Volgens mij is je zoon er echt nog niet aan toe, je kunt hem niet dwingen. Ik vind het ook voor hem zielig dat hij nu gedwongen wordt in zijn broek te poepen omdat hij gewoon nog niet op de wc durft te poepen. Geef hem dan gewoon een luier!

Mijn zoon was veel eerder zindelijk voor plas dan voor poep (dat scheelde bijna twee jaar). Daar koop je echt niks voor. Een kind is pas zindelijk als hij zowel zijn plas als zijn poep op de wc doet.

Het zal allemaal nog wel even duren. Dat je een tijdje weleens een ongelukje hebt, hoort erbij. Dat je elke dag meerdere ongelukjes hebt niet.

Ik zou het nu even laten zitten, en over een paar maanden weer met frisse moed verder gaan.

Liora

Guinevere

Guinevere

08-05-2009 om 15:37

Poepen in een luier

Ik vind eigenlijk dat het behoorlijk zindelijk is als een kind een luier vraagt om in te poepen. Het kind heeft dan dus overduidelijk die controle al. Dat het misschien niet zo praktisch is is een andere zaak...

Ook begonnen!

Zoonlief (3,5) had nog nul interesse, maar ik besefte dat ik het hem ook eigenlijk nog nauwelijks had laten ervaren. Hij zat wel eens op de wc, en keek wel eens naar zijn mooie onderbroeken, maar ik had hem eigenlijk nog nooit gewoon eens een paar uur rond laten lopen en laten voelen wat er dan gebeurt. Ach ja, combinatie van nieuwe vloer en luie moeder...Hij had dus nog nooit in zijn broek gepoept/plast, maar ook nog nooit iets op de wc gedaan.
Deze week offensief ingezet, ik dacht, dab hebben we nog de hele zomer om het te proberen: boekje gekocht en dat iedere avond gelezen, hijskraan beloofd als hij plast en poept op het potje en vanochtend wilde hij een onderbroek aan.

En eigenlijk vind ik dat ie het geweldig heeft gedaan, ondanks dat er 6 onderbroeken en 4 lange broeken doorheen zijn gegaan
Hij heeft 2 keer een grote plas op het potje gedaan, 2 keer een heel klein keuteltje, en wel 20 kleine plasjes (vingerhoedje vol). Tegen het einde van de middag rende hij letterlijk iedere twee minuten naar het potje om een windje te laten of weer een paar druppeltjes uit te persen. Dan weer potje leeggooien in de wc, uitgebreid handen wassen. Het was geloof ik een topattractie! En dus 3 keer in zijn broek geplast, 1 keer in zijn broek gepoept en 2 keer net te laat geweest... Nou ja, voor een jongetje dat nog nooit iets buiten de luier had gedaan niet slecht, toch?

En die hijskraan: dat moet ik nog even uitonderhandelen, want met die mini-plasjes is 'ie er wel heel snel!

liora

liora

08-05-2009 om 21:41

Guinevere

Hoi guinevere,

Ben het met je eens: als een kind plast op de wc en poept in een luier waar hij om vraagt, super!!

Maar ik lees zoveel rommeligheid, dat ik het idee heb dat de zoon van Thein ook nog veel in zijn broek plast, vandaar dat ik denk dat het beter is het even te laten rusten.

Liora

Liora

hij plast niet in de broek. Alleen dus woensdag op de psz. Verder is hij de hele week droog gebleven.
Verder gaat hij netjes (nu al alleeen!) naar de wc.
Poepen is indd helemaal onder controle. Hij vraagt om een pamper, gaat naar de gang, poept en dan meld hij dat hij klaar is. Dus dit heeft hij degelijk onder controle. Ik vraag me af of hij het poepen nu als macht gebruikt (wat nu zeer aan de orde is) of angst.
Hij is nu zo opstandig en gaat met alles in discussie. Als ik een pamper aan doe moet die plotseling weer uit. Als ik de pamper uit doe moet die plotseling weer aan. Begrijp je? Hij wil gewoon volgens mij weten, hoever zijn grenzen zijn.
Dus ik ga zeker door met de zindelijkheid. Gewoon even een mopperdag voor mezelf gehad, kan toch?

Gaat best goed hier

Wowie. Hij doet echt heel erg zijn best. Heeft al 2x op de wc gepoept. (ohoh, zo'n woord als je weet wat het in het belgisch betekent....) Gisteren liep hij zelf naar het toilet toe om te plassen. Op het kdv heeft hij het 2 dagen achtereen droog gehouden. Ja, het gaat er echt van komen. JOEPIE DE POEPIE!!!
En Thein, hij heeft bij mij ook zeker een half jaar gevraagd of hij poepen mag. Dan ging hij steevast bij de kast staan en maakte zijn luier vol. Sommige kinderen vinden het ook echt eng. Ga zelf eens op de wc zitten en ervaar het weer hoe het is. De een moet er voor persen, en bij de ander gaat het met gemak. En in sommige toiletten plonst het ook nog eens hard naar beneden.... Mijn moeder maakte er met mijn dochter een lolletje van; Laat eens zien wat je nu weer gekleid hebt... En dan kwam mijn dochter gierend de kamer binnen; Hahaha ik heb een lantaarnpaal gemaakt en dan moest ik het ook komen bewonderen.
tsja lastig project, iets wat later zo gewoon lijkt.
succes

Maar thein,

het is toch eigenlijk super-snel gegaan? Half april schreef je nog: mijn zoon is 2,5 en nog niet zindelijk, hoeft van mij ook nog niet, waar zeurt iedereen over? En nu blijft hij al helemaal droog met plas en zeg je dat het toch echt tijd wordt dat hij gaat poepen op de wc, en hebben jullie daar 'gedoe' over!
Hij is nog hartstikke jong, ik zou hem maar een beetje laten, en misschien op de psz ook nog even zijn eigen gang laten gaan. Volgens mij gaat het super, en moet je niet pushen.

Maar ja, ik heb er geen verstand van want vandaag 1 plas op het potje, en 3 natte broeken. En nu wil hij geen onderbroeken meer aan maar terug in de luier....En hij is 3,5! Wat is wijsheid, nu doorzetten, en gewoon luier uit laten, of over een tijdje nog weer eens proberen?

Mathilde

Mathilde

11-05-2009 om 11:03

Doorzetten

Zoals mijn man zei: doorzetten, want anders is het alleen maar onduidelijk wat we van hem verwachten. Met alles wat je moet leren, kom je op een 'dood punt' waarop het helemaal niet meer leuk lijkt en je het bijltje erbij neer wilt gooien. Dan heb je iemand nodig die zegt: ik weet zeker dat je het kunt, kom op we gaan het gewoon nog een keer proberen en ik help je wel. Dat houd ik mezelf ook voor, als ik een dip heb met al die was .
Wij zijn hier vele natte en vieze broeken verder, maar dit weekeinde heeft hij voor het eerst gezegd: mamma, ik moet plassen. Snel naar het potje en toen een plas erop. Fantastisch toch? Verder is hij in de auto helemaal droog gebleven (uur heen, uur terug) en vanmorgen heeft hij weer op eigen initiatief op de wc geplast terwijl hij nog een luier aan had. Helemaal geweldig! En hij heeft de afgelopen twee avonden op de wc gepoept. Ik ben supertrots op hem.
Het is heel fijn als je kind tamelijk gemakkelijk zindelijk wordt, maar er zijn er ook een heleboel bij wie het niet 'vanzelf' gaat. Net zoals bij jonge hondjes. De ene is in twee dagen zindelijk, de andere pas na drie maanden. En dan geef je ook niet op.
Ik heb hier trouwens het verhaal over de kabouter verteld (vrij gejat van het forum) en dat vonden beide kinderen erg leuk en verhelderend.
Mathilde

Ind

inderdaad is het snel gegaan en ik had ook niet anders verwacht dat hij dit op de 1 op andere dag zal doen (zo was het met lopen ook) Ik laat het er iig niet bij zitten, net zoals Mathilde zegt, we zijn al zover gekomen en ga er mee door ook.
Poepen maak ik nou geen strijd meer van. Ik heb wel een groot kado boven op de kast gezet ter stimulatie en die krijgt hij als hij poept op de wc/potje. Maar nu sinds gisteren zegt hij: wil mijn poep niet weg geven. Hij heeft denk ik het idee dat zijn poep verdwijnt als hij het op het potje of wc doet. Dus laat dit maar even zo.
Vanochtend is hij met een luierbroekje aan naar school gegaan en de juffen hebben hem 2 keer naar de wc gestuurd. En? Hij kwam droog thuis! Nou ja dat denk ik, want ze luierbroekje voelde droog aan.Eerst nog maar eventjes thuis goed trainen en dan komt het ook wel op school. Had (zoals ik al meerdere keren zei) gewoon een dipdagje en dan is het erg fijn als je weer eventjes aangemoedigt wordt!

Poepen in een luier met een gat

Ik heb niet alle reactie's gelezen, bij mij speelt het gelukkig niet meer. Maar beide kids waren pas met 4,5 zindelijk.
Mijn zoon vond poepen op de wc heel eng. En als ik het gewoon volhield, hield hij zijn poep gewoon op. Eén keer zelfs 11 dagen, waarna ik het opgaf en hem een luier over handigde.

En voor al die ouders die worstelen met een kind die alleen wil poepen in luier heb ik wel een aardige tip.
Stap 1: poepen mag in luier. Dus als kind aangeeft te moeten poepen, gewoon luier aan doen. Poepen in de luier vind plaats in het "kamertje" van de wc. Dus niet in een hoek van de kamer of whatever. Verschonen vindt plaats in de gang, voor de wc. Gewoon op de grond.
Stap 2: als dit een poosje goed gaat, bijv. 10 x ofzo, mag het poepen nog steeds in luier, maar dan zittend op de wc. Een wc-verkleiner en een opstapje (voor de voetjes) kunnen erbij helpen dat hij/zij lekker zit en niet hoeft te wiebelen en ook nog te poepen.
Stap 3: Na een keer of tien, is het tijd voor weer een stapje, In de luier wordt een gat geknipt. Ik zei altijd: een klein gat,maar ik knipte er een behoorlijk gat in. Na het poepen, was het spannend. Lag de drol in de wc of in de luier. Uiteraard knipte ik (stiekem) steeds een groter gat, zodat de drollen eigenlijk almaar in de wc vielen.
Stap 4) Als dit goed gaat, ben je er eigenlijk al. Na en keer of toen stap 3: Keuze aan kind: wil je met luier met gat op wc of zonder luier. Het kind heeft inmiddels iets van: drol valt toch in wc, en luier is zo'n gedoe, en zegt op een dag: Laat die luier maar zitten.

En dan heb je het voor elkaar.

Succes

Mathilde

Mathilde

12-05-2009 om 09:34

Goeie tip

Goeie tip Pelle. Heb ik bij mijn oudste ook zo gedaan.
Jongste ging gisteren naar het kdv en toen ik hem kwam ophalen had hij nog steeds dezelfde onderbroek en broek aan! Dus hele dag droog gebleven! Joepie! De aanhouder wint . Ben benieuwd hoe het vandaag gaat.
Mathilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.