Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Koorts bij peuters/kleuters

Hey allemaal, 
Ik wou eens horen bij jullie of jullie kinderen bij een simpele verkoudheid ook zo vaak koorts maken,of jullie een idee hebben op welke leeftijd dit eigenlijk afneemt en of jullie bij koorts altijd iets opsteken (of enkel als je ziet dat ze wat suffer zijn?) 


alhambra schreef op 09-04-2022 om 15:41:

De laatste 6 weken hoor ik steeds dat veel kinderen ziek zijn.
Hier thuis ook. Ze zijn hier nooit ziek en als ze het wel zijn dan 1 dagje koorts en daarna weer gaan met de banaan.
De laatste keer hadden ze 3 dagen achtereen koorts. Ik heb toen geen arts geraadpleegd omdat koorts een functie heeft en ze de 40 graden niet hebben aangetikt.

Hier ook! Vooral kinderen van 8 en jonger blijkbaar hebben die echt een kritieke periode van weerstand opbouwen gemist.

Bij dochter op school ook veel zieke kinderen, met name tot en met groep vier.
We hebben veel thuis gezeten en weinig contacten gehad de afgelopen twee jaar.
Het immuunsysteem heeft dus wat in te halen en er waren veel verschillende virussen rond momenteel. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

09-04-2022 om 20:59

Decembermamma schreef op 09-04-2022 om 10:23:

Koorts heeft een doel, dus echt alleen als het langdurig is en het kind heel ziek is zou ik er iets tegen geven.


Helemaal dit. 

Mijn kinderen van 3, 5 en 7 hebben allemaal nog koorts bij elke ziekte die ze oppikken. Althans, dat denk ik, want ik neem hun temperatuur nooit op (maar het oogt voor mij duidelijk als koorts). 
Ik geef ze geen pijnstilling behalve als ze zich zo beroerd voelen dat ze het zelf willen. Dat zijn zulke uitzonderingen dat het veelzeggend is dat ze daarom vragen. Ik doe niet meer aan zetpillen bij hen, dus bij de afweging of ze een paracetamol willen, wegen ze mee af dat ze dan een pilletje moeten opeten. Ik neem dan kauwtabletten met een smaakje.
En huisarts ben ik eigenlijk nog nooit geweest voor koorts. Ik zie koorts als een normaal ziekteverschijnsel, wat binnen een paar dagen wel over gaat. En zo is het hier tot nu toe ook steeds gegaan.

Ik maak de afweging op basis van hoe levendig ze nog zijn om wel of geen zetpil te geven of dokter te bellen. De temperatuur hou ik wel goed in de gaten. Als deze tegen de 40 graden is en ook blijft, bel ik de huisarts.
Een zetpil geef ik vaak savonds tegen het eten, dan hebben ze vaak een opleving en eten beter of iig iets dan zonder. Ook met  het inslapen werkt dit. In de ochtend voelen ze zich vaak het beste, dan is een zetpil vaak niet nodig

Wij gaan ook dit jaar van het ene virus naar het andere. Mijn oudste is nooit ziek geweest maar is deze winter al voor de 4e keer thuisgebleven met griepachtige verschijnselen en koorts
De jongste heeft de afgelopen weken ook af en aan mindere dagen en dit weekend komt weer alles eruit met verhoging ☹️

Kom maar door met de zomer zou ik zeggen

Tompie

Tompie

10-04-2022 om 08:30 Topicstarter

Ja hier heel de winter al ziek geweest. Griep, 2 x buikgriep, verkouden. Vaak met koorts. Kinderarts zei tegen mij dat het idd niet normaal druk was. 
Het gebrek aan contacten door corona heeft er idd precies serieus op ingehakt.

Tompie

Tompie

27-04-2022 om 15:30 Topicstarter

Is er iemand die weet dat wanneer je kind geen heel de dag koorts heeft maar bijvoorbeeld 1 keer per dag een uitschieter., dat je dan tegen het einde van de koorts periode zit of werkt het zo niet? 😊

Het is meestal tegen het einde als ze alleen nog koorts hebben aan het einde van de dag of als ze wat jonger zijn tegen een van de slaapjes aan zitten (dus normale slaaptijd).

klopt, is de koorts echt helemaal weg en komt dan weer terug, dan even aan de bel trekken.

Hier ook vaak ziekte & koorts bij zoontje van 13 maanden.. Laatst zelfs 41,8 (met een stuip). We geven nu veel makkelijker een zetpil paracetamol - dat helpt in ieder geval met slapen (anders stuitert hij in z'n bedje). Maar bij zulke hoge koorts moet je wel echt een paar dagen een spiegel hebben, want anders krijg juist die uitschieters begreep ik. Als koorts langer duurt, kan het een bacterie zijn en is contact opnemen met je huisarts denk ik wel handig.. Heel veel sterkte! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.