Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Koud in de nacht

Onze peuter van 2 jaar (juli) heeft het vaak koud in de nacht. Ze is op 20 gram na niet dysmatuur geboren maar heeft altijd gehad om haar temperatuur goed te regelen 
In de slaapkamer verwarmen we niet. Ze heeft nu aan; wollen romper, wol-zijde pyjama, hema winterslaapzak, en een wollen dekbed erover.
En alsnog voelt ze koud in de ochtend en is ze vroeg wakker.
Iemamd nog ideeën? De kachel aandoen vinden we  niet haalbaar want dan moeten we het hele huis verwarmen.


Qua kleding en inpakken lijkt er weinig winst te behalen dus zou ik het zoeken in manieren om alleen de kamer te verwarmen. Elektrisch kacheltje op een tijdstekker. Dat hij om 4:45 aangaat bijvoorbeeld? 
Ik weet alleen niet hoeveel geluid die dingen maken.

kruik of een electrische deken om toch haar bed te verwarmen.
Maar het kan ook wat anders zijn. Door haar geboorte zijn jullie gefocust op temperatuur. Als ze in haar nek warm is kan het ook honger zijn.
Mijn zoon (inmiddels een boom van een vent) werd wakker vanwege honger. Die kreeg een extra boterham 's nachts. 

Maar vroeg wakker zijn is ook een kenmerk van vele peuters.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-10-2022 om 06:53

Kruik? Die blijft natuurlijk niet de hele nacht warm, maar als je hem 's avonds laat als jullie naar bed gaan verwisseld is het misschien net genoeg om zelf op temperatuur te blijven.

Sokken aan in bed.

Tatemae

Tatemae

21-10-2022 om 07:03 Topicstarter

Ysenda schreef op 21-10-2022 om 06:52:

kruik of een electrische deken om toch haar bed te verwarmen.
Maar het kan ook wat anders zijn. Door haar geboorte zijn jullie gefocust op temperatuur. Als ze in haar nek warm is kan het ook honger zijn.
Mijn zoon (inmiddels een boom van een vent) werd wakker vanwege honger. Die kreeg een extra boterham 's nachts.

Maar vroeg wakker zijn is ook een kenmerk van vele peuters.

Voorheen gaven we haar eten in de nacht, en sliep ze moeizaam verder. Toen las ik iets over kou in de nacht, en dat dat ook voor vroeg wakker worden kan zorgen. We hebben toen een extra laagje toegevoegd en ze sliep weer tot 6uur door.

Voor mij is alles voor 6uur vroeg. Vanaf 6uur vind ik het prima

Tatemae

Tatemae

21-10-2022 om 07:05 Topicstarter

electrische deken vind ik een goed idee, ik zal er eens naar kijken.
Een kruik vind ik spannend omdat die randen zo heet kunnen worden.

---

---

21-10-2022 om 07:16

Heeft ze inderdaad sokken aan? 
Kijk naar jezelf, de meeste mensen hebben het koud als ze in bed stappen maar in de ochtend hebben ze het niet (meer) koud. Ik zou het eerder zoeken in slaapritme en voeding. Wacht even tot na wintertijd, anticipeer daar alvast op en probeer wat later te eten of voor het naar bed gaan nog iets te eten.

Sokken aan helpt hier inderdaad. Eventueel dunne handschoentjes ook. Onze kleuter heeft lang thermoondergoed onder zijn pyjama. 

Tatemae schreef op 21-10-2022 om 07:05:

electrische deken vind ik een goed idee, ik zal er eens naar kijken.
Een kruik vind ik spannend omdat die randen zo heet kunnen worden.

Een kruik gaat toch in een kruikenzak?  En je hoeft hem niet met kokend water te vullen, dat kan ook iets minder warm. De kruik niet tegen haar aan leggen maar ergens in het bedje zodat het bed warm blijft. 

Qua kleding zou een mutsje nog wat kunnen doen.  Via de hoofdhuid verlies je veel warmte, zeker als er (nog) geen volle haardos aanwezig is. Doe het zelf ook wel tijdens koude nachten als we kamperen.

Heeft ze het trouwens met alles wat ze nu aan/ over zich heen heeft niet te warm waardoor ze gaat zweten als ze nog wakker is en dan afkoelt als ze slaapt maar te ver en dan niet op temperatuur kan komen? Ik legde ze altijd met romper, pyjama en slaapzak in bed en als wij dan naar bed gingen dekte ik ze toe met een wollen dekbed (wollen deken in een dekbedhoes). Dan bleven ze prima op temperatuur de hele nacht. 

is het echt de kou ?
Of kan ze wat later op bed en dan ook wat langer doorslapen.
Als ik lees wat ze nu al aan heeft 
Hoe doe je dat dat dan in de winter ?

Roos55 schreef op 21-10-2022 om 08:24:

is het echt de kou ?
Of kan ze wat later op bed en dan ook wat langer doorslapen.
Als ik lees wat ze nu al aan heeft
Hoe doe je dat dat dan in de winter ?

Of juist eerder naar bed. Hier is later naar bed juist eerder wakker dan wanneer ze normale tijd naar bed gaan. 

Is het niet zo dat wol isoleert en je dus eigenlijk moet zorgen dat ze op temperatuur is voordat je dat allemaal aantrekt? Zodat het de warmte vasthoudt in plaats van de kou.
Verder vind ik dat ze best al dik aangekleed in bed ligt, zeker nu de winter nog moet komen. Ik heb ook wel ooit gehoord dat je juist niet te dik aangekleed in bed moet gaan liggen.

voor dochter had ik zo’n elektrische kruik van soozly toen ze baby was. Die toen niet hoeven gebruiken, in verband met warme zomer. Maar nu 6 jaar later doet hij het nog goed om s winters het bed lekker te verwarmen en blijft ook goed warm. 

Tatemae schreef op 21-10-2022 om 07:05:

electrische deken vind ik een goed idee, ik zal er eens naar kijken.
Een kruik vind ik spannend omdat die randen zo heet kunnen worden.

Ik heb geen ervaring met kinderen, maar wel een heel fijne kruik van het merk Yuyu. Er zijn ook goedkopere varianten bij o.a. de action te vinden, maar als je op Yuyu googelt, snap je wat ik bedoel. Het is een langwerpige kruik met een hoes erom die je als een soort broekriem/gordel om je heen kan knopen zodat je je handen vrij hebt. Erg fijn tijdens de menstruatie. Maar ik gebruik hem ook als lange kruik om tegenaan te liggen in bed. Als ik er water van 80 graden in doe en ermee ga slapen, is hij de volgende ochtend nog steeds een beetje warm. Door de hoes voelt hij niet loeiheet, maar daardoor (en doordat hij onder de deken ligt) blijft hij wel megalang lekker warm. Misschien is zoiets een tip. Van Yuyu zijn er verschillende materialen qua hoezen, ik heb een soort fleece, maar ik dacht ook een teddystof te hebben gezien. Desnoods zou je zelf een hoes kunnen maken om een gewone kruik, maar ik vind juist die langwerpige vorm ook erg prettig. 

Ok, lang reclamepraatje geworden, sorry (geen aandelen overigens )

Tatemae

Tatemae

21-10-2022 om 12:01 Topicstarter

MamaE schreef op 21-10-2022 om 10:09:

Is het niet zo dat wol isoleert en je dus eigenlijk moet zorgen dat ze op temperatuur is voordat je dat allemaal aantrekt? Zodat het de warmte vasthoudt in plaats van de kou.
Verder vind ik dat ze best al dik aangekleed in bed ligt, zeker nu de winter nog moet komen. Ik heb ook wel ooit gehoord dat je juist niet te dik aangekleed in bed moet gaan liggen.

Maar dat is precies het punt, door de kou wordt ze vroeg wakker. 

Een laag minder zorgt er dus voor dat ze om 4.30 wakker wordt. Met deze lagen dus tussen 6 en 6.30. Dat tijdstip vinden we geen probleem, 4.30 wel. Maar ja, de winter moet nog komen. En ga dus op zoek naar een elektrische deken met timer zodat deze rond 4uut aangaat.

Dank voor het meedenken allen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.